Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Tok ut girkassa i dag. Oljesvettingen kommer fra dårlig O-ring rundt skifterakslingen. Samtidig fikk jeg tatt ut clutchen og konstatert at den må ny :) svinghjulet hadde den vanlige 1cm hver vei-slarket. Men når den bunnet i ene enden, kunne jeg presse den ytterliggere 1cm mot en slags fjørende/gummiaktig motstand. Tyder dette på slitt svinghjul? Altså 2cm hver vei med slark. 

20170527_212636.jpg

20170527_212601.jpg

20170527_213526.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Melanki skrev:

Lamellen ser litt sliten ut ja, på tide med et hakk kraftigere?
For fremtidig "oppjustering" 8)

Hehe, bilen er allerede makset ut på effekt :P blir nok original. Jeg blir imponert hvis denne clutchen er gått nesten 300.000km, men den er sikkert byttet 1 gang tidligere. Ny clutch og svinghjul blir det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde glemt en bolt, for kassa ville ikke ut. Viste seg det var startmotoren som hadde "satt seg" på kassa. Måtte banke den av med kile mellom startmotor og clutch huset :P risky ja, men det var ingen andre bolter som satt igjen, då jeg fant ut det måtte være den. Forøvrig en glede å skru på firermotor :) står med skralle mellom motor og torpedovegg og løsner boltene på girkassa. Det kan man glemme på m3'en. Der heiser jeg motor og gir ut samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Diesel hadde E36? med M47D20 med større dyser, turbo og litt mer aggresiv tunet pumpe.
Denne vant jo 24h Nurburgring racet, bl.a. pga den hadde et gjennomsnittlig forbruk på 20L/100KM.

Bilderesultat for 320d 24 hour nurburgring e46

Kan hende det var commonrail? Men fant ihvertfall ut om det i Bosch sitt eget oversikts manual for VE/VP pumper.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvordan man ser på det, men Melanki prater nok om 1998 e36 320d (class 2 / stw bil) med m47 som gav ca 245hk. Denne vant 24h Nürburgring i 1998. Planen var å vinne på drivstofføkonomi (færre stopp), men mener bestemt å huske at de også satte beste tid.

Første gen m47 med 245hk kan dog ikke sammenlignes med gatemotoren. Det er kostbart å ta ut såpass mye, til et punkt hvor det er bedre å bare bruke en nyere motor. TRF Steg 4 gir ca 220+.

 

Melanki var rett før meg ser jeg. For øvrig, nei den var ikke common rail. Det var VP44.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig det visste jeg ikke :)

Mener man ikke fikk mer enn 150-60hk, da pumpa setter stopper for det. Høres dyrt og unødvendig ut, men sikkert morro konsept da man også har en lett bil kontra en sekser. Enklere å skaffe seg en nyere diesel ja, hvor bare chip gir deg 220hk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri unødvendig med mer effekt \:D/

Men hvordan opplever du 520d?
Sitter og vurderer om jeg skal selge min 320d eller beholde den når jeg får start på den.
Hvordan er forbruket? (Tenker spesielt på landevei 50-70km/t og motorvei 110km/t+)

Har jo selv en 520i med supersport black evolution, og det er jo den beste bilen jeg har hatt.
Når det gjelder komfort, støy og grep. Er jo så komfortabelt at man ikke merker hvor fort man kjører av og til. Spesielt i svingene :rolleyes:

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme oppfatning som deg når det gjelder hvordan e39 kjører og oppleves med tanke på komfort, støy og veigrep/balanse. Ikke mange av dagens bmwer som kan matche den! :) Den beste allrounderen bmw har laget mener jeg.

Forbruk på by/til og fra butikken kjøring er 0.62-0.7. Men landevei 70-80km/t ligger den fint på 0.57. Motorvei har jrg ikke fått testet den på enda. Men regn med 0.6-0.65 i 110 km/t :)

Det fine med 520d er lavere vekt, som gir agile kjøre egenskaper. Nå har min standardunderstell, men lider ikke av det. Det fine synes jeg er dreiemomentet, lavt forbruk og lite nymotens komponenter som kan ryke. Hadde en e60 520ia og den gikk bare "halvparten" så bra og lå på 1.1 på mila. Enestr fordelen med den var finere motorgange. 

520d har effekt nok, selv til meg. Savnet etter 3 liter diesel er jo der, det handler om prioriteringer. En slik koster 3 ganger mer enn min bil, kun for 2 sylindre mer.

Se om du finner byttemotor så har du billig bruksbil :) vil tro disse motorene er enda kvikkere i en lettere e46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...