Gå til innhold

BMW E61 --> Peugeot 308? Stopp katastrofen!


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Som man roper i skogen får man svar, men..


Jeg befinner meg altså i en slags eksistensiell krise, godt hjulpet av ivrige barn og halvt fransk kone. Og nå vet jeg ikke lenger opp og ned på noen ting. Trenger hjelp til å tenke klart!

Altså: Vi har en 2006 e61 520d automat. Greit utstyrt, med skinn, parkeringssensorer, krok, xenon, parkeringssensor... Har hatt den i fem år nå, og bilen har 167.000 på klokka. For å komme reparasjoner i forkjøpet, setter vi av kr. 1.500,- /mnd. 

Så til saken: Jeg sitter nå med et leasing-tilbud i fanget, som er vanskelig å argumentere mot. Peugoeot (jada, det er en Peugeot...) 308GT, 130hk turbobensin (1.2 liter, men går faktisk bra). Selvsagt helt ny, og topputstyrt:  DAB+, blåtann stereo, NAVI, ryggekamera, skinn/alcantara, panoramatak, ryggekamera.. i det hele tatt masse greier som bimmeren ikke har. 

For dette kan vi betale 50.000 up front i forskuddsleie og 2.050 i måneden i leasing. 

Fikk en takst på bimmer'n hos peugeot-forhandler, og de mener at frontruta bør skiftes, skiver/klosser foran bør tas, og at storservice er coming up (hm, skjønner ikke helt den, iDrive har ikke varsla). De tilbyr innbytte kr. 75.000 for bimmer, men jeg kan selvsagt prøve å selge privat evt. Kanskje jeg ender på rundt 100.000?

Uansett - hvordan jeg enn regner på det, så virker franskmannen som en god deal. Ny bil, garanti, nye dekk (jeg trenger egentlig vinter og kanskje sommer på bimmer), slippe å fixe DAB+, slippe frykt for at turbo eller automatkasse eller et eller annet annet drit svikter rundt neste sving...

Mens bimmer ennå var på bruktbilgaranti ble det skiftet ledningsnett til bakluke (kjent feil!), turbo (kjent feil!), samt kompressor til A/C. Sikkert rep for 50.000 på garanti, altså. 

Men siden har bilen gått fint, bortsett fra foringer foran og termostat har den vært snill. Men bør jeg gi meg mens leken er god? Man kan jo få angst av å lese innlegg på denne sida. 

På den annen side: Koser meg bak rattet på langkjøring, synes fortsatt karroseriet er noe av det penere som er laget, og føler jeg kjører en skikkelig doning, ikke bare en vimsete tøysebil med syk ratio motorstørrelse/effekt. 

Hva bør en stakkar gjøre? Dere har vel skjønt by now at hjertet mitt ligger på bimmeren, men økonomien er slik skrudd sammen at forutsigbarhet ikke er så dumt. Og en plutselig regning på 20k på bimmer vil ikke være særlig velkommen for familieøkonomien, for å si det sånn. 

Alle her inne ser jo verden med BMW-briller (inkl meg), men likevel: Er det ikke mye som taler for å gå for en leasing i dette tilfellet? (har seff sjekka leasing BMW, nærmeste jeg kommer i pris er BMW 2 hybrid til 2.990). 

Skal også sies at vi bor i Oslo. Altså ikke heeelt ideelt mht. diesel. 

Advice, please!

 

Endret av Grenadier
Utdypende fakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel bil er jo greit om man skrur selv og tar ting før de må takest, og dermed holder seg frempå vedlikeholdet. Dersom du derimot må sette det meste på verksted, så er det nok mere fornuftig med å lease franskmannen. (Franskmenn er derimot ikke det eneste som kan leasest...)

Må huske det at skrekkhistoriene som gir angst her inne, er kun de som har problem. Det er mange, mange e60 eiere som har særs problemfrie bilhold, og dem gir somregel ikke lyd fra seg.

