Gå til innhold

Jimbo`s E39 520 Diesel 2002 -- En liten quick fix --


 Share

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Evopower said:
11 hours ago, Evopower said:

Var nettopp å prøvde 0-100 på min som er chipet: 9.7 sek. :) En del hjulspinn med piggfritt på våt asfalt. Ikke mulig å finne tørr vei her for øyeblikket. Testen ble gjort med 40 liter på tanken. Skal prøve igjen på tørt så fort sjangsen byr seg :D 

Hvilken tid har du?

Jeg har 10.9 sek. Var våt vei og piggdekk på + hjulspinn så er relativt likt føre for oss vertfall! 

Men nå som det er helg og tørt på veien skal jeg jaggu teste igjen! Må jo klare og hente inn det ene sekunder hvis jeg kan haha8)

Men hente inn ett sekund etter Chip.  Er det merkbart? Kan du si om du kjente forskjell fra overgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bruke samme App til å måle med da, så det ikke blir masse usikkerhet i hvordan man måler. Kan fort bli en del forskjellige tall enda bilene går likt. GPS Acceleration er en grei app som starter selv ved gitt hastighet og stopper tiden når du har nådd ønsket hastighet. Kan stille inn f.eks 0-100 og 50-100 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter chip merker man jo at bilen er et sekund raskere og den har mer over hele registeret. Men det er et dyrt sekund! Jeg synes bilen er "passelig" nå, men husler jeg sa til chip fyren at "er dette alt?" Han forklarte at det var ikke mer å hente ut av 136hk motoren. Så selv om det er litt skuffende så må jeg si forbikjøringer i 4 gir er der hvor man merker størst forskjell og kan slappe mer av i kjørestilen :) 

Mitt tips; Har du råd, chip bilen. Hvis du egentlig ikke har råd, drit i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evopower said:

Etter chip merker man jo at bilen er et sekund raskere og den har mer over hele registeret. Men det er et dyrt sekund! Jeg synes bilen er "passelig" nå, men husler jeg sa til chip fyren at "er dette alt?" Han forklarte at det var ikke mer å hente ut av 136hk motoren. Så selv om det er litt skuffende så må jeg si forbikjøringer i 4 gir er der hvor man merker størst forskjell og kan slappe mer av i kjørestilen :) 

Mitt tips; Har du råd, chip bilen. Hvis du egentlig ikke har råd, drit i det.

Har søkt og lest rundt i stooor grad nå og har kommet fram til at og selg bil og kjøp ny fram for motor bytte er det jeg burde gjøre.. og begynner og se at det er en smule tungvindt med den motoren og fiske fram mere hester i den så har tenkt med litt fornuft at jeg kanskje bare chipet bilen eller mapper den og heller og har den som den er.  Er så utrolig fornøyd med bilen! Ikke noe tull motor messig og strålende karosseri. Eller nesten strålende. Så vil ikke kvitte meg med dem av skrekk for og få noe i mye dårligere stand og jeg har ikke ro i sjela til og vente til den perfekte bilen skal komme opp på finn. Så blir nokk bare og godta bilen som det er og chipen eller mappe den fram for og gjøre alt for mye styr av det.. ett trist nederlag men slik ble det til xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jimbo92 skrev:

Har søkt og lest rundt i stooor grad nå og har kommet fram til at og selg bil og kjøp ny fram for motor bytte er det jeg burde gjøre.. og begynner og se at det er en smule tungvindt med den motoren og fiske fram mere hester i den så har tenkt med litt fornuft at jeg kanskje bare chipet bilen eller mapper den og heller og har den som den er.  Er så utrolig fornøyd med bilen! Ikke noe tull motor messig og strålende karosseri. Eller nesten strålende. Så vil ikke kvitte meg med dem av skrekk for og få noe i mye dårligere stand og jeg har ikke ro i sjela til og vente til den perfekte bilen skal komme opp på finn. Så blir nokk bare og godta bilen som det er og chipen eller mappe den fram for og gjøre alt for mye styr av det.. ett trist nederlag men slik ble det til xD

Klokt valg!

