Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, DanielStance skrev:

Skikkelig tøff klassiker du har fått deg :) Med stor motor i tillegg! Ser fram til å følge med her fremover :)

Håper også at det M emblemet på bakluken plutselig forsvinner en dag.. :rolleyes:

Hehe, ja det M-emblemet skal langt bort. Men 745-merket vil bestå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder et gammelt syver hjerte og se at andre også liker disse bilene.:-D

Jeg ville vel ikke gjort mere enn absolutt nødvendig. Synes personlig at urestaurerte biler er mye bedre men er det endel rust etc. som må taes så stiller saken seg annerledes.

Jeg ville tatt haugevis av bilder hvis du må ta ut noe av innredningen. Det er kun avlange skruehull og mye tilpasning for og få det pent igjen. Og begynner du i feil ende under demonteringen så skaffer du deg mye ekstra jobb. F.eks så begynner du med og ta ut baksetet for og demontere dashbordet. 

Det stemmer nok at dette interiøret ikke var vanlig på en europeisk bil. I Europa så var Executive innredningen mye mere populær. Var litt mere europeisk smak over det. Det ble solgt endel i statene med dette interiøret men da het bilen L7. Det var stort sett en vanlig USA versjon av 735ia med Highline interiør. Det har vært noen få slike i Norge men jeg vet ikke om de fortsatt eksisterer. Så en på et treff for snart 10 år siden som også hadde airbag. Det var en L7 med de store støtfangerne.

Hvordan virker de elektriske motorene som sitter i setet og vinduene? Mine har en tendens til og sette seg iløpet av vinteren og hvis din har vært parkert endel år så er jeg spent. Selve motorene i setet varer lenge men vaieroverføringene setter seg fast. Det er en j... møkkajobb og ta opp, gjøre rent og smøre opp. Det er nesten rart med det interiøret at første eieren ikke bestilte med minne på førerstolen. 

Hvordan virker klimaanlegget? Det er vakumstyrt og kan få mye lekkasjer når det begynner og dra på årene. Det er vel en grunn til at E23 er den eneste bilen som BMW har levert med vakumstyrt varmeapparat.

Du får bare spørre hvis du lurer på noe. Har skrudd mye på de så kan en god del bortsett fra turbomotoren. Her er en side med mange nyttige linker.  http://www.e38.org/e23/

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig bil og tråd. Følger med på denne. For min del er E23 gammel avstandsforelskelse iom. at jeg aldri har klart å ta meg sammen til å kjøpe en selv om lysten absolutt har vært der. Jeg husker disse bilene fra da jeg var 15-16 år gammel og gikk med avisen i 1983-84. En abonnent på ruten hadde en 745i (en av brødrene London) og hver dag når jeg la Aftenposten i postkassen tok jeg meg tid til å kikke litt ekstra på dette vidunderet fra BMW. Dette var på en tid da 7-serien og ikke minst "745i" virkelig var noe ekstra og spesielt. Det ble ikke solgt mange av denne modellen i Norge på denne tiden og jeg følte at jeg var veldig heldig som kunne se en hver dag når jeg gikk med avisen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Shattered skrev:

Følger med, få litt action på de bildene i førsteposten! :D

Har prøvd å få redigert nå, det ser ut som at bilder virker nå, men ikke I rett rekkefølge desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så flott å se en prosjekt tråd ifra deg igjen Pedi, synes liksom forumet har manglet noe siden Alpinaen ble ferdig :) 

Her skal det følges med fremover, herlig at en skikkelig klassiker har blitt reddet :) 

 

Takk for det :) Jeg vet ikke om denne tråden blir like omfattende som sist, men noen bilder innimellom og litt tekst må vi vel få til...

 

11 timer siden, Hpi skrev:

Staselig slede dette, er nok langt imellom bilene med den komforten en finner i denne :-) 

 

Det har du helt rett I, her har du ei som ble sjokkert når hun satt seg inni... "Wow! Denne var god å sitte i", det var første kommentaren :) 

 

IMG_0142.JPG

 

8 timer siden, Rune-K skrev:

Gleder et gammelt syver hjerte og se at andre også liker disse bilene.:-D

Jeg ville vel ikke gjort mere enn absolutt nødvendig. Synes personlig at urestaurerte biler er mye bedre men er det endel rust etc. som må taes så stiller saken seg annerledes.

