Gå til innhold

Fuzzy tester Michelin X-ICE XI3 på F11


Fuzzy
 Share

Anbefalte innlegg

Søkte i høst om å få teste Michelin X-Ice XI3 her på bimmers; og fikk gledelig positivt svar på dette :-)

Dekk: Michlein X-ICE XI3 (Piggfrie vinterdekk). Dimmensjon 225/55R17 XL,
Bil: BMW 2012 520DAT M-sport   

2016-11-12 19.51.22.jpg

Har kjørt med dekkene snart en måned.
Gikk rett fra sommerhjul på 245/45R18 Runflat til disse, som ikke har Runflat. Overaskende stille og lite sporing. Aldri mer runflat-dekk på meg når jeg opplever så stor forskjell!Vinteren her i trøndelag har latt vente på seg. Har derfor fått kjørt de en del på tørr og våt asfalt, men i helga fikk jeg endelig testet de på skikkelig vinterføre i Østerdalen. 

2016-11-06 20.00.48.jpg

2016-11-06 20.01.14.jpg2016-11-06 18.02.20.jpg

Føsteinntrykkene på de ulike underlagene:

På tørr asfalt er dekkene helt fine. Sist vinter kjørte jeg med Nokian R2 piggfrie og bilen "svømte" mye mer på de dekkene enn disse. 

Våt asfalt er dekkene også helt som forventet, men med det skal det også sies at generelt sett er forventningene høye når man har nye dekk. 

Sørpe: Imponert over stabiliteten. Kjørte som nevnt over hele forrige vinter på Nokian R2, riktig nok ikke nye men ca 6mm mønster, og de virket ikke like trygge på sørpe. Føler bilen går stødig og har god kontakt med underlaget.

Tørr snø: Fantastisk grep, både når snøen er løs og når den er hardpakket. Sammenlignet med min e91 med 4 år gamle piddekk (Nokian Hakka 7) er disse nye piggfrie dekkene langt bedre på "klassisk godt vinterføre"

Is: Ikke kjørt så mye på ren is ennå, men det lille jeg har vært borti det så merker jeg såklart at piggdekk ville vært bedre. Føler meg likevel tryggere med disse dekkene enn de jeg tok av.

Mer info kommer etter hvert som jeg og dekkene venner oss til hverandre og lar oss bedre å kjenne :wink:

 

2016-11-23 14.04.35.jpg

2016-11-27 10.57.25 HDR.jpg

2016-11-27 10.57.46.jpg

2016-11-27 13.24.13-1.jpg

2016-11-27_13_24_24.jpg2016-11-27 14.00.50.jpg

Endret av Fuzzy
Skrivefeilretting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg :) 

Hvor lenge skal du ha dekkene? Interresant at du synes disse er bedre enn nokian på is og snø. Mitt inntrykk er at de fleste piggfrie dekk blir fort harde og dårlige etter 2-3 sesonger, mens nokiandekkene holder seg myke helt ned. Til gjengjeld er nokian som du sier, ganske flytende på tørr og våt asfalt. Ikke dumt valg det michelindekket for norske forhold :) bare egenskapene holder seg like bra om et par vintre så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Evopower skrev:

Bra innlegg :) 

Hvor lenge skal du ha dekkene? Interresant at du synes disse er bedre enn nokian på is og snø. Mitt inntrykk er at de fleste piggfrie dekk blir fort harde og dårlige etter 2-3 sesonger, mens nokiandekkene holder seg myke helt ned. Til gjengjeld er nokian som du sier, ganske flytende på tørr og våt asfalt. Ikke dumt valg det michelindekket for norske forhold :) bare egenskapene holder seg like bra om et par vintre så?

Testperioden er denne sesongen, så dekket blir testet som ferskvare. Som jeg skriver over så er jo alltid forventningene høye til nye dekk. Så langt har de levd opp til de forventningene jeg hadde - og har i tillegg positivt inntrykk av "pressisjonen" på dekkene i forhold til hvordan forrige dekkene jeg hadde nærmest "svømte" i veibanen. De funker dessuten overraskende bra på snø og klassisk vinterføre, mens piggdekk selvsagt er å foretrekke på rein is, hvilket også er som forventet. Hvordan egenskapene holder seg over flere sesonger gjenstår å se, men det avhenger vel også mye av hvordan man lagrer dekkene. Saltsuppa er vel ikke bra hverken for bil eller gummi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her selv Hakka R2 i 245/40/19 på min F10, og det er interessant at XI3 er mindre myke, men tror ikke XI3 fantes i 245/40/19 da jeg kjøpte Hakka R2'ene i 2013.Hadde sikkert passet meg bedre sinden jeg bor på den minst vinterlige plassen i Norge,

Hadde faktisk XI2 på e90'en i 225/45/17. Men husker de hadde en merkelig styrefølelse rundt nullpunktet på styringen. Føltes litt som når du holder et sykkelhjul som snurrer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...en liten sidenote..

Ser ut som om snøen er kommet der oppe, så da er det vel ikke mulig for deg å måle kupèstøyen på bar vei?

Hadde vært interessant å høre hvor mange DB det er hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.11.2016 at 15.41, F 11 skrev:

...en liten sidenote..

