Gå til innhold

Nytern tester Michelin X-Ice XI3!


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Hoi! 

Jeg stod og mekka meg frokost i det jeg kom på at jeg må opprette denne tråden, sånn at vi har en slags sped start! :) Nå har jeg raljert litt om meg selv i den "offisielle" tråden. For de som ikke har lest dette siterer jeg dette nederst i dette innlegget.


Bilder? Nederst de og :)

 

Først og fremst må jeg fremheve at jeg ikke belønnes av Michelin på noe vis. Dette er IKKE en ukritisk Michelin-reklame. Jeg låner dekkene, og fikk utført omlegget gratis, samt at jeg har en opsjon om å kjøpe disse dekkene etter endt sesong. Det er det. Jeg kommer til å være nøytral, det skulle bare mangle.

Ok, da var det ute av veien! (no pun)

 

Fikk testa dekkene på underkjølt regn i går, ikke lange turen, men jeg sitter igjen med et positivt inntrykk. Underkjølt regn er jo ikke yndlingsdisiplinen til piggfrie dekk, men bilen føltes relativt planta. Nå må jeg presisere at turen var kort, så grunnlaget for bedømming av dekkenes ytelse på glatta blir noe snaut. Foreløpig :) 

 

Huff, denne videoen.. Jeg babler fælt, filmer vertikalt og vel.. Ting rister. Dere får ta meg som jeg er; en litt uslepen kar med begrensede muligheter for sosial omgang :D Og, ser du hele greia er du mest trolig like snål som meg.

Sitér

Hoi! Dette er artig! :)

 

Jeg drista meg til å handle F11-felger fra en kar på Finn, satser på at de ankommer dekkverkstedet mitt før helga. Dekkene har kommet trygt frem ihvertfall! Tror faktisk at dekksjappa synes det var skikkelig stas å få "være med" på dette :) 


Dekkene skal få prøvd seg på min "nye" F30 316dA, dimensjonen blir 225/45-18. Jeg holder til på Tynset, her har vi allerede hatt både snø og netter med temp rundt -10, så nå er det på tide med skikkelige sko!

 

F30'en er hovedbilen, men jeg kjører min gamle E39 til og fra jobb. Får ikke opp tempen på den lille strekningen i F30'en, dessuten liker jeg ikke parkeringsforholdene på jobb. 

Jeg kjører nok forholdsvis mye, mest fordi jeg elsker å kjøre bil. Dette med å være i bevegelse, være litt kaptein på egen skute, samt det faktum at en _aldri_ blir utlært som sjåfør. Herlig! 

Favorittføre er for meg noen cm med nysnø. "Snøormen" i bakspeilet er virkelig et vakkert skue, og du verden så gøy det er å få en helt ny form på bilrumpa. Snø, snø overalt! :D

 

Sånn ellers, jeg elsker å eksperimentere med grep. Jeg gir meg ikke før jeg EIER bakken, selv om det innebærer x antall baklengsturer med dertil stadig økende satsing for å komme seirende ut. Nei, dette blir gøy! Jeg kan love flittige oppdateringer, det være seg enten i tekst, bilde, videoform eller en salig miks. Jeg har dessuten montert splitter nye Conti viking contact 6 i dimensjon 235/45-17 på E39'en, og planlegger å sammenligne disse vs Michelin. Det interessante her er at disse to dekkene fikk lik score i fjorårets? NAF vinterdekktest. 

 

God aften, godtfolk! :)

 

 

14641952_1785015171767284_7706443305746813482_n.jpg

14650108_1785015121767289_2125714859459820081_n.jpg

14657542_1785015205100614_1938272134049606219_n.jpg

14680608_1785015135100621_6314702649356680128_n.jpg

Endret av Nytern
Lagt til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi!

Så, første skikkelige snøfall! :)

Vi snakker 15-20cm bløt snø, -1 ish, og skiftende føre. Kryptonitt for breiale vinterdekk?

 

For sammenligningsgrunnlaget tilbakela jeg mange mil i både F30 og E39, er jo litt spennende å teste disse Michelin-dekkene opp mot Continentalene jeg rocker på E39'en. 

 

X-Ice XI3 presterer som forventet, egentlig. De sliter litt med dyp sørpe, men dette er nok mye dekkbredden sin feil. Sånn ellers er jeg veldig fornøyd. Bilen føles forutsigbar i alle situasjoner, jeg får plenty med forvarsler før grepet opphører (dette er jo faktisk veldig viktig), og ved unnamanøver (svær isklump i veien) opplevde jeg ingen dramatikk. 

