Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Hawkon88 skrev:

du finner ikke en annen m30 til å ha midlertidig da, så du får bilen kjørbar og bedre tid til å gjøre deg ferdig?

 

Njaa...

 

Jeg bruker nok mere tid på å få tak i, sette i og ta utav en motor midlertidig enn å fikse den jeg har nå med en gang.

Har nettopp lagt inn i bestilling nytt kamdrev og veivakseldrev fra GS. Rådelager har jeg liggende på lager, og satser på å få rammelager fra Nilsen Motor i kveld eller i morgen.

 

Jeg HAR liggende på lager 6 stk stempelringsett originalt BMW også, men syter litt med å sette de i denne motoren. De er jo egentlig øremerket E34 Biturboen min, og de koster jo tross alt en haug med kroner... Det hadde nok holdt med uoriginale - og mye billigere - stempelringer til den motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... 

 

Da var ramme- og råde lager i bestilling. Drevsett til register i bestilling. Stempelfjører ble det ikke rom for å bestille, men har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal bruke de originale jeg har liggende. Jeg får gruble litt på det mens jeg venter på de andre delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Snart helg, og jeg er spent på om denne helgen blir et skritt i rett retning bil, eller om været gjør til at jeg må jobbe litt med hus og hage.

Deler begynner å komme på plass. Begynner.... Ramme og rådelager kom i går, og jeg er spent på om resten av delene jeg bestilte kommer i dag. Dvs: delene er kommet til transportterminal i natt, men jeg er spent på om de klarer å få delene ut på dør til meg FØR helgen...

 

IMG_1222.thumb.JPG.fa0050e9cdeb9d53944856fd5342ba1e.JPG

 

Siden jeg venter på deler, så tok jeg meg et par timer i garasjen kombinert litt besøk og litt mekkings.

 

Varmeapparat ble plutselig dagens helt:

 

IMG_1223.thumb.JPG.5ec51538954b0b00f1ff6900093435bc.JPG

 

Jeg har jo 5 stk aktuatorer og 2 stk trykkontakter som skal byttes før det skal på plass.

 

IMG_1224.thumb.JPG.9cf3a8ab3157651e960ca0ebc563d2d4.JPG

 

Alle de gamle ser ut som at de har hatt et fuktig liv, men membranene såg unektelig bra ut...

 

IMG_1225.thumb.JPG.5b06de0a37de7f5830ad3d0e8ea2af57.JPG

 

Det er jo bare å begynne å bytte en for en...

 

IMG_1226.thumb.JPG.f9852ee77f4103a796c0e564792e9417.JPG

 

Litt forundret over at jeg har 2 stk like, selv om jeg ikke har to like delenummer...

 

IMG_1227.thumb.JPG.2ece2d099e133848f3189a89733c141e.JPG

 

 

Vel vel, er jo bare å fortsette. Det er litt sånn tolmodighetsprøve, for låseklipsa kan være en utfordring å få hele av og på. De har jeg ikke nye, for jeg fant aldri noe delenummer til de...

 

IMG_1228.thumb.JPG.6aad40fcef4cf7633cb223bf89491561.JPG

 

 

Hjelper på med litt nye deler...

 

IMG_1229.thumb.JPG.ff09c6efbe355d9174b0c73c8fec4bcc.JPG

 

IMG_1230.thumb.JPG.cb0cc26e1db3a5edebc4633af248809d.JPG

 

Gamle kompiser:

 

IMG_1232.thumb.JPG.29cdefb0033ce8f121433a53268158d9.JPG

 

Men selvsagt...

 

Ikke en kveld uten noe greier... Jeg nevnte jo at jeg hadde 2 like aktuatorer. Ikke så rart, den Defroster flap aktuatoren er ikke lenger å få tak i fra Tyskland. Så de har nok bare kasta oppi en til meg, men den var jo ikke lik i det hele tatt.

 

Så da får jeg nok sette i den gamle igjen heller. Den ser forholdsvis frisk og hel ut. I tillegg så har jeg litt flaks, for denne ser ut til å være "lett" tilgjengelig for bytte i etterkant, hvis den riktige skulle dukke opp.

 

IMG_1231.thumb.JPG.e1b0abcd76cb55afeee7063287b15466.JPG

 

Men men...

 

Det drar seg vel til etterhvert. Ikke så mye, eller så spennende, men dette måtte gjøres det også.

 

Jeg kan vel heller legge til et lite snikbilde av noe som JEG synes er litt morro, som en liten avslutning på dette innlegget...

