Gå til innhold

X1 vs X3


Nils Jørgen
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Timingen var dårlig for F15, E70 solgte godt til den ble erstattet. Med ny XC90 og Q7 som kom like etter F15 og som har gjort det svært bra. E70 hadde det langt lettere og hadde en sterkere posisjon i markedet. Kvaliteten på F15 er god, men se på nedre del av dørene bl.a, er endel hardplast histen og pisten. Jeg liker F15, men sett ifht sine tidligere modeller, står ikke F15 like sterkt mot dagens konkurranse slik jeg ser det.

F15 var i grove trekk en videreutvikling av E70, så rent teknisk er disse bilene veldig like. Jeg er også enig i at E53 X5 og E70 X5 skapte mer bølger da de ble lansert, men jeg tror også mye av dette har sin grunn i at vi ble vant til X5 som modell da F15 kom. Når det gjelder kvalitet så har jeg for liten erfaring med F15 til å kunne utale meg, men jeg vet iallfall at den gjør det svært godt på statestikker om driftsikkerhet. Jeg synes det er rart om denne skal ha dårligere kvalitet og finish enn F10/11, F15 er jo en dyrere bil. Men på en annen side er F10/11 en modell BMW har lagt veldig stor vekt på nettopp kvalitet og finish.

F15 har fortsatt en av de sterkeste posisjonene i markedet, det er bare å se på salgstall både i Norge og globalt. XC90 er en utrolig bra bil, men den har blitt for dyr og Volvo tar seg nå nesten like godt betalt for ekstrautstyr som BMW. ML eller GLE (skjønner ikke den nye navnegreia til MB) har nettopp fått en facelift, men den er fortsatt døll og tydelig utdatert. Nye Q7 er også bra rent teknisk, men den har ett dørgende kjedelig og lite eksklusivt design. Så for meg så fremstår en F15 med M-sport stadig som en spennende og pen bil, legg til at den er segmentets billigste i 40e utgave og man har forklaringen for at den selger svært bra. Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg skulle hatt premium SUV, hadde valgt F15 uten å blunke. Hvorfor skal jeg betale 150 000 mer for en Volvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at vi bør legge for mye vekt på hva man rent teknisk får for pengene når det gjelder biler idag. Veldig mye handler om markedsføring, preferanser og følelser (imaginær kvalitet). Hvis Volvo har ambisjoner om å være premium på nivå med f.eks BMW vil prisen på bilene typisk også følge BMW (mer eller mindre). Selvfølgelig må kvaliteten og utstyrsnivået på Volvo overordnet være on par med BMW, men det viktigste for Volvo er å være et reelt alternativ til BMW. Mange er villig til å betale ekstra (i form av penger og/eller avkall på substansiell teknisk kvalitet) bare Volvo image og statusmessig er på det samme nivået som BMW og de andre tyske premium bilprodusentene.

Det samme gjelder naturligvis også for de ulike modellene i BMW's modellportefølje. Så lenge den overordnede kvaliteten er OK og bilen har en BMW rondell foran er dette bra nok for de aller fleste som vil ha en BMW. Sagt på en annen måte har de færreste bilkjøperne den samme tekniske innsikten som vi har her inne og dette vet selvfølgelig bilprodusentene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

F15 var i grove trekk en videreutvikling av E70, så rent teknisk er disse bilene veldig like. Jeg er også enig i at E53 X5 og E70 X5 skapte mer bølger da de ble lansert, men jeg tror også mye av dette har sin grunn i at vi ble vant til X5 som modell da F15 kom. Når det gjelder kvalitet så har jeg for liten erfaring med F15 til å kunne utale meg, men jeg vet iallfall at den gjør det svært godt på statestikker om driftsikkerhet. Jeg synes det er rart om denne skal ha dårligere kvalitet og finish enn F10/11, F15 er jo en dyrere bil. Men på en annen side er F10/11 en modell BMW har lagt veldig stor vekt på nettopp kvalitet og finish.

