Gå til innhold

Twinpower turbo


Bmwe600
 Share

Anbefalte innlegg

Søk litt på nettet og se om du kan finne HK og dreiemoment kurvene versus turtall for den siste 2.8 literen med rekke sekser og denne motoren. Tror faktisk den sistnevnte vil være overlegen. Uten å ha sett på disse data selv så det er sagt.

Som en digresjon, jeg tror mange vil finne denne litt morsom

http://www.roadandtrack.com/new-cars/videos/a8645/the-enginerdy-dept-straight-six-revival/

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bmwe600 skrev:

Hei skal kjøpe en 528i 2014 med 245hk men ser det er en 4 cylinderer sånn twinpower turbo.

Lurte på noen vet litt om det er det like bra som den gamle gode rekker6 eller?

Nye motoren er overlegen den gamle gode sekseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Praktisk bruk, vekt, ytelse og drivstoff. 

Ja det er jo en 20 år nyere motor i forhold til R6 2,8L fra 1996 så skulle jo bare mangle:-). men de solgte R6 528i 2010/11 mod. med 3.0L motor på 258 hk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maxmek skrev:

Ja det er jo en 20 år nyere motor i forhold til R6 2,8L fra 1996 så skulle jo bare mangle:-). men de solgte R6 528i 2010/11 mod. med 3.0L motor på 258 hk. 

Ikke helt... 2009-2011 F10/F11 528i hadde motor typen N53B30-U0 som var på ca 3 liter men hadde  på 210 HK. 270 HK utgaven var brukt i modeller med x30i på bagsjelokket i tidsrommet 2007 til 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, t06afre skrev:

Ikke helt... 2009-2011 F10/F11 528i hadde motor typen N53B30-U0 som var på ca 3 liter men hadde  på 210 HK. 270 HK utgaven var brukt i modeller med x30i på bagsjelokket i tidsrommet 2007 til 2011

Det stemmer heller ikke helt. F10/F11 528i med R6 motor har 258 hestekrefter, selvsagt uten pustehjelp. F10/F11 523i med R6 uten pustehjelp har 204hk. 530I har som du sier 270hk. nærmere bestemt 272 hk :) 

Og dette er motorer som helt klart jeg hadde foretrukket foran R4 bensin, og R4 diesel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Maxmek skrev:

Ja det er jo en 20 år nyere motor i forhold til R6 2,8L fra 1996 så skulle jo bare mangle:-). men de solgte R6 528i 2010/11 mod. med 3.0L motor på 258 hk. 

Det er ikke 20år....

Flott eksempel forresten. F1X 528i med 3l på 258hk mot F1X 528i med N20 turbomotoren.

6,9 mot 6,2 sek 0-100 i favør 528i med N20 motoren. 
Drivstoff 0,8 vs 0,68 i favør 528i med N20 motoren.
Toppfart: 247km\t vs elektronisk begrenset til 250km\t i favør 528i med N20 motoren. 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24. oktober 2016 at 19.56, Bmwe600 skrev:

Hei skal kjøpe en 528i 2014 med 245hk men ser det er en 4 cylinderer sånn twinpower turbo.

Lurte på noen vet litt om det er det like bra som den gamle gode rekker6 eller?

Hvis jeg skal gi deg ett veldig godt råd så ville det være å enten gå for 530d eller ta steget opp til 535i om du vil ha bensin. Jeg tror du vil bli mer fornøyd med ett av disse alternativene, de gir mer kjøreglede og kler en bil som dette mye bedre. Jeg regner med at du planlegger å beholde bilen en stund, da er det viktig å velge rett motor. Kjedelig å ha lagt såpass med penger i en så fin bil, for så å irritere seg over hvilken motor du skulle ha valgt. 

Jeg vil derimot ikke anbefale deg å gå for en 528i 3,0 liter, da du må helt ned på 2011 modell. For en som vurderer 2014 modell så regner jeg med at en 2011 modell er uaktuelt. Derfor ville jeg sjekket ut 530d hvis bensin ikke er viktig, da får du sekser, uslitelig motor, lavt forbruk og bedre ytelser. Hvis ikke så ville jeg sjekket ut 535i, nydelig motor som overgår N20 firere på absolutt alt. Men den koster nok noe mer..