 

IMG_1131.thumb.JPG.e4281497a14d1fed9d07cc7663506272.JPG

 

Ha en fin helg alle sammen, håper jeg kan komme med en kjekkere og litt mer spennende oppdatering i neste uke. I dag er det litt ekstra travelt på jobb, så jeg fikk ikke så mye tid til å kommentere så mye på bildene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, hsd skrev:

Se der ja, var jo akkurat slike ivertfall jeg håpte du skulle nå tak i :) 17 eller 18"? 

Det er 18". 8.5" og 9,5". 

Så får vi se om jeg gjør noe med bredden etterhvert. Time will show. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18" er helt perfekt :) 17" ville blitt litt knapt.

 

Dersom du går for å endre bredde, så anbefaler jeg på det høyeste Radinox kanter fra Felgenfuchs.de, Dem er blankere fra dag en, men dem holder seg vanvittig mye bedre enn aluminium i daglig bruk. Slipper denne vedlikeholdspoleringa hele tiden, og resultatet blir også mye bedre. Felgenfuchs sine er også de ettermarkedskantene jeg synest holder høyest kvalitetsfinish.

men det er faktisk så stor forskjell, at dersom du noen gang bytter bør du bytte alle 4. for ellers kommer du til å irritere deg grønn på hvor "matt" de 2 alukantene som ikke ble bytta er. ( uansett hvor mye man polerer)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker gamle minner de bildene der, pussig at du skulle nevne låseklipsene jeg måtte også gjenbruke mine da jeg aldri fant de i ETK.

@eirikbg Det går nok an og åpne vakumklokkene men for det første så begynner plasten og bli gammel også vet jeg ikke hvor man kan få tak i nye gummimembraner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok eit artig innlegg :) Kjekt å sjå slike smådeler som du fikla med og dei problema ein alltid støter på. Mange som ikkje legg ut bilde/info av ting som ikkje går deiras veg. Då ser da jo ikkje like bra ut :P

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle i hoppas!

 

I går var det jo fredag med rimelig fint vær. Så da ble det jo automatisk litt snikring ute på kvelden. Men klart, "utekvelden" tok slutt, og jeg tok meg litt tid til garasje også.

 

Begynte med å spyle av litt deler, ikke for show´n shine - men for å slippe i bli drittmøkkete mens jeg skrur. Og at det i det minste er litt ren motor.

 

thumb_IMG_1234_1024.thumb.jpg.1849532dcbecd69edc0b6eca758bf5e6.jpg

 

Fikk endelig deler i dag. Kamdrev og drev til veiv, samt tetning til oljepumpen til automatkassen.

 

thumb_IMG_1235_1024.thumb.jpg.08ec51000d8f15d129e2578554351ff3.jpg

 

Begynte med å sjekke lagerklaringer igjen, her er jo med de gamle lager:

 

thumb_IMG_1236_1024.thumb.jpg.5851476f4ef2400de3d834c8c4523227.jpg

 

Ikke sååå sprekt mye bedre med nytt lager i, men er iallefall mer innafor:

 

thumb_IMG_1237_1024.thumb.jpg.cde614d1e05e97fc13569d3483d44737.jpg

 

Slik ser iallefall bunndelen ut med nye deler i, deilig syn:

 

thumb_IMG_1238_1024.thumb.jpg.7992bc65af2e9f37e9566f2a1e1ba727.jpg

 

Alt er selvsagt "smurt opp" før videre montasje...

 

Tok også et bilde av veivakseldreva, ser dere forskjellen? TYDELIG forskjell, steike meg.

 

thumb_IMG_1239_1024.thumb.jpg.0aa08eafce813e856bb1a00aa55791dd.jpg

 

Montert så ser det iallefall mye bedre ut også :)

 

thumb_IMG_1240_1024.thumb.jpg.135dc22746b968d13416edad4f20ecf1.jpg

 

Hadde vel egentlig tenkt å ta kveld her nå, så da tok jeg dette bildet for neste økts videre planlegging:

 

thumb_IMG_1242_1024.thumb.jpg.2d8213c369251b2062e2f83f8929a7ad.jpg

 

Men...

 

Klarte jo ikke å roe meg heeelt, det var jo bittepittelitt igjen av kvelden ennå, hehe...

