Gå til innhold

"løs/nervøs" E92 325i M-Sport


Alfaduden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,
Fadern klager på bilen sin. Ikke så direkte og stabil som Alfa sier han8)

Nuvel, problemet er at han mener bilen er nervøs under pådrag. Altså at han føler bakenden er slarkete. Bilen er en 13 modell og har kjørt under 35000km. Oppgradert til 330 innsug og map, samt 19" med 265 bredde bak. Jeg prøver å fortelle at det blir litt "nervøst" når man slipper 280hk løs, men han opplever det også ved mindre pådrag. Han føler han må korrigere med rattet støtt og stadig ut av kryss og gjennom svinger. Akkurat som at han ikke har helt kontakt med bakenden av bilen. Selv ved normal kjøring!

Er det noen som har noen erfaring med dette på E9X biler? Jeg har ikke kjørt den nok til å kunne uttale meg noe mer, derfor sender jeg ballen videre til forumet.

Vil polyforinger hjelpe? Stabstag bak? 

Jeg mener at dempere og fjærer bør være bra nok som det er med M-sport og litt over 30000 kjørte km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen den følelsen fra min når vinterdekkene kommer på, og har merket at det da er stor forskjell mellom forskjellige merker. Sommerhjulene min er samme størrelse, og da kan den leve litt på våt vei ved akselerasjon, men dette opplever jeg ikke som annet enn at det er en bakhjulsdreven bil som skal føles litt levende på veien. Selv om jeg mangler 110 hk i forhold, burde erfaringene være til dels overførbare. Noe annet jeg har merket gjennom årene er at fleste virker å foretrekke at en bil ikke eier kjørefølelse og kontakt med underlaget, fordi det virker skummelt og uvant, mens jeg blir ukomfortabel, spesielt på vinterføre, i biler som ikke gir meg noe tilbakemelding fra underlaget. Uansett ville nok der første jeg prøvde være å øke lufttrykket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres noe merkelig ut spør du meg.  Hadde ikke den erfaringen med tidligere E92 335i, vel og merke med moderat pådrag, og har heller ikke dette problemet på M3, bortsett fra når gradestokken kryper ned mot null.  Da skal det ikke mye til før det blir action, men det krever også litt trykk på pedalen.  Det høres derfor ut som om det enten er dårlige dekk, feil hjulstilling eller noe annet feil på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nye Michelin PSS3... 
Jeg har også tidligere foreslått sjekk av hjulstilling, men skal be ham kontrollere lufttrykk og så skal vi ta en titt på foringer og stab. stag. Rart hvis dette skulle ryke ved så lav KM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Time for hjulstillingskontroll er bestilt, så får vi se. 

On 11/5/2016 at 2:59 PM, Ole M.Haraldstad said:

Broderns 335i var også sånn, ble en ny bil etter å ha korrigert hjulvinkler. Litt feil spissing bak vil gjøre mye i forhold til motorbrems/akselerasjon.

Du har ikke tilfeldigvis mulighet til å poste bilde av dokumentasjonen på hjulstillingsvinklene til din brors 335i?

Endret av Alfaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...