Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Kjøpte en 2001 e39 520d for et halvt års tid siden. Kun fordi jeg trenger en bruksbil i hverdagen og det måtte være bmw. Budsjettet var på maks 40k og jeg tok meg god tid å såg på flere biler i denne prisklassen, som ikke svarte til forventningene. Helt til jeg kom over denne. 

Bilen passet meg  midt i blinken da den er av typen uten partikkelfilter og masse elektronikk som kan gå i stykker. 

Planen var å ha bilen "så lenge den orket". Men etter noen mnd er jeg blitt så glad i bilen at jeg har skiftet mening. Denne skal holdes vedlike, oppgraderes og forhåpentligvis eies i flere år :) 

 

Utstyr utover standard:

Regnsensor, Xenon, skiluke, hengerfeste, 2 sone klima, multifunksjonsratt, cold climate pakke, setevarme og kjørevarmer på diesel.

20170105_181812.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen virker hel og grei, med noen kostmetiske og mekaniske småfeil som skal tas etterhvert. 

Det jeg har gjort på bilen til nå er:

- grundig vask innvendig og utvendig

- byttet ut 15" piggdekk med 16" piggfri

- motoroppgradering fra 136hk/280nm til 160hk/350nm

- Utført 3 oljeskift på rappen. Med nye filter hver gang. Først ny olje, deretter renseolje fra biltema, til slutt Mobil1 super3000 5w40. Denne prosessen gjorde motoren gullende ren innvendig :) 

- byttet veivhusfilter, dieselfilter, kupefilter og luftfilter.

- byttet til originale dyre vindusviskere

- byttet slarkete lenkearm og hundebein venstre foran.

 

Planen var ikke å lage tråd når dette ble gjort, så jeg har lite bildedokunentasjon frem til nå, men google bilde kan gi et hint om hvordan motoren (og resten av bilen) var før rengjøring. Det andre bilde tok jeg i forgårs :) Brukte prickbort, surfex hd og meguiars gummi og plastfornyer i motorrom. Ble nesten som nytt igjen.

 

2017-01-07-12-50-21-335270927.jpg

20170105_181658.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det tråd, ja! Nice :D Ser veldig hel og fin ut denne. Flotte biler og motorer om man tar vare på de. Min bruker null olje/vann, føles tight og fin og har aldri bydd meg på et problem utenom en gåen termostat. Veldig økonomiske er de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis: ja det er samme farge om type som Gabz :) skifergrønn heter fargen og kler bilen veldig bra.

Gabz: det er nok en modell de fleste ikke tar vare på, så det at noen gjør det tror jeg vil gjøre bilen mer ettertraktet i fremtiden :) god motor er helt klart! Rullet 290k og bruker ikke en dråpe vann eller olje min heller. Forbruk på 0.55 på langkjøring etter den ble chipet. Litt annen verden enn e60 jeg hadde før som lå på literen (m54b22 autolat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var bilen på EU kontroll. Den skal inn i April men ville være tidlig ute. Følgende feil ble avdekket:

Defekt skiltlys

Feil på høydejustering hovedlys

Slark indre styrekule ventre side

Rust på bremserør bak (standard e39)

Mangler strømkontakt til hengerfeste. Min bil har fastmontert hengerfeste men det ble aldri lagt opp strøm til den.

 

Ellers kommenterte han, men skrev ikke opp som feil: Drypp fra simring bak på girkasse og veldig slitt hardykobling.

Så der har jeg jo en liste å begynne på :) deler blir bestilt fra GS om ikke så lenge. 

20170106_091707.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evopower skrev:

 

Nice, bra jobbet etter så mange mil det! Min ble kjøpt i februar på ca 145k og har nå gått nesten 180k. Min bruker rundt 0,6 på blandet og har fått den ned i 0,4 på langkjøring :D Hatt et par 520iA'er selv og begge lå på 1,2 på blandet og 0,9 på pen langkjøring, så deilig med halvering ja, haha.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tråden sier: hvilke upgrades har jeg i tankene? 

Tenker først og fremst på sportsinteriør og ratt. Deretter må giroverføringen gjøred noe med. Den er slarkete, som jo er easy fix. Men vurderer å sette inn girstang fra e60 545i manuell, som er kortere i slagene. 

Senere må bakaksling få nye foringer og jeg skal få bestilt inn nye velourmatter.

Jeg er også skikkelig i tvil om jeg skal kjøre original look eller full msport med ny lakk, originale senkefjører osv. Dette er jo en daily, ikke en show & shine bil. Kostnadene vil jeg også holde nede. Uansett om den er standard utvendig, skal den få sportsinteriør. Ser rimelig trist ut nå :P 

 

20170105_181723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil.

Denne så jo velholdt ut.:).

Er enig i det som nevnes angående 520d og vedlikehold.

Det virker for meg at det er et fåtall som vil ha de pga alle måååå ha 6er .

Et bra vedlikehold på disse ,fungerer disse nok på lik linje som hvilken som helst annen Bmw.

Og som du nevner,minimalt med el komponenter og lignende som går i stykker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sveigis skrev:

Gratulerer med fin bil.

Denne så jo velholdt ut.:).

Er enig i det som nevnes angående 520d og vedlikehold.

Det virker for meg at det er et fåtall som vil ha de pga alle måååå ha 6er .

Et bra vedlikehold på disse ,fungerer disse nok på lik linje som hvilken som helst annen Bmw.

Og som du nevner,minimalt med el komponenter og lignende som går i stykker :)

Takker :)

Klart 6'eren hadde vært å foretrekke, men 40k som var budskjettet mitt, fant jeg ingen e39 facelift med denne motoren. Manuell var også et krav, og da falt mange bort. Manuell var vanligere på 6'erne før facelift, og preface ville jeg ikke ha heller.

Men ingen sure miner fordeom! Det eneste jeg mangler er gangen og lyden i en sekser. Fireren er mer økonomisk, har bedre vektfordeling og med chip så går den bedre enn m54b22 sekseren jeg hadde tidligere gjorde :) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiluke er fint :) legg merke til hattehylla som er mørkeblå/lilla. Alt annet i interiøret er svart eller grått. Kommer denne fra en annen modell? Flere som har det samme?  

Har kommet endel gode tekstilsprayer på markedet. Skal prøve å lakkere det svart.

20170107_145732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stående ved siden av en slik skjeldenhet i dag :D 

 Funfact; Rover 75 er levert med samme m47 motor som i 136hk utgaven til bmw. Bare at den er tverrstilt . 

Begge bilene er fra rundt 2001-02. E39 har som vane å holde seg best, men ingen tvil om at Roveren her har blitt godt passet på!

20170107_152952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...