Gå til innhold

"Lurt" av bilselger


Skare1
 Share

Anbefalte innlegg

Fant for et par uker siden en '00 528IA med riktig utstyr og farge, og bestemte meg for å kjøpe denne, tross for at bilen sto flere titalls mil unna. Ble enig med selger om at jeg skulle ta flyet til bergen og han skulle møte meg på Flesland. I det jeg setter meg på flyet får jeg mld om at han ikke rekker å hente meg, og at jeg måtte ta ferga ut til Austevoll (øy utenfor Bergen). Jeg ventet en times tid på ferga, og kom meg omsider til Austevoll hvor jeg ble møtt av selger. Bilen ser ok ut, men han har ikke lagt om til vinterhjul som forventet. I og med at jeg må over Filefjell for å komme meg hjem til Hønefoss, så var dette veldig dumt. Senere viste det seg at han ikke hadde vinterhjulene i det hele tatt, disse hevdet han at lå hos moren som bodde 1,5t unna. Men han skulle til Oslo neste helg, og kunne møte meg vinterhjulene der + en ny fanger, da den som satt på bilen var full av sprekker.

Jeg satte kursen hjemover, men fant raskt ut at fjellovergang med sommerdekk var meget langt unna ideelt. Det endte med at min far måtte komme med vinterhjul til meg, slik at jeg kunne passere fjellet. 

Fredag som var skulle jeg møte han i Oslo med dekkene, men jeg hørte ikke noe fra han og han svarte heller ikke på tlf. På lørdag fikk jeg svar om at han var i Oslo kl 21 og at vi kunne møtes da, jeg kjørte inn til Oslo, men ingen møtte opp. Sendte han en rekke meldinger, og fikk svar på søndag. Nå skrev han at han kunne levere dekkene hvor jeg bor neste dag. Jeg var ikke hjemme, og sa at han kunne bare sette hjulene utenfor huset mitt. 

Et par timer senere fikk jeg melding om at han ikke fant fram. En smule oppgitt sa jeg at han kunne levere hjulene på en bensinstasjon i sentrum, og det skulle han få til. Jeg fikk mld om at han hadde snakket med ei dame på bensinstasjonen og levert hjulene der. Jeg ringte momentant inn for å høre om de hadde fått inn hjulene, men responsen var som forventet, nei. 

Han har heller ikke levert salgmeldingen på bilen, og det er et påskiltningsgebyr på bilen som jeg heller ikke ble fortalt om på forhånd. Jeg kjenner at jeg begynner å bli passe lei av å bli servert løgn etter løgn. Vi skrev en "kontrakt" på et ark når jeg kjøpte bilen, der det står at hjulene skulle leveres til meg i Oslo denne helgen. Nå er det dårlig med svar å få fra typen, og jeg lurer på hvordan deres synspunkt er på saken og hvordan jeg skal gå fram for å få tak i hjulene og fangeren. 

Jeg vurderer å kontakte søskene hans for å forklare de situasjonen, kanskje det kan få han til å ordne opp? Et annet alternativ er politiet og/eller forbrukerrådet? Et tredje alternativ er å reise innom han neste gang jeg skal til Bergen. Hva er naturlig å gjøre i denne situasjonen? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell at dersom han ikke ordner opp innen en gitt tidsfrist, vil du gå videre med saken og kontakte politiet / advokat for å ordne opp i saken. Dersom du har ditt på det tørre i kontrakten bør dette gi han et "spark bak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om en hendelse hvor en kompis av meg kjøpte bil på Austevoll. Han som skulle selge bilen hadde ikke "hatt tid" til å vaske bilen før vi kom fordi det var en Brann-kamp han måtte se, og bilen så ut til å ikke være vasket på et halvt år. Sandkasse inni bilen og matt utvendig.

Var mye styr med den bilen etter kjøp, mon tro om det er samme person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil han ha bilen tilbake, men har ikke mulighet for å betale meg penger eller hente bilen før om 1,5 uke. Jeg kjøpte jo bilen for at jeg er avhengig av bil, og da synes jeg dette blir for dumt. Synes egentlig at bilen i seg selv er veldig grei og, så vil i grunn beholde den, tross alle problemene med selger. 

Skulle være vanskelig det her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frode D skrev:

Dette minner om en hendelse hvor en kompis av meg kjøpte bil på Austevoll. Han som skulle selge bilen hadde ikke "hatt tid" til å vaske bilen før vi kom fordi det var en Brann-kamp han måtte se, og bilen så ut til å ikke være vasket på et halvt år. Sandkasse inni bilen og matt utvendig.

Var mye styr med den bilen etter kjøp, mon tro om det er samme person..

Enda vi hadde planlagt at jeg skulle hente bilen flere dager i forveien, så var bilen møkkete både innvendig og utvendig og han hadde heller ikke tatt seg bryet med å plukke ut noe som helst av bilen. Det florerte av flasker, snusbokser, solbriller og annet møkk og drit. Bilen skal altså renses godt hvis det blir til at jeg beholder den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikevel kjøpte du bilen?! Måten selger presenterer bilen ved visning sier vell sitt om hvordan denne personen er..?

Når han driter i at bilen ser for jævlig ut, så er det vel heller ikke så rart at han ikke holder avtaler!

Hadde jeg møtt opp til en møkkete/søpplete bil, og ting som var avtalt ikke fulgte med hadde jeg sagt takk for meg og reist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere at dette på ingen måte er noe dyr bil, så jeg hadde ikke forventet gull og grønne skoger. Bilen virker meget bra teknisk og vil med lette grep bli ganske bra. Men jeg vil jo selvfølgelig ha det han lovet likevel. 

Jeg var vel kanskje litt naiv, ja, da det aldri har vært noe problem å stole på folk jeg har kjøpt bil av tidligere.

Jeg ga karen en frist til i morgen på mandag før jeg sa jeg ville kontakte politiet, men ser ikke ut til at det skjer noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye ugler i mosen på bilmarkedet. Det du burde gjort var å betalt bilen delvis, utelatt f.eks 4000 kr av full betaling frem til du fikk vinterdekka. Klart, en avtalt salgspris er en avtalt salgspris, men det er vinterdekka og, så kan han ikke levere det som er avtalt, kan ikke du det heller :P 

Det er hvertfall min metode. Hadde vært skeptisk til å kjøpe bil av en slik kar i det hele tatt. Høres ikke ut som typen som tar godt vare på og ser seriøst på bil og bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å gjøre dette, men det godtok han ikke.. Ble naturligvis skeptisk selv, men det var enten å kjøpe bilen eller ta båt, fly og taxi hjem, var ikke det som frista mest å begynne med kl 23 om kvelden. 

Tenker jeg tar kontakt med søsteren hans i morgen, spent på om det hjelper noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er uetisk, så ville jeg bare kjørt på og servert hvert eneste familiemedlem av han historien om hvordan han svindlet deg. Av erfaring så vet jeg at det kan hjelpe.

 

Skrev dere i kontrakten at hjul og fanger skulle følge med eller ikke?

 

Hvorfor vil han ha bilen tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg kan hjelpe også, men liker jo egentlig ikke å gjøre sånt. Men det er jo han som har gjort noe dumt her, og ikke jeg. 

Står i kontrakten at hjul og fanger skal leveres til meg i Oslo lørdag 5.11. Hvorfor han plutselig ville ha bilen tilbake, aner jeg ikke. Kanskje han angret seg på salgsprisen? Jeg vet rett og slett ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...