Gå til innhold

Nytern tester Michelin X-Ice XI3!


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig greit at du også har erfaring med Hakka som kan sammenliknes med X Ice. Vil nok tro at dette er ett bedre allround dekk ja, det Hakka er bra på noe og dårlig på noe annet. Jeg begynte også med RSi, så Hakka R og nå Hakka R2, på henholdsvis E39, E90 og E34. Synes R2 dekkene gir veldig god feste på typiske vinterveier, iallfall på E34en uten elektroniske "støttehjul". De er også veldig stillegående på tørr asfalt synes jeg, men det kan jo ha med bilen å gjøre også. Bakdelen er vel at de ikke har de beste egenskapene egenskapene på våt asfalt, samt at de som regel koster en del?

Dekk er egentlig veldig interessant, har alltid forsøkt å være bevist her. Det er jo en litt essensiel del av bilen og hvordan dens egenskaper er, så jeg synes ikke det bør spares på noe i denne delen av bilholdet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så mye tid bak rattet som dere, men jeg syns Hakka R funket veldig fint på E34 i snø :) Satt meg egentlig aldri fast eller noe sånt. Var heller ikke sånn at jeg satt å ventet på at bilen plutselig skulle slenge ut ræven. Funket fint hvis jeg først skulle slenge med ræven også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hoi!

 

Så, jeg ruller da rundt på disse dekkene. Trives, gjør jeg! Hender innimellom at jeg ratter både E39 og F30, samme dag, samme strekning for å sammenligne X-Ice og Conti Viking Contact 6. Jeg har notert meg en veldig markant forskjell, men tenker at den mest trolig er bilrelatert. Jeg burde hatt to F30'er, egentlig ;) 

 

Mitt syn på dekkene pr i dag er:

Tørr asfalt: Terningkast 6. Støysvakt, retningstabilt, føles trygt. Lurer på om dekkene er litt stivere enn "standarden" på nordiske piggfrie? På tørr asfalt oppfører dekket seg igrunn veldig likt et ålreit sommerdekk.

Våt asfalt: Det lille jeg har fått kjøre på våt asfalt må jeg si at jeg er fornøyd. Hold deg unna vannfylte renner og du har 0 problemer med å kjøre effektivt. Har prøvd å legge meg i disse vei-elvene, og det går helt fint med nåværende mønsterdybde, ville dog vært litt forsiktig under forbikjøring, v/kryssing av disse fæleriene i typisk forbikjøringsfart. (Dette gjelder uansett dekktype/dimensjon)

Snø: Henger som bare det! Kjører du normalt vil du aldri oppleve dramatikk med XI3 på snøføre. I forhold til Conti Viking Contact 6 på E39'en, vil jeg si at grepet er noe bedre, men at XI3 slipper bråere. (Dette kan mye mulig skyldes bilen, men jeg vil nevne det allikevel)

Is: Her briljerer XI3, og du har mye grep i dimensjonen 225/45-18. Opplever disse dekkene som langt bedre mht bremse-egenskaper på glatta enn Conti på E39. (Kan selvfølgelig være en bilrelatert forskjell her og). Som på snøføre får du dog ikke like god feedback før grepet opphører. (Igjen, forskjellige biler). 

 

Føler jeg begynner å forstå dette dekket nå. Det at jeg opplever dekket som noe stivere gjør at jeg opplever en helt annen grad av.. hmm.. GLEDE! I mange år har jeg rulla rundt på i overkant myke piggfrie, vel vitende om at jeg ikke bør prøve meg på inspirert kjøring de få gangene jeg opplever annet enn vinterføre her i gokk. I vinter, derimot. I vinter har jeg virkelig storkost meg de få gangene jeg har møtt på bar asfalt. Vi snakker ikke tullekjøring, det er ikke nødvendig for å få den derre noe diffuse følelsen av at alt stemmer. Du vet, når du føler at bilen er planta. Kjørte Yokohama piggfrie på en E39 for mange år siden, disse gav meg noe av den samme følelsen.

