Gå til innhold

Max eDrive ikke tilgjengelig


Valgraph
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Tok imot levering av min 330e på torsdag. Tenkte ikke så mye over det da eg tok imot bilen. Men fant ut da eg var på vei hjem og kjørte ombord på ferger osv at bilen aldri la seg i elektrisk modus selv ved lav hastighet. Prøvde å manuelt velge Max eDrive, men fikk bare opp denne mld. "Max eDrive ikke tilgjengelig: Systemkrav". Stop and Go virket heller ikke. Det virket da eg hentet bilen, men da stod den jo innendørs. Og etter det eg har klart å google meg frem til skal ikke Stop and Go være aktivt når temperaturen er under 3 grader. Men ville jo tro at Max eDrive skulle fungere. Det står jo at det er 30-33km rekkevidde på batteriet. Det var forreste -6 grader da eg hentet bilen, men idag var det 3-4 når eg startet den. Og fortsatt virker verken Max eDrive eller Stop and Go. Finner svært lite om dette på nettet og ingenting i BMW sin bruker manual.
Selgeren eg kjøpte bilen av sa bare eg skulle følge med om i helga om det forandret seg. Så virker som han vet minst av alle hva det kan være.
Hadde satt stor pris på litt hjelp i dette. Om eg bare uroer meg for ingen grunn, eller om dette kan være noe mer alvorlig.

Mvh

Urolig eier av ny BMW. :P

Endret av Valgraph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utetemperaturen og batteritemperaturen har mye og si for Max eDrive. Batterikapasiteten også.

Ved lave utetemperaturer vil ikke max eDrive fungere før batteriet har fått opp temperaturen.

Auto start/stop funksjonen vil også holde bensinmotoren i gang lengre ved lav utetemp og batteritemp. Auto start/stop av bensinmotoren fungerer annerledes på hybridene enn på bensin/diesel biler.

Bensinmotoren starter også tidligere ved gasspådrag i vintertemperaturer.

Hvilke utetmperaturer og hvor mye var batteriet ladet når du opplevde dette? Mest trolig så er det ikke noe feil med bilen.

 

Jeg har selv kjørt 330e i ca. 6 måneder. Har ca. 1km til jobb og kjører denne strekningen på ren el selv i -15. Får at dette skal være mulig ved denne temperaturen må batteriet ha en viss kjernetemperatur før start og dette løser jeg ved å sette på varme i bilen 30 minutter før jeg skal dra på jobb.

Samme prosedyre når jeg skal hjem og da får jeg i tillegg luksusen av å ha 21 grader i bilen selv om det er -15 ute.

Endret av Remi Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det 4 grader, batteri var fulladet og viste 33 km igjen på elektrisk. Når eg går inn på BMW Remote appen sier den at eg har kjørt 0 % elektrisk. Den dagen eg hentet bilen var det -6 grader.

Eg har nå parkert bilen innendørs i et verksted som holder ca 15 grader på lading. Bare for å sjekke om det fungerer med kun elektrisk kjøring da. Eg kan forstå at Auto start/stop ikke fungerer optimalt i kulden. Men ville nå ikke tro at Max eDrive sluttet å fungere så tidlig som ved 0-5 grader. Da har ikke denne bilen noe her i nord å gjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var derfor eg tenkte det kanskje ville hjelpe å sette bilen inn og lade den. Eg antar at når eg lader batteriet så blir batteriet også varmere. For bilen har stått på lading hver gang eg parkerer. Og som sagt, det kaldeste det har vært etter eg fikk bilen på torsdag er -6. Det var når eg hentet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal kjøre raskere enn 75-80 km/t trenger du strengt tatt ikke å aktivere max eDrive om du er litt forsiktig med gasspådraget.

Hvis du skal ha nytte av varmen som utvikles ved lading må du bruke bilen mens den ennå lades opp eller med en gang den er ferdig ladet da temperaturen i batteriet faller raskt når det er minusgrader ute.

Du kan i mange tilfeller også aktivere max eDrive etter å ha kjørt noen kilometer.

Men igjen, temperaturen og alle andre kriterier må være oppfylt.

 

Hvilket kjøremønster har du?