Ser ut som om snøen er kommet der oppe, så da er det vel ikke mulig for deg å måle kupèstøyen på bar vei?

Hadde vært interessant å høre hvor mange DB det er hos deg.

Bildene med snø var i Østerdalen, men de siste par dagene har det snødd her hjemme også, men det skal regne bort ila helgen og neste uke; E6 er helt bar, men fortsatt våt. Så barveis støymåling burde la seg gjøre, problemet er bare hvordan det enklest lar seg gjøre på en måte som gjør at det kan brukes som en referanse? Det finnes DIN-normer for støymåling, med kalibrert utstyr, men jeg er desverre ikke i stand til å utføre dette. Støymåling med mobilapp blir for subjektivt da mikrofonen på en telefon ikke har korrekt karakteristikk for å matche et menneskeøre, det samme vil jeg hevde at en enkel støymåler fra Clas Ohlson også vil være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått kjørt litt på underkjølt regn i det siste. Sitter bedre enn jeg hadde fryktet piggfrie ville gjøre; sammenlignet med 3'serien jeg har med noen år gamle piggdekke så er det ikke noe dårligere grep med disse nye piggfrie, og det imponerte meg. Største ulempen er at man ikke hører like lett når man glir med piggfrie dekk  kontra piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har det vært en periode med mer kjøring enn skriving :-/

58ae992ce8c58_2017-01-1921_33_18.thumb.jpg.7ff17789779e89b3b399b782d179aa1f.jpg

De siste to månedene har jeg tilbakelagt over store deler av midt-Norge på de fleste underlag; mest tørr eller bløt asfalt, men også underkjølt regn, tørt snøføre, sørpe og "saltsuppe"

Fortsatt veldig fornøyd med dekkene. Utifra mitt kjøremønster og bruk, tror jeg nok jeg har endret preferanse for vinterdekk; har alltid sverget til pigger, men har etter å ha kjørt med gode piggfrie erfart at piggdekk stort sett bare er en fordel dersom det er veldig glatt - på de fleste andre disipliner scorer piggfrie dekk bedre.

Fortsatt er jeg veldig fornøyd med lydnivået i disse dekkene - de støyer lite. Sammen med de suverene egenskapene i sørpe - som trolig er den største "utfordringen" jeg møter på vinteren, med snøfall, saltede veier, vil jeg så langt rangere disse dekkene som de beste jeg har kjørt. Eneste grunnen jeg skulle ha for å velge noe annet ville vært om jeg oftere kjørte på is slik at jeg hadde prioritert grep på ren is høyere.

58ae99494fca0_2017-02-2308_07_05.thumb.jpg.4e6fd94d754725403d9d80ee40fbf1dc.jpg

58ae99583773a_2017-02-2308_07_41.thumb.jpg.ad174fe646121f35a3b5e09a9c4f4e23.jpg2017-02-23_08_07_19.thumb.jpg.ef8636fef7599d61f890a513b83f7f08.jpg58ae9979b6714_2017-02-2308_08_01.thumb.jpg.812fe3eeeb53c86b9c7b9cf3bb7bbf2a.jpg58ae99979a94a_2017-02-2308_07.52-1.thumb.jpg.4b835b035c3708c9d41f3bd4e2f0f089.jpg

 

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vintersesongen nærmer seg slutten - og det begynner å bli på tide å oppsummere vinteren (selv om påska gjenstår)

Vinteren har forløpt helt greit; det har ikke vært noen situasjoner der dekkene har kommet til kort. Det meste av kjøring på norsk vinter foregår på bar eller bløt asfalt - og her har virkelig dekkenes styrefølelse imponert; det har vært presist og fint - ikke flytende og upresist som en del piggfrie vinterdekk ofte er. Dekkstøy er en annen positiv egenskap som må trekkes frem her! 

På snø fungerer dekkene helt perfekt, mens på is er det som foreventet å foretrekke pigger. Det har likevel ikke vært noen situasjoner som kan karakteriseres som problematisk denne sesongen; jeg har vært innom alle "disipliner" fra underkjølt regn til bar asfalt. Jeg bestemte meg egentlig etter forrige vinter at jeg skulle gå for piggdekk neste gang, men når denne muligheten for å prøvekjøre Michelin XI3 dukket opp ville jeg likevel gi de en mulighet, og jeg angrer overhode ikke - Piggfritt har gitt mersmak - og noe jeg kommer til å fortsette med. 

Forrige vinter ble gjennomført med andre piggfrie dekk, og disse michelin-dekkene har løftet bilens kjøreopplevelse betydelig vinterstid; De virker å være perfekt match for denne bilen. Stor takk til Michelin som har latt meg gjennomføre denne vinteren på disse dekkene!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 14.3.2017 at 10.02, PenguiN- skrev:

Jeg holder også til på Stjørdal! Kjører dog med Hakka 7 piggdekk....det bråker fælt når vi har bare veier :/

Ingen problem med å anbefale disse om du ikke har piggbehov :-)

De har en langt bedre styre-respons og komfort på barvei en andre piggfrie jeg har vært borti. Og støyen er som natt og dag sammenlignet med Hakka 7!

 

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...