Gå til innhold

Klaging/problemer etter bil kjøp.


bmwgreg90
 Share

Anbefalte innlegg

Som noen vet handlet jeg en e46 m3 for ca 1mnd tilbake. kjøpt av bilforhandler til ca 380.000kr, noe som bør gi en såppas gammal m3 i ganske fin stand mener jeg. Han tok også min e92 335i i innbytte. Forhandleren hadde oppgitt ting som mye steinsprut i front på email, men ellers sa han at bilen var fin og uten feil. Fikk reist ned en lørdag og skulle møte forhandleren. Jeg kom til butikken før han og fikk kikka litt på bilen selv. Hadde som nevnt en del stensprut siden bilen ikke var lakkert tideligere. Ellers la jeg merke til bitteliten rustflekk, samt at bakfanger ikke hang 100% på venstre side. Forhandleren ankom etterhvert og vi hilste. Han nevnte ganske fort at han skulle i selskap, så vi hadde dårlig tid. Han låste opp bilen. På innsiden var det slitasje på setene, samt på venstre dør. I bagasjerommet manglet det deksler rundt lyktene, samt golv trekket. Det skulle han sjekke oppi og gi meg et svar senere. Jeg spørte også hvor vinterhjula var siden det var oppgitt i annonsen. Han skulle få tak i di og sende til meg. Etter litt tenking fant jeg ut at jeg ville ha bilen tross småfeila. Er jo en gammal bil. Vi skreiv under på papira og han reiste. Satt meg i m3en og gjor meg litt kjent med bilen før jeg skulle kjøre 5.5t heim igjen. Fant ut fort at det manglet takluke og parkeringsensorer selv om di var nevnt i annonsen. Litt oppgitt reiste jeg heim. På veien fant jeg flere feil. Det knirka i høgre dør, høgtallere fungerte bare på venstre side av bilen osv. Dagen etter la jeg ut bilde av bilen på Facebook. Like etterpå var det tideligere eiger som tok kontakt. Jeg spørte han om feila med bilen også gikk jeg ut for å sjekke. uorginal Csl bakluke lekte inn vann pga dårlig passform, baksete kunne ikke låses fast+ andre småting. Jeg tok kontakt med forhandleren og sa det var mye feil han ikke hadde oppgitt til meg og jeg var skuffa. Vi ble enige om at jeg fikk tatt bilen på verksted og sjekke bilen skikkelig, finne alle feila og sende di til forhandler. Det gjor jeg. Nå har jeg venta 3 uker på hva som skal skje videre. Hvor mye skal di fikse, når kan jeg fikse ting osv. Sender han mails, sms og ringer. Får bare beskjed at vi skal finne ut av dette, men ingenting skjer jo....Det viser seg og at di ikke hadde vinterhjul til bilen. Det og fikk jeg beskjed at "vi skal finne ut av det"..

Hva rettigheter har jeg? For sent å heve kjøpet? Skal jeg kontakte forbrukerrådet? 

Har listo med feil som jeg og mekanikeren skreiv ilag. Har og svart på hvit at forhandler ikke nevnte annet enn litt vanlig bruks slitasje på fram setene og steinsprut panser og frontfanger ( plutselig dagen før jeg sku hente bilen selv om vi snakka i nesten 2 uker før jeg sa ja til bilen!!)

Endret av bmwgreg90
Sikkert masse skrivefeil....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Du er absolutt ikke for sent ute. Ring forbrukerrådet, koster deg ikke mer enn litt tid å høre hva de mener om saken.

Jeg er vel ikke urimelig? Ingen vunterhjul, samt takluke og parkeringsensorer mangler, samtidig som det er mye feil og det går 1mnd uten at det skjer noe? Er jo en gammal bil, selv om den koster såpass at ting burde ha vært på stell?

Endret av bmwgreg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bmwgreg90 skrev:

Jeg er vel ikke urimelig? Ingen vunterhjul, samt takluke og parkeringsensorer mangler, samtidig som det er mye feil og det går 1mnd uten at det skjer noe? Er jo en gammal bil, selv om den koster såpass at ting burde ha vært på stell?

Urimelig er du vell ikke, men det at bilen ikke hadde parkerings sensorer og takluke er vell din feil at du ikke sjekket. Jeg regner med at dette er bilen hos Kolbotn bil? Og de fleste forhandlere skriver at de tar forbehold om feil i anonsetekst. Så da regner jeg egentlig med at du kunne sjekket ut tingene som manglet på utstyrslitsa. Takluke og parkerings sensorer er vell noe av det enkleste en kan sjekke? 

