Gå til innhold

Bmw E38 740i facelift - Hellakkering s.8


Carlsius
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, DanielStance skrev:

Ha nyrer med krom kant og svart senter ;) De er finest.

Vurderer faktisk oransje blink framme selv :lol:

Bare bestille oransje det ;) Synes alt er bedre enn de hvite, synes e38'ne ser mye eldre ut med hvite :? 

Ville faktisk som Evopower sier under her gått for usa blinkers, synes det er veldig lekkert på sorte biler :)

17 timer siden, Evopower skrev:

Hvite blink er fint, og mange skulle ha/har dette. Når jeg så en e36 med hvite blink for 13 år siden så så den "riktig" ut. Det er imidlertid noen år siden, og kanskje det å skille seg ut i 2017 blir å gå andre veien igjen? Orange og original look er vel så fint det :) men på rette modellen selvsagt. Varierer jo innenfor bmw sine modeller dette her.

Selv liker jeg usa blinkers best (bikdet under) Som et kompromiss fra begge verdener.

Blir bra dette her da! Vurderer plastidip over kromlistene selv som en løsning før jeg finner svarte. Sotingen på bakdørene, skal den av? :) (håper det...hehe)

Helt enig i det du sier, kommer helt ann på hvilken bil med hvilken farge osv!

Veldig vanskelig å få tak i sorte lister til dører og fangere merker jeg. Håper å finne ett sett om ikke så lenge, for tror ikke den plastidippen tåler all verden.... :-k

Synes at soting på rutene bak b-stolpen kan være kjekt å ha samt pent utseendemessig hvis det er original sot, eller lignende styrke. Den som står på bilen nå er ikke original og, etter min mening alt for mørkt.
Så regner med den forsvinner, men tenker å vente til jeg er ferdig med de utvendige oppgraderingene og satt på sommerhjul tilfelle jeg ombestemmer meg da :whistle:

15 timer siden, Enes Yakici skrev:

Blir bra det her Sondre! 

Syntes den absolutt kledde oransje blinkers. Jeg veit ikke men jeg liker oransje på de fleste "gamle" bmw.. 

Syntes du burde gå for nyrer med chrome kant og sort på rillene. Selv synes jeg det er finest. Men det er jo min smak :)

Gleder meg til sommeren så jeg får sett hvordan den ender opp. ;) 

Enig og enig, blir sort inni med chrome rundt hvis jeg finner noen. Men er ikke lett å fa tak i uten å måtte kjøpe nye ser det ut til... :( 

Gleder meg til å se bilen ferdig selv, særlig å få på sommerhjul ;) 

 

Her er en liten sneak peak på Sommerhjula jeg greide å lande en handel på. Var ikke lett å få tak i disse akkurat. Brukte 1 måned eller 2, for å få selger til å selge de separat ved siden av bilen(som også skulle selges) :D

 

Alle 4 deksler.jpgAnnonse bilde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2017 at 19.39, Gabz skrev:

Nice, nå kan vi matche i sommer :D 19" disse?

Hahah, ja det gjør vi da :D Spent på å se din med Alpina 18'', for det var noe jeg virklig ville ha til min forrige E39 men aldri fant.

Mine er originale Alpina classic Softline C95 med 9x20 foran og 10x20 bak :)

 

Har Dension pro BT+DAB liggende fra min 530i E39 som jeg regnet med ville gli rett inn i E38'n, men neida.... Det var ikke mulig siden bilen ikke har Quadlock kontakt. Etter sånn jeg har forstått det er det MK4 som har quadlock kontakt, mens E38 ble bare levert til og med mk3 :(
Så regner med jeg må gå til innkjøp av en simplere utgave med bare bluetooth. Noen tips? :D 

Hadde også en Blaupunkt 475 PNP forsterker som ikke var like PNP som jeg håpet.
Er det noen som har koblet en Blaupunkt inn i E39/E46/e38 med MK3 navi tar jeg gjerne imot tips og råd.

Kutting av ledninger er uaktuelt for min del!

EDIT: Bilen har quadlock kontakt men ikke 40 pin(flatepinner) som det er på E39 facelift. På e38 er det den gamle radiomodulen som har quadlock med 17 pin(runde pinner).

15909926_1463086090370211_1437908384_n.jpg15934619_1463086613703492_468012960_n.jpg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, salnes34 skrev:

Angående den dension boksen din så går det an å få kjøpt "løs" gammel bmw lednigsnett til den. De har det på bilradiospesialisten. :) Da kan du bruke den boksen du har. 

