Gå til innhold

520D til 530D - hva trengs til ombygging?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en manuell (selvsagt) 520D som jeg vil bygge om til 530D med manuell. Lurte på om noen har en komplett liste over hva jeg trenger? Har også fått tilbud om en 525D manuell delebil (touring) og lurte også på hva jeg kunne brukt fra denne? Mellomaksling blir vel feil lengde på siden jeg har sedan? Tåler girkassa fra 525D en tunet 530D (si 200+hk og 550nm ellerno)? Trenger jeg diff og stikkakslinger? For hvis jeg kunne brukt mesteparten fra denne så hadde det bare gjenstått å hente motor med ECU og ledningsnett fra Sverige f.eks.. Også er det vel lurt å kjøpe nye motorfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Han må ha nyere motor enn bilen den skal settes i for å få det godkjent, dessuten så er det mindre effekt i M57 enn M57TU.

 

 

Det bør jo være litt info på realoem.com angående hvilke deler som er kompatible?

 

 

Høres  ut som en skikkelig (dritt) jobb jeg ikke tror du får så mye igjen for når du selger bilen,- kontra hvis du gjør samme innsats med en original 530d. Det er jo stadig noen som trenger litt omsorg til salgs, den billigste faceliften jeg har sett var vel annonser til noen og tretti..

Jeg forstår jo at det er surt å selge bilen du har nå pga den blitt såpass bra som den er, men de pengene får du vel igjen- sånn noen lunde?

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasser er like mellom 2,5d og 3,0d. Generelt kan du si at "alt" er likt mellom disse, med unntak av dyser og turbo, samt software (og bunndel naturligvis)

2,5d har dog mindre diff enn 3,0d.

Ellers så har jeg jo den perfekte m57 for e39 for salg, e39 Alpina D10 Biturbo (m57a). Har også manuell kasse.245hk og 500Nm originalt. Med ecu, papirer etc.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TRF-Racing skrev:

 

Så om jeg skaffer en relativt komplett manuell 525D så trenger jeg i teorien bare motor, ECU og ledningsnett fra en 530D, samt alt som ikke går over fra touring til sedan? Og hva skal du ha for Alpina-motoren da? 

58 minutter siden, Hawkon88 skrev:

 

Stemmer, må ha TU. Og ja, er jo komplette deleoversikter men blir veldig mye jobb å sammenligne delenummer på én og én del når jeg ikke engang er sikker på hva som skal flyttes over. Og ja, mest fornuftig er jo selvsagt å selge. Men jeg tenker at hvis jeg kunne klart å bygge om for en 15-20 lapper (får jo solgt bort resten av delene fra en delebil osv.) så er det egentlig verdt det i en bil hvor jeg har alt jeg trenger ellers, enn å måtte finne en ny bil med ukjent historikk osv. 

2 timer siden, Otis skrev:

 

Dette kan jo da eventuelt hentes ut fra 525D-delebilen om jeg ender opp med den, antar jeg :) Eller er det snakk om den pumpen som er et helvete å få ut? Mye jobb med dieselrørene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha TU? Da har du litt av en jobb hvis du skal få start på en sånn motor i din bil. Jeg regner med du tenker på 193hk, og det er ikke en "TU" motor.

Hvofor kjøpe 525d delebil om du skal ha 3,0d motor?

32k. Denne kjøpte jeg som "totaloverhalt 0km" i sommer. Kjørt med 5 dager etter dette (ren motor). Har "tilbehør" (turboer ecu etc) til en komplett motor (jeg har nemlig egentlig 2 aplina motorer) som er inkludert i den prisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF kom meg i forkjøpet på et par ting.

Akslinger og differ er like på sedan og touring på 530d i alle fall.

Ser ikke vitsen med å kjøpe 525d delebil, hvis du skal ha 3 liter motor. Hvis 525d har mindre diff enn 530d, så er den sannsynligvis lik 520d du har nå.

Jeg har 2002 mod facelift motor. Kjørt 211.765 km. Motoren gikk veldig fint. Omtrent komplett, men ikke starter og ecu. Kommer fra bilen sønnen til min kone i Østerrike krasjet. Har betalt moms av delene som jeg tok med hjem. Angående bakstilling kan du gjøre som meg. Bruke din 520d bakstilling og bare bytte ut drivakslinger og diff fra 530d. Da har du 530d bakstilling. Ventilerte bremser trenger du og bak. Framme må du ha de større facelift bremsene med 324/30 mm skiver. Har drivakslinger og ventilerte bremser bak + facelift bremsene framme.

Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TRF-Racing skrev:

 

Mente facelift-motor, tenkte det var TU. Blir å godkjenne om jeg bygger om så kan ikke ha eldre motor, bare. Og 525'en vurderer jeg bare fordi den er ikke langt unna og jeg får den til en ganske grei pris. Tenkte det blir vanskelig å finne en komplett 530D med manuell til en OK pris, så greit å ha alt utenom motor klart til en hyggelig pris, som også gjør det mye lettere å få skaffet alt som trengs. 

Skamrå motor, men blir litt for dyrt for meg dessverre. 

30 minutter siden, Eirik Viste skrev:

 

Er vel uansett forskjellig diff om jeg skal ha 6-trinns (er vel det som vanligvis er på 525/530?)? Men vet du at 525 har mindre diff enn 530? For hvis diff, bakstilling ellers, bremser osv. er likt fra 525 til 530 så gjelder fortsatt fordelene med kjøp av 525D uten motor som beskrevet over i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Det finnes ingen e39 diesel med 6 trinns. (Utenom Alpina d10)

Ah, da vet jeg det :) Takk for alle svar! Men du er sikker på at alt er likt fra 525 til 530? Gir, diff, mellomaksling osv.? Sånn at alt jeg hadde trengt utenom delebil er motor, ecu og ledningsnett? Liker å få ting trippelbekreftet, haha.

42 minutter siden, tennbrikket skrev:

kjøp 525en flytt over alt. Godkjenn det, også stikker du en rask tur til quickfix og tar steg2+? Da får du hvert fall godt med effekt, 6er diesel. I tillegg står 525en nærme deg.

Motoren har gått 320+ og er svett og fin, så den er ikke mye å spare på egentlig :P Blir litt dumt å gjøre så mye jobb for å sette i en motor som må byttes igjen etter relativt kort tid (antar jeg). Tenkte heller å flytte over alt utenom motor også hente en i Sverige for eksempel. Virker fint priset der.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woop, gikk litt fort. Diff, motor, ecu og ledningsnett da. Stikkakslinger og mellomaksling er fortsatt like? Og hva mente du med bunndel, bare sylinderstørrelse? Og neida, er ikke nødvendigvis noe farlig det, men om jeg skal legge så mye penger og tid i å bygge om så vil jeg ha en motor jeg føler meg trygg på og det gjør jeg ikke med en svett 2,5 med så mye på telleren uten historikk på seg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...