Bilen er mer enn kraftig nok. 520d er ofte i bedre stand enn 530 under 50k. Skal man ha 530, så vil man også ha en bil man kan ha lenge og som er i god stand med rette utstyret. Men da er dem så dyre at det beste nå er å ha e39 520d så lenge man kan, og begynne å sikte seg inn på at facelift e6x 525d manuell begynner å dale i pris. Da får man 3 liter, 197hk og chippingsvennlig motor.

Det å finne drømmebilen, msport e39 530d manuell med lav km og som ny tilstand, er så dyrt (hvis dem finnes) at det ikke er løselig for meg hvertfall. I tillegg hadde jeg ikke våget å hatt den som bruksbil med salt og dritt langs veiene. Den nevnte e6x får man også for samme pris og er mer bil, dog langt ifra like fin som e39 :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Klokt valg!

Bilen er mer enn kraftig nok. 520d er ofte i bedre stand enn 530 under 50k. Skal man ha 530, så vil man også ha en bil man kan ha lenge og som er i god stand med rette utstyret. Men da er dem så dyre at det beste nå er å ha e39 520d så lenge man kan, og begynne å sikte seg inn på at facelift e6x 525d manuell begynner å dale i pris. Da får man 3 liter, 197hk og chippingsvennlig motor 

 

 

*plystre, peker på tråden til 530d min* Er nok mye sant i de ordene der, jeg betalte litt mindre enn 50 for min 530d, som viste seg å være i verre stand enn antatt :P Og har vel omtrent bytta halve bilen etter kjøp :P E61 ga jeg bittelitt mer for, kan man si! 

Er fornøvrig veldig fornøyd med lat i e61. Gjør ikke noe at den ikke er manuell :P Men @Freakshow var enig i at E39 525tds manuell var digg å kjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Shattered said:

*plystre, peker på tråden til 530d min* Er nok mye sant i de ordene der, jeg betalte litt mindre enn 50 for min 530d, som viste seg å være i verre stand enn antatt :P Og har vel omtrent bytta halve bilen etter kjøp :P E61 ga jeg bittelitt mer for, kan man si! 

Er fornøvrig veldig fornøyd med lat i e61. Gjør ikke noe at den ikke er manuell :P Men @Freakshow var enig i at E39 525tds manuell var digg å kjøre ;)

E39 er gode biler generelt:3 men ser den at prisen for 530 er relativt høyt i pris og som du sier kjøper man billig 530 får man jo det man betaler for.. så er nok i smarteste trekk og la den ideen ligge med mindre jeg kjøper en original 530 som da også vil koste en del mer en hva jeg allerede har xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jimbo92 skrev:

E39 er gode biler generelt:3 men ser den at prisen for 530 er relativt høyt i pris og som du sier kjøper man billig 530 får man jo det man betaler for.. så er nok i smarteste trekk og la den ideen ligge med mindre jeg kjøper en original 530 som da også vil koste en del mer en hva jeg allerede har xD

Si du ga ca 30 for 520'n din? Da vil du få det samme igjen for den om 4 år ved godt veldikehold, rep. av rust osv.

Litt vedlikeholdsutgifter rent mekanisk, men ingenting i forhold til dem som har 8000 i mnd på nybillån i tillegg til verditapet på 300 000 kr de første 5 årene. I tillegg kommer servicekostnader på verksted. På 520 bytter vi olje og filter selv og thats it.

En dyr e39 530 er ikke noe mer kostbar å drifte, men der har man også større mulighet for verditap enn på 520'en. Ikke alt kan måles i penger, f.eks lyden av rekkesekser. Men noen ganger kommer fornuften først :) ungdomstida mi gikk i bmw med store bmw rekkesekser bensinere, har liksom fått kvoten min der :) kjører 520d i det daglige og raser av meg etter behov med m3'en på bane.

Jeg støtter for at du tar vare på 520'n og ikke jaller den for masse opp! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...