Jeg ville tatt haugevis av bilder hvis du må ta ut noe av innredningen. Det er kun avlange skruehull og mye tilpasning for og få det pent igjen. Og begynner du i feil ende under demonteringen så skaffer du deg mye ekstra jobb. F.eks så begynner du med og ta ut baksetet for og demontere dashbordet. 

Det stemmer nok at dette interiøret ikke var vanlig på en europeisk bil. I Europa så var Executive innredningen mye mere populær. Var litt mere europeisk smak over det. Det ble solgt endel i statene med dette interiøret men da het bilen L7. Det var stort sett en vanlig USA versjon av 735ia med Highline interiør. Det har vært noen få slike i Norge men jeg vet ikke om de fortsatt eksisterer. Så en på et treff for snart 10 år siden som også hadde airbag. Det var en L7 med de store støtfangerne.

Hvordan virker de elektriske motorene som sitter i setet og vinduene? Mine har en tendens til og sette seg iløpet av vinteren og hvis din har vært parkert endel år så er jeg spent. Selve motorene i setet varer lenge men vaieroverføringene setter seg fast. Det er en j... møkkajobb og ta opp, gjøre rent og smøre opp. Det er nesten rart med det interiøret at første eieren ikke bestilte med minne på førerstolen. 

Hvordan virker klimaanlegget? Det er vakumstyrt og kan få mye lekkasjer når det begynner og dra på årene. Det er vel en grunn til at E23 er den eneste bilen som BMW har levert med vakumstyrt varmeapparat.

Du får bare spørre hvis du lurer på noe. Har skrudd mye på de så kan en god del bortsett fra turbomotoren. Her er en side med mange nyttige linker.  http://www.e38.org/e23/

 

Hei Rune! Takk for omfattende svar. Denne bilen skal ikke, som jeg skrev innledningsvis, ikke gjennom en totalrenovering. Den skal kun shines opp litt, pluss litt småjusteringer ;) Just for the record, jeg begynte med å ta ut baksete ;)

Setene virker, utrolig nok, som en drøm. De er sterke som fy. Vinduene derimot, der virker ingen. Ennå. klimaanlegget virker ikke i det hele tatt. Men jeg såg at kontakten var tatt av den vakuumpumpa (ser det ut som at det er), så jeg skal nok finne utav det. Varmeregisteret (radiatoren) inni kupe er lekk også, så den har jeg kjøpt ny. Ser mer på det som en utfordring, men finner nok utav det også. Jeg måtte spole tilbake på harddisken min for å se når jeg skrudde E23 sist, og det var jo helt tilbake til 2001 - så det er endel "nytt" å ta tak i for meg her. Turbomotoren har jeg en liten fordel, tror nok jeg skulle klart å sette den sammen med bind for øya ;)

 

6 timer siden, Fredrik skrev:

Veldig artig bil og tråd. Følger med på denne. For min del er E23 gammel avstandsforelskelse iom. at jeg aldri har klart å ta meg sammen til å kjøpe en selv om lysten absolutt har vært der. Jeg husker disse bilene fra da jeg var 15-16 år gammel og gikk med avisen i 1983-84. En abonnent på ruten hadde en 745i (en av brødrene London) og hver dag når jeg la Aftenposten i postkassen tok jeg meg tid til å kikke litt ekstra på dette vidunderet fra BMW. Dette var på en tid da 7-serien og ikke minst "745i" virkelig var noe ekstra og spesielt. Det ble ikke solgt mange av denne modellen i Norge på denne tiden og jeg følte at jeg var veldig heldig som kunne se en hver dag når jeg gikk med avisen... :)

 

E23 er en glemt og direkte oversett skatt, rett og slett. Jeg ser at E23 begynner så smått å bli mer synlig i utlandet, og jeg håper at jeg kan være med å bidra til at E23 blir mer populært med dette eksemplaret. For det er jaggumeg litt av en skute den E23en :)

 

1 time siden, danskiii skrev:

Se her ja, pen bil! Spent på følge med fremover! Elsker E28'n din så håper du får denne til en grei bil også, selv om det er på en del lavere budsjett :)

 

