Gå til innhold

Kjøpe e46 330Ci i sverige


andares
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe en e46 330ci manuell som min første bil, men det er fryktelig få eller ingen som ligger ute på finn for tiden. Noen som vet om det er en god ide å kjøpe fra sverige? Finnes det også måter å kvalitetsikre en bil som selges for langt unna til at man får dratt på prøvekjøring?

Endret av awt
Endret topic.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en sånn bil uten å prøvekjøre osv før kjøp. Import fra sverige er en mulighet, men ikke forvent at du skal spare penger. Kursen er ca 95norske pr  100svenske. I tillegg er det heller ikke gratis å få hentet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.12.2016 at 10.23, Hawkon88 skrev:

Jeg ville aldri kjøpt en sånn bil uten å prøvekjøre osv før kjøp. Import fra sverige er en mulighet, men ikke forvent at du skal spare penger. Kursen er ca 95norske pr  100svenske. I tillegg er det heller ikke gratis å få hentet bilen.

Men har sett litt på svenske bruktsider og virker som prisen på en svensk bil ligger på mellom 25 og 50 tusen, mens en norsk på rundt 150 tusen. Vil jeg ikke da, til tross for registreringsavgifter spare endel, eller i det minste ikke tape så mye? 

Noen som vet hvor mye avgiftene vil komme på?

On 23.12.2016 at 18.11, klovnious skrev:

Såvidt jeg vet går det vell an å bruker alternativ beregning. Da blir prisen for en fin 330i/ci fort under 100k.

Kunne du forklart noe mer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, andares skrev:

Men har sett litt på svenske bruktsider og virker som prisen på en svensk bil ligger på mellom 25 og 50 tusen, mens en norsk på rundt 150 tusen. Vil jeg ikke da, til tross for registreringsavgifter spare endel, eller i det minste ikke tape så mye? 

Et bra eksemplar koster minimum 50000 SEK, og da får du fortsatt med standardfeilene som følger alle E46 Coupe.  Det svenske bruktbilmarkedet er preget av mange slitne drittbiler med dårlig vedlikehold, så her må du bruke huet når du skal importere. Hvis du først skal ta jobben med bruktimport hadde jeg heller sjekket nedover i Tyskland.     Greit nok at utvalget i Norge er mindre, men de eksemplarene som er til salgs er ofte over gjennomsnittet bra.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer bedre ut av det med å bygge om en norsk 320ci.

Det kan virke litt omfattende, men mye er gjort på noen helger.. Da kan du samtidig ta det av rust og nødvendige slitedeler som trengs for å få bilen slik den fortjener å være.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Werther skrev:

Et bra eksemplar koster minimum 50000 SEK, og da får du fortsatt med standardfeilene som følger alle E46 Coupe.  Det svenske bruktbilmarkedet er preget av mange slitne drittbiler med dårlig vedlikehold, så her må du bruke huet når du skal importere. Hvis du først skal ta jobben med bruktimport hadde jeg heller sjekket nedover i Tyskland.     Greit nok at utvalget i Norge er mindre, men de eksemplarene som er til salgs er ofte over gjennomsnittet bra.

Jeg trodde egentlig de norske var i dårligere stand pga. salting om vinteren. La også merke til at det var flere nyere biler i sverige med lavere km. stand. I norge har stort sett alle annonsene som har kommet på finn det siste halvåret (har fulgt med på alt) hatt over 200 000 km, men nå vet ikke jeg hvor viktig km stand er på disse bilene. Er det idioti å kjøpe en med over 200 000, eller kan en bil som har gått så langt være bra, hvis den er vedlikeholdt bra? 

9 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg tror du kommer bedre ut av det med å bygge om en norsk 320ci.

Det kan virke litt omfattende, men mye er gjort på noen helger.. Da kan du samtidig ta det av rust og nødvendige slitedeler som trengs for å få bilen slik den fortjener å være.

Har foreløpig ingen mekkeerfaring, men planlegger jo å lære endel hvis jeg skaffer en slik bil, men usikker på hvor krevende det ville vært for en nybegynner. Søkte litt på det, og slik jeg skjønte det er det ikke bare selve motoren som er forskjellig fra en 330 og en 320, man måtte vel også tukle med noe mer. Kunne vurdert å kjøpe en 320 og ha det som et prosjekt, men tror du det er så omfattende å bare kjøpe en 330 direkte hvis man er villig til å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har erfaring fra før, ville jeg funnet en bil som kan brukes som den er, men tatt vedlikeholdet selv. Det er lette biler å holde på med, men man må lære å krype før man kan gå.

 

Kilometerstanden betyr ikke så mye hvis bilen er godt vedlikeholdt, da det i utgangspunktet er solide biler og motorer. Jeg ville ikke vært redd for 300 000km heller, hvis det er et godt eksemplar. Jeg anbefaler deg uansett å lese deg opp på kjente problemer med m54 og e46, så du ikke kjøper katta i sekken.

 

Vær oppmerksom på at det ikke er en ny bil lengre, og ting som vanos, subframe disaster, tett veivhus ventilasjon, rust, olje og vannforbruk forekommer før eller siden. Med litt innsats i garasjen er de billige å eie (stor konkurranse på brukte og nye deler) men dersom du ikke har tid til å skru, eller av andre grunner må sette bilen på verksted blir det fort dyrt. Feks mekonomen har 3-4ganger deleprisene som reservedeler24, og det er ikke uvanlig på andre verksteder heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje det jeg tenkte ja. Er klar over at det er mye som kommer til å gå galt, og tenker jo at dette skal bli en ny hobby som jeg kommer til å bruke endel tid på.

Per tid har jeg null kunnskap om hva jeg må se etter for å ikke kjøpe en dårlig bil. Selv om jeg leser meg opp på kjente problemer, ville jeg ikke stolt på min egen evne til å sjekke at jeg kjøper et godt eksemplar. Så lurer egentlig litt på hvordan man kan få hjelp til å sjekke at den bilen man kjøper er i god stand. Er det vanlig å feks. hyre inn en bmw mekaniker som kan være med på visning eller å ta den aktuelle bilen på naf test? Dette blir vel fort problematisk hvis man kjøper fra utlandet. Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler du ikke på egen vurdering, er det dessverre naf eller andre tilsvarende organisasjoner som må gjøre det for deg. Noen forhandlere og spesielt auksjoner har dog en god tilstandsrapport, men likevel, det gir ingen garanti.

Jeg ville ikke kjøpt i utlandet hvis du ikke har erfaring med å vurdere selv og/eller er avhengig av bilen for å komme deg hjem. Det er lett å bagatellisere feil og lure en som ikke har peiling, samt stiller du dårlig rustet psykisk sett til å ta gode vurderinger hvis du har brukt mye penger i transport, og gjerne enda mer, hvis du må reise tomhendt hjem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...