Gå til innhold

e61 530d motorlyd trenger hjelp


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

For ca en måned siden startet motorlyden i bilen min å forandre seg. En svak tikking, som jeg antok var ventiler. Burde ha skiftet olje med en gang da men holder på å bygge hus og flytte så det har ikke vært tid til dette. Lyden har ikke blitt noe verre inntil på mandag når jeg kjørte hjem fra jobb. Da ble det plutselig en ganske merkbar tikking/ banking. Jeg kjørte veldig pent hjem, og senere på kvelden tok jeg en kjøretur. Lyden var fortsatt der, men bilen sto på tomgang og lyste mens jeg gravde ei grøft utafor det nye huset mitt. på et tidspunkt så stoppet lyden. kjørte hjem litt senere og hørte lyden svakt kun når jeg kom opp mot 2500-3000 omdreininger. ellers så var bilen helt fin.

I går var lyden der når jeg startet opp igjen,  så jeg tenkte at det var på tide å gjøre et forsøk på å skifte olje. Gjorde så og etter at jeg startet opp igjen var bilen helt fin,  så jeg tok den på en kjøretur. Bilen var helt fin i ca 15 minutter, men så ble den plutselig mye verre. Nå høres det ut som den skal eksplodere.

Mine tanker rundt dette er at det i starten var ventilløftere, men det at lyden kom og gikk får meg til å tro at det kanskje kan være noe annet.

Mulige årsaker som jeg kan tenke meg er,  løs glødeplugg, løs innsorøytingsdyse, ventilløftere, kamaksellager, fastbrente ventiler. Sprekk i manifold, rådebank, reimhjul, sprekk i topp osv...

Jeg har fjernet swirl flaps og byttet glødeplugger ved 160000,  bilen har gått 220000 nå.

Håper at dette er noe enkelt, er som sagt i en flytteprosess nå så alt mitt verktøy er nedlagt i et laget og garasjen min er ikke ferdig enda. Dette kom på verst tenkelige tidspunkt.

Noen som har noen ideer?

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sprut litt såpevann rundt injektorene dine mens bilen går, kan hende at den kobberringen som tetter mellom toppen og injektorene dine begynner å bli dårlig. Er det de så vil det boble endel.

Men det forklarer ikke at det skulle bli bedre med ett oljeskift så ta av toppdekselet og se om du ser noen plasser det ser ut til å være mer brent enn andre. Kan hende at tettningene rundt en eksosventil har blitt dårlig.  Men det vil også lage endel trykk i veivhuset så se om det kommer mye luft ut av veivhusventilasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke at olje har noe med saken å gjøre. For dette kom og gikk litt frem til jeg byttet olje. Det samme skjedde jo etter oljeskift også.

kan hende at det er innsorøytningsdysene som er problemet, men dette kom og gikk en stund. Hvordan kan disse skru seg ut?

 

Skal legge ut en video i kveld for å vise hvordan det ter seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skrur seg ikke ut, de blir holdt nede av en gaffel som presser en krage på dysa ned i toppen med en kobberskive mellom. Hvis du går inn på GS bildeler sin nettside å ser på deletegninga til dyse og commonrail så ser du hva jeg meiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av bilen når jeg starter den. Synes egentlig at sekvensen inne i bilen sier mest, da lyden drukner litt når jeg filmer utenfor. Videoen er på 100MB så dere bør ha ei god linje når du ser på den.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96532071/BMW e61/MOV_1439.mp4

Skjønner hva du mener med innfesting av dysene. Disse kan selvfølgelig løsne hvis de vil og det hadde vært en lykke om det bare er det. Tror ikke jeg har sånn flaks og hvis dysene har løsnet, klarer det virkelig å bygge seg opp nok kompresjon til at blandingen skal tenne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sjekka ventilløfterene for å se om en av de var defekte. Det hender at de slutter å virke og klarer ikke å justere klaring mellom kam og ventil og du får da en veldig tikking. Mens motoren går ta av oljepåfyllingslikket og hør om lyden er verre nedi hullet, er den det så er det bare å begynne å skru. Tviler på at det er ei dyse da lyden er ganske metallisk og for meg med 15 års erfaring i bilbransjen går tanken med en gang til ventilsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en gang jeg har hørt så kraftig banking i en motor og det var ødelagte rådelager. Men jeg tror ikke det gjelder din motor da du sa lyden hadde kommet å gått. 

Jeg heller nok mer mot at en løfter ikke virker. Mener det er hydrauliske løfter på disse og da kan man vel kanskje bare holde 2-3k omdreininger i 3 min eller hva det var så lufter de seg selv. Nå gjelder vel dette egentlig bensin m5x,  kanskje det kan virke på diesel også? 

Nå ble det litt synsing her,  men det er vel for å lufte tankene for TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt en del på den videoen og heller faktisk mer og mer over på rådelagre da lyden ikke er der før etter at du starter motoren, og den ble mer markant da  du ruste den litt.Uansett så må du belage deg på å skru en del for å få ordnet problemet.

Hadde vært hjelpsomt med en video med litt høyere turtall enn tomgang, gjerne gradvis høyning av turtall men hadde ikke gått over 2500 hadde jeg vært deg. Trodde først det kunne være ventil men etter å ha sett videoen et par ganger støtter jeg forslaget til otis med rådebank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 02dag skrev:

Her er en video av bilen når jeg starter den. Synes egentlig at sekvensen inne i bilen sier mest, da lyden drukner litt når jeg filmer utenfor. Videoen er på 100MB så dere bør ha ei god linje når du ser på den.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96532071/BMW e61/MOV_1439.mp4

Skjønner hva du mener med innfesting av dysene. Disse kan selvfølgelig løsne hvis de vil og det hadde vært en lykke om det bare er det. Tror ikke jeg har sånn flaks og hvis dysene har løsnet, klarer det virkelig å bygge seg opp nok kompresjon til at blandingen skal tenne?

 

Fiksa akkurat en Peugeot 1.6 HDI der det var lekkasje på 3 av 4 dyser men bilen var fortsatt kjørbar.

Men etter å ha hørt på videoen din heller jeg også mot rådelager. Dunkelyden blei veldig tydelig når du ruste litt og den hørtes såppas metallisk ut at jeg er redd du har noen timer med motorskruing forran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nå mot en kombinasjon av flere ting. På meg virker det som at den egentlige årsaken til dette er mangel på olje i toppen.

Jeg tror at en eller flere ventilløftere, men neppe mer enn tre har tatt skade av dette. En annen ting er at det høres ut for meg som at et kamaksellager kan være gåent.

Det som lager den store lyden må være en ventil som ikke lukker skikkelig slik at forbrenning skjer tilbake til innsugningsmanifolden. Da kan stempel også være skadet.

I tillegg så ser jeg at det er lekkasje rundt ei dyse.

Her er noen videoer:

Lyd fra nede i påfyllingslokket, blir mer metallisk når jeg åpner opp. Må være noen ventilløftere dette.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96532071/BMW e61/MOV_1446.mp4

Litt fra rundt sylinder nummer 4. Her er det ikke tett, men kan det lage alt bråket?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96532071/BMW e61/MOV_1444.mp4

Konklusjonen er ihvertfall at toppen må av, for å se hva som skjer. Er det en stor jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå hørte de siste videoene dine, så hører jeg ikke så mye ulyd lenger. Meget spesielt.

Ang lyden fra oljepåfyllingslokket, så er dette en lyd mange av oss med M57 har. Så den tror jeg du kan se bort i fra.

Men jeg stusser litt over at motoren rister så veldig. Så @Hpi er nok inne på noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...