Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Brukt resten av kvelden på å rydde garasjen og rundt. Alt verktøy sortert, vasket og lagt på plass. Søppel kastet og gulvet rengjort. Nå skal det bli kjekt å ta opp igjen arbeidet senere :)

 

20180428_005504.jpg

 

 

20180428_005703.jpg

 

Kveldstemning:

20180428_005431.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt var glødeplugger og bytte av midtarmlene.

 

Kjørt motoren driftsvarm og deretter begynte jeg å løsne pluggene. Lirket frem og tilbake 100 ganger med mengder wd40 og sakte men sikkert kom de ut. På syl nr 3 var jeg sikker på den skulle brekke men det gikk fint :D

20180505_160503.jpg

 

De gamle pluggene ute

20180505_162934.jpg

 

Nye plugger

20180505_162938.jpg

 

På plass!

20180505_163449.jpg

 

 

 

Deretter var det midtarmlene. Det som sto i var ikke regulerbart. Så jeg fikk tak i ett som var justerbart i lengden. Usikker på om dette var standard eller tilvalg i e39? Gjerne bare 540 og m5?

20180505_180941.jpg

 

Løsner to skruer her og to 7mm muttre under der som luftdysa er.

20180505_180429.jpg

 

Det gamle:

20180505_180203.jpg

 

Det nye dratt fram:

20180505_181655.jpg

 

Det gamle:

20180505_180212.jpg

 

Det nye dratt fram: 

20180505_181626.jpg

 

Det nye armlene er midt i blinken :D

Alt i alt en god økt :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig bra til slutt dette. Godt noen tar vare på disse e39ene :p. 

Apropo armlene. Så er ett vanlig valg man kunne bestille på samtlige E39. M5 fikk sitt i skinn utførelse. Men er temmelig greit med mulighetene til å justere det samt beholde rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt ,er det en fin bil du har her og fine upd.

Detaljer som regulerbar armlene er gøy og kjekt :).

e39 er nok en bil som jeg må ha en gang ,for fine er de .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en issue med rotete motorgange. Skjedde etter oppstart første gang etter at alt av dieselsystem osv ble renset og montert på nytt. Se film under.

Carly viser ikke noe på motoren, bare en haug med grund/earth fault center console.

Veivsensor er ok. Dyse nr 4 med ledning på er målt og ok (mellom 95-104 ohm) det er under 90 ohm at disse slår seg vrange. LMM er ok. Alle dysene får diesel. Sitter igjen med at det er feil på pumpa. Krysser fingrene for at det ikke er det!

Håper jeg får lest av mer med InPa dersom noen jeg kjenner har tilgang på dette systemet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.5.2018 at 0.42, Evopower skrev:

Har hatt en issue med rotete motorgange. Skjedde etter oppstart første gang etter at alt av dieselsystem osv ble renset og montert på nytt. Se film under.

Carly viser ikke noe på motoren, bare en haug med grund/earth fault center console.

Veivsensor er ok. Dyse nr 4 med ledning på er målt og ok (mellom 95-104 ohm) det er under 90 ohm at disse slår seg vrange. LMM er ok. Alle dysene får diesel. Sitter igjen med at det er feil på pumpa. Krysser fingrene for at det ikke er det!

Håper jeg får lest av mer med InPa dersom noen jeg kjenner har tilgang på dette systemet.

 

 

Kansje tåpelig av meg å kommentere på dette men, det kan ikke ha noe med vakumslekkasje en plass? evt tom gang regulator? har lite erfaring med diesel men ujevn tomgang kan ofte komme av vakum lekkasje, eller LMM men den har du sjekket. så vist den har en Tom gangs regulator så ville eg ha sjekket den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette styres i pumpa på m47 med vp44. Tomgang, mengder, timing osv.

Dersom det er vakuum lekkasje så skal det ikke ha noe å si for tomgang. Denne motoren går uten innsug tilogmed. På en bensinbil hadde det ikke gått.