Takk for det :) Lavere budsjett, det kan jeg love deg. Og tidsramme også, noe som jeg egentlig er imot. Men tenkte å prøve å gå litt nye veier i meg selv denne gang - og kanskje jeg klarer det, hvem vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det ser ut som at jeg muligens har fått første post under kontroll, så føler jeg at denne tråden gjerne nå kan få en skikkelig start. Til mine få, men kjære, lesere her så må jeg allerede få beklage nå i forkant vedrørende skrivefeil. Jeg sitter med en maskin her på jobb som elsker å rette på mye av det jeg skriver, og det er ikke alltid jeg oppdager det :) 

 

Men over til noe morsommere. Jeg fikk jo endelig E23en på plass i (rett) garasje nå i januar, så nå skal det jobbes med den innimellom. Motor er jo allerede utav, så neste post på tapetet er interiør.

Dørpanel gikk av først, det var faktisk en smal sak. Jeg ser at nye clips til dørtrekk er et must, og skruene i bunn er rett og slett rustet. Lite pent. Men det skal vi få ordnings på ved montering. Så var det den store jobben: inni.... Som Rune påpekte i en post rett over her, så er det en fordel å begynne med baksetet. Og det gjorde jeg jo heldigvis :)

 

IMG_0157.JPG

 

Interiøret er helt og pent, ingen revner eller ekstrem slitasje. Men når jeg begynte å ta ut deler, så såg jeg jo at tidens tann hadde satt sitt preg med skitt og sigarettrøyk etter så mange år.

 

IMG_0155.JPG

 

Men det var ikke annet å gjøre, enn å ta det ut. Forsetene var som normalt de som hadde mest "strekkmerker" og skitt:

 

IMG_0178.JPG

 

IMG_0179.JPG

 

Men det er utrolig hva en god rens gjør, og med litt skinndoktor-magi i tillegg så ser jeg lys i tunnellen her..

 

Har et bilde av setene og dørpaneler. Er noen kvadrat med skinn bare her. Og her har jeg ikke tatt ut midtkonsoller og takdetaljer ennå, det var jo mange skinndeler detr også - men det fikk jeg ikke tatt bilde av, for jeg pakket alt det direkte i esker. Alt skinn skal på rens hos Gusdal Car Spa, han skal få utøve litt magi på setene for meg i løpet av den neste tiden...

 

IMG_0160.JPG

 

Dashbordet er jo en nydelig sak også, skinntrukket som det er. Det må virkelig poengteres hvor delikat og nøyaktig skinninteriøret er montert i denne bilen. ALLE detaljer/brytere sitter som støpt, det er helt utrolig å se dette tyske kvalitetsarbeidet...

 

IMG_0171.JPG

 

Slenger med et par-tre bilder av bilen som den står nå, uten interiør. Det er jaggu litt ledninger og slanger i en 1986 modell bil også ;)

 

IMG_0168.JPG

 

IMG_0169.JPG

 

IMG_0170.JPG

 

Som dere ser på siste bildet, så står selve taktrekket igjen. Det er ikke i skinn, og blir renset på plassen.

 

Jeg er ikke kommet lenger desverre, men får heller komme tilbake med Nye bilder så fort noe skjer. neste plan nå er å ta bilen ut og vaske den skikkelig utenpå og i motorrom. Etter det så blir det å begynne å ribbe bilen for detaljer, samt å gjøre meg opp en bedre oversikt over hva statusen egentlig er. Og ja, få ut teppe og begynne å myse litt på hvordan det er å få byttet det varmeregisteret uten å ta ut heile greia...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fxslin skrev:

Oj, nydelig bil!!! Morsomt med slike biler, her skal det følges med.

Liker at du har laget deg en tidsplan, da er sjansen for litt hyppig oppdateringer :-)

Takk :)

Jeg liker egentlig ikke tidsplaner, for hastverk er lastverk. Men jeg skal nok ta det i mitt eget tempo allikevel, der jeg vinner tid nå, er vel kanskje at jeg ikke skal gjøre så mye utav selve renoveringen. Altså: Det jeg tar tak i, må gjøres skikkelig, det skal ikke stå på det. Men det er ikke ALT som skal tas tak i, DET er det som er viktig. Pluss at når det ikke skal kjøpes så mye deler inn, så trenger jeg heller ikke å bruke så lang tid til å få råd til alt. Her er det vasking, rengjøring, smøring og gnikk/gnu/rub/poler/lakkèr som gjelder. Gjenbruk er litt stikkord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Kjenner igjen de bildene etter at jeg byttet interiør i min.

