Gå til innhold

Luftkompressor til muttertrekker


Mckth
 Share

Anbefalte innlegg

Altså det går men 24l blir fort veldig liten i lengden. Minimum bør være 50l tank. Så bør du ha riktig tykkelse på slangen, mange som kjøper stort utstyr men sparer på slangen og bruker 1/4" eller 3/8" slanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren er jo grei den, 8 bar er 8 bar uansett om det er 24 liter tank eller 3000 liter. Er bare at den kommer til å starte igjen etter du har løsna 2 hjul, og sikkert pumper opp ganske tregt så den kommer til å bråke mye.

3/8" slange er helt greit, men det som er greia er at originale hurtigkoblingene som medfølger på kompressor og slangetrommler er søppel, kjøp nytypen grove koblinger, dem slipper igjennom 40-50% mere luft. Gamle typen hansakoblinger etc er også bare å kaste på sjøen.

billige luftrekkere har også veldig lite stempelareal, så dem trekker egentlig ganske lite, samtidig som de klarer å bruke enormt mye luft. like greit å bare kjøpe seg en elektrisk fra makita, blå bosch, panasonic elns (ikke biltema/jula), dem løsner lett hjulbolter om man ikke trakker på latmansarma når man strammer de til.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet litt på Biltema verktøy, og en skralle eller muttertrekker der forbruker minimum 170 l/min. Så en tank på tank på 24 liter og 24 l/min er ganske lite. Da vil det fort bli endel venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke snakk om kontinuerlig bruk her da, bruker 2-3 sekunder på hver hjulbolt, så bruker man fort ett minutt på å trille bort gamle hjulet og hente frem det nye pluss å entre boltene. Driftstid på trekker iforhold til resten av jobben er relativt liten.

Den har nok mye mere enn 24l/min, tenker rundt 200-220 liter i minuttet.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par erfaringer herfra.

Om du har 24 eller 50liters tank spiller ikke noen rolle (egentlig). Det avgjør bare hvor mange start/stopp motoren får. Med 1,5hk tar det forholdsvis lang tid å fylle en 50liter, så da blir det litt undermotorisert mener jeg. Med 2,5hk (ca 350liter/min) er 50liter ypperlig, men da må du ha 16a sikring.

Er det bare for å bytte dekk osv, ville jeg nøyd meg med en 24liter. Skal du i gang med lakkering, sandblåsing osv er selv 2,5hk for lite, men det fungerer for meg som ikke har strøm til noe kraftigere.

Selv kjøpte jeg kompressor med muttertrekker++ i et kit, men den er bare boss. Jeg kjøpte derfor biltema sin til rundt 1000lappen som skal klare 1200nm. Foreløbig har den fungert greit, men er svintung i lengden. Har du råd, ville jeg kjøpt en lettere og kompakt muttertrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...