Gå til innhold

Blåhvitblogg


Blåhvitblogger
 Share

Anbefalte innlegg

@Otis: Ja, i følge min websnekker er det Chrome på Windows som er problemet. Hekter på litt av det han skriver:

Dei ulike nettlesarane nyttar ulike måtar å «rendre» fontar på, og Chrome er berykta for å kunne vise tekst dårlegare enn andre (sjå f.eks denne sida for ei forklaring på kva som er årsaka til dette https://www.change.org/p/google-inc-bring-sharp-fonts-back-in-google-chrome-disable-directwrite), og da særleg på Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Monday, December 19, 2016 at 21.05, Fredrik skrev:

Jeg kunne iallefall variere mellom ulike kjøreprogrammer som Comfort, Normal, Sport, Sport+, Eco Pro via en hendel/spak ved siden av gearspaken. Jeg går ut fra at dette er såkalt Adaptive M understel eller tar jeg helt feil nå (kanskje dette er Electronic Damper Control (EDC)) ? Jeg vil tro at det er den samme finessen Lidvar har i sin bil... :)

gallery_38233_76_1917892.jpg

Det er sikkert edc du har hatt på den bilen du kjørte.  Usikker på om edc har egen knapp eller om du må inn i idrive å sette opp demperoppsettet opp mot kjøremodus knappen.

Edc fåes ikke ilag med msport understell. Xdrive fåes heller ikke med msport understell. 

Edc er et must på f30 eller f10 serien. Desverre  ikke mange som velger det mår de bestiller bilen ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blåhvitblogger skrev:

@E.H.D: Jeg er redd du har rett!

Bakgrunnen for min feiltolking er litt besynderlig, og ikke så lite flau for min den ... Jeg tok kjøpsbeslutningen på F31'en ut fra pris/ utstyrsspek, og som deg fant jeg ikke noe om aktivt understell. 420i en jeg hadde en kort sving med forut hadde både det og aktivstyring, og jeg har kjørt en hel del biler med aktiv demping (også Porsche), så jeg mener å ha en følelse med hvordan det virker. Fredrik beskriver det veldig bra i sin beretning om F31 på Autobahn. Jeg fant likevel ut at den aktuelle, røde F31'en med M-Sport pakke, men uten aktivt understell, var ok.

Da jeg hentet bilen fikk jeg jo en lett tvangsmessig gjennomgang av dens finesser av selger. I iDrive har du jo justering av kjøremodus. I Sportsmodus kan man huke av for om det skal gjelde bare motor og drivverk, eller understell også. Da mente selger, noe jeg der og da også fant logisk, at siden understell var som et valg i innstillingene, hadde den også justerbar demping. Okei, det var nå en gledelig overraskelse, tenkte jeg med meg, veldig klar over at jeg i alle fall på det tidspunktet ikke var spesielt godt inne i alle BMWs utstyrskoder. Da var det vel noe pakkegreier som hadde dette inkludert, da.

Og med min nye viten friskt i minnet, syntes jeg nok jeg merket en forskjell da jeg vippet over i Sport på de første prøveturene. Tvilen har meldt seg underveis, men jeg har brukt forklaringer overfor meg selv som at en justerbar demping leser kanskje kjøremønsteret, og når det går friskt fra før er kanskje ikke forskjellen så stor når jeg vipper over i Sport? Meldingene om at spranget mellom Sport og Comfort i G30 har også vært gode nyheter i mine ører. En del av forklaringen på at jeg har klart å lulle meg inn i denne forestillingen, er at bilen har vært brukt som småbarnstralle, og da har Comfort vært det naturlige valget.

Her er det litt lærdom å hente/ friske opp for min del: Ja, det er lett å bli påvirker av det man "vet" og da også "vet hvordan burde være". Jeg vet kanskje litt for godt at når man slipper litt opp på kanskje både kompresjons- og returdemping oppnår man nettopp bedre landeveisflyt. Jeg hadde en liten sving med bilen i dag etter å ha snakket med BMW, og ja: Justeringen av drivlinjen gir også en følelse i den retning, så det er som E.H.D skriver lett å la seg påvirke av det.

