Gå til innhold

Kjøleproblem på e39 m52. For høy driftstemp, men koker ikke.


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

Blir ikke helt klok på kjølingen på bilen. Jeg lufter den helt skikkelig med pumpe til varmeappart på via inpa, webasto i gang, og motor i gang for å få alt vannet igjennom og all luften ut. Så kjøler den bra i 2-3 dager(90-93c grader) før den begynner å slite litt med at den ligger på 100-105 c grader og det kommer kun kald luft. Da blir det også litt trykk og det begynner å lekke ut under termostaten og da etter hver bikker nålen over midten men ikke helt på rødt. Det virker da som om det kommer luft inn i systemet en plass. Topppakningen er ikke gåen for ingen hvitt i oljen og den går ikke dårlig.

Det er ingen synlige lekkasjer bak motor eller i fremkant av motor. Det er veldig trykk på slangen som går inn i ekspansjon tanken mens slangen som går ut fra radiatoren på andre siden og inn i termostaten er alltid nesten helt kald. Kan det være radiator som er en smule tett? Men tenker at jeg ville fått litt verre symptomer da.

Har byttet vannpumpe, termostat, og pakninger til termostat hus. Jeg er litt tom for ideer og vil ikke bytte unødvendig mange deler for å få dette til å ordne seg.

Setter pris på alle tips og erfaringer. :) 

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1 time siden, Bmwray skrev:

Siden det lekker så vil jeg tro det er derfor.

Har ikke kommet noe dritt mellom pakningen når du satt på ny da?

Nei renset godt men er neimen ikke sikker, kjørte webastoen i går for å sjekke om jeg kunne se noen lekkasjer en plass, og da kom det små bobler ut med termostathuset. Så det tyder jo på at det ikke er helt tett der.. Men orginalt termostathus og nye pakninger er på vei. samt radiatorrens.

1 time siden, Otis skrev:

Det pleier å lekke i ekspansjonstanken og en slange under innsuget. Du har en lekkasje en plass. 

Om du vil så kan du jo bare spyle igjennom radiator med feks hageslange. 

Kunne ikke se noe lekkasje på slangen under innsuget. Men er kun når motor er varm at det lekker en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg tar meg en dag jeg ikke skal bruke bilen å skrur av alt av slanger,å sjekker de for rifter og skader på kantene,å sjekker at det ikke ligger masse drit alle veier. Sjekke at alle klemmer er helt i orden. For så å fylle på helt ny frostvæske med riktig blanding. Er litt tynn blanding nå pga etterfylling. Og lufte skikkelig ofc.

Prøvde å se på den slangen inn på ekspansjonstanken nede. Klarte ikke å se så mye for var mye drit og servoolje på den. Men i andre enden av den kunne det se ut som litt antydning til svetting.

Det skal ikke ha noe å si at det er blå frostvæske? Har alltid vært det på denne men den andre e39en jeg hadde så var det rød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostathuset er en dårlig patent på E39 52 enkelvanos motorer. Veldig tynt gods og i plast. Har en tendens til å kunne vri seg litt og forårsake lekkasje. Jeg fikk lekkasje ikke lenge etter at jeg skiftet termostathuset. En kompis har byttet flere ganger.

Nå er det kommet rimelige termostathus i aluminium på markedet, og det er lurt å bytte ut originale deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eirik Viste skrev:

Termostathuset er en dårlig patent på E39 52 enkelvanos motorer. Veldig tynt gods og i plast. Har en tendens til å kunne vri seg litt og forårsake lekkasje. Jeg fikk lekkasje ikke lenge etter at jeg skiftet termostathuset. En kompis har byttet flere ganger.

Nå er det kommet rimelige termostathus i aluminium på markedet, og det er lurt å bytte ut originale deler.

om ikke det bedres med nytt originalt termostathus og fulle rens av anlegget så blir det å investere i alu hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan nå kjøpe aluhus til ca 250 kr i Tyskland. Koster ikke så mye med frakt. Er vel under tollgrensen slik at det ikke blir dyrt inn til Norge. Jeg hadde aldri kjøpt originalt termostathus. Lurer på om det er dårligere kvalitet på de nye nå. Mener at de var mye dyrere for mange år siden.

Har sett slike plasthus til salgs nye for 5 Euro. Det er mulig jeg selger min 528ia i deler. Hvis den selges som hel bil blir det garantert montert aluhus slik at den nye eieren slipper disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er lekkasjen fikset med nye pakninger(igjen) og originalt termostathus. 

Har i tillegg renset hele systemet med radiatorrens.Skylt igjennom med hageslangen og prøvd å få det skikkelig rent. Tatt ut radiatoren og kjørt vann igjennom den alene. Og tatt av de tre slangene som går på radiator for å sjekke at de er hele. 

Fylt på med 50/50 blanding med kjølevæske og luftet skikkelig godt. Kjørt igjennom webastoen og alt.

Har alltid hatt problem med at bilen ikke blåser varmt på tomgang  Og den blåser fortsatt kaldt når jeg står i ro.

Før har jeg hatt driftstemperatur på 89-93 grader. Men nå er jeg oppe i 93-99 grader. Så jeg er litt urolig for å kjøre lengre turer. Har kun hatt den på små turer på rundt 20 min nå foreløpig.

Så det jeg lurer på er hva som gjør at bilen har så høy driftstemperatur? Og at den blåser kaldt på tomgang? 

Mistenker at viskosekoblingen er gåen. Bilen lager skikkelig viftelyd når jeg kommer litt opp i turtall. og du hører viften godt på tomgang og. Har bestilt ny. Men vil ikke utelukke at det kan være noe annet. 

Er rett og slett tom for ideer.. Vist ikke det hjelper å bytte viskosekoblingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...