Gå til innhold

BMW vil ikke reversere "hk-avgiftstuning" etter 1.1.17


jokke2k
 Share

Anbefalte innlegg

1. Endringen er ikke vedtatt av Stortinget enda.

2. Hvis endringen går gjennom, må du ikke betale avgift ved trimming av bruktbil nei. Dette forutsetter selvfølgelig at tuningen ikke medfører økt CO2-utslipp og at dette kan dokumenteres tilfredsstillende (TUV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Walkabout skrev:

1. Endringen er ikke vedtatt av Stortinget enda.

2. Hvis endringen går gjennom, må du ikke betale avgift ved trimming av bruktbil nei. Dette forutsetter selvfølgelig at tuningen ikke medfører økt CO2-utslipp og at dette kan dokumenteres tilfredsstillende (TUV).

Kilde på punkt 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fidelio skrev:

 Påstand mot påstand.

Er spent på hvor du har det fra at endringene i avgiftssystemet kun skal gjelde ved kjøp av nybil, så dette må du gjerne utdype :) Hvilke forskjellige avgifter mener du skal gjelde her - kjøp av nybil i Norge, førstegangsregistrering - hva med bruktimport fra utlandet? Edit: Vanlig praksis er jo at endringer i engangsavgiften (herunder effekt og utslipp) får betydning for alle registreringer, ikke bare nybiler i Norge, men også bruktimport og eventuell endring/ombygging senere. Formålet med avgiftsendringen er jo at det skal betales mer for utslipp og ingenting for effekt, ergo at bilparken skal ha mindre utslipp uten at effekten er relevant. For det tilfelle en kan hente ut mer effekt, men likevel dokumentere at utslippene ikke endres, ser jeg ingen grunn til at det skal betales effektavgift på biler registrert før denne avgiftsendringen trådte i kraft. Samme gjelder vel for så vidt for 2016, hvor effektavgiften ble halvert i forhold til tidligere - denne avgiftendringen kom til anvendelse også på biler som ble bruktimportert fra utlandet.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fidelio skrev:

 Påstand mot påstand.

Hvis/når effektkomponenten i engangsavgiften fjernes, fjernes selvfølgelig også effektkomponenten ved beregning av tilleggsavgift. Tilleggsavgiften betales ved endring og ombygging av kjøretøy og bygger på de samme beregningsfaktorene som engangsavgiften. Ombygging og effektøkning må uansett være lovlig (godkjent av vegvesenet) før det blir snakk om å betale tilleggsavgift.

Endret av HSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daniel80 skrev:

Hva med ettermontering  av M-performance styreenhet da? Man trenger jo ingen ny typegodkjenning da? 

Får du M-performance til B47-motorene da? Altså de som originalt er 190hk / 400nm? Hørte med forhandler om det for en tid tilbake, og da var det ikke tilgjengelig. De hadde kun til den gamle motoren N47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
47 minutter siden, Golding skrev:

Noen som sitter på noe ny info her? Kommer BMW til å støtte justering/fjerning av nedtuning slik at man kan få original effekt som følge av det nye avgiftssystemet?

Håper virkelig at de gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at BMW har fjernet muligheten til å trimme tilbake til original effekt fordi det var mange verksteder som gjorde dette da det fortsatt var avgift på trimming, uten at det ble betalt avgifter. BMW ville ikke ha den dårlige reklamen det ville bli hvis dette ble kjent.

De har ikke noe som motiverer dem til å endre dette selv om avgiften ble fjernet. Er ikke noe penger i det for BMW, og det vil slå dårlig ut for kunder som betalte ekstra for 184 hester i stedet for 163 eller 258 i stedet for 211.

I stedet har BMW kjørt en kampanje på M Performance Power Kit, som er en god løsning for kunder med 163 eller 211 hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg fikk beskjed om at BMW har fjernet muligheten til å trimme tilbake til original effekt fordi det var mange verksteder som gjorde dette da det fortsatt var avgift på trimming, uten at det ble betalt avgifter. BMW ville ikke ha den dårlige reklamen det ville bli hvis dette ble kjent.

De har ikke noe som motiverer dem til å endre dette selv om avgiften ble fjernet. Er ikke noe penger i det for BMW, og det vil slå dårlig ut for kunder som betalte ekstra for 184 hester i stedet for 163 eller 258 i stedet for 211.

I stedet har BMW kjørt en kampanje på M Performance Power Kit, som er en god løsning for kunder med 163 eller 211 hester.

Hva er prisen på dette under kampanjen? er den enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger endel ut fra modell og motorisering.

Når jeg fikk montert på min visste de forøvrig ingenting om noen kampanje, men prisen jeg endte med var den samme som @ogee1 fikk. Hvorvidt de gav meg en god pris, eller om prisene i systemet er rabatterte uten at det nevnes noen kampanje aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...