F15 har fortsatt en av de sterkeste posisjonene i markedet, det er bare å se på salgstall både i Norge og globalt. XC90 er en utrolig bra bil, men den har blitt for dyr og Volvo tar seg nå nesten like godt betalt for ekstrautstyr som BMW. ML eller GLE (skjønner ikke den nye navnegreia til MB) har nettopp fått en facelift, men den er fortsatt døll og tydelig utdatert. Nye Q7 er også bra rent teknisk, men den har ett dørgende kjedelig og lite eksklusivt design. Så for meg så fremstår en F15 med M-sport stadig som en spennende og pen bil, legg til at den er segmentets billigste i 40e utgave og man har forklaringen for at den selger svært bra. Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg skulle hatt premium SUV, hadde valgt F15 uten å blunke. Hvorfor skal jeg betale 150 000 mer for en Volvo?

F15 har utvilsomt en subjektiv bedre kvalitetsfølelse enn E70.

Selv har jeg kun kjørt og testet 40e utgaven et par dager, så det er begrenset med kunnskap jeg har om modellen, men selgere på Autostrada og andre som selger BMW og flere tilsvarende premium produkter, mener at dagens X5 har en mangel på kvalitet i forhold til dagens konkurranse, med andre ord, bl.a nye Q7 og nye XC90. E70 konkurrerte mot de gamle modellene av XC90 og Q7, E70 var her et soleklart valg.

Men konkurransen øker og F15 er ikke et kvantesprang fra BMW, som E70 var - såpass ærlig bør man være. Ser man på dagens portefølje, så er det en noe svak og aldrende gruppe biler man ser på, MB er langt friskere. Som vi ser ovenfor har VW fått en kalddusj av de sjeldne og tar konsekvensen av det, de satser for fullt mot fremtiden. La oss se BMW sitt bidrag fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Men konkurransen øker og F15 er ikke et kvantesprang fra BMW, som E70 var - såpass ærlig bør man være. Ser man på dagens portefølje, så er det en noe svak og aldrende gruppe biler man ser på, MB er langt friskere. Som vi ser ovenfor har VW fått en kalddusj av de sjeldne og tar konsekvensen av det, de satser for fullt mot fremtiden. La oss se BMW sitt bidrag fremover.

Jeg er helt enig i at F15 ikke er BMW sin mest imponerende bil, men jeg synes nå absolutt det er en pen og tiltalende bil. Den er også så vidt jeg vet den i sitt segment som selger best. BMW sine viktigste modeller er 1-serie, 3-serie, 5-serie og X3 hvor 3-serien er den nyeste med sine nå straks 5 år på markedet. Mercedes sine viktigste modeller er A-klasse, C klasse og E klasse og nå GLC. Alle disse modellene er vesentlig nyere enn dagens tilvarende modeller ifra BMW, slikt går i sykluser og om noen år ifra nå vil BMW sitte med de nyeste og mest attraktive modellene. 

BMW har vel aldri hatt sterkere konkurranse før, og det kommer oss forbrukere til gode. Nye G11 7-serie og G30 5-serie er jo glimrende eksempler på hva som skjer nå konkurransen er hard....de lager rett og slett fantastiske biler. Sist BMW var i en slik posisjon hvor de måtte legge lista høyt var på slutten av 80 tallet og ut over 90 tallet, da fikk vi biler som E32, E34, E31 og E38. Så vi vet av erfaring at sterk konkurranse mot vårt kjære merke kun kommer oss entusiaster til gode :) 

Men nå får vi heller dreie inn på trådens opprinnelige tema ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt spørsmål, men det tror jeg ganske sikkert ikke. I de fleste sammenhenger er det Audi som sitter på dette markedet og i de fleste sammenhenger utenfor Norge og kanskje Sveits er markedet for 4x4 i alminnelige biler ganske lite. Når det gjelder SUV'er er jeg mer usikker, men Porsche selger Cayenne og Macan i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg quattro har utspilt sin rolle. Det finnes VELDIG mange gode alternativer nå.

