Gå til innhold

Blåhvitblogg


Blåhvitblogger
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg lest innlegget om turen på Autobahn og det er absolutt artig og interessant lesing. :-)

Men jeg bet meg merke i noe du skriver om bilens understell. Du nevner både demperjustering og M-sport understellets kvaliteter.

Men siden bilen har xDrive så kan den samtidig ikke ha M-sport understell (utstyrskode 704) siden dette ikke kan kombineres, og etter en sniktitt i utstyrslisten, kan jeg heller ikke se at den har Adaptive M understell (2VF). 

Dette er noe jeg har lest om på forum tidligere, og til en viss grad har opplevd selv, at når du setter kjøreprogrammet i sport så oppleves bilen stivere selv om det bare er styring, gassresons og giring som settes i sport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette @E.H.D? Jeg hadde for et år siden gleden av å kjøre en helt ny F31 320d xDrive (190 HK) med manuell gearkasse fra Flensburg til Nice via Nederland og det sentrale Frankrike (og tilbake igjen via Tyskland). Bilen var fullastet og jeg merket derfor veldig god forskjell på understelet når jeg varierte mellom de ulike kjøreprogrammene. Bilen sto på 20" felger og var etter min mening alt for hard i Sport programmet selv når hastigheten kom opp i over 220 Km/t på Autobahn (vår bil klarte på gps'en 234 Km/t med tilstrekkelig god tid). Vi kjørte derfor stort sett i Comfort programmet. Hvis jeg hadde kjent bilen bedre ville jeg ha kombinert Comfort understel med Sport styring og gassresons... :)

gallery_38233_76_2491717.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik skrev:

Er du sikker på dette @E.H.D? Jeg hadde for et år siden gleden av å kjøre en helt ny F31 320d xDrive (190 HK) med manuell gearkasse fra Flensburg til Nice via Nederland og det sentrale Frankrike (og tilbake igjen via Tyskland). Bilen var fullastet og jeg merket derfor veldig god forskjell på understelet når jeg varierte mellom de ulike kjøreprogrammene. Bilen sto på 20" felger og var etter min mening alt for hard i Sport programmet selv når hastigheten kom opp i over 220 Km/t på Autobahn (vår bil klarte på gps'en 234 Km/t med tilstrekkelig god tid). Vi kjørte derfor stort sett i Comfort programmet. Hvis jeg hadde kjent bilen bedre ville jeg ha kombinert Comfort understel med Sport styring og gassresons... :)

Men hadde den du kjørte adaptive M understell? Med xDrive er det bare to understellsalternativer, standard og adaptive M understell, som er kode 2VF.

Poenget var at jeg ikke kan se at bilen til Lidvar i Blåhvitblogg har adaptive M understell.

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne iallefall variere mellom ulike kjøreprogrammer som Comfort, Normal, Sport, Sport+, Eco Pro via en hendel/spak ved siden av gearspaken. Jeg går ut fra at dette er såkalt Adaptive M understel eller tar jeg helt feil nå (kanskje dette er Electronic Damper Control (EDC)) ? Jeg vil tro at det er den samme finessen Lidvar har i sin bil... :)

gallery_38233_76_1917892.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bryteren for kjøreprogram ble standard på f10 2012 modell, så jeg antar den er standard på f30/31 også. 

Alle har denne, selv om bilen ikke har adaptivt understell. Da er det gassrespons , styring og gir som endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet som er feil med den utlegningen. Det er ingen tvil om at fastheten på selve demperne ble endret på vår tyske bil når man endret kjøreprogram fra f.eks Comfort til Sport. Dette passer også med hva som står her: http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/electronic_damper_control.html

Men selvfølgelig... Adaptive M understell kan være noe annet eller supplerende til EDC.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... jeg trodde at du mente at adaptivt understel ikke er tilgjengelig på xDrive modellene. Jeg har ikke så god innsikt når det gjelder dagens 3-serie, men fy flate så deilig bil F31 320d xDrive er med manuell gearkasse. Man har full kontroll med gearingen og bilen går som en drøm på både Autobahn og svingete landeveier i Provence. Skulle jeg ha valgt selv ville jeg imidlertid ha kjøpt bilen uten xDrive, men det er fordi styringen blir litt mer levende og gir litt mer feedback uten xDrive samt at vi ikke trenger xDrive her i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god oppfølging, Otis!

Sjekket selv nå, og på min 24" er Edge helt fin, ja, men Chrome virker litt uskarp. Jeg sender videre til teknisk!

Til andre som vurderer å pirke på noe: Gjør det! For slike ting er viktig å få tilbakemelding på, det er ikke alt som er så lett å se selv. Og såpass tekstfokusert som bloggen vil være, er god lesbarhet helt vesentlig.

