Gå til innhold

Bytte av klima vifte på facelift E39 - Trenger hjelp!


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Vifta i varmeapparatet mitt begynte og dure for en stund siden, etter en stund var det ikke allitd den ville starte når jeg 
starta bilen, et dunk på dashbordet fikk den i gang. Noen dager til så var ikke dette alltid hjelp i heller.

Så nå holder jeg på og bytte vifte (har kjøpt NY vifte).
Fant denne fine guiden her, men ting er ikke likt hos meg. Jeg kan tenke meg at dette var en preface bil, og min er facelift.
Derav er ting en del forskjellig. Guiden på BMW TIS er også tilsynelatende fra preface.

Jeg sliter med og få av denne kanalen som står ned på apparatet, og som fører luft opp til dysene i dashen. I guiden står det at man skal
huke av klipsa, løsne staget og ta den bort. På min er der ikke slike klips, men plast haker som holder den fast. Ok det.
Men staget ser ut til og være helt hele veien fra spjelda og gjennom ei styring og inn i motoren.. 

Så det er der det stopper, har fått løst tunellen, men staget holder alt igjen.. Klarer ikke helt og se at det er mulig og dele det heller?
Her er noen bilder som viser det:

IMAG0602.jpg

 

IMAG0603.jpg

 

IMAG0605.jpg

 

Det er plast staget som går fra kanalen og inn i motoren.. Og helt ulikt det som blir vist i guiden.


Noen som har peil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den omsider av, var bare og dra hele kanalen vekk fra akslingen så kom den ut. Men å få på plass kanalen skikkelig, samtidig som man skal treffe akslingen kan bli en liten utfordring ser jeg.
Så da spørs det om jeg må prøve og ta ut motoren jeg også.. Fikk du dratt akslingen ut på motorsiden sånn du fikk plassert 
kanalen fint ned på, og så skyvd akslingen inn i kanalen igjen?

Prøvde litt på motoren, men forsto ikke helt hvordan den skulle ut.
Må se nærmere på den! Vis jeg får dratt ut akslingen litt så blir det hvertfall enklere og montere tilbake kanalen med spjelda i. :)

Så klarte jeg selvsagt og knekke feste på ene wiren som går til frisk luft spjeldet når jeg prøvde og demontere den..
Så blir nok ikke ferdig i år.. ](*,)
Fått på plass nye vifta da.. Så nå står det bare i den helvetes wiren!

Et par bilder for de skuelystne..

Hakene på denne kanalen, jeg klarte og ødelegge den eine når jeg demonterte..
IMAG0609.jpg


Her skimtes festene der hakene skal sitte..

IMAG0610.jpg

 

Staget etter spjelda er fjernet..
IMAG0613.jpg

 

IMAG0614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset @Andreas_R !

Lette opp et bilde på ebay av denne motoren, så da at den har en liten tapp/flik eller hva fan man ska kalle det, på baksida, som man trykker inn, da kan man dra motoren ut på skrå. :)

Og som du sier, da kan man vri akslingen så den går gjennom gjennomføringen, og man kan da skyve den ut mot der motoren sitter, og du kan lett plassere kanalen fint på plass, skyve inn akslingen igjen og montere motoren.

Skulle ønske jeg fant ut dette tidligere.. :) Men men! Nå blir det enkelt og montere igjen! :D



Postet flere bilder og beskrivelse i guiden for bytte av vifta, om noen finner dette om 5 år og lurer. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde fått ut motoren gikk det veldig greit og både demontere og montere kanalen. Du får montere sammen kanalen og akslingen så mye du får til, sette den på plass i som en enhet og til slutt monterer du på motoren på akslingen.

Jeg brukte vel totalt ca 5 timer på denne jobben. 2 av dem gikk med på å finne ut av den spjeldmotoren og å få lirket på plass wiren til friskluftspjeldet :P Skikkelig pirkarbeid!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var enkelt som bare det jeg og plukke av den wiren.. Ser ikke helt for meg at det skal være vanskelig og få på.. :P
Men det er nok verre en det ser ut til.. hehe

Gleder meg ikke til og sette på igjen den wiren jeg ødela, plukka den av i sta, å den sitter helt bak med torpedoveggen, opp i mellom og dritt..Hadde ikke hatt kjangs og få den av om ikke toppen på dashen var av.. Banna ei stund før jeg fikk den av..
Så det gruer jeg meg mest til.. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte dere orginal viftemotor eller kjøpte dere uorginal? ser på tyske sider det er så mange merker å velge i. Hella eller vdo er vel kanskje bra? Min har begynt å lage kvittrelyder når den er kald så regner med den er på siste verset da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først uorginal hos Koed, men tror det måtte vært noe galt med denne da den ulte som faen og dura som et helvete.
Reklamerte på den, og de var så grei og la meg "oppgradere" til en orginal i bytte.

Ble helt supert etter det. Så jeg vil ikke anbefale å kjøpe uorginal.. Alt for kjedelig om du skulle være misfornøyd.
Er jo litt styr og bytte. Men da jeg bytta andre gang gikk det veldig enkelt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, teexeln skrev:

Huff hørtes ikke bra ut! Næi då må d bi orginal her også! :) For se hvordan det utarter seg, men hvinelyder på lavt turtall når den er kald lover ikke godt! :/

Tror jeg har hatt kvitring i 10 -12 år. Har ikke blitt værre tror jeg. Oppstår ved - 12 og kalderer såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...