Gå til innhold

Nytern tester Michelin X-Ice XI3!


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Så sykt vertikalt! Men, når en bruker snø som stativ må telefonen stå ;) Her lå tempen rundt -7. Bakken er en hytteinnkjørsel, og den er bratt! :) Bakhjulstrekk fungerer gull, med gode dekk! 

 

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

På tide å konkludere.

 

Da har dekkene loset meg trygt gjennom vinteren 2016/2017. Joda, vi kan enda få skikkelig vinterføre her i gokk, og vi kommer definitivt til å oppleve glatt føre som følge av smeltevann som fryser mot kvelden. Men! Sommeren kjem! :)

 

Siden vi nå har herlig, bar asfalt igjen, har jeg kjørt både E39 og F30 litt opp mot grensene (under mer eller mindre lovlige rammer, selvfølgelig). Har da utført følgende tester med X-Ice XI3 på F30 og Contivikingcontact 6 på E39:

 

Bremsetest 80 til 0 på bar asfalt

Bremsetest 80 til 0 på våt asfalt

80km/t rundt en ganske krapp kurve (80-sone)

 

Hard akselerasjon er ittno poeng. Hverken E39ens 150hk eller F30ens 116 klarer å utfordre grepet nevneverdig under akselerasjon ;)

Jeg kan faktisk fint summere opp resultatet i relativt korte ordlag. Det er som jeg alltid har tenkt; X-Ice 3 har en noe hardere gummiblanding, og dets karakteristikker er langt mer sommerdekkaktige på både bar og våt asfalt. De oppleves rett og slett som veldig trygge! Ved skikkelig hard nedbremsning, dvs foten planta på pedalen opplevde jeg LANGT mindre assistanse fra ABS i F30. Bremsedistansen var også vesentlig kortere. I kurve var inntrykket det samme. Herlig grep, veldig som et ålreit sommerdekk. Jeg kommer egentlig ikke til å kose meg like mye med overgangen vinter/sommer på F30en i år, da forskjellene neppe vil være veldig markante v/normal kjøring.

 

Med E39 på Conti opplevde jeg faktisk at dekkene ble så varme etter etpar nedbremsninger, at de endret kjørefølelsen totalt. Jeg kjente godt her, at jeg kjørte på myke dekk, som nå var i overkant varme. Rundt kurven merket jeg tendenser til overstyring. 


Dette er mer hva jeg forventer av et "nordisk" vinterdekk.

 

Da er spørsmålet, hva må en ofre for å kjøre på et asfaltelskende piggfritt dekk med svært lavt støynivå? 

Ikke mye, egentlig.. Det jeg i løpet av vinteren mest har bitt meg merke i, er hvordan XI3 er litt mer uforutsigbart enn Contact 6. Er dette problematisk? Nei. Så lenge en kjører som folk, vil en aldri merke dette. I evt unnamanøvre kan en nok få seg en overraskelse, men "alle" biler har elektroniske støttehjul nå. 


XI3 vinner på grep på både snø og is, Conti 6 er etter mitt syn hakket bedre på slaps (mindre planing).

Jeg har ikke fått målt mønsterdybden i senere tid, men ved forrige kontroll bet jeg meg merke i at slitasjen var langt mindre enn på Contact 6. Dette skyldes selvfølgelig gummiblandingen. (Har kjørt begge bilene ca like mye i vinter).

Rullemotstand!

Jo, forbruket har steget ganske markant med XI3 ift sommerdekkene, men det må en rett og slett forvente.. Der jeg med sommerdekk bruker 0.38 v/langkjøring (225 og 255 bredde) bruker jeg med XI3 0.44. (Begge målinger utført på bar asfalt). Nå må det sies, at bilen nok bruker litt mer diesel i kaldt vær, så hva forskjellen er helt eksakt vet jeg ikke p.d.d.


Beholder jeg dekkene? Ja.. Jeg kommer til å kjøpe dem ut såfremt prisen ikke er helt horribel, noe jeg regner med at den ikke er).

Jeg kommer dessuten til å oppdatere denne tråden så lenge jeg kjører på disse dekkene. Dette med hvordan dekket bevarer sine egenskaper gjennom et normalt livsløp er i mine øyne alfa og omega. Dekkene må etter mitt syn, så fremt mønsteret enda er ok tåle bruk uten vesentlig forringede egenskaper i 2-3 vintre. Minimum.


Her burde jeg avsluttet med et bilde av bilen, men den er så fæl! Vårløsninga er kjip sånn sett!

Tusen takk for muligheten, takk for oppmerksomheten og takk for meg. For nå :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...