Gå til innhold

Sette inn ekstra lyspære i lykt på en f11


E39 M5
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2011 f11 med adaptive xenon lys. Ser at det kun er lys i den ytterste reflektoren selv ved langlys. Er der mulig å sette inn en lyspære for å bruke til langlys der det i dag ikke er lys? Koble opp med rele som ekstralys liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/F11 med xenon bruker bi-xenon-pærer, dvs. at den samme pæren fungerer som både nær- og fjernlys, litt som en vanlig H4 halogenpære. Den billigste måten å få litt mer lys i nær-/fjernlys på er å bytte til bedre lyspærer enn de originale, f.eks. Philips X-tremeVision eller Philips WhiteVision. Xenonpærer vil svekkes over tid, og når det har gått så langt at fargen har blitt lilla-aktig er det på høy tide å bytte.

De innerste reflektorene i frontlyktene er "kurvelys" (cornering lights), som tenner og slukker avhengig av rattvinkelen (lysbryter må stå i posisjon A). De brukes bare for å lyse inn i kurver. Dette er vanlige H7 halogenpærer. Det er kanskje mulig å koble disse om til å lyse som ekstra langlyspærer (?), uten at jeg kan si noe mer om det. Ønsker du et hvitere lys i disse, for å bedre stå i stil til hovedlysene, så kan du f.eks. bytte ut pærene til Philips WhiteVision. De vil gi et hvitere lys enn en standard halogenpære. For å få sterkere lys i disse går det an å montere et xenonkit, evt. LED-pærer, uten at jeg helt ser vitsen med det. De tenner/slukker avhengig av rattvinkel, og lyser vanligvis kun i korte perioder. Dette går igjen ut over levetiden på lyspærene.

Ønsker du bedre langlys så tror jeg ekstralys, f.eks. led-bar e.l., er veien å gå. Om du leter på nettet så finner du et hav av forskjellige typer ekstralys. Har sett noen montert på innsiden av nyre-grillen, og da synes de ikke så godt fra utsiden. På min forrige bil hadde jeg Hella Luminator m/xenon, og jeg var veldig fornøyde med dem. Hadde det vært i dag ville jeg nok gått for LED i stedet for.

Lykke til! :-)

Endret av Gnaffert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til kommentaren over; det er ikke mulig å koble de innerste lampene til å lyse med fjernlysene. De fungerer kun som retningslys. I forhold til trådstarters spørsmål; det er ikke mulig å sette inn en ekstra pære som fjernlys heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...