Gå til innhold

X1 vs X3


Nils Jørgen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mine foreldre trenger ny bil.

Har sett på nye X1 og X3 2015->.

Er X3n en mere robust å skikkelig Bmw enn X1? Nå kommer det vel ny X3 om ikke lenge, vil det være dumt å kjøpe en "gammel" X3 nå da? X1 vil jo fortsatt være "ny" noen år til. De trenger ny bil ganske fort, tror ikke de kan vente på ny X3. Er 190HK dieseln som er aktuelt på begge modeller.

En ting til, er Adaptive Led hovedlys et must for best mulig lys eller er Xenon like bra? Noen som har prøvd begge deler?

 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at det er snakk om ny X1 eller ett år gammel X3?

Jeg vil jo si at X3 er en mer romslig og robust bil, den skal erstattes av ny modell i 2018 så det er jo fortsatt en stund til. Videre så ser den jo veldig frisk ut med facelift og M-sport, absolutt en attraktiv bil som er bestselger i sin klasse. Nye X1 er en pen bil å se på, men den har motor på tvers og er basert på ett fremhjulsdrevent chassis, altså ingen BMW i mine øyne. 

Ville absolutt gått for Adaptive LED lys, jeg har forsøkt disse på både F30 3 serie og F11 5-serie og de fungerer helt knall. Anbefales :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye X1 F48 er mer romslig enn X3 F25, unntatt i bagasjerommet, men er kun 550 liter i X3 mot 505 i nye X1. X1 er foreløpig en penere bil. X3 2015 mangler det pene M-sport rattet, Stop and Go cruise og div. At X1 er FWD spiller dessverre liten rolle, den har like gode kjøreegenskaper.

Men X5 2014 er jo like oppdatert, og veldig lik bil nye X1, så en av disse er det fornuftige å velge, X5 har større seter og mer behagelig om en er over 190 cm, men den er som du sier ubrukelig stor til tider....

Konklusjonen er at X3 foreløpig er utdatert, men ny X1 eller X5 2014 er bra valg begge ;)

http://www.bmwblog.com/2015/08/07/what-should-i-buy-the-new-bmw-x1-or-x3/

Endret av Plexus
La til en link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Plexus skrev:

Nye X1 F48 er mer romslig enn X3 F25, unntatt i bagasjerommet, men er kun 550 liter i X3 mot 505 i nye X1. X1 er foreløpig en penere bil. X3 2015 mangler det pene M-sport rattet, Stop and Go cruise og div. At X1 er FWD spiller dessverre liten rolle, den har like gode kjøreegenskaper.

Men X5 2014 er jo like oppdatert, og veldig lik bil nye X1, så en av disse er det fornuftige å velge, X5 har større seter og mer behagelig om en er over 190 cm, men den er som du sier ubrukelig stor til tider....

Konklusjonen er at X3 foreløpig er utdatert, men ny X1 eller X5 2014 er bra valg begge ;)

http://www.bmwblog.com/2015/08/07/what-should-i-buy-the-new-bmw-x1-or-x3/

Dette er noe av det mest misvisende jeg noensinne har lest her inne.

First thing first.

F48 er bygd etter UKL plattformen, altså motor på tvers, Aisin girkasse osv osv, den har heller ikke X-drive men en billigere og enklere FWD basert Haldex type. Long story short, F48 er mer Mini enn en BMW. Jeg har eid E84, kjørt og testet F48, skrevet test om bilen og jeg eier en F25.

Siden den er basert på UKL har man en gammel mekanisk girshifter og ikke ZF girkassen sin elektroniske shifter, Aisin girkassen er fin, men personlig syns jeg ZF kassen er mer intuitiv og noe raskere (Sitter i F25 og LCI E84 & F11 m.m)

Motorene er indentiske med hva man finner i F25. Plass... den er bedre enn i E84, mer fleksibel. Men setene, rattet, alt er billigere og ser verre ut enn hva man får i F25. Setene og rattet man får i F48 tilhører igjen UKL, mao 2 serie active tourer osv. Plassen er dårligere i F48 enn i F25, seteryggen bak er justerbar i førstnevnte, men sidevangene bak bygger endel, slik at plassutnyttelsen ikke er maksimal. Videre er komfort og støy betydelig bedre i F25 enn i F48, tenk 3 serie vs 5 serie. F25 er en moden konstruksjon, med det kommer færre feil bl.a. Neste model kommer sensommer 2017.

Ser man på tallene og prøver bilene - syns jeg F48 er noe overpriset, kvaliteten er dårligere, den er enklere og billigere skrudd sammen og delene hører til kategorien under hva man finner i F25.

Jeg vil tro at de færreste vurderer F48 eller F15 mot hverandre, to veldig ulike biler i to totalt ulike prisklasser.

