Gå til innhold

Vibrasjon ved pådrag etter drivaksel bytte


Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk akkurat byttet begge drivaksler foran på min 01' BMW 330XD. Det var stor slakke i disse før, dog ingen vibrasjon under gasspådrag og kjøring. Etter bytte, har det kommet en meget irriterende vibrasjon, i hovedsak under hard akselerasjon i oppåverbakke, gjerne med litt sving. Dette var som sagt ikke noe som var merkbart før bytte. Noen som har vært borti lignende problem på E46 X-drive, X5, X3 osv. ? 

Kan nevnes at det blir påfølgende verre så snart det er flere folk i bilen, altså mere vekt og mere motstand for bilen.. 

Kan også nevne at bilen rister fryktelig når man står i ro i D (Drive), samtidig som man holder bilen på bremsen.

Akslene er helt nye, og det er ingen ulyder ellers. 

Tilbakemeldinger mottas med takk :)

Endret av turbowrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HMSW skrev:

Du skriver at det rister når man holder bremsen. Hvis bilen står stille og det rister så får det ikke vært akslingene. 

Uansett, bare å levere den tilbake da. 

Korrekt, men det er vel av andre grunner ja. Uansett, spørsmålet mitt var om noen har vært borti slik vibrering etter nevnt stikkakselbytte foran? Evt. har noen erfart slike problemer etter bytte av drivknuter? Er i dialog med firma jeg kjøpte disse av, men å finne en løsning blir nepppe enkelt, ettersom disse da må monteres av, som må gjøres av verksted, for så å sende dem i retur, og vente på nye.. Har lest en del på andre forum om lignende problemer, og da har bl.a. en løsning for noen vært å demontere bare drivknuter, for så å smøre dem opp på nytt. Dette er imidlertid ikke noe jeg vil gjøre, ettersom varene jeg har kjøpt forventes å være i ny og perfekt stand.. 

Endret av turbowrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke vet hvordan akkurat din bil er/bygd. Men en det skal ikke være akslingene når bilen står i ro på tomgang, selv ikke i "drive" og med bremsen inne. (Spørs hvor mye bremsen blir holdt inne). Da skal det ikke gå noe kraft til hjulene. Ville hørt hva verkstedet demonterte ved bytte av dem. Har de husket å montere alt korrekt?

Hadde et lignende problem på to biler jeg har hatt tidligere. Den ene var det dobbelmasse svinghjulet som begynte å bli dårlig. På den andre bilen var det et motorfeste.

Endret av maggi1810
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, maggi1810 skrev:

Med forbehold om at jeg ikke vet hvordan akkurat din bil er/bygd. Men en det skal ikke være akslingene når bilen står i ro på tomgang, selv ikke i "drive" og med bremsen inne. (Spørs hvor mye bremsen blir holdt inne). Da skal det ikke gå noe kraft til hjulene. Ville hørt hva verkstedet demonterte ved bytte av dem. Har de husket å montere alt korrekt?

Hadde et lignende problem på to biler jeg har hatt tidligere. Den ene var det dobbelmasse svinghjulet som begynte å bli dårlig. På den andre bilen var det et motorfeste.

Ting ble montert korrekt, ifølge verksted. Motorfeste jeg tenkt på, men synes det er merkelig, da denne vibrasjonen oppsto under første prøvetur etter bytte. 

Det føles nesten som kast i stikkakslene, eller drivknutene, man kjenner det godt i rattet, samt resten av bilen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis akslingene er bøyd for mye ved montering kan en av kulene ha ramlet ut av det indre leddet (tripode ledd) da kan du oppleve slike vibrasjoner som du gjør, skal mindre til en man tror før de detter ut. 

Har vært borti at vibrasjonene også kan kjennes med bil i ro i D mens man holder bremsen inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kennethe34 skrev:

Hvis akslingene er bøyd for mye ved montering kan en av kulene ha ramlet ut av det indre leddet (tripode ledd) da kan du oppleve slike vibrasjoner som du gjør, skal mindre til en man tror før de detter ut. 

Har vært borti at vibrasjonene også kan kjennes med bil i ro i D mens man holder bremsen inne. 

Hmm, takk for tipset! Jeg tror eneste rimelig løsning nå er å få tilsendt nye aksler, for så å se om det blir bra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, turbowrx skrev:

Hmm, takk for tipset! Jeg tror eneste rimelig løsning nå er å få tilsendt nye aksler, for så å se om det blir bra.. 

Det er ikke verre enn å ta av mansjetten å sette kulene på plass om det er dette som har skjedd altså, hvis indre ledd ikke går beint (kaster) når du snurrer på hjulet med oppjekket bil er dette feilen.

Ville tatt kontakt med verkstedet du har brukt, mye mulig de må dekke dette for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Kennethe34 skrev:

Det er ikke verre enn å ta av mansjetten å sette kulene på plass om det er dette som har skjedd altså, hvis indre ledd ikke går beint (kaster) når du snurrer på hjulet med oppjekket bil er dette feilen.

Ville tatt kontakt med verkstedet du har brukt, mye mulig de må dekke dette for deg :)

Aha! Skal få sjekket dette, helt klart.. Takk for hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...