Gå til innhold

Bygge om fra 520i til 528i


Ingstaad
 Share

Anbefalte innlegg

Hold deg til samme motorkode. Da passer den rett inn.  Det skilles på M52, M52TU og M54. Hvis disse blandes skal du ha kunnskap over snittet. :wink:

DME fra 520 passer, men da er den ikke tunet til 528. 520 DME kan omprogrammeres, eller du kan bruke DME fra donor bilen. Men da bør du ta med EWS, tenningslås og nøkler for at det skal være plug and play.

Hvis bilen din er sedan må du bygge om til ventilerte bremseskiver bak. Har du touring er det ventilerte skiver originalt bak.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, MrBrum skrev:

Hvis bilen din er sedan må du bygge om til ventilerte bremseskiver bak. Har du touring er det ventilerte skiver originalt bak.

På touring hadde man vel valget mellom ventilert og uventilert bak :) Min 520iAT hadde uventilerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gabz skrev:

På touring hadde man vel valget mellom ventilert og uventilert bak :) Min 520iAT hadde uventilerte. 

Det er ikke noe valg ved bestilling dette. Skal være ventilerte bak på touring. Da tror jeg heller noen en gang i tiden har blitt montert feil på din. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan levere flash programvare og kabler for å få m52,m52tu eller m54 til å virke i hvilken som helst bil uten noe startsperre eller andre problemer, motorstyring oppdateres over obd og tar fra 2-20 minutter alt etter hvilken motorstyring det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gabz skrev:

Fikk valg mellom ventilerte og uventilerte når jeg kjøpte nye til min og så ikke ut til å være plass til ventilert :-k

Det er merkelig. GS gir ikke det valget. Likt "all over". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gabz skrev:

Fikk valg mellom ventilerte og uventilerte når jeg kjøpte nye til min og så ikke ut til å være plass til ventilert :-k

Det er merkelig. GS gir ikke det valget. Likt "all over". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hugget en 1997 520i man.Touring som ble bygget til 528. Den hadde ventilerte skiver bak. Så alle Touring mener jeg og har samme bremser bak. Faktisk hadde den også kraftigere bolter til diffen enn flere 528ia sedan som jeg har hugget. Men er at flensene til både diffen og drivakslingene og er større på 520i Touring.

Ellers er det en grei ombygging å bytte fra 520 til 528 motor. Hvis du holder deg til samme type motor er alt bolt-on. Enkelvanos motorene har 528 større eksosanlegn. På M52TUB20-28 tror jeg det er likt. Girkassen er vel og kraftigere på 528.

Har komplett kit for å bygge om til 520 med manuell kasse liggende. Passer både M52, M52TU og M54 opp til 530, mener jeg.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bygget om fra 520i til 528i så byttet jeg

-Motor (plug n' play)
Trenger du forklaring her? :P 

-Girkasse (plug n' play)
528TU/530 har lik girkasse, jeg bruker 530 girkasse på min. Lettere å oppdrive.

-Mellomaksling (plug n' play)
Større flens ut fra girkassen og inn på diff (pluss at mellomakslingen er kraftigere)

-Diff (plug n' play)
Lavere utveksling, tror det er 2.93 (?) jeg har nå.

-Stikk akslinger (plug n' play)
Disse er kraftigere enn de som er på 520en

-Bremser bak (plug n' play)
Du må ha ventilerte skiver bak. Av det jeg kjenner til, så er det kun 520i som ble levert uten ventilerte, alle andre I6 E39 ble levert med ventilerte (?).

-Hjerne og EWS (plug n' play)
Kjøpte komplett fra eBay eller så kan du få programmert om dette. Du kan kjøre med 520 oppsett, men da går den for magert.

Jeg gjorde ikke noe mer enn dette, og som sagt. Alt er plug n' play så lenge du holder deg innenfor samme motortype (M52/M52TU/M54). Ikke noe fikling med ledningsnett, ikke noe tilpassing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TommyNgu skrev:

Når jeg bygget om fra 520i til 528i så byttet jeg

-Motor (plug n' play)
Trenger du forklaring her? :P 

-Girkasse (plug n' play)
528TU/530 har lik girkasse, jeg bruker 530 girkasse på min. Lettere å oppdrive.

-Mellomaksling (plug n' play)
Større flens ut fra girkassen og inn på diff (pluss at mellomakslingen er kraftigere)

-Diff (plug n' play)
Lavere utveksling, tror det er 2.93 (?) jeg har nå.

-Stikk akslinger (plug n' play)
Disse er kraftigere enn de som er på 520en

-Bremser bak (plug n' play)
Du må ha ventilerte skiver bak. Av det jeg kjenner til, så er det kun 520i som ble levert uten ventilerte, alle andre I6 E39 ble levert med ventilerte (?).

-Hjerne og EWS (plug n' play)
Kjøpte komplett fra eBay eller så kan du få programmert om dette. Du kan kjøre med 520 oppsett, men da går den for magert.

Jeg gjorde ikke noe mer enn dette, og som sagt. Alt er plug n' play så lenge du holder deg innenfor samme motortype (M52/M52TU/M54). Ikke noe fikling med ledningsnett, ikke noe tilpassing.

Hei, tusen takk for svar :) da må jeg nok prøve å få bygd om 520'n! :D men hvis motoren er M50, da blir det altås litt mer ledningsfikling? 'Mener motoren jeg fikk tak i var det skjønner du! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...