Gå til innhold

Youngtimer; 1988 E34 520i - God sommer!


316
 Share

Anbefalte innlegg

Merke: BMW 

Type: E34 520i

Årsmodell: 1988

Kilometerstand: 124.000

IMG_2792.JPG

Denne vakre damen på 28 år ble i sin tid levert med eksklusivt utstyr som tåkelys foran, og nakkestøtter i baksetene. Hun ble solgt på Tvins Auto i Elverum og ble førstegangsregistrert 29.09.1988, men er da egentlig en 1989 modell registrert høsten før. Her i Norge regnes den som en 1988 modell og blir dermed veteran 1.1.2018.

En kvinne fra Hamar var den første eieren, da hu gikk bort i 1997 ble bilen solgt av enkemannen og havnet oppi Rendalen hvor den begynte et nytt og bedre liv på veger totalt uten salt. 

Med en forsiktig eier som også har hatt andre biler i hende har den siden 1997 gått sparsommelige 35.000, og dagens kilometerstand fordelt på to eiere er da 124.000 på 28 år.

Med unntak av veldig små hakk og bruksmerker man må ha svært kritisk øye for å legge merke til ser bilen meget bra ut. Motoren går silkemykt og alt vedrørende bilen bærer preg av svært pedantisk vedlikehold og meget forsiktige eiere. Den er aldeles nydelig å kjøre.

Mine planer for bilen er enkelt og greit å holde den helt original, kun nødvendig vedlikehold blir aktuelt. 

IMG_2814.JPGIMG_2813.JPGIMG_2811.JPGIMG_2808.JPGIMG_2807.JPGIMG_2805.JPGIMG_2803.JPGIMG_2794.JPGIMG_2790.JPGIMG_2789.JPG

 

 

 

 

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gabz skrev:

Nydelig bil i sjelden stand! Kan det ha vært denne jeg så i Ås i dag?

Nei, den har vært i Elverum i hele dag, men ellers takk. Den er vel så flott det går an å være etter 28 år som bruksbil uten å være restaurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, DanielStance skrev:

Gratulerer med kjøp :) Ser veldig bra ut, bortsett fra skvettlapper :P

Ikke slakk i styringen eller noe sånt? Kanaler er bra?

Nei, kan ikke si det er noe slakk jeg reagerer på. Bilen er knapt brukt! 😜 Kanalene ser vel ut som de gjorde da bilen var ny omtrent. Ikke noen ting å se på jekkfester heller.

 

IMG_2795.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvettlapper hører hjemme det, skulle ønske det var bak også. Synes det er pent! Litt rart at det bare er tre uker siden jeg kjøpte disse meget tidsriktige klistremerkene på bruktmesse, passer forsåvidt utrolig godt med et Østerdalen klistremerke i ruta da denne bilen har gått der. 

 

IMG_2819.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er virkelig en Yougtimer, jeg vil gå så langt å kalle en såpass godt bevart E34 for ett klenodium. Jeg blir også glad når jeg hører at planen er å bevare den som den er, jeg tror det er dette som gir bilen mest sjel og identitet. Du skiller deg ikke ut med en senket E34 med sota lykter, ettermontert breifront og 18"... Skvettlapper er så absolutt innafor, sånne ønsker jeg meg selv. 

Ekstra artig er det jo at bilen har lokal tilhørighet, slikt er det ikke ofte man kommer over. Hadde jeg kommer over en opprinnelig Arendals solgt E34 så hadde jeg vært i ekstase, men de som ble solgt nye her i distriktet er dessverre borte nå :( E34 520i kostet i 1988 ifra 340 000 kr, så det må ha vært en holden dame som kjøpte denne bilen ny. De fleste kjøpte jo Scorpio 2,9 eller Opel Senator i dette segmentet den gang, biler som ga mer motor og utstyr for samme pengene. Faktisk, svigerforeldrene mine bygde nytt hus for 450 000 kr i 87...drøye 100 000 kr mer enn hva en 520i kostet året etter. Noe har virkelig skjedd med bilprisene siden den gang.

Det skal bli spennende å følge med her, endelig er det "inn" igjen å kjøre helt original E34. Jeg tror denne bilen har fått ett godt hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som var helt sikker på at du kom til å valse hjulbuer, kjøre med breie felger og smale dekk samt blodsenke denne bilen :D 

Neida, dette her er bare vanvittig kult, Mads! Knallfin historikk og på toppen av det hele lokal tilhørlighet fra den var ny.

10/10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert på Face og må gjøre det her og.

Gratulerer med nydelig bil .

Denne er så jækla rett på alle måter .

Det at du holder den original ,er nydelig og tenke på.Og som du sier F90,denne skiller seg ut ,ikke de andre,da de er kopi av hverandre:).

Skvettlapper er vel en av grunnen til at den er så velholdt som den er langs sidene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ESveen skrev:

Gratulerer med flott E34. Denne så kjempefin ut. Var det denne som lå på finn.no rundt Alvdal/Tynset traktene?

Så lysere ut i annonsen. 

Ja, den er delfingrå. Er nok bare telefonen som har en tendens til å gjøre bildene noe mørkere enn realiteten. Lå på finn.no ja, i Rendalen. Tydeligvis mange som fikk med seg denne mens den lå ute.

IMG_2799.JPGSånn, her fremstår den i mer riktig farge.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...