Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Er godt med en cow boy strekk i blant, men synd det lot seg skje i en kjøre tur.. en trist måte og starte helgen på. Men kom også noe godt ut av det på en måda!

Men tydelig du har gode reflekser for var overraskende og lite merket av sammen støtet ble :D

Men keep us up to date med hva du gjør for er jo spennende og se på litt progress :D

Endret av Jimbo92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.1.2017 at 12.56, Evopower skrev:

Bilen virker hel og grei, med noen kostmetiske og mekaniske småfeil som skal tas etterhvert. 

Det jeg har gjort på bilen til nå er:

- grundig vask innvendig og utvendig

- byttet ut 15" piggdekk med 16" piggfri

- motoroppgradering fra 136hk/280nm til 160hk/350nm

- Utført 3 oljeskift på rappen. Med nye filter hver gang. Først ny olje, deretter renseolje fra biltema, til slutt Mobil1 super3000 5w40. Denne prosessen gjorde motoren gullende ren innvendig :) 

- byttet veivhusfilter, dieselfilter, kupefilter og luftfilter.

- byttet til originale dyre vindusviskere

- byttet slarkete lenkearm og hundebein venstre foran.

 

Planen var ikke å lage tråd når dette ble gjort, så jeg har lite bildedokunentasjon frem til nå, men google bilde kan gi et hint om hvordan motoren (og resten av bilen) var før rengjøring. Det andre bilde tok jeg i forgårs :) Brukte prickbort, surfex hd og meguiars gummi og plastfornyer i motorrom. Ble nesten som nytt igjen.

 

2017-01-07-12-50-21-335270927.jpg

20170105_181658.jpg

wow  nice  ser ut som nytt  =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet den ikke altfor fint monterte dab antenna. Erstattet denne med en kjekk adapter jeg kjøpte på bilxtra :) Denne kobler man innpå radioens fm og dab inngang og i andre enden inngangen fra originalantenna som ligger ved glødetrådene i bakruta.

På denne måten bruker jeg bilens originalantenne til både fm og dab og slipper den antenna i frontruta :) 

20170114_133826.jpg

20161021_170523.jpg

20161021_170529.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evopower said:

Kaldstart i -1,5 grad. Gleder meg til nye glødeplugger og gløderelé kommer i posten!

Også veldig bra at dette ikke er bilen jeg må starte hver morgen, for dette høres ikke godt ut for stakkars m47 motoren!

20170115_133005.mp4

ja det var en god del kyning gitt :P tenker Glødeplugger og relè kommer godt med nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.1.2017 at 15.00, Evopower skrev:

Fikk fjernet den ikke altfor fint monterte dab antenna. Erstattet denne med en kjekk adapter jeg kjøpte på bilxtra :) Denne kobler man innpå radioens fm og dab inngang og i andre enden inngangen fra originalantenna som ligger ved glødetrådene i bakruta.

På denne måten bruker jeg bilens originalantenne til både fm og dab og slipper den antenna i frontruta :) 

 

Har du link eller navn på denne? Skal til å montere DAB, og vil på alle måter unngå vindusmontert antenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny diffolje type Castrol 75w140 LSD

Den gamle olja såg fin ut den, men OCD'en i meg må ha alle oljer nye :P 

På girkassa ble det fylt på Redline MT90. Ble meget lett å presis på kald olje etterpå, men på varm olje ble den en del tyngre å få i gir. 

Kikket på opplegg for el.kontakt på hengerfeste. Her ser det ut for at jeg må av med fangeren. Så tar det senere.

20170121_205920.jpg

20170121_214320.jpg

20170121_221624.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med EU fikk jeg feil på styrestag venstre foran, så det ble byttet. Den neste feilen var rust på bremserør. Når jeg lå under der å kikket, ser jeg jo at rørene er rustet. Ok...kikker videre. Hardykoblingen er helt utslitt...mye slark! Men denne er bestilt og skal byttes ilag med mellomakslingopphenget.

Videre var det en god del olje fra bakkant girkasse. Det såg man lett kom fra O ringen på skifterstaget. I tillegg var det slark i leddene der.

Dieselrør...rust! Disse må byttes, selv om det ikke ble påpekt på eu. Hva med bakstillinga da? Har følt jeg har 4 hjulsstyring noen ganger. Riktig...når kompisen min tok tak i bakhjulene og belastet den høyre/venstre så flyttet bakhjulene seg rundt 1.5cm. Under bilen er det lett å se at at det er traversforingene som gir seg.

Så oppsummert. Bakakslingen må ned og få full overhaling, da tar jeg også ned dieseltanken og bytter bremserørene som går over der. Nye dieselrør. Jo, åsså var det rustet hull på begge jekkfestene foran. Det må fikses før lakk. Girkassa må ned og fikses på. Da bytter jeg også clutchen som er dårlig. Fangeren må av og el.nett til hengerfeste legges opp.

Bilen pusses ned, rust tas og den lakkeres opp igjen.

Hmm....mye arbeid. Men hva er alternativene? Ikke mye. Bare å brette opp armene!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bmwmann24 skrev:

Hoi, du får litt jobb:) Skal ikke le, må til med samme på min. i tilegg til at det renner ut bensin når jeg fyller full tank! Husk å ikke brett opp armene, men ermene;) 

Haha! Her bretter vi opp armene så vi kan stange hodet i kanalen :P neida, mye av dette med rust og sånt er vanlige e39 feil og egentlig ikke mye arbeid. Spørsmålet er bare hvilken eier i e39'ens liv som får arbeidet med å fikse det.

Bilen skal brukes i flere år. Dersom jeg kjøper noe annet i denne prisklassen, er det garantert feil der også. Og de pengene jeg bruker her er ingenting i forhold til verditapet på en nybil. Det er det som gjør valget lett med å reparere denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...