Gå til innhold

Verdivurdering på E38


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert har fått med seg så kjøpte jeg en BMW 740ia E38 som viste seg å være i verre tilstand enn det den ble annonsert som og som jeg ble fortalt.

I og med at det koster en god del å fikse den, så må jeg finne ut om det egentlig er verdt det, om man ser bort ifra bruksverdi eller hva man skal si. Det er så lite av disse bilene, spesielt med tilsvarende utstyr osv på Finn at det er vanskelig å vite i hvilken prisklasse disse ligger i. Det er jo en "spesiell" bil, men uansett en del penger det er snakk om.

Bilen er 1999 modell 740ia M-Sport, gått 132k, relativt mye utstyr. Cosmoschwarz metallic, shadowline, svart skinn.

Bilen er helt lik denne, med unntak av at min har helt hvite blinklys, og er litt lavere.

2r40eXz.jpg

Her er komplett utstyrsliste.

96hvs5.jpg

Så hvis man gikk ut ifra at bilen var i god stand, uten rust og slikt. Hvor mye kunne en slik ha vært verdt? Vet det ikke er så mye info å gå på, men burde vel være mulig å komme fram til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original msport av e38 er skjeldne saker. For 2 år siden lå det 2 slike på finn. En 730d og en 735i. Begge i prisklassen 130-160.000. Men de lå en god stund og jeg tror også dem solgte for lavere sum. Jeg tror grunnen er at folk ser bare en gammel bmw, og forstår ikke verdien av utstyret den er levert med. Og til 160k får man flere andre biler også.

Din har alt det rette utstyret, lav km stand. Svart sports skinn? Det eneste den mangler som jeg ser er varme i ratt og regnsensor. Men en e38 med den utstyrspakken som din har, kunne jeg betalt mye for!

Men sett at den er strøken og rustfri...hvis det er en norsk bil...140k men da skal den være så plettfri at den er "som ny"

Ofte i annonsen står det "meget god stand". Da har den likevel et par småbulker, slitt førersete, pixelfeil, slitte foringer, vaskeriper som må detailes, skittent motorrom som krever grundig vask. Servicehistorikken er bare halvgod og bremsene må byttes neste år, ilag med både sommer og vinterdekk som må byttes. (mange selger bilene da) Da er det jo likevel en god og hel bil, men som krever en måneds arbeid og en 40k i rep kanskje. Er det en slik bil, så ville jeg sagt 70.000kr

Er det "et vrak", med skjulte skader og inngrodd olje og dritt i interiøret motor og girkassefeil, rust på de faste e38 plassene, pluss alt det andre jeg nevnte over så snakker vi 30.000kr.

Hva konkret er det som er feil på den bilen du har kjøpt da?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så bilen er hel og grei. Det du lurer på er om det var verdt å betale hvilken pris for hvor mye skade?

Var nettopp med en kamerat å såg på en e38 med det som skulle være en greit nok reparert skade på høyre bakskjerm. Det viste seg den var slått ut med hammer og sausa på med dårlig sparkel. Glipen mellom bakluke pg fanger passet heller ikke særlig bra lenger. En slik rep kommer jo på kanskje 50-60k. Er det noe lignende du snakker om?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er jo noe du ikke vil finne maken til senere. Jeg ville fått den reparert. Snakker vi nye dører og skjermer? Kombiner det med en hellakkering så snakker vi 80-100k. Synd med bruktbiler, men slik er det desverre alt for ofte. Selv har jeg kjøpt 3 biler med skader som var reparert i varierende grad. Den siste jeg kjøpte nå, en e39, lovet selger at den var hel og grei med kun noen lakkmerker og steinsprut som seg hør og bør på en 2001 modell. Da jeg såg på bilen var den repaprert fra høyre bakdør og bakover, skade på høyre kanal. Bulk i bakdør. Kan se merkene etter grovt pussepapir under lakken på hjulbuen. Hjemmelakkert med sprayboks enkelte plasser. Jeg fikk bilen så billig at det var greit. Men hvorfor kan ikke selgere bare si sannheten?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at selger er uærlig og NAF og Forbrukerrådet er ubrukelige, men likevel føler at du har en god sak; hvorfor ikke sette en advokat på saken? Det er godt mulig bilforsikringen din dekker advokatutgifter, slik at du kun må ut med egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, BmwChris skrev:

Både e38 og e39 holder seg godt i pris. Bare de ikke er herjet istykker. Men man får lett rundt 200k

E39? Syns virkelig de blir kastet etter folk med unntak av M5 og en og annen 540i. :P

5 minutter siden, Evenol skrev:

Hvis du mener at selger er uærlig og NAF og Forbrukerrådet er ubrukelige, men likevel føler at du har en god sak; hvorfor ikke sette en advokat på saken? Det er godt mulig bilforsikringen din dekker advokatutgifter, slik at du kun må ut med egenandel.

Hadde NAF advokat, men han var ubrukelig og svarte meg ikke på over 2 uker. Holder på med Forbrukerrådet nå, men i og med at selger er vanskelig så tviler jeg sterkt på at de kan gjøre noe annet. De skal jo liksom bare være megler mellom meg og selger. Om ikke vi kommer noe vei så blir det jo sendt videre til forbrukertvistutvalget (?) og det kan jo ta opp mot et år, og det frister utrolig lite å bli stuck med den bilen så lenge mens den "forfaller". For hvis jeg begynner å fikse den da så kan jeg jo like godt drite i å prøve å heve kjøpet, og for han skal jo ikke få bilen tilbake ferdig reparert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, DanielStance skrev:

E39? Syns virkelig de blir kastet etter folk med unntak av M5 og en og annen 540i. :P

Hadde NAF advokat, men han var ubrukelig og svarte meg ikke på over 2 uker. Holder på med Forbrukerrådet nå, men i og med at selger er vanskelig så tviler jeg sterkt på at de kan gjøre noe annet. De skal jo liksom bare være megler mellom meg og selger. Om ikke vi kommer noe vei så blir det jo sendt videre til forbrukertvistutvalget (?) og det kan jo ta opp mot et år, og det frister utrolig lite å bli stuck med den bilen så lenge mens den "forfaller". For hvis jeg begynner å fikse den da så kan jeg jo like godt drite i å prøve å heve kjøpet, og for han skal jo ikke få bilen tilbake ferdig reparert..

Mener kun 540/m5/735/740/750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, DanielStance skrev:

E39? Syns virkelig de blir kastet etter folk med unntak av M5 og en og annen 540i. :P

Hadde NAF advokat, men han var ubrukelig og svarte meg ikke på over 2 uker. Holder på med Forbrukerrådet nå, men i og med at selger er vanskelig så tviler jeg sterkt på at de kan gjøre noe annet. De skal jo liksom bare være megler mellom meg og selger. Om ikke vi kommer noe vei så blir det jo sendt videre til forbrukertvistutvalget (?) og det kan jo ta opp mot et år, og det frister utrolig lite å bli stuck med den bilen så lenge mens den "forfaller". For hvis jeg begynner å fikse den da så kan jeg jo like godt drite i å prøve å heve kjøpet, og for han skal jo ikke få bilen tilbake ferdig reparert..

Helt riktig at det blir sendt til Forbrukertvistutvalget hvis dere ikke kommer til enighet. Jeg har vært i en lignende situasjon og satt advokat på saken. To-tre uker senere ble saken løst. Hadde da DNB som forsikringsselskap, og måtte kun ut med egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...