 

Så da var det å dille litt mer, og som jeg alltid har sagt: Enhver ting som er gjort, er en ting mindre å gjøre neste gang :)

 

Så nå ligger bunnpakningen flatt under bunnpanna for å få seg litt bedre passform (kommer jo sammenkrøllet i en liten pose den), og resten av bunndelen ser slik ut:

 

thumb_IMG_1243_1024.thumb.jpg.4e0116462358afcb96c1689bc3b5d5c1.jpg

 

Nå ligner det iallefall mer på en motor igjen.

 

Skal jeg si noe om det som er utført i negativ forstand her nå, så er det som følger:

 

Jeg har IKKE byttet stempelfjører. Ei heller har jeg tatt de ut og sjekket klaringen. Det kun pga at jeg hadde ikke råd til å bytte ringer nå, og jeg VET at hvis jeg hadde målt - så hadde de blitt byttet... Men motor gikk fint og ingen blårøyk fra før av - så da roer jeg meg med det.

 

Den andre tingen er oljepumpen. Ikke har jeg åpnet oljepumpen og sjekket klaringer heller. Den pumpet trykk før, og gjør vel fortsatt det. MEN... Jeg merket meg at oljetrykket hadde en liten tendens til å gi et blink i oljelampen ved heeeelt lavt turtall. Jeg valgte da å gå for E34 oljepumpedrev (med lavere diameter), samt kjede fra biturbomotoren min. MEN.. Jeg glemte jo å kjøpe ny kjede til oljepumpe, så jeg observerte at kjedet var altfor slakkt på E34-drevet. Derfor ble E23-drev/kjede montert tilbake. Slakk her også, men mindre enn med E34 drev/kjede. Så mutter på drev ble strammet og låst med låsesikring etter god rengjøring på gjenger. Jeg satser på at gammel olje osv har medvirket til dette oljetrykket. I verste fall bytter jeg pumpe eller drev/kjede ved en senere anledning.

 

Vi får se, kanskje jeg tar meg en liten økt i kveld også. Kanskje...

 

Takk for oppmerksomheten så langt iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskveld...

"Naboen har party" sang gruppen Ingenting, og det har de også. Men som den gamle og kjedelige sjel som jeg er, så tilbringer jeg heller siste rest av lørdagskvelden i garasjen med samboer og besøk. Trivelig.

Skulle egentlig bare skru bunnpanna på, slik at det også var gjort. Men vips så fant jeg meg selv stående utendørs og spyle av motorfester, servo/dynamobrakett osv. Fikk montert på "svinghjul" med nye bolter, satt inn med Loctite 232 og dratt til med 105 Nm.

 

Men... Jeg har montert mang en automatkasse i mitt liv, men fikk et tips forrige helg om å bytte tettning på oljepumpen på kassen. Det MÅTTE gjøres hver gang (for den ble ødelagt hver gang), og selv om jeg på ingen måte forsto jeg hvorfor, så la jeg nå inn et tettning i bestilling. Når den kom, så viser det seg å være en vanlig tettning. Men WTF?? Slik ser den nå ut:

 

thumb_IMG_1248_1024.thumb.jpg.90825fad0aa035766a2754d63c37bbf5.jpg

 

Den vipper jeg ut med et genialt simmeringverktøy fra Biltema som koster snaue 30kr.

 

thumb_IMG_1249_1024.thumb.jpg.31895767401455dd219edbe4c4575ee1.jpg

 

Gjort i en port, rett og slett. Størte cluet er å få på plass converter etterpå. Og dæven steike, jeg har ALDRI kødda så mye for å få en converter på plass. Converteren skal inn i en 3-trinns "operasjon", og jeg slet noe inni granskauen for å få entre converteren inn på første splines. Det er veldig viktig å entre converteren rett, så ikke oljepumpen blir skadet. Jeg styra noe fælt, tungt som fyyy er det å holde converter i "rett" posisjon og prøve å entre splines forsiktig. Jeg holdt på så lenge, at jeg faktisk var inne på tanken å ta hele girkassen ut for å sette den på høykant. Men rett før jeg nesten gav opp, entret første splines. og da gikk det slag i slag. Litt forsiktig rotasjon, og splines nummer to entret. Da var det kun selve skiven til oljepumpen som skal entres, der er det to utsparinger som passer i converter. enda mer forsiktighet, og jaggu smatt den på plass tilslutt. Snakk om å være varm i toppen da ja ;) 

 

Madammen såg sitt snitt til å fange dette på bilde, og snapchat på en lørdag synes hun er kjempemorsomt :)

 

thumb_IMG_1251_1024.thumb.jpg.2efdcccce3ccabba54bc1458eef38334.jpg

 

Glemte å vise bilde av ny simmering på oljepumpen på kassen, for de som måtte ønske å se det ;)

 

thumb_IMG_1252_1024.thumb.jpg.6354ad5e293fb4bb30e3399d978b8f6a.jpg

 

OK. Status:

- Simmering på oljepumpe på plass.