Akkurat som Subaru og Suzuki som reklamerer med store bokstaver at de har 4x4. Når det er det eneste de har og fare med blir det litt tynt. Det finnes (som vi vet) bedre biler som også har 4x4, men ikke som eneste headliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du nå om det norske bilmarkedet og/eller din personlige mening eller mener du at BMW på verdensbasis selger flere biler med 4x4 enn Audi? Det er i denne sammenhengen verdt å merke seg at Audi er en del av VAG og mye av teknologien er den samme i VW, Skoda, Seat, Porsche og Lamborghini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 18. november 2016 at 7.42, Ron Jeremy skrev:

Sannsynligvis er F15 den minst vellykkede X5 hittil, teknisk og ifht salgstall. Kvaliteten som du er inne på en heller ikke der den skal være ifht konkurransen. Det ser jo ut som den får et kort liv også, siden den ikke får LCI, men blir erstattet om ca 2 år.

Som eier av 2011 f11, 2015 x5 25d og nå 2016 40e kjenner jeg meg ikke helt igjen her...  X5 har aldri solgt så bra på verdensbasis, og ser samtidig at salgstall for Norge i oktober viser at f15 selger bedre enn q7/xc90 på tross av at f15 begynner og bli en aldrende modell...

Har ikke hatt noen problemer med x5 ene jeg har eid, og syns også opplevd kvalitet er på topp!

Men kan være enig i at f15 ikke nødvendigvis føles som en nyere modell enn f10/f11. Men føltes e70 som nyere enn e60? Kan virke som 7 serien først og fremst er bilen som legger lista for utviklingen, og 5/x5 får mye av det samme utstyret til påfølgende modeller.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har en 2011 F25 X3 30d som jeg har noen kilometer bak rattet i etterhvert. Jeg skal ikke skryte på meg å ha kjørt mye X5, men jeg synes X5 blir veldig stor. For oss er X3 ideell størrelse. Fin plass til to på tur, god plass til fire og akseptabel plass til fem voksne. Hvis vi skulle kjøpt SUV igjen, tror jeg det er stor sjanse for at det ville blitt en velutstyrt X3. En X3 35i eller 35d er ganske prakstiske og morsomme biler i mine øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎12‎.‎2016 at 11.55, Masterchief skrev:

Som eier av 2011 f11, 2015 x5 25d og nå 2016 40e kjenner jeg meg ikke helt igjen her...  X5 har aldri solgt så bra på verdensbasis, og ser samtidig at salgstall for Norge i oktober viser at f15 selger bedre enn q7/xc90 på tross av at f15 begynner og bli en aldrende modell...

Har ikke hatt noen problemer med x5 ene jeg har eid, og syns også opplevd kvalitet er på topp!

Men kan være enig i at f15 ikke nødvendigvis føles som en nyere modell enn f10/f11. Men føltes e70 som nyere enn e60? Kan virke som 7 serien først og fremst er bilen som legger lista for utviklingen, og 5/x5 får mye av det samme utstyret til påfølgende modeller.

image.png

Litt usikker på hva du linker til, ser ut som X5 i M versjon, noe som er meget nisjepreget og lite relevant ifht salgstall på F15 modellen. Det blir også din analyse av salg i Norge for Oktober måned. F15 er ingen leder i premium segmentet som E70 var det, salgtallene sier det samme språket.

F15 er vel heller ingen "aldrende model, da den kom i 2014, faktisk er dette pr idag en av de nyere modellen fra BMW sett utifra hele modelspekteret. Kos deg med X'n din allikvel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Litt usikker på hva du linker til, ser ut som X5 i M versjon, noe som er meget nisjepreget og lite relevant ifht salgstall på F15 modellen. Det blir også din analyse av salg i Norge for Oktober måned. F15 er ingen leder i premium segmentet som E70 var det, salgtallene sier det samme språket.

F15 er vel heller ingen "aldrende model, da den kom i 2014, faktisk er dette pr idag en av de nyere modellen fra BMW sett utifra hele modelspekteret. Kos deg med X'n din allikvel.

 

 

Som nevnt tidligere totalt salg av x5, så om det Wikipedia her skriver stemmer, har x5 aldri solgt bedre...

Fant også statistikk på solgte biler i premium SUV segmentet første tre kvartal 2016 for Europa, der x5 selger best.

Når jeg skriver aldrende modell mener jeg samenlignet med q7/xc90.image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...