For min del er det derimot en for dårlig unnskyldning. Her har jeg latt meg lure, og jeg har tatt feil. Saken blir oppdatert i løpet av morgendagen. (PS! Det forandrer likevel ikke inntrykket av at F31en var suveren redskap til å dunke gjennom Kassel-bakkene på A7)

Takk til E.H.D for presis lesning, og også at du tar deg bryet med å sjekke opp (tipper du jobber hos BMW :wink:)

PPS! Det må bli en teknikksak på blåhvitblogg av dette, på ett eller annet tidspunkt.  

 

Det er en grunn til at man bruker "genius" hos store forhandlere, det er rett og slett så komplekst å sette seg inn i alle utstyr/tilvalg, at hvermansen nesten ikke vet hva slags egenskaper de enkelte forkortelsene har å si/gjør for kjøreopplevelsen. Det hjelper da ikke på at "selger" mener noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BimmerFan!: Eldre BMW'er kommer i form av "Bilmøtet", men da med en personlig vinkling på bilens eier. Her er nærs sagt alt av interesse, bare kombinasjonen bil og eier gir en god historie. De som har noe interssant i garasjen eller på hjertet og befinner seg i noenlunde nærhet av Sogn og Fjordane må gjerne ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid etterlyst en god miks av nytt og gammelt i de eksisterende bilmagasinene. Synes Vi Menn klarte det bra i Lars Ola Sandeliens tid. (Norges kanskje mest karismatiske bilskribent noensinne*. Hans artikler var , nesten uten unntak, en fryd å lese. Dette til tross for at han ikke var hverken særlig teknisk av seg eller noen supersjåfør). Men etter det har det vært litt for tynt etter min mening. En nostalgisk testrapport av f.eks. en E39 eller E46, (eller noe enda eldre) i noenlunde original stand er alltid interessant å lese om. Magasiner som utelukkende skriver om sprell nye biler (de må selvsagt ha det og, for all del), blir fort litt for fjernt for meg.

 

Husker navnet ditt fra slutten av den gode Vi Menn-tiden, og har derfor forventninger til denne bloggen.:applause:

 

*Jeg ingorerer bevisst Autofil-Larsen, som fort blir litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med lang og fyldig tilbakemelding på mine synspunkter. 

Og nei, jeg jobber ikke for BMW, bare godt over gjennomsnittlig interessert.  :wink:

Med jeg stusser over at du kan endre kjøreprogram i iDrive, altså velge om innstillingen skal gjelde for motor/gir eller understell. 

Mener du ikke kan det uten at bilen har adaptive dempere. Jeg har ikke den muligheten på min f10 uten adaptive dempere. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mr B: Kjekt at noen husker meg fra gammelt av :-) Skal prøve å leve opp til forventningene ...

Og du har helt rett når det gjelder Lars Ola, skulle nesten tro du kjente ham personolig du også.

PS! Vi menn har digitalisert alle gamle utgaver, og gjort dem tilgjengelig på nett - riktignok en betalingstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Blåhvitblogger skrev:

@Mr B: Kjekt at noen husker meg fra gammelt av :-) Skal prøve å leve opp til forventningene ...

Og du har helt rett når det gjelder Lars Ola, skulle nesten tro du kjente ham personolig du også.

PS! Vi menn har digitalisert alle gamle utgaver, og gjort dem tilgjengelig på nett - riktignok en betalingstjeneste.

Hyggelig at du er tilbake igjen , Kommer nok til og følge med i bloggen din. 

Lars Ola Sandelien er nok den skribenten jeg husker best fra den tiden jeg måtte kjøpe VImenn bil når det kom en ny utgave. Han er vel den som skrev den siste rene slakten av en bil når han testet Ford sin konkurrent til Suburban. Klassisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blåhvitblogger skrev:

@Mr B: Kjekt at noen husker meg fra gammelt av :-) Skal prøve å leve opp til forventningene ...

Og du har helt rett når det gjelder Lars Ola, skulle nesten tro du kjente ham personolig du også.

PS! Vi menn har digitalisert alle gamle utgaver, og gjort dem tilgjengelig på nett - riktignok en betalingstjeneste.

Kjente han nok ikke, men han lot mye av seg selv skinne igjennom i det han skrev :-)

Husker jeg ikke helt feil, var en av dine tidlige reportasjer en fortelling om hvordan du fant en Porsche 944 i Tyskland, og fikk den importert til Norge. Sånne reportasjer liker jeg godt. Samme med de noe uortodokse reportasjebilene Vi Menn hadde, som Golf I GTI og ikke minst Lancia Delta Integrale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...