Gå til innhold

Original webasto og reservedeler E91, 2011


raimohan@online.no
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg og BMW blitt litt uvenner, etter at jeg har fått diagnostisert defekt glødeplugg på min original monterte webasto. Årsaken til uvennskapet, om jeg kan kalle det det, er at BMW gjerne diagnostiserer feil på webasto, men de leverer ikke reservedeler. Kun helt nye enheter. Så den stakkars BMW teknikeren kunne ikke få deler fra BMW sentralt og heller ikke fra Webasto Norge. For å gjøre et forsøk på å finne en løsning, fant de på volvo verkstedet vegg i vegg, en glødeplugg som så identisk ut. Men da vil ikke webasto'en starte. Årsaken nå er feil motstand i glødepluggen.

Jeg har også vært innom den frittstående webasto forhandleren på Hønefoss. De kunne kanskje hjelpe meg, men da måtte hele enheten demonteres, alt plukkes fraværandre og bilder sendes til Webasto Norge. Da kunne de kanskje se hvilken plugg det skulle være. Og da nærmer kostnaden seg prisen av skifte for hele enheten. Bilia Hønefoss kunne forresten bytte hele enheten for kr 15.000,-. Kjøp av selve enheten kunne gjøres for kr 12.000,-.

Svært dårlig service fra BMW. Her selger de biler med originalt montert Webasto, og straks det blir noe feil med enheten vil de bare bytte hele saken. Om det skal være slik, må vi jo advare alle mot å bestille bilen med originalt montert webasto. Mye bedre å ettermontere i så fall.

Så da lurer jeg på om det er noen som har et løsningsforslag til meg. For eksempel delenummer, eller annet smart.

Webasto'en står montert inn i en 2011 316D stasjonsvogn.

Håper du kan hjelpe...

Endret av raimohan@online.no
skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått tilbakemelding fra forhandler om at man tidligere kunne få glødeplugger til originalt montert webasto, men at man på de senere års modeller ikke kan få annet enn hele enheten. Men det smerter jo litt å skulle bruke 15.000,- kr bare fordi en glødeplugg har tatt kvelden. Har forstått at på Volvo kan man få ny glødeplugg, men ikke andre reservedeler. Så nå lurer jeg på om andre versjoner av webasto kan monteres inn i stedet for den originale, og samtidig koble den til bilens styringssystem.

Har noen hatt lignende opplevelser som meg, og funnet en løsning på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en kar på eBay som lager uorginale "universale" styreenheter til webasto, så er ttv en meget dårlig Brenner, og det har vist vært mye trøbbel med disse. 

 

Snakk med VW, de leverer enkelt deler til webasto. Og jeg tror de har brukt ttv også. 

 

Se for eksempel her, men her er det kun glow plug til bensin. I verste fall må du ha hele brennkammeret. 

http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/TOU/2005/409/R/8/819/819071#7

 

Men snakk med vw, kanskje de kan hjelpe. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en kar på eBay som lager uorginale "universale" styreenheter til webasto, så er ttv en meget dårlig Brenner, og det har vist vært mye trøbbel med disse. 

 

Snakk med VW, de leverer enkelt deler til webasto. Og jeg tror de har brukt ttv også. 

 

Se for eksempel her, men her er det kun glow plug til bensin. I verste fall må du ha hele brennkammeret. Usikker på om dette er ttv da. 

http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/TOU/2005/409/R/8/819/819071#7

 

Men snakk med vw, kanskje de kan hjelpe. :)

Jeg har funnet enkelt deler til to z/c også,  Pakninger osv hos vw. Så de har skjønt det tror jeg. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende meg reg nr på pm?

Til min 320d heter varmeren 64129242141, googler jeg det, kommer Webasto Termo Top V og deres nummer som er 00 0018 03 1232. Artikkel nr. 9018023A. Numrene går igjen på varmere levert til VW. Og det kan tenkes at de har en annen dele policy enn BMW? 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så oppdaget jeg at du har en 320 fra 2009. Jeg har forstått det slik at dette problemet jeg har, dukket opp på de siste to årsmodellene. Men min forståelse kan absolutt være feil. Interessant det med VW. Også det at det kan være en dårlig utgave av webasto. Da vil man i hvert fall ikke kjøpe en ny dårlig en til 15 laken. Spent på hva du kan finne ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den er dårlig, kommer fra en på ebay. Så ta det med en klype salt. Men han laget ikke kretskort til denne typen pga det sa han. Men der finnest jo TT VEVO, EVO osv.. Så kanskje der har vært mange "revisjoner" og de har kommet i ny utgave.. Ikke vet jeg. :)

Jeg har en V liggende selv, og har prøvd og finne ut litt om den, virker ikke som det er så mye deler og få på ebay, som til feks TT Z/C/E osv.. Men sjekk opp med VW, det ser ut til at de har forskjellig.
Fant en god del enkelt deler til Z/C også. Som ikke alltid er tilgjengelig på ebay.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.1.2017 at 9.23, Eivind320x skrev:

Kan du sende meg reg nr på pm?

Til min 320d heter varmeren 64129242141, googler jeg det, kommer Webasto Termo Top V og deres nummer som er 00 0018 03 1232. Artikkel nr. 9018023A. Numrene går igjen på varmere levert til VW. Og det kan tenkes at de har en annen dele policy enn BMW? 

Delefilmen til BMW via Koed bekrefter at det er samme varmer som er tilgjengelig til min.  Etter og ha sjekket på reg nummeret ditt. Ta det originale delenummeret og snakk med de på VW, eventuelt ring webasto og si du har den varmeren med det delenummeret og om de da kan hjelpe deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Webastocenter på face! Jeg var i kontakt med dem ang noe ulyder på min, hadde ikke særlig håp om vettuge svar, men de imponerte meg! Fikk ganske tekniske svar osv. Og om jeg trengte deler var det bare og ta kontakt. :)
De kan helt sikkert også hjelpe. :)

 

De er svensk btw. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...