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Det er ikke 20år....

Flott eksempel forresten. F1X 528i med 3l på 258hk mot F1X 528i med N20 turbomotoren.

6,9 mot 6,2 sek 0-100 i favør 528i med N20 motoren. 
Drivstoff 0,8 vs 0,68 i favør 528i med N20 motoren.
Toppfart: 247km\t vs elektronisk begrenset til 250km\t i favør 528i med N20 motoren. 

Forskjellene er ikke så store som dette, de er faktisk overraskende små spør du meg. Vekten er 1710 kilo (1730 kg for automat) for 3 litern og 1685 kilo (1700 kg for automat) for 2 litern, altså drøye 25 kg der. 0-100 for 3,0 litern er 6,6 sek (6,7 sek aut) og toppfarten er sperret på 250 km/t. 0-100 for 2,0 litern er 6,2 sek (6,3 sek aut) og toppfarten er sperret på 250 km/t. 0,4 sek forskjell der altså, hadde du merket det? Tror vi snakker om så mye som en halv billengde i forskjell... Så går vi videre til forbruk, for 3,0 litern så er dette oppgitt til å være fra 0,78 l per mil på blandet. For 2,0 litern så er det oppgitt ifra 0,68 l per mil på blandet, forskjellen her er ikke stor.

Tallene finner du hos carfolio.com.

Tyske Auto Motor und Sport gjorde en sammenligningstest mellom 3,0 litern og 2,0 litern tilbake i 2012 da disse kom. De kom frem til at på Autobahn i hastigheter over 150 km/t så trakk 3,0 litern bedre pga bredere register og annen utveksling. Videre ved konstant 130 km/t så brukte 3,0 litern marginalt mindre enn 2,0 litern. Så da frister det å bruke en gammel amerikansk farse som heter "There is no replacement for displacement"

Så er det jo den følelsesmessige siden av saken, N20 motorene er veldig fine og effektive motorer. Men de er utrolig kjedelige og uinspirerende å kjøre, man får jo ikke lyst til å bare gi på for å høre godlyd. Jeg vet ikke med andre her men lyd er for meg en vesentlig del av kjøreopplevelsen. Jeg har kjørt 328i som er en mye lettere og agil bil, men bortsett ifra at den går veldig bra så oppleves hele totalpakken som litt "tam" og uinspirerende. Jeg kan ikke se for meg at dette skal være bedre i en større og tyngre bil som F10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis jeg skal gi deg ett veldig godt råd så ville det være å enten gå for 530d eller ta steget opp til 535i om du vil ha bensin. Jeg tror du vil bli mer fornøyd med ett av disse alternativene, de gir mer kjøreglede og kler en bil som dette mye bedre. Jeg regner med at du planlegger å beholde bilen en stund, da er det viktig å velge rett motor. Kjedelig å ha lagt såpass med penger i en så fin bil, for så å irritere seg over hvilken motor du skulle ha valgt. 

Jeg vil derimot ikke anbefale deg å gå for en 528i 3,0 liter, da du må helt ned på 2011 modell. For en som vurderer 2014 modell så regner jeg med at en 2011 modell er uaktuelt. Derfor ville jeg sjekket ut 530d hvis bensin ikke er viktig, da får du sekser, uslitelig motor, lavt forbruk og bedre ytelser. Hvis ikke så ville jeg sjekket ut 535i, nydelig motor som overgår N20 firere på absolutt alt. Men den koster nok noe mer..

Forskjellene er ikke så store som dette, de er faktisk overraskende små spør du meg. Vekten er 1710 kilo (1730 kg for automat) for 3 litern og 1685 kilo (1700 kg for automat) for 2 litern, altså drøye 25 kg der. 0-100 for 3,0 litern er 6,6 sek (6,7 sek aut) og toppfarten er sperret på 250 km/t. 0-100 for 2,0 litern er 6,2 sek (6,3 sek aut) og toppfarten er sperret på 250 km/t. 0,4 sek forskjell der altså, hadde du merket det? Tror vi snakker om så mye som en halv billengde i forskjell... Så går vi videre til forbruk, for 3,0 litern så er dette oppgitt til å være fra 0,78 l per mil på blandet. For 2,0 litern så er det oppgitt ifra 0,68 l per mil på blandet, forskjellen her er ikke stor.