Siden du har kommet så langt så ville jeg tatt ut varmeapparatet. Det er mye lettere og jobbe på da og er ikke så mye ekstra jobb. Så vidt jeg husker så er det 4 skruer. Når du først har det ute så ville jeg skaffet en vakumpumpe og sjekket at alle vakumklokkene er tette. Eller gjøre som jeg gjorde og byttet alle. De koster ikke så mye og da slipper du og uroe deg for at de ryker om et par år. Jeg byttet registeret en gang med dashbordet fortsatt i bilen. Det vil jeg aldri gjøre igjen.

Den vakumpumpen i motorrommet har en lei tendens til og sette seg fast hvis den ikke blir kjørt regelmessig, Den får du tak i ny men er svindyr. Det sitter også en enveisventil rett ved vakumreservoaret. Den kan du bare bestille med det samme. Du skal ikke se bort ifra at du trenger en ny vifte også. De liker heller ikke og stå i ro. Ellers får du si ifra når du begynner og feilsøke på det elektriske til varmeapparatet. Det er forbausende stabilt men har et par svakheter. Du bør også ta av styreenheten på venstre siden og sørge for at skruene som holder den sammen er godt skrudd til. Det sparer deg for mye bryderi senere.

Når det gjelder vindusheisene så ville jeg prøvd nødbetjenningen først for rett og slett få leet på det littegrann. Ellers er det en liten feilkonstruksjon på motorene. De heller feil veil så det bakre lageret får aldri smurt seg ordentlig. Du kan prøve og ta ut plastproppene og smøre litt men det er kun bronselager og de setter seg fast på akselen hvis de ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rune-K skrev:

Se der ja. Kjenner igjen de bildene etter at jeg byttet interiør i min.

Siden du har kommet så langt så ville jeg tatt ut varmeapparatet. Det er mye lettere og jobbe på da og er ikke så mye ekstra jobb. Så vidt jeg husker så er det 4 skruer. Når du først har det ute så ville jeg skaffet en vakumpumpe og sjekket at alle vakumklokkene er tette. Eller gjøre som jeg gjorde og byttet alle. De koster ikke så mye og da slipper du og uroe deg for at de ryker om et par år. Jeg byttet registeret en gang med dashbordet fortsatt i bilen. Det vil jeg aldri gjøre igjen.

Den vakumpumpen i motorrommet har en lei tendens til og sette seg fast hvis den ikke blir kjørt regelmessig, Den får du tak i ny men er svindyr. Det sitter også en enveisventil rett ved vakumreservoaret. Den kan du bare bestille med det samme. Du skal ikke se bort ifra at du trenger en ny vifte også. De liker heller ikke og stå i ro. Ellers får du si ifra når du begynner og feilsøke på det elektriske til varmeapparatet. Det er forbausende stabilt men har et par svakheter. Du bør også ta av styreenheten på venstre siden og sørge for at skruene som holder den sammen er godt skrudd til. Det sparer deg for mye bryderi senere.

Når det gjelder vindusheisene så ville jeg prøvd nødbetjenningen først for rett og slett få leet på det littegrann. Ellers er det en liten feilkonstruksjon på motorene. De heller feil veil så det bakre lageret får aldri smurt seg ordentlig. Du kan prøve og ta ut plastproppene og smøre litt men det er kun bronselager og de setter seg fast på akselen hvis de ikke blir brukt.

Ja, det blir nok til å ta ut hele varmeapparatet siden jeg skal ha ut golvteppet. Kikket litt på prisene på de vakuumklokkene, og det blir nå noen kroner av å bytte alle. Jeg får ta det til etteretning, og tenke litt på det. kan uansett teste de, og feks teste de med 1,5xarbeidstrykk og se om de holder :)

Den vakuumpumpen i motorrommet har jeg to av, får håpe iallefall minst ên av de virker.

Den styreenheten på venstre side du nevner, jeg har vel to på venstre side mener jeg på.Jeg har ikke studert så mye ennå.

De vinduene skal jeg nok få liv i etterhvert ;)

 

Men jeg setter utrolig pris å at du kommer her og deler din erfaring og kunnskap med meg. Jeg er ikke ukjent med gamle BMWer, men E23en like å ha en litt egen vri på mange detaljer. takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...