Gå til innhold

Majones oljelokk E39


André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, André Sundal skrev:

Ingen anelse, det blei utført på verksted. 

Det er litt viktig at det er åpent her,siden det er her olja skal renne ned i blokka igjen.

Renset min for ikke lenge siden,var potte tett og store oljelekkasjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Thursday, December 08, 2016 at 23.24, André Sundal skrev:

 

Oljeskift + filter er vel strengt tatt på tide snart uansett. Skal få gjort det ogso i nær framtid.

 

Olje tiltrekker seg vannmolekyler over tid. Hvis motoren har gått langt på samme olja kan dette forværre kondensproblemene. Jeg ville tatt et oljeskift/filter og rengjort lokket FØR langtur. Dratt motoren til 5-6k rpm et par ganger på turen. Deretter sett hvordan det såg ut under lokket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fekk bytta olje på bilen, og kjørte ikkje nødvendigvis ein langtur men kjørte ganske lenge sammenhengede. Bilen var på normal jobb-temp veldig lenge, samt den blei ogso kjørt opp på 6 rpm ein del ganger.
Sjekket oljelokket og det er framleis majones der, men det ser ut som det er rester fra tidligere som ikkje har blitt tørket vekk.
Det er ivertfall ingen ny majones på sjølve lokket, og regner med det er ett bra tegn på at det ikkje er nokon fare.

Blei en litt finere lyd av motoren etter oljebytte, og det er jo endo eit godt tegn! 

Takker for alle svar og tilbakemeldinger her, det var til god hjelp!

 



Vuderer no å ogso bytte automatkasse olje då eg mistenker at denne aldri har blitt byttet. KM-stand 165000

 

Endret av André Sundal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt med denne majonesen på M54 motorene. Har en E53 med M54 motor og den har alltid fått majones men stort sett på vinteren. Får vekk mye av kondens ved en langtur men med konas 15 km til jobb hver dag blir det mer av majonesen. Bruker å blåse ut majones av slanger til veivhusventilasjon av og til for der samles mye av denne gugga og tetter til ventilasjonen etterhvert så følger man litt med er det ikke no problem😊 Greit å nevne at jeg kjører på beste og anbefalte castrol olje og bytter hver 12-15tusen km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket pakninger til oljekjøleren som er festet på blokken. Viss du har automatgir kan det være den oljen som blander seg inn.

Ville også tatt en kompresjonstest på sylindrene for å sikre deg at det ikke er blokken eller toppen som har sprekt eller ujevn grunnet at motoren er varmkjørt. DVS at vannpumpe eller restriksjoner i kjølesystemet som har gjort at tidligere eier har kjørt den varm.

Og nei det er ikke normalt med majonesgugge i oljelokket, viss jeg skulle handlet en ny bil og sett det i kjølvesken eller i oljelokket hadde jeg snudd med en gang da jeg vet det kan bli en dyr affære og fikse opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Monday, December 19, 2016 at 14.08, André Sundal skrev:

Fekk bytta olje på bilen, og kjørte .
Sjekket oljelokket og det er framleis majones der, men det ser ut som det er rester fra tidligere som ikkje har blitt tørket vekk.
Det er ivertfall ingen ny majones på sjølve lokket, og regner med det er ett bra tegn på at det ikkje er nokon fare.

 

 

Regner med du rengjorde påfyllingslokket før kjøreruren? Slik at du ikke blir lurt av den gamle majonesen som ligger der? :P 

Men som blir sagt her. Litt hvitt på lokket er normalt. Så lenge olja på peilepinnen er gyllen/svart så er det ok. Kremfarget olje på peilepinnen, da er det grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt BMW som var kjørt over 300K km, uten å ha ett fnugg av noe majones på oljelokket. Majonesen er vann enten fra kjølevannet eller en oljeblanding som f.eks på oljekjøler til girkassen. Men å påstå at det er normalt er nå temmelig rar påstand, jeg er veldig sikker på at BMW ikke har designet motoren slik at dette er en standard på motorene dies. Jeg ville nok fikset problemet en å se hvor lang du kan tyne motoren før du ender opp med motor ras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Evopower skrev:

Regner med du rengjorde påfyllingslokket før kjøreruren? Slik at du ikke blir lurt av den gamle majonesen som ligger der? :P 

Men som blir sagt her. Litt hvitt på lokket er normalt. Så lenge olja på peilepinnen er gyllen/svart så er det ok. Kremfarget olje på peilepinnen, da er det grunn til bekymring.

Hei

Ja eg fjernet majonesen fra lokket, og såg ikkje noko ny dannelse. Litt rester nedover var det, men der var vanskelig å komme til med papir i frykt for å miste biter av papir nedi.

Men kan for sikkerhets skyld sjekke igjen idag før eg kjører heim frå arbeid, for å sjekke om det er dukket opp meir majones. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.12.2016 at 12.28, warg skrev:

Jeg har nå hatt BMW som var kjørt over 300K km, uten å ha ett fnugg av noe majones på oljelokket. Majonesen er vann enten fra kjølevannet eller en oljeblanding som f.eks på oljekjøler til girkassen. Men å påstå at det er normalt er nå temmelig rar påstand, jeg er veldig sikker på at BMW ikke har designet motoren slik at dette er en standard på motorene dies. Jeg ville nok fikset problemet en å se hvor lang du kan tyne motoren før du ender opp med motor ras.

Majones kommer ikke bare av det du skriver. Det kan også komme av småkjøring i kalde temperaturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg sa igår, sjekket eg oljelokket for majones før eg kjørte heim frå arbeid. Ingen ny majones på lokket, og nedi er det bare rester fra tidligere som eg ikkje når tak i uten å ta av toppen. Og det var ikkje planen med det første.

Tok ogso å sjekket peilepinnen! Normalt oljenivå enn so lenge, til tross for litt svetting. Oljen hadde ogso samme farge som den hadde då eg byttet den for noken veke sida. :) 

Satser på at faren er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Otis said:

Majones kommer ikke bare av det du skriver. Det kan også komme av småkjøring i kalde temperaturer. 

Det er sant men det kan kun være vann eller en oljeblanding, så ved småkjøring er det kondens som da er vann ikke sant? Poenget mitt er at det er veldig mange som avfeier dette med at det er litt kondens grunnet småkjøring, men det kan absolutt være ganske avorlig og bør ikke avfeies så lett. Så jeg ville fulgt med og viss du ikke har småkjøring bør du ta det seriøst da det er sånne ting som ender opp med at motoren tar kveld. Så ved å ta en kompresjonstest finner du ut hvilken helse motoren din har og viss du har en liten lekasje på oljefilterhuset grunnet en defekt pakning koster dette veldig lite å fikse opp i. Det er heller ikke en vanskelig reparasjon og utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...