Tallene finner du hos carfolio.com.

Tyske Auto Motor und Sport gjorde en sammenligningstest mellom 3,0 litern og 2,0 litern tilbake i 2012 da disse kom. De kom frem til at på Autobahn i hastigheter over 150 km/t så trakk 3,0 litern bedre pga bredere register og annen utveksling. Videre ved konstant 130 km/t så brukte 3,0 litern marginalt mindre enn 2,0 litern. Så da frister det å bruke en gammel amerikansk farse som heter "There is no replacement for displacement"

Så er det jo den følelsesmessige siden av saken, N20 motorene er veldig fine og effektive motorer. Men de er utrolig kjedelige og uinspirerende å kjøre, man får jo ikke lyst til å bare gi på for å høre godlyd. Jeg vet ikke med andre her men lyd er for meg en vesentlig del av kjøreopplevelsen. Jeg har kjørt 328i som er en mye lettere og agil bil, men bortsett ifra at den går veldig bra så oppleves hele totalpakken som litt "tam" og uinspirerende. Jeg kan ikke se for meg at dette skal være bedre i en større og tyngre bil som F10. 

Vell, du får stå for din subjektive mening. Tenk hvor tam og uinspirende alle dieselvariantene er da, ref. argumentasjonen din. Tallene er klare, N20 motoren er bedre på alle måter med unntak av motorlyd for de som foretrekker R6 lyd. 

Tallene lyver ikke, og det er vesentlig forskjell på en bil som er 0,4sek raskere 0-100 på såpass lave tall. Det vet alle som har kjørt endel spreke biler. 

13% lavere drivstoff forbruk er også signifikant. 

Er endel huller i disse "teoriene" dine, men ser ikke hensikten med å begynne en endeløs diskusjon. 

EOD.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Vell, du får stå for din subjektive mening. Tenk hvor tam og uinspirende alle dieselvariantene er da, ref. argumentasjonen din. Tallene er klare, N20 motoren er bedre på alle måter med unntak av motorlyd for de som foretrekker R6 lyd. 

Tallene lyver ikke, og det er vesentlig forskjell på en bil som er 0,4sek raskere 0-100 på såpass lave tall. Det vet alle som har kjørt endel spreke biler. 

13% lavere drivstoff forbruk er også signifikant. 

Er endel huller i disse "teoriene" dine, men ser ikke hensikten med å begynne en endeløs diskusjon. 

EOD.

Ja det er helt klart en subjektiv mening, jeg vil på det sterkeste oppfordre trådstarter til å prøvekjøre en 528i før han handler. Men jeg vi også anbefale ham å prøve en 530d... 

De tallene du først kom med lyver litt, men ellers er tallene krystall klare. De viser forholdsvis minimale forskjeller. Så små forskjeller at man må spørre seg selv om det er verd å ofre godlyd og den lille ekstra biten med kjøreglede for å spare 25 kilo og 0,1 liter i drivstoff. Jeg tror du er ganske alene om å kunne merke forskjell på 0,4 sek i en akselerasjon, jeg tror også at om man vurderer en bil som 528i så spiller en drivstoff differanse på 13 % en særdeles liten rolle.

Hadde det vært snakk om en 2011 modell 528i eller en 2012 528i så hadde jeg ikke vært i tvil, men nå er de snakk om så nytt som 2014 så da ville jeg vurdert andre alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv N53 motoren, og den går kanskje ikke like godt som en tilsvarende med N20, men har bedre lyd og er trossalt en 3 liters rekkesekser.

Den bruker mere drivstoff i de fleste tilfeller her i Norge men har mindre bunndrag siden den er en NA motor og ikke turboladet.

Tror man må selv teste for å finne ut hva man foretrekker.

Så kan man se på evt 520i og gjøre litt mods med den, så får man 528i ytelser for potensielt en lavere sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere for deres info særlig fredik90

Som sagt har en 525i 2004 er glad i lyden når jeg trøkke på pedalen og lyden er litt viktig for meg ,så som jeg har forstått så 528i 2014 gir ikke så bra lyd. Diesel kan jeg ikke ha så må blir enten 528i 2011  eller 523i eller 530i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...