Har prøvd å lete igjennom så godt jeg kunne på bilradiospesialisten.no og Autohifi.no, men ikke funnet noe. 
Har tidligere sendt dem en mail om jeg kunne få min boks montert i E38, fikk i svar: Kjøp ''denne''. Som da var en annen boks #-o

Så en link ville vært supert hvis du vet hvilket ''ledningsnett'' det er snakk om :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nå mk4 i min e38 jeg, så du kan vel bare ettermontere det? 

blaupunktforsterkeren, er kabelsettet for facelift e39 plugg eller?    er jo ett skille på runde og flate stifter i kontakten der i 1999 eller hva det var 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Blaupunktforsterkeren har jeg et 5.5m pnp ledningsnett for BMW, men fikk ingen av de pluggene som fulgte med til å passe inn noe som hest sted. Så i tillegg ut til at jeg hadde en forsterker stående inni bilen fra originalt. Trodde det bare var DSP anlegg som hadde det ?:-k  Har veldig lite peiling på bilstereo generelt, men tenkte siden jeg hadde det liggende kunne jeg få det montert.

Koblet du en forsterker til i din E38 @space-ace?

Uten navn.pngUten navn.png

Til dension har jeg en kabel som tar imot quadlock kontakt og gir ut qouadlock kontakt igjen, så densionboksen blir koblet inn i mellom, når dette er tilkoblet.

Uten navn1.png Uten navn.png

Jeg tolker det så at dension boksen skal kobles mellom radio modulen og naviskjermen foran i bilen. Og det jeg tidligere trodde var radiomodulen har jeg nå funnet ut at er Tv/video modulen ](*,) Radiomodulen ligger bak ALT som er bak der, så alt må ut. Jeg tok bare ut navigasjons computeren, tv radiomodulen, cd veksleren og lot tlf modulen stå i, dermed så jeg ikke at det var en modul til bak den #-oPå bildet under er alt fjernet og man kan se radiomodulen...

Uten navn.png

Så jeg kan håpe det er en quadlock kontakt med flate pinner(Så passer min ledningsadapter-ting), men tror nok det er rundepinner på 99 mod. 

Da blir det å demontere alt igjen og se hva det kan være!

 

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ledningsnettet du har bilde av med blå bakgrunn der får man med gammel bmw kontakt og. Dension boksen kobles mellom Radiomodul og ledningsnett til til radiomodul.

 

Sliter med å finne det på siden til bilradio jeg og. Gikk i butikken og kjøpte. Si bare at du vil ha med gammel kontakt istede for quadlock

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre med 740av her inne, mener han montere blaupunktforsterker på sin.

 

det er ikke alle modeller som har forsterker nei, men alle med navi har det.  Jeg mener dwt var noe med at det bør klippes kontaktene på gamleforstereren, også koble høytalerutgangene på blaupunktforsterkereb, ellers blir bare signalet forsterker inn til den gamle forsterkeren eller noe slikt.

 

stemmer at det er radiomodulen du skal koble gatewayen i ja.  TV-modulen kan di bare ta vekk.  Koble kontakten fra TV-modulen rett i gps'n istedet.

 

ps:ikle koble fra gps'en mens den jobber (rød diode blinker).  Da kan den lett få seg en knekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, salnes34 skrev:

Det ledningsnettet du har bilde av med blå bakgrunn der får man med gammel bmw kontakt og. Dension boksen kobles mellom Radiomodul og ledningsnett til til radiomodul.

 

Sliter med å finne det på siden til bilradio jeg og. Gikk i butikken og kjøpte. Si bare at du vil ha med gammel kontakt istede for quadlock

Du tenker på denne ledningsadapteren som er på bildet til venstre under?

Det var den jeg regnet med jeg skulle ha, men den ser bare ut til å passe inn på Dension sine lite versjoner med 12 pins kontakt i dension boksen. Mens min dension boks har 18 pinner(bildet til høyre). Tror det er der problemet ligger
Uten navn.pngUten navn.png

 

 

 

 

 

 

 

Har vært i kontakt med Bilradiospesialisten igjen og de sier bare: ''Det står her at den ikke er kompatibel med E38''. Så lite hjelp å få der :( 

17 timer siden, space-ace skrev:

Du kan høre med 740av her inne, mener han montere blaupunktforsterker på sin.

 

det er ikke alle modeller som har forsterker nei, men alle med navi har det.  Jeg mener dwt var noe med at det bør klippes kontaktene på gamleforstereren, også koble høytalerutgangene på blaupunktforsterkereb, ellers blir bare signalet forsterker inn til den gamle forsterkeren eller noe slikt.

 

stemmer at det er radiomodulen du skal koble gatewayen i ja.  TV-modulen kan di bare ta vekk.  Koble kontakten fra TV-modulen rett i gps'n istedet.

 

ps:ikle koble fra gps'en mens den jobber (rød diode blinker).  Da kan den lett få seg en knekk

Mente jeg hadde lest en tråd her inne om en som monterte en blaupunkt 475 pnp forsterker i en E38, men husket aldri hvem det var. Mye mulig det er 740av jeg leste det hos! Takk for tipset :)

Jeg kobler alltid av minuspolen på batteriet til bilen når jeg jobber med strøm og moduler og slikt. For å være sikker på at ikke det kan skje :) Kjedelig om den plutselig blir ødelagt, meeeeeen da er det enklere å sette inn en mk4 :D

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idet jeg fikk bilen fulgte det med 1 av 8 pdc sensorer. Så i senere tid har jeg nå fått tak i 7 pdc sensorer som jeg har fått montert men PDC vil ikke skru seg på....

