Gå til innhold

Twinpower turbo


Bmwe600
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er helt klart en subjektiv mening, jeg vil på det sterkeste oppfordre trådstarter til å prøvekjøre en 528i før han handler. Men jeg vi også anbefale ham å prøve en 530d... 

De tallene du først kom med lyver litt, men ellers er tallene krystall klare. De viser forholdsvis minimale forskjeller. Så små forskjeller at man må spørre seg selv om det er verd å ofre godlyd og den lille ekstra biten med kjøreglede for å spare 25 kilo og 0,1 liter i drivstoff. Jeg tror du er ganske alene om å kunne merke forskjell på 0,4 sek i en akselerasjon, jeg tror også at om man vurderer en bil som 528i så spiller en drivstoff differanse på 13 % en særdeles liten rolle.

Hadde det vært snakk om en 2011 modell 528i eller en 2012 528i så hadde jeg ikke vært i tvil, men nå er de snakk om så nytt som 2014 så da ville jeg vurdert andre alternativer. 

Takk for din forklaring du har rett i 

Men hvis 528i 2011 er bra motor i så kunne jeg gått for det hvis jeg finner en med lav km er de bra også? Eller 523i  R6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gorg skrev:

Har selv N53 motoren, og den går kanskje ikke like godt som en tilsvarende med N20, men har bedre lyd og er trossalt en 3 liters rekkesekser.

Den bruker mere drivstoff i de fleste tilfeller her i Norge men har mindre bunndrag siden den er en NA motor og ikke turboladet.

Tror man må selv teste for å finne ut hva man foretrekker.

Så kan man se på evt 520i og gjøre litt mods med den, så får man 528i ytelser for potensielt en lavere sum.

Litt mods? Er stor forskjell i innmaten.

Har selv en 328i med N20 motor. Utrolig fornøyd!

Familiemedlemmer kjører E60 og E90 N52 3.0 liter, og de har ikke sjans mot N20 en.

Var veldig skepsis til firer motoren til BMW, men etter et års bruk er jeg veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Litt mods? Er stor forskjell i innmaten.

Har selv en 328i med N20 motor. Utrolig fornøyd!

Familiemedlemmer kjører E60 og E90 N52 3.0 liter, og de har ikke sjans mot N20 en.

Var veldig skepsis til firer motoren til BMW, men etter et års bruk er jeg veldig fornøyd. 

Er det stor forskjell i innmaten på en N20 20i og N20 28i. Har lest flere plasser at det er små forskjeller, iallefall på siste versjonen. 

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er helt klart en subjektiv mening, jeg vil på det sterkeste oppfordre trådstarter til å prøvekjøre en 528i før han handler. Men jeg vi også anbefale ham å prøve en 530d... 

De tallene du først kom med lyver litt, men ellers er tallene krystall klare. De viser forholdsvis minimale forskjeller. Så små forskjeller at man må spørre seg selv om det er verd å ofre godlyd og den lille ekstra biten med kjøreglede for å spare 25 kilo og 0,1 liter i drivstoff. Jeg tror du er ganske alene om å kunne merke forskjell på 0,4 sek i en akselerasjon, jeg tror også at om man vurderer en bil som 528i så spiller en drivstoff differanse på 13 % en særdeles liten rolle.

Hadde det vært snakk om en 2011 modell 528i eller en 2012 528i så hadde jeg ikke vært i tvil, men nå er de snakk om så nytt som 2014 så da ville jeg vurdert andre alternativer. 

Takk for din forklaring du har rett i 

Men hvis 528i 2011 er bra motor i så kunne jeg gått for det hvis jeg finner en med lav km er de bra også? Eller 523i  R6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bmwe600 skrev:

Takk for din forklaring du har rett i 

Men hvis 528i 2011 er bra motor i så kunne jeg gått for det hvis jeg finner en med lav km er de bra også? Eller 523i  R6

N53 er en veldig bra motor! 

Sånn det ser ut er både 523i og 528i 3.0 N53 hvis de er fra 2011. Evt 525i eller 530i. 

525i trenger en del og en tune så yter den samme som 530i. Gjelder dog bare med N53. Sjekk mosselmann turbo hvis du havner på en slik motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Litt mods? Er stor forskjell i innmaten.

Har selv en 328i med N20 motor. Utrolig fornøyd!

Familiemedlemmer kjører E60 og E90 N52 3.0 liter, og de har ikke sjans mot N20 en.

Var veldig skepsis til firer motoren til BMW, men etter et års bruk er jeg veldig fornøyd. 

Hva mener du med de ikke har sjans mot Ne20?

Hvordan er lyden når du trøkke litt på pedalen ,høreres som en R4 eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselerasjon 328i N20 vs 330i N53

Geschw. 0-100 / 0-160 / 0-200 / 0-240

E90N53.     6.2s / 14.4s / 22.8s / 42.2s

F30 N20      5.8s / 13.9s / 24.3s / 52.4s

 

Vil ikke konkludere helt med hvem som har sjans på hvem her. 

