Gå til innhold

BMW E39 rister på tomgang og gasspådrag


chrisern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

rister på tomgang og under kjøring

nå trenger jeg virkelig hjelp. Har en E39 520i, tok diagnose fikk missfire på nesten alle sylindere. Bytta alle coiler ikke originale. Tok ny diagnose ingen flere feilmeldinger. Det går 2 dager så begynner det igjen. 

 

Har bytta plugger i sommer

 

Nå trenger jeg hjelp. Lei å kjøpe deler på måfå

 

Takker for svar

Endret av chrisern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka pluggene? Dersom det kommer olje på pluggene må du bytte toppdekselpakning. Se også etter falsk luft ved innsug. Den belgen der bruker ofte å være hull i. Jeg hadde samme problem som du og da va det en spesifikk coil som var problemet, fikk dog kun feilmelding på den spesifikke sylinderen og ikke på alle. Prøvd å tatt ut LMM kontakta å starta bilen uten den i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om man oppgir litt mere enn e39 520 fordi det er forskjellige motorer (motorkoder) med litt forskjellige konstruksjoner. :-) 

Sjekk falsk luft fra luftinntak og innover. Det er utrolig liten sprekk (nesten usynlig) som skal til. Sjekk også blindplugg bak på innsugingsmanifold (M52TU og M54, ikke M52). Startgass er ikke noen god test metode hvis det er bitteliten luftlekkasje. Er en test metode som stammer fra forgasser motorens tid. På injection motorer frarådes egentlig startgass. (iflg BMW AG)

Sjekk oljelekkasje på toppdekselpakning. Hvis det kommer olje nedi plugghullene blir det overslag og feiltenning.

Disse to tingene er veldig vanlig på gamle årganger av diisse....og det kan vi vel si gjelder de fleste nå vel...  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
3 timer siden, Reziq skrev:

Fikk du vite hva som er feilen? Jeg har akkurat samme feil.

Du har 2 innlegg, begge er bumping av henholdsvis 7 år gammel tråd og denne 1 år gamle. 

Det enkleste for deg vil være å spørre inne på teknisk.. Forøvrig så kan en dårlig bensinpumpe/filter lage slike symptomer. Skjeldent at det er feil på samtlige coiler/plugger. Så har man misfire på alle så er det stor sjanse for at det er bensin-relatert. Evt styreenhet som har konka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil mottrykk i veivhusvent er ofte et problem på disse. Da vil bilen gå ujevnt når den er kald. Om problemet ikke forsvinner når motor er driftsvarm vil jeg mistenke enten kamakselsensor eller veivakselsensor, kan muligens mistenke alle sensorer som bidrar med input til tenningsberegningen, du må ta diagnose. Bilen rister grunnet feil timing på tenning og vil slukke hvis bankingen overstiger en viss verdi. da kutter elektronikken ut drivstofftilførsel (failsafe) for å spare motoren. Fikset nylig dette problemet på min. Nye veivakselsensor + ny veivhusvent, går som en klokke nå. Ikke ha tykkere olje enn 5W-40 på disse grunnet veivhusvent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...