Lengde og hastigheter på typiske kjøreturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt bilen i noen dager. Så for det meste bare kjørt til og fra jobb. Som er ca 5 km i rundt 70kmt. Igår kjørte eg en litt lengre tur på ca 10 mil. Prøvde å aktivere max edrive flere ganger (bilen hadde da stått innendørs å ladet i 5 timer på forhånd). Hadde oppe bildet på skjermen av hva motor som blir brukt. Den viste at det bare var bensin motoren som ble brukt. Eneste gangen den slo inn med el motoren var når eg trødde gasspedalen i gulvet ut fra et kryss for å teste akselerasjonen. På 10 mil kjøring gikk el rekkevidde fra 33 km ned til 31 km. Og på BWM Remote appen står det fortsatt 0 % på "strekning kjørt elektrisk"
Og bensin forbruket de første 250 km eg har eid bilen var verre en på min 19 år gamle Integra. den låg på 0.8 - 0.9 året rundt. BMWen ligger på 1.1-1.2 til nå.
Er jo liten vits å å drasse rundt på et tungt batteri som aldri blir brukt til noe. Bedre grep på glatta kanskje :P

Og på disse veiene her kjører eg for det meste ikke raskere en 85kmt pga til tider veldig glatte veier.
Men kan godt hende at eg ikke har fått skikkelig informasjon av BMW når eg hentet bilen. Men slik eg forstod det skal rpm nåla, når man kjører kun elektrisk, legge seg ned på "ready". Det var hvertfall det selgeren sa til meg. Har ikke funnet noen annen plass en inne på "eDrive" på idrive skjermen man kan se hvilken motor som blir brukt når.

Endret av Valgraph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å velge forvarming av bilen gjennom BMW remote-appen? Det bruker jeg på familiens BMW i3, når lader er koblet inn. Da blir det batteri, motor og kupe forvarmet. Mener da at rekkevidden holder seg lenger enn når man starter på kaldt batteri som må bruke energi på å varme opp alle elementene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart at det ikke hadde noen betydning. Du får teste noen ganger til og eventuelt ta kontakt med forhandler igjen for å få en forklaring på om det er sånn det blir i kulden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ringe dem på mandag. Snakket med dem på fredag og lørdag. Fikk ikke noe brukende svar fra dem. De sa bare eg skulle prøve å trykke på eDrive knappen og følge med på den.
Er det vanlig at når man starter bilen at det kommer opp "neste service om xxx km? Syns eg også er litt irriterende. Eg trenger da ikke vite hver gang eg starter at eg skal inn på service ved 30 000km. Når bilen har gått 250 km..

Endret av Valgraph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Valgraph skrev:


Er det vanlig at når man starter bilen at det kommer opp "neste service om xxx km? Syns eg også er litt irriterende. Eg trenger da ikke vite hver gang eg starter at eg skal inn på service ved 30 000km. Når bilen har gått 250 km..

Det er vanlig :) Det går bort ganske kjapt igjen da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, E.H.D skrev:

I forhold til slik Remi Berg beskriver eDrive og slik jeg har oppfattet hvordan det virker, så virker det ikke som din virker som den skal. 

Nei. Virker jo som alt skal gå rimelig av seg selv. Når noen kan kjøre kun elektrisk i -15 grader. Og min ikke en gang kan stå i park i elektrisk når eg starter bilen direkte etter lading i +15 grader. Har til å med prøvd å slå av alt av AC/varme inne i bilen. Men til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte en spell ny 330e til fruen ifjor,fikk nøkklene 29.12.16 på Bavaria G.Moen. Og jeg blir heller ikke klok på den bilen. Får opp samme melding i skjermen som deg. Var ute å testet litt idag,og ble sånn delevis klokere. 

-Ute grader var 7 minus. 

-Bilen hadde litt under halv tank bensin.

-30% batteri

-Bilen stod ute i 7 minus,og hadde stått ute fra Lørdag

Det jeg gjorde var at jeg startet opp motor,lot den stå å gå i 10 min,kjørte så bilen i save modus samt sport(kun chassi)Kjørte rundt i 1 time med variert kjøring,fikk opp batteri på 45% og riktig temp på motor. Og vipps så forsvant den meldingen fra skjermen.

 

Min teori er at Max Edrive kun er mulig å bruke når motor har riktig temp, og over 45% batteri.For vi må ikke glemme at dette er en hybrid bil og ikke en rein EL bil.Til vanlig by kjøring/små kjøring så må du bruke Auto Edrive,og gi rolig gass for at bensin motor ikke kobler inn og ut hele tide.

Jeg har uansett ikke prøvd den så mye ennå,men skal forske litt mer på dette,og oppdatere litt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...