Syns du burde titte litt på leasingavtaler på f11 520d, sikkert mulig å gjøre grei deal med tanke på at det kommer nytt karroseri neste år. Rent praktisk er jo sikkert franskmannen grei, men med tanke på at du faktisk har gått inn på ett forum og skrevet det du har, så trur eg du har litt over standard interesse for bil og bmw :) Det er ikke bare en bil, for folk flest er det også en hobby.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vurderer bilbytte, men jeg hadde i allefall aldri kunnet ha levd med en peugeot. Det er helt sikkert veldig gode biler, men du får ikke den solide tyskerfølelsen. Jeg støtter hsd ang. F11, de kan du få gode tilbud på nå. Dersom det står mellom 308 og BMW 225Xe så hadde jeg uten tvil gått for 225Xe. Jeg har prøvd en slik en og må si at det var en morsom og veldig sprek bil. Men du får ikke helt den BMW følelsen som du får av din E61.

Her har du en fin F11: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81572345 

Beklager for at jeg listet den opp, den var vel kanskje litt irrelevant mtp. pris. Men da har du et pekepinn.

BMW F31: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78690293 

Audi A4: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86740102 

Det skal sies at jeg synes at Peugeot 308 har blitt en meget pen bil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å ta med i leasing vurderingen er at hvis renten begynner å stige, så øker månedsutgiftene dine drastisk, og du er låst med de i 4 år?   En bil med billån kan du evt selge om renten stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. 

Har kjørt Peugeot'en på en lengre prøvetur i dag. Må si at de setene der vil jeg slite med ganske raskt. Kort pute, og ikke mulig å tilte eller trekke ut ekstra lårstøtte. 

Var i dag en tur på Bavaria, og venter nå på tilbud leasing av BMW 2 hybrid. Er jo en liten bil i forhold til 5'eren vi har nå, men BMW-miljøet er jo noe helt annet da. Og setene slik jeg vil ha dem. 

Er litt snedig den 2eren, men 4-hjulstrekk og drøyt 200 hk når begge motoren spinner i vei. Selvsagt ikke akkurat Xdrive, men nok til å komme opp den siste kneiken til hytta? Og for all del - kort rekkevidde på batteri, men for småkjøring i byen burde det faktisk rekke. 

Så mange valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet så ville jeg styrt unna leasing, synes dette funker heller dårlig slik det er lagt opp. Du betaler på en bil som ikke er din, som du kan kjøpe ut for en restverdi etter fire år. Får du en bulk eller ripe så trekkes du noe heftig for dette, og la oss bare innse at en bulk og en ripe kommer du garantert til å få. Videre er det som nevnt over her hvis renta går opp, da slitter du låst med en bil du må betale mye på. Leasing høres fint og flott ut, men når noe er for godt til å være sant så er det ofte det.

Men om det nå er leasing du har bestemt deg for så ville jeg sett langt etter Peugeoten, det finnes rett og slett for mye andre spennende biler der ute. Ikke nødvendigvis BMW men du har en ny og fin A4, nye Mondeoen er helt knall og Volvo V60. Men er det topp kjørekomfort og kjøreglede du søker så synes jeg absolutt du skal holde deg til BMW. Jeg kan garantere deg at du ikke kommer til å angre, selv om du må betale mer så vil det være verd det. 

Jeg vil anbefale deg å få en god pris på en F11 520d, dette er en utgående modell men forsatt en bil som regnes som noe av det beste segmentet har å by på. I denne bilen kan du gange kjørekomfort og kjøreglede med to i forhold til din E61. Ellers så pleier Bavaria å kjøre noen greie kampanjer på F31 318d xDrive, pleier å være rundt 3600,- i måneden og det er ikke så galt for ny BMW med firehjulstrekk. Er det hybrid eller bensin du har bestemt deg for (siden du bor i Oslo) så er jo 2er hybriden grei. Da vil jeg si leasing ikke er så dumt heller da dette er ny og ukjent teknologi, vi vet ikke hvordan dette har utviklet seg i årene fremover. Da slipper du å sitte med risikoen, den tar banken. 