Så, hva har Michelin (i mine øyne) ofra for å få til dette? Siden dekket er noe stivere føler jeg som nevnt tidligere i denne altfor lange posten at en får litt dårligere feedback når grepet er i ferd med å opphøre på vinterføre. For normale sjåfører ser jeg ikke problemet, egentlig. Kjører en som folk vil en aldri føle på dette. For min del har dette vært mest merkbart inn mot rundkjøringer/kryss. Vi snakker polert føre, samt min kjørestil. Jeg må innrømme at jeg til tider har opplevd understyring i rundkjøringer der jeg i E39 har opplevd feedbacken som så god at jeg har tilpasset farten før under/overstyring oppstår. Fruen kommenterte dette i en rundkjøring, forrige gang vi kjørte langt i F30. Det at jeg pleier å lese føret rimelig bra, gjør at kjøreturene våre forløper rimelig udramatisk, derfor lurte hun på om jeg var sliten da jeg plutselig feilbedømte føret inn mot en eller annen rundkjøring i ødegokk.

Hva vil jeg frem til her?

Jo, på XI3 har jeg det virkelig bra! Jeg foretrekker dette dekket over mykere piggfrie, da det gir meg følelsen av å være litt entusiast, selv midtvinters. BMW's gode kjøreegenskaper? De kan jeg nå kose meg med - hele året!

På glatta/snøføre har jeg tonnevis av grep, helt på nivå med hakka og conti jeg har kjørt på i senere tid, MEN der jeg med Conti får gode tilbakemeldinger ang. føret servert på et sølvfat må jeg jobbe litt mer for å danne meg et bilde av hvordan føret er med XI3. Litt vanskelig å forklare dette, men med XI3 legger jeg ned en innsats i å analysere føret, der jeg på conti til enhver tid vet hva jeg har å forholde meg til, og dermed slipper å ofre det en tanke.

 

På tørr asfalt derimot, der snur vi hele situasjonen. Der vil jeg i større grad slite med å analysere grepet med et mykere dekk.

 

 

BLÆ! Så langt dette ble.. Jeg prøver så godt jeg kan å være nøytral her, derfor følte jeg behovet for å påpeke disse observasjonene tross usikkerheten jeg føler på ift. om dette er mer en bilrelatert greie eller om den kan tilskrives dekkene.


For å runde av denne eviglange dekkraljeringa konkluderer jeg med følgende: Jeg ville handla XI3 til meg selv, _uten_ tvil.

Til fruen? Conti eller Hakka.  

 

EDIT: Jeg blar meg tilbake, og ser at jeg etter min første dag på vinterføre berømte XI3 for å være forutsigbare, samt at de gav meg "plenty med forvarsler før grepet opphører". Så, snakker jeg mot meg selv? Ja, men husk at jeg nå har tilbakelagt langt flere mil, og har et mye bedre sammenligningsgrunnlag opp mot andre dekk jeg kjører/har kjørt på. Ikke skyt! :) 


Jeg lar alt stå, uredigert. Det å teste dekk er en reise, der en må være åpen for å endre mening underveis ;) 

 

EDIT 2: Noen uker senere uttaler jeg følgende etter en langtur på underkjølt regn "Da folk flest lå i 65-70 ble det en god del forbikjøringer på tur nedover, og alle forløp uten dramatikk. Har nok aldri tatt så mange bremsetester, for å sjekke føret som på denne turen. Jeg mener, folk flest kjørte så sakte at jeg knapt kunne tro at jeg hadde så mye feste. På piggfrie."


AHA! Vi har et gjennombrudd! :)

 

EDIT 3: WOW! Så langt dette ble! Godt jeg ikke er profesjonell dekktester, da hadde ikke folket klart å lese seg frem til hva den endelige vinterdekkanbefalingen ble før midt i fellesferien! :D Jeg ser det for meg, Arnfinn (63) fra Toten, fullfører side 1264 i fjorårets høstutgave av bladet Motor, og skriker av full hals, der'n ligger solrau og halvveis dau på en pint solseng i sydengokk; "HELVETE, GUNN-MARGOT! VI KUNNE DÆVVA, VISSTE DU AT VI KJØRTE PÅ TAPEREN AV FJORÅRETS VINTERDEKKTEST?!"

 

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke konkludere med noe, men disse dekkene kan fort miste egenskapene sine etter 3 år, slik som med de fleste piggfrie dekk. De er selvfølgelig best når de er nye. En kamerat hadde noen år gamle xI3 på sin bil. Det bare seilte rundt over fjellet på glatta (på bar og våt asfalt var dekkene gode). Så fikk han på hakka8 pigg og bilen lå fjellstøtt på glatt føre. Har kjørt hakka8 selv og kan bekrefte at ingenting slår dette dekket når det er skikkelig glatt. I tillegg holder nokian egenskapene sine veldig godt helt ned på mønsteret. Michelindekkene blir fort harde. Så du har helt rett i Nytern, at de nok er en anelse hardere og mer kontinentale enn flere andre piggfrie. Grunnen til at dekkene yter så bra nå, er det myke ytterlaget. Om 2 år vil du sannsynligvis ikkje kjenne igjen dekkene, da de er blitt harde.