 All konstruktvi kritikk mottas med takk! Ingen sak for liten, ingen for stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tung bil merker man forskjellen på de ulike kjøreprogrammene med aktivt understel veldig godt. Vi hadde en litt artig opplevelse der med den tyske 320d'en på en del av motorveien mellom Groningen og Afsluitdijk (det store diket som skiller Nordsjøen fra den kunstige sjøen Ijsselmeer i Nederland). På en ganske lang strekning er motorveien ødelagt av regelmessige nedsenkninger i jorden og med Comfort innstillingen på EDC'en gynget bilen opp og ned på en nesten komisk måte. Med Sport innstillingen aktivert ble det kontroll på sakene og vi kunne holde en mye høyere fart.

Vi opplevde noe lignende på vei hjem igjen da det geniale BMW Connect systemet pga. mye trafikk anbefalte oss å kjøre Autobahn strekningen A66 og A45 via Fulda fra Frankfurt am Main istedenfor mer direkte nordover langs Taunusfjellene på A5. Autobahn på denne strekningen holder ikke topp kvalitet, men er veldig inspirerende og når vi på deler av strekningen lå bak en E91 320d, som ville leke opp mot topphastigheten på bilen, var det virkelig bruk for Sport innstillingen på understelet. Kjøringen var definitivt ikke den mest ansvarlige, men ganske artig som det pleier å være når farmann får horn i pannen. Jeg kan iallefall "bekrefte" at E91 320d har en marginalt høyere topphastighet (type: 4-5 Km/t) enn F31 320d xDrive... :)       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.H.D: Jeg er redd du har rett!

Bakgrunnen for min feiltolking er litt besynderlig, og ikke så lite flau for min den ... Jeg tok kjøpsbeslutningen på F31'en ut fra pris/ utstyrsspek, og som deg fant jeg ikke noe om aktivt understell. 420i en jeg hadde en kort sving med forut hadde både det og aktivstyring, og jeg har kjørt en hel del biler med aktiv demping (også Porsche), så jeg mener å ha en følelse med hvordan det virker. Fredrik beskriver det veldig bra i sin beretning om F31 på Autobahn. Jeg fant likevel ut at den aktuelle, røde F31'en med M-Sport pakke, men uten aktivt understell, var ok.

Da jeg hentet bilen fikk jeg jo en lett tvangsmessig gjennomgang av dens finesser av selger. I iDrive har du jo justering av kjøremodus. I Sportsmodus kan man huke av for om det skal gjelde bare motor og drivverk, eller understell også. Da mente selger, noe jeg der og da også fant logisk, at siden understell var som et valg i innstillingene, hadde den også justerbar demping. Okei, det var nå en gledelig overraskelse, tenkte jeg med meg, veldig klar over at jeg i alle fall på det tidspunktet ikke var spesielt godt inne i alle BMWs utstyrskoder. Da var det vel noe pakkegreier som hadde dette inkludert, da.

Og med min nye viten friskt i minnet, syntes jeg nok jeg merket en forskjell da jeg vippet over i Sport på de første prøveturene. Tvilen har meldt seg underveis, men jeg har brukt forklaringer overfor meg selv som at en justerbar demping leser kanskje kjøremønsteret, og når det går friskt fra før er kanskje ikke forskjellen så stor når jeg vipper over i Sport? Meldingene om at spranget mellom Sport og Comfort i G30 har også vært gode nyheter i mine ører. En del av forklaringen på at jeg har klart å lulle meg inn i denne forestillingen, er at bilen har vært brukt som småbarnstralle, og da har Comfort vært det naturlige valget.

Her er det litt lærdom å hente/ friske opp for min del: Ja, det er lett å bli påvirker av det man "vet" og da også "vet hvordan burde være". Jeg vet kanskje litt for godt at når man slipper litt opp på kanskje både kompresjons- og returdemping oppnår man nettopp bedre landeveisflyt. Jeg hadde en liten sving med bilen i dag etter å ha snakket med BMW, og ja: Justeringen av drivlinjen gir også en følelse i den retning, så det er som E.H.D skriver lett å la seg påvirke av det.

For min del er det derimot en for dårlig unnskyldning. Her har jeg latt meg lure, og jeg har tatt feil. Saken blir oppdatert i løpet av morgendagen. (PS! Det forandrer likevel ikke inntrykket av at F31en var suveren redskap til å dunke gjennom Kassel-bakkene på A7)

Takk til E.H.D for presis lesning, og også at du tar deg bryet med å sjekke opp (tipper du jobber hos BMW :wink:)

PPS! Det må bli en teknikksak på blåhvitblogg av dette, på ett eller annet tidspunkt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...