Dette er iallfall noen forslag jeg ville ha sett nærmere på, men hold deg til BMW. Det er ikke bare bilene men det er også total pakka, da tenker jeg på kjøregleden, image og ikke minst det gode service apparatet. Livet er for kort til å kjøre Fransk bil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At renten stger er vel like relevant for et bilån som ved leasing?Men er helt enig med at x faktoren er når du skal levere inn bilen, mulig jeg er heldig men med de siste 3 firmabilene jeg har levert inn har det vært null trekk ved innlevering, tror det kan være litt avhenig av forhandler.Små barn og leasing er vel en dårlig kombo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bricks skrev:

At renten stger er vel like relevant for et bilån som ved leasing?Men er helt enig med at x faktoren er når du skal levere inn bilen, mulig jeg er heldig men med de siste 3 firmabilene jeg har levert inn har det vært null trekk ved innlevering, tror det kan være litt avhenig av forhandler.Små barn og leasing er vel en dårlig kombo :)

En bil med ett billån kan man selge og kanskje sitte igjen med en slant (hvis man ikke fullfinansierer bilen) mens en leasingavtale er ganske kostbar å gå ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at F11 er en fantastisk maskin. Da jeg henta ut min egen E61 fra bruktbilavdelingen på Stenshagen for fem år siden, viste det seg at de hadde glemt å skifte bremseskiver som avtalt. Dermed måtte jeg inn igjen med min nye bruktbil som jeg var så fornøyd med... og fikk nøklene til en F11 som lånebil. Det ble litt nedtur å sette seg tilbake i E61'en, for å si det sånn...

Takk for svar og synspunkter! Setter stor pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Selvom du setter av 1500kr/mnd for vedlikehold av bmw'en, betyr ikke det at bmwen vil spise disse pengene bare du har den lenge nok til risikoen for feil har innhentet deg. Med andre ord, selvom disse 1500kr ikke er langt fra leasingprisen på 2000, er ikke sparepengene dine tapt på den samme måten. Ellers tilsvarer 50 000kr i innskudd 833kr/mnd (+tapte renter) i 5år. Så i praksis, vil da 308'en koste 2800kr pr mnd. En betydelig merkostnad med andre ord. I tillegg til kostnaden leasingselskapet fakturerer ved småfeil/skader eller om du har kjørt lengre enn avtalt. 

Når jeg regner hva en bil vil koste meg i avskrivninger, regner jeg med å tape 50% over 5år. Koster bilen 300, tilsvarer det ca 2500/mnd. Selvsagt er det forsjeller fra modell  til modell, hvilket utstyr som er med og alder, men det er en grei tommelfingerregel. Så en bil med nypris på 300, vil den uansett være dyrere enn en til 150 som er 10år, (men med nypris på 550-600) hvertfall i forhold til verditap uansett hvordan du finansierer bilholdet. Så er det jo selvsagt en trygghet i risikominimeringen som garantier og ny bil gir.

Usikkerheten leasingen gir i gjengjeld (som selvsagt kan være betydelig) er hvilken sluttfaktura du får, og der har det vært mange skrekkeksempler!

Min mening er at leasing er en dårlig deal så lenge du ikke får igjen momsen.

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn og frue.  Var i nesten samme promlenstilling som deg .

hadde 500 kk til ny bil.  Fuen sa ja til japansk familje bil helt ny 7 år garenti osv. Problemet 0 kjøreglde. Støy osv.   Jeg gjore det enkelt. Sa til fruen. Jeg bmw frelst og elsker kjørreglede. Enden på visa. Kjøpte en gammel x5. 2008 model. Ja kan komme mye feil og utgifter. Men gud jeg gleder meg hver dag til og kjøre bil.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...