Gå til innhold

Xenon pære sluttet å virke


BmwTast1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Tenkte å høre med noen her om dere har opplevd det samme som meg eller lignende?

 

Har xenon lys på min BMW 120d e87 1 serie, ganske nye pærer på begge sider.

plutselig begynte ene lampen å blinke på høyre side, dette kom og gikk i 1 dag, fikk opp feilmelding: "dipped beam light" right side failure. Neste dag kom og gikk denne blinkingen på høyre side, deretter sluttet den å lyse i det hele tatt.

For å sjekke at de ikke have noe gale med selve xenon pærene, tok jeg begge ut og kryssbyttet dem for å sjekke at ikke det var pæren som var gåen. Det viste seg at xenon pæra fungerte på andre side, med andre ord ikke noe gale med xenon pærene.

Har hørt litt rundtomkring, kan det være ballasten (styreenheten) som er røket? Eller noe annet?

Eventuelt må jeg av med frontfanger for å komme til denne å bytte den?

 

takk for svar :)

 

Endret av BmwTast1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe det er Frm modulen som gjør at den ikke nå tenner. Men det må være en grunn til at den kom og gikk også. Er pæra gammel? Er det god kontakt etc. For å få igang igjen Frm så kan jeg alltids hjelpe deg med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for tips alle sammen.

@tthuns pæra ble montert i sommer, bytta dem om også, tok den pæra jeg trodde var røket, satt den i vestre lykt, fungerte helt fint der..

leste en om en annnen person som hadde lignede problem på sin BMW, startet med blinking, deretter ville ikke pæra lyse, bytta ballast, så fungerte den..

"Frm" hva er det og hvor finner jeg det? 

 

Setter pris på god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelpte en tidligere i år med lignende problem. Hos han var det ballasten som var gåen. Han byttet balast så nullstilte vi FRM og det ble lys igjen.

Du trenger ikke fysisk å sjekke FRM modulen. Den sjekkes vis diagnose. Det er styreenheten for blant annet lys og den kutter utgangene ved høy feil frekvens slik at ikke noe mer skal bli ødelagt. Enkelt kurser er ikke sikret lenger på disse bilene så FRM fungerer enkelt forklart som en automatsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nesten samme problem med min 116d 11mod.. men har ikke lagt merke til blinking, kjørte en tur og tok en stopp på 5 min, så virket ikke xenon på venstre side, skrudde av og på lysene så virket den igjen, så etter 2 min fikk jeg feilmelding igjen... etter det virket den ikke, har kryssbyttet pærene og begge virker på høyre side, får vell bestille ny ballast da? Gs dere bestiller fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenner(ballast) er vanlig feil på 1 serie, vann/kondens i lykten som igjen trenger inn i tenneren, 99% sikker på at det er irr der når du demonterer :D

 

ny tenner å rengjøring av kontaktpunktet så er det lys igjen. :) 

Endret av jokerbergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...