Gå til innhold

BMW 528iat E39 1998 - AC problemer


Pidi
 Share

Anbefalte innlegg

God dag! :)

I begynnelsen av Desember så sluttet AC sakt men sikkert å virke.
Alt elektrisk starter, vertfall hva jeg er klar over foruten om viften. Viften startet av og til hvis man satt vifte styrken på 90-100% men nå vil den ikke starte i det hele tatt.
Så nå får jeg hverken varme eller kulde fra den. Prøvd å stille opp og ned temp uten hell. Merket at når det var minus grader ute og satt temp inni bilen på 32C og trykket på "Auto" på AC så
gikk vifte hastigheten fra 100% til 5-10%. Kan dette indikere defekt temp måler?

Bilen har Auto Klima: 

S534A Automatic Air Conditioning

Har også et lite side spørsmål som enten er relevant eller ikke:

Siden jeg har hatt bilen så har jeg lagd merke til at viften i motor rommet har hatt samme hastighet som turtallet mitt. Med andre ord, det høres ut som et helikopter som skal lette fra bakken
under hard akselerasjon. Stod i Drive-in til Mcdonalds en tid tilbake og da passerte bilen 90C på tomgang men sank tilbake så fort jeg begynte å kjøre. Kan dette ha en sammenheng med
at ac tok kveld?

Setter stor pris på alle svar! :)

Mvh
Pidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan være sluttrinn / viftemotstand som har tatt kveld siden du nevner innvendig vifte, noe som går igjen på disse bilene.

http://bimmers.no/forums/topic/572569-diy-skifte-av-sluttrinnviftemotstand-e39/

Er det lenge siden du ha tatt en AC service med påfyll av ny væske? Sjekk også at kompressor slår inn når du slår på AC inne i bilen.

Når det gjelder Ac viften i motor rommet kan det være flere ting hvis temperaturen din er få høy og viften går ofte på fullt.

Lite kjølevæske, termostat, tempgiver eller andre givere som styrer AC systemet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Virtual said:

Hei

Kan være sluttrinn / viftemotstand som har tatt kveld siden du nevner innvendig vifte, noe som går igjen på disse bilene.

http://bimmers.no/forums/topic/572569-diy-skifte-av-sluttrinnviftemotstand-e39/

Er det lenge siden du ha tatt en AC service med påfyll av ny væske? Sjekk også at kompressor slår inn når du slår på AC inne i bilen.

Når det gjelder Ac viften i motor rommet kan det være flere ting hvis temperaturen din er få høy og viften går ofte på fullt.

Lite kjølevæske, termostat, tempgiver eller andre givere som styrer AC systemet..

 

Bilen ble kjøpt inn som midlertidig bruksbil i 6-8 måneder grunnet advokat styr med hovedbilen. Så vet ikke når det ble sist tatt AC service på bilen. Hvordan kan man sjekke at kompressoren slår inn? Temperaturen i vårt korte eie har ligget mellom 20-24c med vifte hastighet på auto, skrudde den opp til 32c som nevnt ovenfor for å teste.

Tenkte å bytte del 4 og 5 på tegningen til og begynne med.

22 minutes ago, E.C. said:

Tipper at du har en viftemotstand som har tatt kveld og at viskosekoblingen på vifta er ferdig.

Hvor finner jeg viftemotstand på koed?
Har du eller andre gode / dårlig erfaring med den billigste viskosekoblingen på koed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 3 på tegningen er viftemotstand. Kompressoren kan du sjekke ved at en slår på ac mens du lytter fremme i motorrommet, skal høre et klikk og motor endrer litt turtall. Vet du om el-viften som står helt foran virker? Kjenn om den står fast, pass fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får uansett ikke AC-kompressoren til å gå når det er såpass kaldt ute. Laveste temperaturen for at den skal gå er ca +4 grader. Som nevnt, del 3 på det ene diagrammet du har er viftemotstanden, sitter under/ bak hanskerommet, mot midten. Del 4 og 5 tror jeg ikke kommer til å gjøre noe forskjell, vanligvis #3 som går i stykker og gjør at klimaanlegget oppfører seg rart.

Har ikke erfaring med uoriginal kobling, men det flyter over av brukte på finn, så du bør kunne finne deg en i grei stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Virtual said:

Del 3 på tegningen er viftemotstand. Kompressoren kan du sjekke ved at en slår på ac mens du lytter fremme i motorrommet, skal høre et klikk og motor endrer litt turtall. Vet du om el-viften som står helt foran virker? Kjenn om den står fast, pass fingrene :)

Mottatt!

2 hours ago, E.C. said:

Du får uansett ikke AC-kompressoren til å gå når det er såpass kaldt ute. Laveste temperaturen for at den skal gå er ca +4 grader. Som nevnt, del 3 på det ene diagrammet du har er viftemotstanden, sitter under/ bak hanskerommet, mot midten. Del 4 og 5 tror jeg ikke kommer til å gjøre noe forskjell, vanligvis #3 som går i stykker og gjør at klimaanlegget oppfører seg rart.

Har ikke erfaring med uoriginal kobling, men det flyter over av brukte på finn, så du bør kunne finne deg en i grei stand.

Takker for gode tips! Får teste AC kompressoren når det blir litt varmere ute :) 
Får begynne med å bytte del 3, viskosekoblingen og ta det derifra :) 

Ha en fortsatt god kveld videre til dere begge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...