Tidligere pep og blinket PDC knappen pga gåene(ikke tilkoblede) sensorer. Nå når alle sensorene nå er tilkoblet og virker får jeg ikke skrudd det på og den piper heller ikke for å varsle om feil. Etter en grundig diagnose med inpa ser alle parkeringsensorene ut til å fungere og jeg kan skru PDC på og av inne i inpa og fysisk ved knappen i bilen. MEN plutselig en dag når jeg startet bilen opp så virket alt som det skulle, helt til jeg skulle starte den opp etter det. Da var det null kontakt med systemet igjen....

Synes det er virkelig merkelig og det irriterer meg litt. Så har bestilt en ny(brukt) pdc modul i håp om at det er den som tuller.

 

Navigasjon oppdateribg - Navi mk3

Mens jeg plundret med å få dension bluetooth/dab tilkoblet til bilen, kom jeg over at kanskje det var en god ide å få oppdatert navigasjons computeren. Etter litt research kom jeg over dette forumet som hadde laget en virkelig god forklaring av de ulike navigasjons versjonene samt lagt ut oppdateringer til hver enkelt.
Så til dere som har navi i E46/E39/E38 vil jeg anbefale å lese igjennom. Alt som skal gjøres står godt forklart og alle filene ligger der. Fungerte utmerket og fikk en mye mer lett betjent navigasjon(har en anelse om at min var nullstilt til fabrikk versjon når jeg fikk den).
Eneste kjedelige var at jeg fikk et oppstartsbilde av en ///M logo(likt som bildet under), men det får bare gå.

IMG_4916.jpg

 

Her er en kjapp video på hvordan det gjøres og alt man trenger er 2 stk brennbare cder. 

Forskjellen med mk3 er at den ber om en Key cd etter den er ferdig med navi update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte å nevne noe angående den Dension saken din. 

Når det gjelder kompatibilitet så er det radiomodulen det kommer ann på og ikke navigasjonskomputeren. Om du har en mk3 eller mk4 spiller ingen rolle. 

Radiomodulen i din bil er sikkert en bm24 som ble levert kun med 17pin runde kontakter. Om den er kompatibel med Dension aner jeg ikke. Du skulle ideelt sett hatt en bm54 radio som er en nyere type som ble brukt i typisk e39, e46, e53 osv av severe årgang. Bm54 hadde 40pins kontakten som oftest. Det finnes også noen eksemplar med 17pin som jeg hadde i min e38 en stund.

Det du evt. kan prøve deg på er å klippe ledningene du har på dension adapteret i dag å koble deg innpå det originale kabelnettet i bilen. Det er her snakk om 3 ledninger (Pluss-faststrøm, minus-0V og i-bus) I tillegg må du bytte plugg på de ledningene, her også snakk om 3 ledninger, som skal inn på cd-veksler inngangen.

Du bytter da fra en 12pin (bm54) plugg til en 10pin (bm24)

Dette er noe jeg hadde kommet til å prøvd i allefall, og det er en gratis "fix" 

Her er en link med litt nyttig info om kontakter og sånn:

http://www.online-rubin.de/pinout.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar 740av! Jeg har allerede gått til innkjøp av en bluetooth streming fra dension som skal fungere med 17 pin(rundekontakter) til E38. Så regner jeg heller med å selge det jeg har.
Er så mange som er på jakt etter DAB nå så regner med jeg kan få igjen noen kroner for de boksene.

 

Oppdatering:

Kjørte bilen på eu-kontroll idag og eneste feilen jeg fikk var midtre setebeltet i baksetet ville ikke komme ut. Det ble løst på 30 min i garasjen ved demontering av baksetet(hele baksetet var ute på 10 min, utrolig lettvint). 

Da er skilter på og bilen klar for å brukes ;) 

16295179_1480855268593293_852216388_n.jpg

 

Ramlet inn litt deler idag som blant annet : xenon lykter, shadowline listverk rundt vinduer, shadowline listverk til front og bakfanger.

Startet med shadowline listverket som viste seg å ikke være heeelt plankekjøring da alle klipsene knakk en etter en ved å fjerne listen som sitter på A- og C-stolpen ](*,)

Listene under vinduet hadde ingen 18 år gamle sprøe klips, de var en lek i forhold :)

Chromen forsvinner litt etter litt ;) 

16295611_1480855045259982_180066827_n.jpg16216186_1480855051926648_786071218_n.jpg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Bmw E38 740i facelift - Hellakkering s.8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...