Dette er ingen konklusjon, men bare erfaringer gjort med utall forskjellige dekktyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.12.2016 at 13.02, Evopower skrev:

Nå skal jeg ikke konkludere med noe, men disse dekkene kan fort miste egenskapene sine etter 3 år, slik som med de fleste piggfrie dekk. De er selvfølgelig best når de er nye. En kamerat hadde noen år gamle xI3 på sin bil. Det bare seilte rundt over fjellet på glatta (på bar og våt asfalt var dekkene gode). Så fikk han på hakka8 pigg og bilen lå fjellstøtt på glatt føre. Har kjørt hakka8 selv og kan bekrefte at ingenting slår dette dekket når det er skikkelig glatt. I tillegg holder nokian egenskapene sine veldig godt helt ned på mønsteret. Michelindekkene blir fort harde. Så du har helt rett i Nytern, at de nok er en anelse hardere og mer kontinentale enn flere andre piggfrie. Grunnen til at dekkene yter så bra nå, er det myke ytterlaget. Om 2 år vil du sannsynligvis ikkje kjenne igjen dekkene, da de er blitt harde.

Dette er ingen konklusjon, men bare erfaringer gjort med utall forskjellige dekktyper.

Hei!

Interessant! Så..

 

Nå er på en måte ballen kastet..


Og..

 

Jeg må jo bare dure på med langtest av XI3. Èn vinter er ikke noe å snakke om.. Vinteren 2018 har jeg nok en endelig dom! :P 

 

Ble nye mil på glatta i går, vi snakker 0-føre med kryssing av en fjellovergang. Bilen lå fjellstøtt på veien - som vanlig. Folk rundt meg holdt 50-60 i 80-sona, jeg hadde ingen problemer med å holde fartsgrensa. I likhet med bremsegrepet må jeg etter gårsdagens utallige forbikjøringer konkludere med at dekkene henger godt - også under akselerasjon! Nå river ikke min 316dA skinnet av pølsa, men det får gå :)  

 

Gleder meg allerede til våren, tenker da å sammenligne drivstofforbruk på disse vs sommerdekkene mine (i noenlunde lik dimensjon, bredere bak bare). Dette må gjøres samme dag, over samme strekning og i samme fart. Sikkert ikke veldig interessant, men jeg er nysgjerrig! :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.12.2016 at 11.59, fupsaker skrev:

Ser ut til at jeg skal ha XI3 på min neste bil. Kjører på Goodyear nå, og er egentlig særdeles happy. 

Hei!

Ser av tester at sistegen Goodyear er et megadekk! :) XI3 vil neppe skuffe, sleng gjerne ut noen strofer i denne tråden når du har fått testa de litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å høre din dom ang. forbruk. Jeg har selv XI3 i 225/45-18 på min 316iA F30. Merker lite forskjell på forbruket kontra Michelin Pilot Supersport i 225/40 og 255/35-19. Ligger på +-0,75 på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nytern skrev:

Hei!

Ser av tester at sistegen Goodyear er et megadekk! :) XI3 vil neppe skuffe, sleng gjerne ut noen strofer i denne tråden når du har fått testa de litt! :)

Jeg ville egentlig ha Goodyear piggfritt i vinter pga gode egenskaper på våt vei (bor i Bergen), men det dekket kan ikke leveres i 19" :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vanskelig å se glatta, men vi gikk fra +grader til -6 på relativt kort tid, Vi snakker glattglatt! :)

Troor en skimter hvordan snøen glinser på forræderske vis ;) 

 

Så, hvorfor klarer jeg dette med piggfrie? Tipper dekket, dekkets ferskhet, samt dekkbredden har mye å si. Samt girkassa. Fantastisk automatkasse i F30'en, den slurer seg opp de rareste steder :)

 

Også i revers da! Makan til saker!