 

Min foreløpige konklusjon er følgende:

 

Positivt:

Lav dekkstøy, faktisk aldri rulla på et mer støysvakt vinterdekk.

Forutsigbart

Overraskende godt grep på is

 

Negativt:

Planing på sørpe/vann, men dette er som sagt mer dimensjonen sin feil.

 

 


Sammenlignet med contivikingcontact 6 på E39en? Ganske like.. Continental slipper bråere enn Michelin, men de planer vesentlig mindre. Der jeg kunne holde fartsgrensa uten dramatikk med Conti måtte jeg legge meg litt under med Michelin. Jeg kan ikke sammenligne mht dekkstøy, da dekkene sitter på 2 helt forskjellige biler. E39en er bedre støyisolert (derfor er det jo en kjempebonus at X-Ice er så støysvake).

 

Nå gleder jeg meg til SKIKKELIG vinterføre! Sørpe er eksotisk her i nordens Sibir, og dermed ikke veldig høyt oppe på lista når det kommer til prioriteringer ved kjøp av vinterdekk :) 

 

 

Vinterdekktest2016.jpg

Vinterdekktest20161.jpg

20161101_133636.jpg

vinter.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det fikk jeg skikkelig vinterføre! -10 and dropping i kveld! Da er det bare å tute og kjøre, for å samle opp flere inntrykk! :) 


Hoi, bonusen med å være dekktester? En har plutselig en misjon med alle disse meningsløse turene!

 

Hoi 2! Video fra i går, da med GoPro på huet, mulig jeg er noe høy for denne løsningen. Blir mye tak ;) 

 

20161102_154213.jpg

20161102_155729_HDR.jpg

20161102_200109.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Daniel80 skrev:

Videoen er "privat" og kan ikke ses av andre enn deg :) 

Hjelpes! Glemte å endre dette, hender jeg slenger ut videoer fra swingerkveldene jeg og fruen deltar på, de bør være private!

 

 

 

Den egentlige grunnen var så kjedelig, la meg være litt swingerhelt i kveld da, folkens.

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei og hå, godtfolk! Makan, så kneisen jeg har vært med oppdateringene i det siste. Får skylde på tidsklemma :)


Har fått rulla mange mil på disse dekkene nå, og jeg må få si; jammen henger de godt på glatta. Overraskende godt! Hadde en kjapp 47-miler tur/retur Hamar tidligere i uka. Dette med "isregn" store deler av turen. Føret var faktisk så dårlig at rv3 fikk litt oppmerksomhet fra verden utenfor :) Vi snakker 0 til -2 grader samt nedbør hele turen, samt et herlig fravær av salt! Rv3 er et eneste stort lappeteppe these days, vi snakker veiarbeid og lysvarsling all over. Så, i det jeg innså at jeg begynte å få det travelt (hadde time hos Sulland for bytte av frontlykter og div) innså jeg også at fartsgrensa slettes ikke var skummel for min del. Jeg takker dekk-utrustningen for det. Da folk flest lå i 65-70 ble det en god del forbikjøringer på tur nedover, og alle forløp uten dramatikk. Har nok aldri tatt så mange bremsetester, for å sjekke føret som på denne turen. Jeg mener, folk flest kjørte så sakte at jeg knapt kunne tro at jeg hadde så mye feste. På piggfrie.

 

Vel fremme hos Sulland fikk jeg låne bil, vi snakker ny 1-serie med pigg, og dette var definitivt et annet dyr. Her lyste denne velkjente gule lampa i dashen rett som det var. Nå glemte jeg å sjekke dekkutrustningen på denne, dessverre. Pigg is all I know :)

 

Nå høres jeg kanskje ut som en prompete smiskefjott? Det er noe av grunnen til at jeg har latt dette innlegget drøye noen dager.. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg ellers skal beskrive opplevelsen med disse dekkene på glatta uten å høres ut som at jeg er kjøpt og betalt. 

On that note må jeg nok en gang understreke at jeg kun har disse dekkene til låns. Jeg har samvittighet, og hadde aldri brukt positive adjektiver om dekk jeg ikke likte. :)

 

God helg, folkens!

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Neimen, god aften, godtfolk!

 

Det er nå bare meg, onkel reisende dekktester for å være eksakt! :)

 

Vauldalen fjellhotell under, synd været ikke kommer godt frem på bilder.