En kompis har kjøpt seg e92 m3 som de ikke hadde vinterhjul til. De sa de skulle fikse det samme som nevnt til deg og han fikk velge helt nytt sett med bådd dekk og felger. Dette ble gjort etter 2 mndr siden min kompis ikke tenket over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Enes Yakici skrev:

Urimelig er du vell ikke, men det at bilen ikke hadde parkerings sensorer og takluke er vell din feil at du ikke sjekket. Jeg regner med at dette er bilen hos Kolbotn bil? Og de fleste forhandlere skriver at de tar forbehold om feil i anonsetekst. Så da regner jeg egentlig med at du kunne sjekket ut tingene som manglet på utstyrslitsa. Takluke og parkerings sensorer er vell noe av det enkleste en kan sjekke? 

En kompis har kjøpt seg e92 m3 som de ikke hadde vinterhjul til. De sa de skulle fikse det samme som nevnt til deg og han fikk velge helt nytt sett med bådd dekk og felger. Dette ble gjort etter 2 mndr siden min kompis ikke tenket over det. 

Ser ikke ut fra bildene at det mangla både takluke og parkeringsensorer. hadde fult med knapper framme, så rekna automatisk med at det var en av di. jeg purrer på di støtt og stadig. det som irriterer mest. samtidig så trur jeg di viste om feil på bilen fra forrige eiger uten å rette di..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening var det en ganske kjedelig og lite troverdig annonse ift hvilken bil de selger. Det virket bare som de ikke hadde så mye kjenskap til bilen.  Jeg skrev mer  når jeg solgte min 316 for å si det sånn.. Jeg hadde prøvd å kontakte forbrukerrådet og hørt med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver veldig lite om tilstanden, har de sagt eller skrevet noe til deg om dette? 

Syns prisen er såpass høy for en E46 M3, så jeg ville ha forventet en relativt strøken bil. Men så sier de lite om det da.. 

 

"Velkommen til Kolbotn bil".. Jau, kommer ikke til å handle hos de gutta ihvertfall.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med enes her. Er din jobb å sjekke hva du kjøper. Takluke og parksensorer... Morn! Å alle småfeila er jo egentlig bare tull. Bilen er ikke ny! Men vinterhjul burde du få om det sto i annonsen om du har tenkt til å ødelegge den på norske vinterveier. Når det er sagt syns jeg du har betalt nok også om du har gitt annonsert pris hehe hadde heller kjøpt den Sølvfarga som lå på slependen til 385. 

 

Send di et ordentlig skriftlig krav om et svar anngående vinterhjul med en frist. Det er uansett første steg om du skal ta det via Forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er urimelig mtp. vinterdekk.

Men, du ser klart og tydelig slitasje på begge stoler, bilde 6.

Du ser vel også at den ikke har PDC på bildene?

Hvis du hadde hatt kontakt med han i to uker i forkant, så hadde jeg brukt litt tid på å få reg.nr/chassisnummer og hentet ut utstyrsliste.

Det er dessverre ikke så enkelt å bare heve et kjøp, som de fleste tror.

 

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen mangler pdc og takluke er egentlig uvesentlig. skreiv det bare i tilleg til alt annet. ting som er/var  med bilen:

Litt kondens i frontlykta

Justere høgde på lysa

Knirking understell bak (løse deksler som slo i hjula)

Bakfanger mangler noe feste greier

Venstre håndtak/håndhvilehåndhvile er flassete og jævlig

Høgtallere høgre side dør fungerer ikke

Bilen hadde høgare km stand enn i annonsen. 2-4.000 mer.

Bakluke tar inn vann

Løs baksete (venstre del)

Forrige eiger nevnte og at bakluke tok inn vann og baksete var løs.... Nevner også at det var kast i begge bremsene forran, samt par andre ting. Virker som di er blitt fikset.

 

Da jeg snakka med forhandleren nevnte han bare litt slitasje på setene. Dagen før jeg henta bilen nevnte han at det var en del stensprut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evenol skrev:

Synes ikke du er urimelig mtp. vinterdekk.

Men, du ser klart og tydelig slitasje på begge stoler, bilde 6.

Du ser vel også at den ikke har PDC på bildene?

Hvis du har snakket med han i to uker, så hadde jeg brukt litt tid på å få reg.nr/chassisnummer og hentet ut utstyrsliste.

 

Jeg var klar over slitasje på setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Helt enig med enes her. Er din jobb å sjekke hva du kjøper. Takluke og parksensorer... Morn! Å alle småfeila er jo egentlig bare tull. Bilen er ikke ny! Men vinterhjul burde du få om det sto i annonsen om du har tenkt til å ødelegge den på norske vinterveier. Når det er sagt syns jeg du har betalt nok også om du har gitt annonsert pris hehe hadde heller kjøpt den Sølvfarga som lå på slependen til 385. 

 

Send di et ordentlig skriftlig krav om et svar anngående vinterhjul med en frist. Det er uansett første steg om du skal ta det via Forbrukerrådet. 

Oppdatert under med feila jeg vet/kom på i farta nå siden jeg ikke har lappen fra verksted med meg på jobb. Burde ikke vært slike feil på bil til 380k. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...