Gå til innhold

trond525
 Share

Anbefalte innlegg

I Haynes boken står det at mutteren til reimhjulet som står på veivakselen skal trekkes til med 55NM og alle de små M8 boltene til vibrasjons demperen skal trekkes til med 22NM.

Hvis det fortsatt skulle løsne da ville jeg har trukket til mutteren til reimhjulet som står på veivakselen med 5-10NM ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask mutter og gjenger med bremsrens og lim med loctite 243. (blå)Strammer du da med samme moment, så får du mere effektivt strekk siden loctiten minsker friksjonen.

viktig å få bort olje og fett for å at det skal virke slik det skal. Spray på bolten og blås det av til trykkluft til hele bolten ser helt tørr ut og er uten skygger fra smuss.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hsd skrev:

vask mutter og gjenger med bremsrens og lim med loctite 243. (blå)Strammer du da med samme moment, så får du mere effektivt strekk siden loctiten minsker friksjonen.

viktig å få bort olje og fett for å at det skal virke slik det skal. Spray på bolten og blås det av til trykkluft til hele bolten ser helt tørr ut og er uten skygger fra smuss.

 

takker for svar.blir nok å gjøre alt helt rent,for så å lime med loctite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man bruker riktig moment første gangen så skal det ikke være nødvendig med loctite. Men har det først begynt og løsne en gang så har man et problem. Det flesteparten gjør feil er og ikke tørre og dra hardt nok. Virker som om "Kristian 325" har glemt en null. På M30 motoren bør det brukes minimum 440Nm men du skal lete litt for og finne en kraftig nok momentnøkkel. Jeg pleier og bruke det lengste røret jeg finner, type 3 meter+ og dra alt jeg orker. Hvis du vil gjøre det ordentlig så kan du regne ut hvor mange kilo man trenger på 3 meter rør men du kan nesten aldri dra det for hardt. Det største problemet er og holde veivakselen rolig mens du strammer. En gang som jeg ikke fant noe annet skrudde jeg av bunnpannen og tredde inn en vedkubbe for og holde den i ro. Vær forsiktig hvis du har jekket opp bilen da du lett flytter på hele bilen mens du strammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på brekket, sett bilen høyeste gir å bruk et langt rør som nevnt over å dra det du klarer. Vertfall slik jeg har gjort på m30. Som sagt over så skal det dras med 440nm på m30. 

Regner med det er skriveleif i overskriften å at det er m30b34 du har. 

Sjekk at kilen er hel, er motor original med original turtallstopp trenger du ikke flere kiler enn den ene med mindre det kun kjøres maks turtall. Så her er det bare å gjøre godt rent ha på lochtight å dra det du klarer med god latmannsarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...