Gå til innhold

Majones oljelokk E39


André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Min E39 svetter olje fikk eg beskjed om av verkstedet sist den var inne tidligere i høst. 

So eg peiler ofte oljen og fyller på en slump når/om det trengst. Som regler har det ikkje våre mykje olje som trengtes. 

Skulle gjere det samme idag og når eg skrudde av oljelokket var der so kalt majones i lokket. Sjå bildet. 

Slik eg forstår det kan dette tyde på at toppakningen er i ferd med å ryke. Men har ogso hørt at det kan vere kondens pga mykje småkjøring. Bilen blir skjeldt kjørt meir enn 1.2 mil i slengen til og fra jobb. 

Er det noko eg kan sjekke for å finne ut om det er topppakning? Har lest at en kan ta en lengre kjøretur for å bli kvitt eventuell kondens. God ide, eller kan toppakning ryke når som helst? 

IMG_4148.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe tegn på toppakning. Dette er kondens. Jeg har sett i diverse forum den senere tiden at det har oppstått en myte om at dette er toppakning. Hvis dette er eneste symptom ville jeg ikke vært bekymret.

Hvis toppakningen er gått vil typiske symptomer kunne være at det minker kjølevæske (uten at det kan forklares med annet), overoppheting, kjølevæske i oljen, oljelekkasje (sjelden),...

Et verksted har kjemisk test for å finne ut om det er kjølevæske i oljen, det er vanskelig å finne ut av selv. Det mest typiske er nok evt om motoren begynner å koke, samt at kjølevæsken minker selv om vannpumpe og kjølesystemet ellers er i orden. Hvis denne "majonesen" er eneste symptom er nok det bare kondens pga småkjøring. Skift i så fall olje og filter.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg tipper  veivhusventilasjonen begynner å bli tett. Da blir du ikke kvitt kondens  og du får trykk i toppdekselet , derav svettingen  fra der. Om du løsner oljepåfyllingslokket med motor på tomgang skal det være vakum/litt motstand da du løfter av lokket og tomgangen blir ujevn. Er det ikke det og tomgangen forblir uendret er veivhusventilasjonen tett og anbefaler å bytte den samt toppdekselpakning . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, NA skrev:

Hei . Jeg tipper  veivhusventilasjonen begynner å bli tett. Da blir du ikke kvitt kondens  og du får trykk i toppdekselet , derav svettingen  fra der. Om du løsner oljepåfyllingslokket med motor på tomgang skal det være vakum/litt motstand da du løfter av lokket og tomgangen blir ujevn. Er det ikke det og tomgangen forblir uendret er veivhusventilasjonen tett og anbefaler å bytte den samt toppdekselpakning . 

Hei! 

Veivhusventilen er byttet for under 5 måneder siden. Den kan vel ikkje gå tett på so kort tid? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å ta ein lang kjøretur med den på søndag. Typ 15 mil med langkjøring. 

Skal sjå om majonesen forsvinner eller om det kjem meir. 

Oljeskift + filter er vel strengt tatt på tide snart uansett. Skal få gjort det ogso i nær framtid.

Takker so mykje for alle svar. Det roer ned en stressa person uten bilkunnskaper. Kjem tilbake med oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hawkon88 skrev:

Du trenger ikke å ta noen langtur, og bytt olje/filter som du pleier. Det er ingenting unormalt med majones på denne tiden av året.

Skal då byttet det snarest råd. Er vel ikkje bytta olje i mitt eige enno. Bortsett frå evt påfyll ved reparasjon av oljelekkasjer OL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge GS bildeler skal eg ha denne typen olje når eg skriver inn REGNR på siden deres.

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-sedan-520im54/slite_servicedeler-motorolje/gulf_formula_ule_5w_30_1l_ll04_83212405948__1686231

 

Og på Bildeler.no tilbyr dei denne.

https://www.bildeler.no/bmw/5-e39/B/2001/M54B22/?Vareklasse=&Varegruppe=&Vare=60410


Er det veldig viktig på ein relativt gammel bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kam fint kjøre på den bildeler oljen. Det viktigste er at oljen er av rett type (syntetisk og rett visikotet 5w30) samt at den møter spec/kravene som gjelder for din motor. Om oljen er utviklet for produsent x eller y, spiller mindre rolle når det ikke er snakk om høyytelsesmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...