Eneste vakuumslangen her er på wastegate og på turbo. Alt dette er trippelsjekket og ok. Det er garantert noe innvendig, siden motoren "låste" seg litt før den løsnet med et knepp da jeg turnet den manuelt.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg låne et diagnoseapparat her og det ga hvertfall noe! 

20180517_180837.jpg

20180517_175433.jpg

 

Satser på det er veivsensoren slik apparatet sier. Ny er bestilt :)

Da har jeg også noen erfaringer å dele angående carly appen og eldre biler (før 2006). Appen er treg og det er ikke alltid den får kontakt med hjernen. Har prøvd å slette/laste ned appen på nytt, siste versjon, forandret systemhastigheten i appen, for å prøve å få app og hjerne til å opperere i samme hastighet. Ingenting hjalp.

Koblet til iCarsoft. Trykket e39, diagnose, og vips: fra jeg satte meg inn i bilen til jeg har en diagnose foran meg, tok det nøyaktig 200 sekunder :)

carly, da den en skjelden gang klarte å utføre diagnose, kom ikke veivsensorfeilen opp i det hele tatt, og man har måtte drive feilsøking i blinde. Dessuten kan jeg bare bruke ca en tredjedel av funksjonen i denne appen på min enkle 2001 modell. Det er ikke noe galt med appen i seg selv, det er nok bare gamle biler som ikke er tilpasset slike systemer 😛 så da vet man det. Trenger man diagnose på gammal bimmer, så hadde hvertfall jeg super erfaring med icarsoft :D meget enkel å bruke er den også.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update på e39.... verksted mener det er brudd på kabel til kamsensor. Venter til det er utbedret og ser om det er det som skal til for at den går skikkelig.

I mellomtiden ble trangen til ny bmw for stor 😛 Da en e61 530xd lci dukket opp så ble det kjøp!

 

235hk/500nm, manuell og 4x4:

20180923_134505.jpg

 

Utstyrsliste:

Model 530XD (EUR)
Steering LL
Doors 5
Engine M57/T2
Displacement 3.00
Power 173
Drive ALLR
Transmission MECH
Colour SPACEGRAU METALLIC (A52)
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Prod Date 2007-05-02
 
 
S1CBA CO2 package
S203A 4-wheel drive
S2SCA BMW LA wheel, star spoke 243
S302A Alarm system
S320A Deleted, model lettering
S356A Climate comfort laminated glass
S386A Roof railing
S3ACA Trailer coupling
S417A Roller sun vizor, rear door
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S441A Smoker package
S442A Cup holder
S456A Comfort seat with memory
S464A Ski bag
S494A Seat heating driver/passenger
S4BXA Interior strips, high-gloss, grey
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S522A Xenon Light
S524A Adaptive Headlights
S534A Automatic air conditioning
S536A Auxiliary heating
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S563A Light package
S610A Head-up display
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S677A HiFi System Professional DSP
S698A Area-Code 2 for DVD
S6FLA USB/Audio interface
S760A High gloss shadow line
S842A Cold-climate version
S850A Dummy-SALAPA
S851A Language version German
S863A Retailer Directory Europe
S877A Delete cross-pattern operation
S885A On-board vehicle literature Swedish
S8S8A Country-specific nav. system supply
S8SAA Navigation access request,country-spec.
S8SPA Control unit COP

 

Bilen er ustyrt meget bra og godt holdt av en pertentlig eier. Ser frem til å få litt bmw glede igjen etter at e39 prosjektet har stått så lenge som det har og at man i mellomtiden har kjørt golf 😛

 

På vei hjem begynte det å danne seg et bilde av fremtidige updates. Vel viten om at dette er og blir en meget flott standard bil. Vil prøve å gjøre minst mulig men noe må man se på likevel...

 

Liste over ting som kan gjøres (noe blir gjort snart, andre ting blir nok kanskje aldri gjort?)

- Fjerne swirl flaps

- Oljeservice på motor og drivverk

- Alpina felger

- Alpina frontleppe

- Dension Dab+/Bt enhet

- ZHP girkule

- Msport ratt

- Skvettlapper

- M5 speil

- takspoiler

- Tuning/optimering

- fjerning av dpf og egr

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...