Gå til innhold

Balansering av dekk


Nils Jørgen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Legger om endel dekk og felger.

Søker egentlig andre som også gjør det i denne tråden.

Har en liten Cemb K7 balanseringsmasking med kon oppspenning. 

I dag balanserte jeg noen XC90 hjul (235/60-18) i "null". Tok de av maskina og spente de opp igjen uten å røre noen ting. Da viste det ca 20/60g ubalanse (som er ganske mye)! prøvde flere ganger, forskjellig resultat vær gang. Maskina ble kalibrert rett før dette. SÅ: er dette et vanlig problem? Er dette et et kon-oppspenningsproblem? Vil boltoppspenning løse dette? Eller er maskina mi rett og slett moden for utskifting. Setter veldig stor pris på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd på et amerikansk Z4-forum, der en fyr hadde vært innom en rekke dekkverksted (lurer på om det var ti stykker) på grunn av nettopp dette.

Han måtte til slutt gi opp, og konkluderte med at det var umulig å få helt null. Det er nok derfor mange dekkverksteder sier seg fornøyd med 10-15g utav.

Har merket dette på min egen maskin også, men ikke med så høye verdier som du fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke noe problem å balansere ut i 0, men det har jo lite for seg. selv balanserer jeg til det er under 10, og har aldri merka noe til det.

regner med du har skrudd den fast i gulvet forøvrig?

Hvordan spenner du opp? på mange maskiner er det lagd slik at du enten kan ha kon innerst, med plastkopp ytterst, eller bare bruke kon innover i senterhullet fra yttersiden. Jeg plages med samme greier som du hadde først, når jeg hadde kon innerst. med bare kon ytterst, og mutteren fungerer det ivertfall for meg mye bedre. har prøvd på samme måten, å balansere opp, så ta av hjulet, snu det og spenne opp igjen med samme resultat som forrige runde.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da avbalansert hundrevis med hjul , , best resultat får man med ekspanderhylse i midten på maskin å med bolt feste fra ut siden , altså ikke en sånn svart plastkopp,  dette er vertfall min erfaring ,  kon+svart plastkopp er egentlig helt ræva spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanserer alltid i null jeg.

Kan kalle meg fornøyd med 5g om det er helt "umulig"

#skaldetværerettsåskaldetværerett 🤐

 

Har forøvrig en gammel manuell avbalanseringsmaskin.

 

Dvs ingen motor men elektronisk ellers. (må sveive hjulet til maskinen sier piiip så slippe)

Liker å tru det er mindre som kan gå gærlig da 😜

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 gram avvik skal ikke være merkbart. Det var i hvertfall den beskjeden jeg fikk da jeg jobbet på delelageret hos en bilforhandler. La om en del dekk der. Prøvde jo selvsagt å få balanseringen i null. Men hvis maskinen sa 10 og 5gram for eksempel, og man limte på korrekt vekt . og  kjørte maskinen på nytt og fremdeles fikk for eksempel 0 og 5gr så var det godt nok. og skal ikke være merkbart.

Maskinen vi brukte var ganske avansert. med en slik utdrager for limvekter som piper når man er langt nok inne på felgen. slik at vektene blir plassert korrekt. Ellers var makskinen hel digital, med forskjellige programmer (skjulte vekter) osv.

Vi fikk samme resultat om man spennte opp felgen på nytt og kjørte den på ny.

 

Til trådstarter. Det har vel ikke havnet noe dritt inni dekket??.Skal VELDIG mye til, men man vet jo aldri. 

Vi brukte oppspenning i senterhullet med konen ytterst.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Maskinen er ikke skrudd fast, men den står "stuck". Bruker for det meste kon utvendig og innover.

Jeg tror den er moden for utskift, skal snakke litt med de som har solgt den til meg.

Driver å ser litt på ny maskin. Får man en bra til rundt 20K?

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82223295?

http://www.nordic-lift.no/nordic-lift-balansemaskin-8?

evt denne? :

http://www.nordic-lift.no/nordic-lift-balansemaskin-7

Noen som har andre anbefalinger?

Ser jo at laser og brems kunne vært høvelig. Den bør være så compact som mulig og ikke være tidkrevende i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...