 

Hver av de har gode sider

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bmwe600 skrev:

Hva mener du med de ikke har sjans mot Ne20?

Hvordan er lyden når du trøkke litt på pedalen ,høreres som en R4 eller?

 

Har video av hvordan min høres ut med Performance eksos. Se i tråden linket i signaturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bmwe600 skrev:

Takk til alle dere for deres info særlig fredik90

Som sagt har en 525i 2004 er glad i lyden når jeg trøkke på pedalen og lyden er litt viktig for meg ,så som jeg har forstått så 528i 2014 gir ikke så bra lyd. Diesel kan jeg ikke ha så må blir enten 528i 2011  eller 523i eller 530i 

Hvis du i dag har en 525I og er glad i lyden så velger du ikke en firesylindret motor, du kommer til å savne godlyden og det legger en demper på god følelsen med den nye bilen. Med mindre man synes lyden i en firesylindret motor er tøff, så kommer ikke en to liters 528I til å gi bra lyd. 

2 timer siden, Bmwe600 skrev:

Takk for din forklaring du har rett i 

Men hvis 528i 2011 er bra motor i så kunne jeg gått for det hvis jeg finner en med lav km er de bra også? Eller 523i  R6

N53 motoren i 2011 528I er en veldig bra motor, den er sterk og solid samtidig som det er veldig lite rapporter på problemer. Kjøper du en BMW med rekkesekser så har du egentlig ikke noe særlig å bekymre deg for, de er generelt veldig bra alle sammen. BMW har nå snart 90 års erfaring med å bygge rekkeseksere, så vi kan vel trygt konkludere med at dette er noe de kan.

Det er veldig få 528I på markedet, de fleste velger 530d i dette segmentet. 523I er jo ett alternativ men hvis du ønsker en fornuftig oppgradering ifra E60 525I så ville jeg valgt 528I eller den sjeldene 530I. Men det er sjanse for at du må vente litt hvis du har krav til en bil, eller må importere ifra Tyskland. Hva slags budsjett har du satt deg? Jeg tenker at dette er i området rundt 500 000,- siden du vurderer en såpass ny bil som 2014 528I. Da er også en 2012 mod 535I med kilometerstand under 100 000 km godt innen rekkevidde, det er BMW med stor forbokstav ;) 

25 minutter siden, Gorg skrev:

Akselerasjon 328i N20 vs 330i N53

Geschw. 0-100 / 0-160 / 0-200 / 0-240

E90N53.     6.2s / 14.4s / 22.8s / 42.2s

F30 N20      5.8s / 13.9s / 24.3s / 52.4s

 

Vil ikke konkludere helt med hvem som har sjans på hvem her. 

 

Hver av de har gode sider

Se der ja, akkurat hva jeg sa tidligere OG som testen i Auto Motor und Sport konkluderte med. 3,0 litern har ett bredere register og mer krefter i høyere hastigheter. N20 er kjapp i starten men går fortere tom for krefter, en 3,0 liter er mer elastisk slik en BMW motor skal være. Derfor synes jeg N20 blir for "pinglete", akkurat det uinspirerende inntrykket jeg har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er helt klart en subjektiv mening, jeg vil på det sterkeste oppfordre trådstarter til å prøvekjøre en 528i før han handler. Men jeg vi også anbefale ham å prøve en 530d... 

De tallene du først kom med lyver litt, men ellers er tallene krystall klare. De viser forholdsvis minimale forskjeller. Så små forskjeller at man må spørre seg selv om det er verd å ofre godlyd og den lille ekstra biten med kjøreglede for å spare 25 kilo og 0,1 liter i drivstoff. Jeg tror du er ganske alene om å kunne merke forskjell på 0,4 sek i en akselerasjon, jeg tror også at om man vurderer en bil som 528i så spiller en drivstoff differanse på 13 % en særdeles liten rolle.

Hadde det vært snakk om en 2011 modell 528i eller en 2012 528i så hadde jeg ikke vært i tvil, men nå er de snakk om så nytt som 2014 så da ville jeg vurdert andre 

20 minutter siden, Gorg skrev:

Har video av hvordan min høres ut med Performance eksos. Se i tråden linket i signaturen

Sorry hvor er tråden linket i signaturen ?litt på bær tur nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Gorg skrev:

Akselerasjon 328i N20 vs 330i N53

Geschw. 0-100 / 0-160 / 0-200 / 0-240

E90N53.     6.2s / 14.4s / 22.8s / 42.2s

F30 N20      5.8s / 13.9s / 24.3s / 52.4s

 

Vil ikke konkludere helt med hvem som har sjans på hvem her. 

 

Hver av de har gode sider

Enig i det du sier at hver av de har gode sider, men du burde lese hele teksten på forumet du har sitert fra, fordi det er bare noe trådstarter tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...