1.jpg

Tenker det er greialt å komme med noen oppdateringer i ny og ne, og hvorfor ikke i dag? Vi har tross alt hatt et rimelig heftig snøfall denne helga! Tura over til Funäsdalen i går, for vår faste svenskemathamstring. Været var dog ikke helt på vår side, med det som best kan karakteriseres som full on snøstorm. Denne turen er bare ynkelige 24? mil lang, men med redusert sikt, fonner over veien og i Sverige ca 0 brøyting ble den en fin opplevelse læll! 

Det interessante er, at på denne turen sleit jeg ikke med snøplaning what so ever! Herlig! Tempen lå rundt -1 hele turen, så snøen var jo ikke akkurat av den pudderaktige typen. Farta? Rundt fartsgrensene, +-. Mye avhengig av sikt og fornuft. Feste hadde jeg i massevis.

 

Huff, jeg er ute av trening når det gjelder bimmersblogging, men det jeg prøver å si er; wow! Så artig å kunne kjøre 18" vinterhjul uten å ofre fremkommelighet/kjørbarhet! 

 

Oi, vent.. Noe kommer tilbake til meg.. Det har ikke med dekkene å gjøre, det er mer felgrelatert..

 

Hmm..

 

Var det igjen?

 

 

SNØEN! Den angrep felgene! Vinden, snømengden i vegbanen, temperaturen, det åpne felgdesignet! THE PERFECT STORM!!

6.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Dekkene var eksemplariske, selv da jeg våget meg inn på ubrøytede områder for å vel.. Fjerne snø fra felgtønnene.. En kan jo ikke gjøre dette midt i vegbanen, så det ble noen turer ut i dyp snø i går. Vi snakker så dyp at en dytter snø i det en åpner døra. Til min store overraskelse gikk dette helt fint, tilogmed i motbakke :)

Her er jeg innom Røros (kirka i bakgrunnen) for brød (svenskene kan ikke brød) og felgsnøfjerning :)

5.jpg

 

Tenker Phantom of the opera når jeg ser denne snørumpa. Aner ikke hvorfor :D

7.jpg

 

Så, jeg kommer hjem, parkerer og stopper bilen. I det jeg snur meg for å gå inn ser bilen min kald og ubrukt ut. Heftig vær :)

8.jpg

 

Så, fra denne og andre koselige bilturer siden forrige oppdatering må jeg få berømme dekkene. De er i mine øyne perfekte allroundere, med sine støysvake og skalpellnøyaktige kjøreegenskaper på tørt, forutsigbare og sikre kjøreegenskaper på is og sist men ikke minst; utmerkede snø-egenskaper.


Dekksidene er nok litt stivere på disse enn på f.eks Nokian Hakka R2, så kjører du mye på vaskebrettvei, typisk kjettingvei altså, vil du merke ujevnhetene bedre med XI3 enn med R2. Dette er i mine øyne noe jeg fint kan leve med. Stivere dekksider gir meg mye bedre ytelser på tørt føre enn det jeg ville fått med et mykere dekk, f.eks nevnte R2. Det kunne vært interessant å la folk få prøve bilen min på tørt føre, hvorpå jeg etterhvert spør sjåføren om han/hun ruller på sommer eller vinterdekk. Jeg hadde nok gjetta sommerdekk, såfremt kjøreturen forløp noenlunde.. rolig :)

 

Nei, nå har jeg spamma mye, og jeg har fjasan ikke tenkt til å redigere bort noe heller. Ikke denne gangen. Kveldsmaten kaller (kjerringa roper). God natt, godtfolk! :)


 

 

 

 

 

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd med mye fint å lese :) Jeg må si det det ser virkelig ut som om disse dekkene blir satt på prøve. Er litt annen vinter hos deg enn det er hos oss sørlendinger ser jeg, her er det sommerdekk føre :P 

Jeg har jo alltid sverget til Nokian Hakkapelitta da jeg har inntrykket av at disse alltid er "best". Men det ser jammen ut som det er flere gode kandidater der ute, X Ice skal med i vurderingen nestegang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Artig tråd med mye fint å lese :) Jeg må si det det ser virkelig ut som om disse dekkene blir satt på prøve. Er litt annen vinter hos deg enn det er hos oss sørlendinger ser jeg, her er det sommerdekk føre :P 

Jeg har jo alltid sverget til Nokian Hakkapelitta da jeg har inntrykket av at disse alltid er "best". Men det ser jammen ut som det er flere gode kandidater der ute, X Ice skal med i vurderingen nestegang :) 

Hoi, Fredrik 90! Tusen takk! :)

 

Jada, de blir satt på prøve, under svært varierte forhold. Mangler bare ekstremkulda nå, har prøvd de ned i -25, men vil ikke konkludere før jeg får testa under -30 :) Uten å helt ha noe god grunn, annet enn at -30 høres så kult ut :D


