Gå til innhold

Vurderer ny familiebil 2012 X5. Dyr å eie?


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Som emne sier så vurderer jeg ny brukt familietralle en 2012 X5 30D 211Hk. Har kjørt Outlander en stund nå og biltypen har passet oss ypperlig dvs stor suv med plass til hundebur, unger og 4x4. Men det er ikke akkuratt Bmw med tanke på kjøreegenskaper og opplevd kvalitetsfølelse. 

Så vurderer å gå til anskaffelse av en X5 fra 2011-2012. Med km-stand på rundt 80 000. Men vet generelt lite om disse bilene, har ellers bare eid 5 og 3-serier. Så hva bør en se etter her? Noen kjente feil eller svakheter? Evt dyre reparasjoner? Hvilke modeller kom med 4syl motorer? Har hørt at dette er kostbare biler å drifte med tanke på delepriser ect. Hvordan er de sammenlignet med F10 for eks som jeg har hatt tidligere?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er nok E70 noe dyrere å drifte enn en F10. Disse begynner jo å dra litt på årene, kom jo i 2007, LCI kom i 2010 med 8 trinns kasse m.m. E70 er flotte biler, kanskje den mest vellykkede av X5 serien? Likevel er den aldrende men tross dette holder de seg godt i pris, du får mye F25 for samme sum, den er ikke mye mindre, mer moderne og holder seg godt i pris, mindre feil og mindre presumptivt med utgifter er også pluss. Den føles og oppleves som mer moderne også. E70 kom kun med i6 og V8,  ikke i4. Ville kikket på biler som har blitt servet godt, 10' - 12' modeller.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 12mod for hånd til 560K men skulle vel egentlig ønske det var 245Hk. Men bilen er dønn strøken og virker som den er godt fulgt opp. Til sammenligning ser jeg på en 2010/11 (har facelift) med lavere km-stand til under 500K.

F25 er det X3? Fant vel egentlig ut at de blir i knappeste laget til hundebur og barnevogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har X5 forsåvidt alltid holdt prisen gaanske godt, men jeg synes e70 LCI rett og slett er for dyr. Jeg ser du skriver 560, men man må ofte opp i 600, og gjerne enda mer også for pene eksemplarer, og når da F15 kryper ned (og i enkelte tilfeller også passerer) 700K hadde jeg nok sett mer den veien.

Ja, det er forskjell på 560K og 700K, men ikke såååååå stor.

Ta denne som et eksempel. Riktignok 25d, men M-sport, en eier, ny i Norge, DAB+ (noe det er langt mellom på e70).

Videre er dette en mye nyere modell, nyere interiør (e70 begynner å bli gammel her), nyere iDrive (alle har NBT) osv.

En annen ting er at F15 ikke vil få en facelift, så da slipper man å irritere seg over det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil på X5 og X6 (E70 og E71) med R6 diesel som kan føre til en dyr reperasjon er at plastikken ovenfor motoren kan slippe igjennom vann som renner ned på motoren. Kommer det seg forbi deksel og lydisolasjonen og renner ned til dysene kan det bli problematisk, og dyrt.

Vet ikke om BMW har kommet med noe forbedret utgave eller om det bare hjelper å bytte ut og evt tette igjen med noe.

Utover det så er det vel ting som kasterstagsforinger o.l som er standard på de.

 

ImageUploadedByBimmerApp1423892465.735580.jpg

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rukket å prøvekjøre noen enda men er det fortsatt typiske bmw-egenskaper på disse svære bilene og underholdene å kjøre? Største problemet med outlanderen er at den er så dørgelig kjedelig å kjøre når alle mann skal på tur. Da savner jeg 330en, men der får vi ikke plass til annet enn matpakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så til de grader! Det er noe helt annet enn å kjøre f.eks Land Rover/Outlander/Merce ML osv. Den har egentlig mer personbil preg en suv. Ligger kjempegodt på veien for å være en så stor bil, men man kommer jo ikke unna at det er høyt og tungt. Jeg vil påstå at den er noe av det beste i sin klasse sånn omtrent på høyde med Porsche Cayenne. Når jeg kjøpte E70 for noen år siden prøvde jeg Range rover, range rover sport, mercedes ML, Porsche Cayenne og Q7 samme helgen som E70en blei kjøpt og det var ikke tvil om at BMWen var den som pekte seg ut for min del som ville ha en litt sportslig familievogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, chrisen skrev:

F25 er det X3?

F25 er X3 ja :)

X5 E70 er veldig fine å kjøre syns jeg. Grei kraft i de selv med 3.0D :) Mye bedre enn Outlander i hvertfall :P 

Du kan jo også bruke verksted som f.eks er GS Partner i stedenfor å gå til BMW verksteder. 

Denne er også fin, men har litt høyere kilometerstand, og beige ingeriør som ikke alle liker like mye. :P

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87752242

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chrisen skrev:

Likte felgene på den siste. Men tror det er mer praktisk med mørkt interiør for vår del. Men lavest mulig km-stand er viktig for god følelsen. Har bare kjøpt nye biler i det siste så må være så god som ny.. 

Jeg skjønner deg, lav km er hyggelig, men det er fremdeles som awt sier, mye penger for en gammel bil, den er heller ikke så stor/mye større en nåværende X3. Ville heller brukt pengene på en F11 530xdat, evt F15. Har du prøvd E70?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Mercedes GL? 

Jeg hadde nok tatt en GL fremfor X5. Men jeg hadde valgt GL fremfor pga at X5 prøver å bli fremstilt som sportslig, men det blir bare teit på en svær SUV. Man får verken sport eller komfort synes jeg. 

GL gir deg ihvertfall et mål med konstruksjon og det er usannsynlig høyt nivå av komfort. Nesten alt du kjører over er umerkelig. Utrolig deilig. Synes også at motor lyden er penere på GL med V6. Og ikke minst størrelsen på GL. Den er virkelig stor. 

Ulempen med GL er at du kanskje kan få 2010 modell framfor X5 for samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...