Gå til innhold

Tuning f31 20i xdrive


bjeff
 Share

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Helt normalt at de må borre hull i ecu på nyere BMWer. Samme gjelder nyere diesel versjoner. De må inn i ECU for å boote ecu på nytt slik at den åpner for filoverføring. At den ikke kan gjøres tilbake til originalt er bare tull. 

Så du mener at når du kommer inn på verksted og de finner hull i ECU`en så regner de det som Originalt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Daniel80 skrev:

Så du mener at når du kommer inn på verksted og de finner hull i ECU`en så regner de det som Originalt? 

 

Orginal programmvare. Men dem kan selvsagt se at den er "tuklet" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dopus skrev:

Orginal programmvare. Men dem kan selvsagt se at den er "tuklet" med.

Det er det jeg mener med at den ikke kan settes tilbake til original stand. Man kan legge inn original programvare, men bilen er ikke i original stand når det er borret hull i ECU`en. Det vil jeg påstå trekker ned ved salg av bilen osv. 
 

4 timer siden, Øyvind L. skrev:

Hvorfor skulle verkstedet kikke på ECUen? Bilen har jo ikke garanti skriver han.

Man kan for eksempel ha motor og havari forsikring. Om det er borret hull i ECU`en dekker ikke denne orsikringen noe.  

Å borre hull virker litt amatørmessig. Jeg vet at enkelte som om-programmerer F-serien og må inn i ECU`en benytter gull-"pinner" for å knekke opp boksen uten å lage merker, og limer den igjen med original lim når bilen er omprogrammert. På den måten er om-programmeringen fysisk sett usynlig. 
 (Gull er mykere enn metallet i kapslingen og etterlater derfor ikke merker slik som f.eks skrujern og kniv ville gjort).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel80 skrev:

Det er det jeg mener med at den ikke kan settes tilbake til original stand. Man kan legge inn original programvare, men bilen er ikke i original stand når det er borret hull i ECU`en. Det vil jeg påstå trekker ned ved salg av bilen osv. 
 

Man kan for eksempel ha motor og havari forsikring. Om det er borret hull i ECU`en dekker ikke denne orsikringen noe.  

Å borre hull virker litt amatørmessig. Jeg vet at enkelte som om-programmerer F-serien og må inn i ECU`en benytter gull-"pinner" for å knekke opp boksen uten å lage merker, og limer den igjen med original lim når bilen er omprogrammert. På den måten er om-programmeringen fysisk sett usynlig. 
 (Gull er mykere enn metallet i kapslingen og etterlater derfor ikke merker slik som f.eks skrujern og kniv ville gjort).
 

Normalt så åpner man DMEen også limer man den i sammen igjen.

Sjekker forsikringen DMEen når man har motor/turbo havari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullpinner altså. Nå har jeg hørt det også.

MEN, hvis det gjør susen så hvorfor ikke.

Har jo forsikring som dekker evt motor problemer, og det kan jo tenkes noen kommer med ubehagelige spm dersom det er en propp i boksen.

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt problemer med trim før, men tenker det kan være smart å sondere terrenget først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind L. skrev:

Normalt så åpner man DMEen også limer man den i sammen igjen.

Sjekker forsikringen DMEen når man har motor/turbo havari?

Forsikringen krevde ihvertfall og få inn min DME til kontroll fordi Bmw verkstedet oppdaget merker på kapslingen når de fikk bilen inn med motorstans.

Var egentlig inne som en garantisak, men siden de oppdaget merkene så krevde de plutselig 36000,- og tok beslag i bilen til regningen var betalt. Forsikringen ordnet heldigvis opp, mot at de fikk overta og kontrollere den gamle styreenheten.
Antar at en tidligere eier har om-programmert bilen og lagt inn original programvare ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.11.2016 at 23.35, bjeff skrev:

De holdt til på østlandet før ihvertfall.

Nå tror jeg de bor i Internett. (Sikkert fint der også).

Håper for din del du prøvde på en spøk her....

ESS holder til i Aremark, og er ett norsk selskap. Ville valgt de anyday framfor BSR.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjeff skrev:

Hvorfor ville du valgt ess fremfor bsr?

Rett og slett fordi jeg har mye personlig erfaring med de og de spesialiserer seg hovedsakelig på bmw tuning (selv om de nå etter at de har ekspandert) har beveget seg over til flere merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser den. Men de laster vel uansett inn et "standard program". Det er vel ikke et unikt program til min bil. Desuten må de vel frese hull i hjernen for å kunne overføre nye filer?

Men det er selve filen da som er bedre konstruert, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjeff skrev:

Ok, ser den. Men de laster vel uansett inn et "standard program". Det er vel ikke et unikt program til min bil. Desuten må de vel frese hull i hjernen for å kunne overføre nye filer?

Men det er selve filen da som er bedre konstruert, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her?

Formatet på programmet må jo følge en standard til bilen om du vil, men parameterne (ladetrykk, fuel osv) er jo tilpasset din motor, (ikke din spesielt men din motortype). I og med at motorene er så like slik de lages så er det strengt tatt ikke nødvendig å skreddersy til enhver bil, du vil få mye mindre enn det koster ut av det.

ESS er jo en av de store på bmw tuning. Vet ikke om de borer hull, det høres litt merkelig ut spør du meg, jeg hadde hørt med de hvordan de gjør det på ESS.

Ja Filen, parameterne, uttestingen som ligger i bunn, erfaringen. 

Sier ikke at BSR er dårlig altså men jeg vet hva jeg hadde valgt. ESS henter vel som regel litt mer ut også etter det jeg har studert tidligere, vet ikke med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har bilen vært på service hos Sandven i Bergen.

Da den ble "dokket", dukket det opp en innkalling på bytte av drivstoff pumpe.

Dette ble byttet på garanti👍

Deretter ble det gjennomført service, med bl.a. oljebytte, byttet da til "m3" olje.

Det ble også byttet bremsevæske.

De foretok også en inspeksjon service av bilen gratis. Det ble desuten lastet inn ny software.

Super fornøyd med service, både på pris og kunnskap.

Bilen ble deretter kjørt opp til BSR.

Den har nå fått installert steg 1.

Skal en tur opp på Kvamskogen i morgen.  

Rapport følger😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On Friday, January 13, 2017 at 23.27, bjeff skrev:

Da har bilen vært på service hos Sandven i Bergen.

Da den ble "dokket", dukket det opp en innkalling på bytte av drivstoff pumpe.

Dette ble byttet på garanti👍

Deretter ble det gjennomført service, med bl.a. oljebytte, byttet da til "m3" olje.

Det ble også byttet bremsevæske.

De foretok også en inspeksjon service av bilen gratis. Det ble desuten lastet inn ny software.

Super fornøyd med service, både på pris og kunnskap.

Bilen ble deretter kjørt opp til BSR.

Den har nå fått installert steg 1.

Skal en tur opp på Kvamskogen i morgen.  

Rapport følger😀

Kan nå rapportere om at det er store forskjeller. Bilen drar sterkt fra 3. og oppover 1. og 2. er ferdig på et Øyeblikk

Og i 3. Kommer momentet for fullt med ca 430Nm. Deretter går det godt opp til 5K for så og flate litt ut mot 6, og så er det rett i rødmerkingen.

284Hk, 436Nm toppfartsperre 285Km/t.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...