Gå til innhold

Kjøleproblem på e39 m52. For høy driftstemp, men koker ikke.


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått kjørt litt lengre og bilen koker ikke, men har en driftstemp mellom 97-104 grader. Den ligger stortsett på 99-100 grader. og jeg har ikke presset motoren hardt. Og den skal vel ligge rundt 92 grader siden det er da termostaten åpner seg? Prøvde avistrikset for å sjekke om viften stoppet men det gjorde den ikke. Så mest sannsynlig så er ikke viskosekoblingen gåen da.  

Ingen lekkasjer. Vannpumpe er ny, termostat er ny. Luftet skikkelig. Kjørt på med tunap radiatorrens og renset systemet skikkelig.

Eneste jeg ikke har byttet er radiator. Men har renset den godt.

Så trenger litt flere tips fra dere. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du fremdeles høyt trykk,blir radiatorslangene steinharde?

Blir det lunk i den nederste slangen?

Når du har driftstemp på motoren skal du lett kunne stoppe vifta med en avis, går ikke det har viskosen hengt seg opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, LK skrev:

Har du fremdeles høyt trykk,blir radiatorslangene steinharde?

Blir det lunk i den nederste slangen?

Når du har driftstemp på motoren skal du lett kunne stoppe vifta med en avis, går ikke det har viskosen hengt seg opp.

 

Radiatorslangene blir ganske så harde ja og så vidt det er en liten lunk i slangen etter radiator(nedestse slangen). Klarte ikke å stopp viften med avis så går ut fra den har hengt seg da. Kommer ny i posten om noen dager så skal sjekke om det blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du fremdeles har luft i systemet.

Jeg tok av den øverste slangen og fylte opp der med frostveske før jeg begynte å lufte,da går det mye kjappere.

Når du har luftet ferdig og skrudd igjen lufteskruene bør du ikke åpne disse eller lokket på ekspansjonstanken igjen når motoren er varm,virker som det kan gjøre at den drar inn luften igjen.

Samme er det hvis det ikke er helt tett i systemet,da blir det luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, LK skrev:

Høres ut som du fremdeles har luft i systemet.

Jeg tok av den øverste slangen og fylte opp der med frostveske før jeg begynte å lufte,da går det mye kjappere.

Når du har luftet ferdig og skrudd igjen lufteskruene bør du ikke åpne disse eller lokket på ekspansjonstanken igjen når motoren er varm,virker som det kan gjøre at den drar inn luften igjen.

Samme er det hvis det ikke er helt tett i systemet,da blir det luft.

Føler jeg har luftet skikkelig da, kjørt webasto og aux water pump via pc når jeg luftet. Mene kan jo selfølgelig prøve å lufte litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur nå og luftet litt. gikk på litt mer vann når jeg åpnet lufteskruen på termostathuset så kanskje det var det som måtte til. Skal rapportere hvordan den oppfører seg nå etter jeg har testkjørt. Ellers så hørtes viskosekobling ut som som et fly nå. Så sikkert ikke feil å få den byttet, det og kan nok hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du latent varme på bilen din? (ikke REST knappen) Da sitter det en del dingser montert bak plast innerskjermen bak venstre forhjul. (sjafør siden) De bilene skal luftes etter en helt spesiell prosedyre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MrBrum skrev:

Har du latent varme på bilen din? (ikke REST knappen) Da sitter det en del dingser montert bak plast innerskjermen bak venstre forhjul. (sjafør siden) De bilene skal luftes etter en helt spesiell prosedyre. :wink:

Ingen latent nei. :) Har webasto og klimaautomatikk, men har luftet med webasto i gang og merker at den drar til seg vann og det kommer luft ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute en tur for å sjekke hvordan det gikk når jeg fylte litt mer vann. I begynnelsen virket det som problemet var løst og bilen lå på rundt 90-94 grader. Men med en gang det ble litt kø og jeg skrudde ned varmeapparatet så kom den fort opp på 100-102 grader.

Slangen inn på radiator var steinhard og glovarm. Slangen ut fra radiator var ikke lunken en gang. Nesten kald.

Presser jeg motoren litt på turtall og får litt fart og god vindmotstand så klarer jeg å få bilen ned til 95 grader men går ikke lengre ned enn det. Står jeg et halvt minutt i ro så er det rett opp på 102 grader igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var håpløst å se noe lekkasje hos meg også,men byttet hele radiatorenmed ekspansjonstank,da forsvant problemet.

En annen gang jeg tulla med dette var det lekkasje på undersiden av termostathuset,så det ikke før jeg tok av vifta og dekselet. Den lille frostveska som kom ut fordampet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken på radiator jeg og men prøver å utelukke alt annet før jeg bruker 2000 på ny radiator.  Om ikke det hjelper med litt mer luftig og bytting av viskosekoblingen så må jeg vurdere radiator :( 

Lekkasje på undersiden av termostathus har jeg hatt og det er fikset og tett nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken på radiator jeg og men prøver å utelukke alt annet før jeg bruker 2000 på ny radiator.  Om ikke det hjelper med litt mer luftig og bytting av viskosekoblingen så må jeg vurdere radiator :( 

Lekkasje på undersiden av termostathus har jeg hatt og det er fikset og tett nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var helt ny radiator kjøpt, montert og luftet. Men fortsatt samme problem. Det ble litt bedre men fortsatt så har jeg driftstemperatur mellom 95-100 grader. Fortsatt ingen synlige lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...