Gå til innhold

Lakkering av bremser..? Legg ut bilder av Dine bremser


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om det finnes en slik tråd fra før men.. Isåfall får admin slette denne :)
Har tenkt og lakkere bremsene mine, og er litt usikker både på produkt og farger.

Så tenkte da å lage en liten tråd der folk kan legge ut sin fargekombo på calipere og skiver. Og gjerne hvilket produkt som er brukt og evt. fremgangsmåte


Etter litt lesing på forumet har jeg troen på sølv eller sort med evt. gulldetaljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste er å få de sandblåst og pulverlakkert. Tåler bremsevæske, perfekt finish og lette å holde rene siden pulverlakken flyter så fint ut og dekker den grove overflata som stålgods calipere har. Neste gang eg skal overhale bremser så skal eg handle inn pulverlakk kit trolig fra gasolin, og så bare steike i ovn i garasja. Lett, billig (litt dyrt i innkjøp eneste) og blir bra.

Eventuelt kan du gjøre som eg har gjort, blåse og så lakke med standard 2 komponent billakk. Får veldig bra finish om du mellomsliper grunninga, men det tåler ikke bremsevæske. Ikke noe problem om man tenker seg litt om i forbindelse med lufting (bruke slange på nippel) etc. Er også null problem å ordne hjemme.

Uansett hva du gjør, så bør du demontere hele caliperet, blåse, lakke og så ha i helt nye tettninger og føringer. Da er det helt bankers, og du slipper å tenke på caliperne på mange år.

 

Farge er vell smaksak, selv synest eg det kommer ann på hvor store bremser man har. Svart synest eg blir kjedelig, og blått ser egentlig svart ut når det kjem under felgen pga lite lys, samtidig er det litt mere show på solværsdager. Gull er sikkert mange som ikke liker, var skeptisk selv men synest det gir en fin oem stuk. e30 ble jo bl.a levert med gullfarga bremser originalt (riktignok ikke lakk, men noe zinkgreier)

DSC_1531.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor heftig jeg orker gå til verks på bruksbilen. Funderte på og male på hammerite med pensel, evt kjøpe hammerite spray. 
Men det er jo klart at på en fineværsbil som feks. m3en kunne jeg nok tenkt meg og gjort det såpass grundig :)

Syntes gull såg veldig bra ut på m kaliperene :)

Tror e6x har alucalippere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt niplene i, men tatt ut stemplene og maskert glideflatene hvis du skal gjøre det mest mulig ordentlig.

1komponent lakk er knapt bedre enn å gjøre noe, da rusta kommer gjennom ganske fort, selvom man sandblåsert først. Mulig det blir bedre med klarlakk på toppen, men det har jeg ikke prøvd.

Å levere kalipperne til blåsing og pulverlakkering er ikke så fryktelig dyrt. Du burde slippe unna med noen tusenlapper.

Alternativt kan du gjøre jobben med blåsing og lakk selv, men det krever jo litt utstyr hvis du ikke har det fra før. Ikke minst er den blåsingen en skikkelig drittjobb hvis du ikke har kabinett. Jeg har bokstavelig talt sand over hele garasjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ut alt, det som er på bildet er bare maskeringspapir for å ikke få lakk i gjenger og stempelhuset. Lar man nippelene etc stå i så får man en kant, og det kommer til å flasse der over tid.

Ville blåst med glass RF91. Mange stresser med å få fin nok overflate, men mange glemmer at man faktisk må ha ei viss ruheit for at lakken skal få noke å henge på. Bruk det du har lettest tilgjengelig, men glass blir mere enn fint nok, med pulverlakk går det helt sikkert like fint med å bare sandblåse de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, hsd skrev:

Tar ut alt, det som er på bildet er bare maskeringspapir for å ikke få lakk i gjenger og stempelhuset. Lar man nippelene etc stå i så får man en kant, og det kommer til å flasse der over tid.

Ville blåst med glass RF91. Mange stresser med å få fin nok overflate, men mange glemmer at man faktisk må ha ei viss ruheit for at lakken skal få noke å henge på. Bruk det du har lettest tilgjengelig, men glass blir mere enn fint nok, med pulverlakk går det helt sikkert like fint med å bare sandblåse de også.

Ifølge internettekspertane so e sand for grovt til å blåsa alu. Fort å øydelegga godset. Men so du seier so blir det glatt og fint med pulverlakk :) Skal vel vera rimelig trov overglata for at det skal vise att :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å seie det slik, eg har pussa opp en god del felgtønner til 3 delte hjul nå, og dem har jeg bare kasta i stålslynga på jobben. ( stålkuler på 1mm som blir blåst) og det blir GROVT. ( faktisk så grovt at hadde man lagt den der over natta tror eg ikke man hadde funnet igjen tønna) selv det blir 95% med pulverlakk, og det er mere enn godt nok på tønner. Har både glasblåser og sandblåser tilgjengelig, men det er rett og slett ikke litt verdt det engang kontra resultatet.

Glassblåste ett senter til ACS rennsport 1 hjula mine, og originalstøpet ligna jammen meg ikke grisen. er MYE grovere enn noen sandblåst overflate for å seie det slik :) Så dem for i slynga alle 4 sammens med tønnene. Dem lakka ikke jeg, men ble lakka med bilakk og mellomslipt 1 gang på grunninga og dem ble helt strøkne :)

glassblåsing er også dårlig butikk mot pulverlakk, det går veldig (veldig....) seint. Blåser man med olivinsand blir det egentlig ganske fin overflate, ivertfall fin nok for pulverlakk.

er masse teorier på nettet, men mange har hørt det av søskenbarnet til mora til familiekatten. kan spare seg mye arbeid med å forske litt selv :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hvordan følte du det ble med Foliatec? Har vurdert dette men synes det var dyrt? Mtp. at det kun er lakk til 4 calippere..

Synes det ble bra. Holder på en bruksbil. Ganske slitesterk overflate. Hvordan det vil oppføre seg ift. møkk og bremsestøv vet jeg ikke, men en liten runde med autobahn vil nok utgjøre ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt at blåseshop her i Trondheim at sandblåsing var uproblematisk på mine calipere ifbm pulverlakkering av dem. 

Nå har jeg riktignok ikke utført dette enda, men også lakk verkstedet sa at det var bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte mine kalippere i blått, så nære original farge som jeg fant i hylla. Pussa kaliperene der jeg kom til og vasket godt, så maskerte jeg godt og bare sprayet i vei. Fikk tak i noen M emblemer på ebay som jeg synes ble fint, sikkert litt harry for noen men. 

image.png

image.png

image.png

Har fått nye bremseskiver siden sist, så de er litt penere. Men kaliperene er like fine, setter dem in med Swissvax Autobahn vår og høst slik at de er lette å holde rene ved vask av felger.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MALTE mine kalippere med Biltema sin kalippermaling. Bare sauset på mens alt stod på. Dette var vel i 2012.

Touchet de opp igjen i fjor mener jeg det var. Slik gjør man når man må være ferdig med ting samme dag :P

 

DSC_94601280x857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...