Vi er to der, Fredrik! Hakkafans altså! Jeg har også alltid sverga til Hakka på vinterføre, med noen krumspring her og der :) Nå har jeg kun lånt bil med R2, så det blir litt vanskelig å sammenligne, men jeg ser for meg at disse dekkene nok vil føles ganske like på mange områder. Der XI3 briljerer med godt feste vinterføre tross veldig overbevisende ytelser på tørt og lavt støynivå briljerer nok R2 ved å tilby det lille ekstra når det gjelder ytelser på typisk vinterføre. Skal jeg tro testene jeg har lest er nok R2 i en egen klasse her. Jeg har dog, med dette dekket funnet ut at jeg nok verdsetter allround-egenskapene høyere enn de marginale vintergrepsforskjellene jeg vil få med suomi-gummien :) 

Conti viking contact 6 er forresten i samme gate som XI3. Veldig gode allround dekk. Må snart teste disse opp mot hverandre nå, E39 vs F30. Hadde vært artig å huke tak i noen med R2 og. :) 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytern, kan ikke du sende noe snø til Bergen? Savner det fælt! Lyst å prøve E38 på snø hehe.

Ser snøen har sensurert BMW logoen på hjulene også :P

Lurer på om jeg skal vurdere disse dekkene når jeg skal handle nye nå snart. Men de er vel relativt dyre.

Syns Hakka R dekkene jeg hadde på gamle E34en min virket veldig myke på tørr asfalt. Syns lite om det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DanielStance skrev:

Nytern, kan ikke du sende noe snø til Bergen? Savner det fælt! Lyst å prøve E38 på snø hehe.

Ser snøen har sensurert BMW logoen på hjulene også :P

Lurer på om jeg skal vurdere disse dekkene når jeg skal handle nye nå snart. Men de er vel relativt dyre.

Syns Hakka R dekkene jeg hadde på gamle E34en min virket veldig myke på tørr asfalt. Syns lite om det egentlig.

Haha, laster opp hengeren nå! :D Ja, veldig sært at snøen valgte å sensurere rondellen! Men, svensk snø.. Sikkert no snøterror fra volvoleiren!

Ja, enig! I mine øyne er hakka piggfrie litt vel myke på tørt føre. Jeg har jo rulla på piggfrie hakka helt siden da RSi var det hotte på markedet, så det fungerer jo. Hadde jeg trodd at jeg kunne finne et vinterdekk der jeg fikk i både pose og sekk? Nei, slettes ikke! Etter årevis med det trygge, gode finskedekket var jeg faktisk litt skeptisk til å rulle på noe annet, og jeg hadde garantert rulla R2 hvis jeg ikke ble tildelt denne morsomme dekktestegreia :) 

Prismessig mener jeg å huske at både XI3 og Conti Contact 6 ligger litt lavere enn R2. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Nytern skrev:

Haha, laster opp hengeren nå! :D Ja, veldig sært at snøen valgte å sensurere rondellen! Men, svensk snø.. Sikkert no snøterror fra volvoleiren!

Ja, enig! I mine øyne er hakka piggfrie litt vel myke på tørt føre. Jeg har jo rulla på piggfrie hakka helt siden da RSi var det hotte på markedet, så det fungerer jo. Hadde jeg trodd at jeg kunne finne et vinterdekk der jeg fikk i både pose og sekk? Nei, slettes ikke! Etter årevis med det trygge, gode finskedekket var jeg faktisk litt skeptisk til å rulle på noe annet, og jeg hadde garantert rulla R2 hvis jeg ikke ble tildelt denne morsomme dekktestegreia :) 

Prismessig mener jeg å huske at både XI3 og Conti Contact 6 ligger litt lavere enn R2. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil!

Haha da må du kjøre fort!

Ja er vel svenskesnøen som ikke godtar tyskerstål på deres jord :P

Har noe RSi på bilen min nå faktisk men de er det lite mønster på og jeg tror de er veldig gamle også (både min og selger sin skyld at jeg ikke visste det før nå nylig). Så de virker ikke særlig trygg når de slipper lett på våt asfalt..

Du er nok ikke aleine med å sverge til en dekkprodusent :P Tenkte egentlig på å handle Nokian nå til denne bilen, men som sagt så tror jeg at jeg må vurdere disse også :P Om jeg skaffer meg 18" felger som jeg har vurdert, så blir det vel litt dyre dekk, men det får vel bare være dyrt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...