 

 

 

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd F48 20i, og må si at det helt klart var en fin bil, men den føltes mer ut som en Mini enn en ekte BMW. Noe av grunnen til det må være at den i utgangspunktet er en forhjulstrekk :) Dersom man er ute etter en bil i X1 klassen og vurderer også andre merker, så hadde jeg helt klart gått for X1. Ligger et par hakk over konkurrentene på alt. 

F25 er etter min mening en meget god bil. Noe simpelt interiør, men fortsatt pent.

Av disse bilene som har blitt foreslått her, hadde jeg helt klart gått for en X5 F15. Maken til god bil skal man lete lenge etter. Interiørkvalitet og design ligger milevis over både F25 og F48. F15 med rekkeseker diesel og X-drive er bare helt herlig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F15 med rekkesekser og X-drive er helt herlig ja.... det er sant, men interiørkvaliteten kunne vært bedre. Den er bedre på F10/F11. Skal man ha en 2014 X5 må man godt opp på 800-tallet hvis den skal være sånn passe aktraktiv, da kan man jo spekke en ganske fin ny x3 også. 

 

Selv endte jeg opp med X5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, flobben skrev:

F15 med rekkesekser og X-drive er helt herlig ja.... det er sant, men interiørkvaliteten kunne vært bedre. Den er bedre på F10/F11. Skal man ha en 2014 X5 må man godt opp på 800-tallet hvis den skal være sånn passe aktraktiv, da kan man jo spekke en ganske fin ny x3 også. 

 

Selv endte jeg opp med X5. 

Sannsynligvis er F15 den minst vellykkede X5 hittil, teknisk og ifht salgstall. Kvaliteten som du er inne på en heller ikke der den skal være ifht konkurransen. Det ser jo ut som den får et kort liv også, siden den ikke får LCI, men blir erstattet om ca 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode innspill!

Ligger en 2015 X3 M20d på finn.no nå til 499k

Synd den er Spacegrå (er så lei den fargen) og ikke har led lys.

Ser ut for at det har kommet mange X3er til salgs siste tiden. Mange er vel redde for å "brenne inne" med gammel modell. Så er vel kanskje mulig å gjøre noen gode kjøp på nyåret!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tobiasw skrev:

Hva er det som ikke er så bra med kvaliteten/interiøret i F15 X5? Har selv kjørt den noen ganger, og synes den var helt nydelig!

Hvis jeg sammenlikner med f11 jeg hadde så er det mer knirkelyder og en del dårligere finnish. Spesielt nederst på rattet merker man det godt.

det er en helt annen bil en femmern å kjøre, jeg er kjempe fornøyd og for mitt bruk med en del kjøring i byen og på gode motorveier hvor jeg aldri er i nærheten å pushe på grenser så gir x5en en mye bedre opplevelse, og jeg ville aldri byttet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.11.2016 at 12.46, Plexus skrev:

Nye X1 F48 er mer romslig enn X3 F25, unntatt i bagasjerommet, men er kun 550 liter i X3 mot 505 i nye X1. X1 er foreløpig en penere bil. X3 2015 mangler det pene M-sport rattet, Stop and Go cruise og div.

Ikke at det nødvendigvis har så mye å si, men jo, man fikk cruice control med stop & go på 2015 X3. Dette er en del av "5AT Driving assistant plus"-pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Sannsynligvis er F15 den minst vellykkede X5 hittil, teknisk og ifht salgstall. Kvaliteten som du er inne på en heller ikke der den skal være ifht konkurransen. Det ser jo ut som den får et kort liv også, siden den ikke får LCI, men blir erstattet om ca 2 år.

Jeg har lite kjennskap til X-serien, men ser at det går veldig mange F15 i Oslo. Kan noen utdype hva den er dårligere på enn konkurrentene? Er det firerdieselen, interiørkvalitet, driftssikkerhet generelt? Hvorfor selger den dårlig? Er jo noe spesielt at den ikke får LCI, men blir erstattet med en helt ny modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

Jeg har lite kjennskap til X-serien, men ser at det går veldig mange F15 i Oslo. Kan noen utdype hva den er dårligere på enn konkurrentene? Er det firerdieselen, interiørkvalitet, driftssikkerhet generelt? Hvorfor selger den dårlig? Er jo noe spesielt at den ikke får LCI, men blir erstattet med en helt ny modell...

Timingen var dårlig for F15, E70 solgte godt til den ble erstattet. Med ny XC90 og Q7 som kom like etter F15 og som har gjort det svært bra. E70 hadde det langt lettere og hadde en sterkere posisjon i markedet. Kvaliteten på F15 er god, men se på nedre del av dørene bl.a, er endel hardplast histen og pisten. Jeg liker F15, men sett ifht sine tidligere modeller, står ikke F15 like sterkt mot dagens konkurranse slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...