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grått nytt hår da, folkens! I dag har jeg storkost meg i ruskeværet! Mye hyttebyfolk her nå, de kjører veldig sakte. Ikke vant til snø, tenker jeg. Det er en ærlig sak! Så, jeg blir jo som rene ekspresstoget å regne der jeg dundrer forbi fancye suver i min bakhjulsdrevne BMW på breiale vinterhjul. Artig 😃 

 

Antiskrens og de greiene der er selvfølgelig AV, grenser til mishandling å ikke la BMWen få logre litt på dette føret 😉

sketch-1483276411930.png

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei og hå, godtfolk! Veldig fornøyd med dekkene enda, nå har de dessuten fått prøve seg i streng kulde. Ittno problem :)

 

Jeg har ingen svær update denne gangen, MEN jeg funderer på å fyke en tur til Tyskland om noen uker. Unnskyldninga? Jeg må jo teste dekka på autobahn, i litt skikkelige hastigheter. Hvem trengte en grunn til å dra på langtur i bil før våren? Fruen! Hun gav tommel opp og har allerede ordna seg fri. Så, nå må bare jeg ordne meg fri òg :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hiv og hoi!
 

Fått testa dekkene litt på vått føre, og tenker jeg bør dekke (hehe) dette aspektet òg. Hva kan jeg egentlig si? De oppfører seg veldig udramatisk, selv i disse elveleiene en jo ofte får på sporete veier. Nå har jeg ikke eksakt mønsterdybde i hodet, men ved visuell inspeksjon virker det som om mine mistanker om at gummiblandingen her er litt hardere enn på Continentalene jeg ruller på E39'en stemmer. Jeg har tilbakelagt flere mil i F30 denne vinteren, men kan ikke se at dekkene er mer slitt enn på E39. Heller tvert imot. Jeg må måle, selvfølgelig. Rett skal være rett! :)

 

Ellers, var til Hamar på mandag. Sulland, as usual. Knekte bakfjærer, av en eller annen grunn. Bilen har mest trolig hatt knekte fjærer siden jeg overtok den. Ny tur neste mandag (over helga). 

Om noe gir disse repetitive turene meg gode muligheter for vinterdekktestings og tanker rundt dem generelt! Gleder meg til å få prøve dekkene med HELE bakfjærer.

 

Ville jeg enda kjøpt X-Ice 3? Japp! I 18"? Japp! Hadde det vært interessant å teste disse dekkene i en mer gubbete dimensjon? Japp!

 

/ærligmodus PÅ

 

Jeg hadde seriøst ikke høye tanker om Michelin - som produsent av vinterdekk. Franske greier, på vinterføre her i arktiske ødegokk? Nope! Jeg hadde _aldri_ kjøpt X-Ice 3 over Hakka R2. _ALDRI_.

 

Etter denne vinteren?
 

Mer enn gjerne! Disse dekkene passer min kjørestil og mitt komfortbehov (lavt støynivå) langt bedre enn det mer tradisjonelle valget; R2.

Svada? Nope, og for å bevise dette kommer jeg til å handle vinterdekk fra Michelin (X-Ice 4 hadde vært spennende!) og legge ut et bilde i denne tråden når den tid kommer.

 

Jeg er rett og slett veldig fornøyd!

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.12.2016 at 6.10, Nytern skrev:

Hei!

Ser av tester at sistegen Goodyear er et megadekk! :) XI3 vil neppe skuffe, sleng gjerne ut noen strofer i denne tråden når du har fått testa de litt! :)

Vi får se når det blir, for Goodyear-dekkene er inne i andre sesong, håper jeg kan ha de en stund til, eventuelt så byttes bilen og da blir det det som følger med neste, tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Testens offisielle slutt nærmer seg med stormskritt. Sola varmer, dagene blir lengre og dekkene får nye utfordringer. 

Jeg har virkelig verdsatt denne oppgaven; å få være en slags folkelig dekktester. Oppsummering kommer i nær fremtid. Tanken er å komprimere alle inntrykk, all tekst, til noe lettfattelig og vel.. konsist. 

Jeg vil få takke dere som valgte meg, for tilliten. Håper jeg har innfridd.

20170214_163234_HDR-1.thumb.jpg.61a87dd0bd086e995f533abd180190a8.jpgEn kan liksom stoppe hvor som helst når en er godt skodd. Bakke ingen hindring. 

20170214_160648-1~4.jpg

Ellers, hadde et morsomt møte med teslabjørn i helga! Vi prøvde oss på et lite dragrace. Eller, flere faktisk. Det ene foregikk på glatta. Han i i3 på 155? brede Nokian R2, jeg i 316dA med XI3. Artig😃 Resultatet kan dere se i hans roadtripvideo #38. Den dukker nok opp om noen uker. Teslauker, som han ville sagt det.😉 Veldig bra kar, like hyggelig ansikt til ansikt som på youtube!

20170212_143055.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...