- converter montert uten skade.

- bunndel motor ferdig

Mange hadde nok satt på toppen allerede nå, men jeg har et par faktorer som stopper meg der. Jeg vil være sikker på at converter ikke får seg noe slag eller lignende under montering, så vil montere motor med "fri sikt" over hva som skjer.

Jeg skal i tillegg lakke litt smågreier, og selv om at jeg vet at det burde vært gjort FØR jeg satt den i. Men jeg hadde en som kunne være med å sette motor oppi i går kveld, så da ble det til at vi gjorde det. Godt med alt som er gjort, ikke sant?

 

thumb_IMG_1255_1024.thumb.jpg.239b94a8289e4d4cc50d671a0cb787ee.jpg

 

Slik ser det ut nå, og det er deilig å endelig se at motoren er oppi der den skal være igjen.

 

Det var lørdagskosen min, Gentlemen... Håper noen av dere satt pris på å være en del av den :)

 

Ha en fortsatt fin helg...

thumb_IMG_1250_1024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det faktisk an og montere converteren på den måten altså. Jeg har prøvd et par ganger og gitt opp veldig fort. Nå setter jeg alltid bare gearkassa på høykant. Det sparer meg for mye banning eller faguttrykk som vi sa da jeg jobbet som høgger. Jeg skjønner godt at du byttet simringen da, Liten kostnad på stort problem

På de gamle 3 trinns automatene må det være en annen patent for der glir converteren alltid rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune-K skrev:

Går det faktisk an og montere converteren på den måten altså. Jeg har prøvd et par ganger og gitt opp veldig fort. Nå setter jeg alltid bare gearkassa på høykant. Det sparer meg for mye banning eller faguttrykk som vi sa da jeg jobbet som høgger. Jeg skjønner godt at du byttet simringen da, Liten kostnad på stort problem

På de gamle 3 trinns automatene må det være en annen patent for der glir converteren alltid rett inn.

 

Converteren på ZF4HP har to spor i enden mot oljepumpen, og jeg vet om flere tilfeller der vedkommende som har montert converter har kun satt den inn på splines, og glemt oljepumpen. Og det har resultert i knikk og knas i oljepumpe. Nå er iallefall simringen ny, så satser på at den ikke lekker nå.

 

Ang søndagsjobbing. En viss nabo jeg har ønsker jo å holde søndagsfreden hellig. Ikke at jeg bryr meg så mye om det når jeg er inne i garasjen, men det var nå søndag tross alt. Men en liiiiten tur måtte jeg jo ned i garasjen. Noe småmontering av dilldall i motorrom ble gjort, uten at det ble noe bilder av det.

 

Men det er rart hva som skjer inni hodet på en.. Jeg har tvunget meg til å begrense meg selv mest mulig mtp at dette ikke skal være verken show'n shine eller så veldig påkostet. Men når en monterer visse deler så klaaarer en bare ikke å la være. Feks reimskivehjul til veiv og vannpumpe... Det koster sååå lite energi og kr å bare hive litt lakk på slike smådetaljer... Ser så mye bedre ut, og det er jaggu fort gjort også... Her ser en også at elefanten er god til mer enn å bare løfte også ;)

 

IMG_1257.thumb.JPG.8db4385ba601745f6d8733fd4fe731b6.JPG

 

Jeg har tenkt endel på dette med taktrekk. Det er skittent, med rester fra gammel sigarrøyk til gammel alkoholånde og billig parfyme fra tyske landsbyhorer som gjerne Direktøren hadde leid inn.. Eskortepiker heter det vel på fint i dag. Uansett grunn, skittent er trekket, det lille som er av "vanlig" taktrekk som ikke er i skinn. Jeg har prøvd å rense den "Privacy slider" luken, og uansett hvor mye jeg renser, så vil den ikke gi slipp på gammel morro. Jeg frykter rett og slett for at trekket ikke tåler krafitigere stoffer enn hva jeg har brukt til nå - det ser mer ut som at det heller vil bli ødelagt enn å bli renere enn det er nå.

 

Slik ser det ut nå, etter flere ganger med rensing:

 

IMG_1256.thumb.JPG.d771c6d18dd344d94fc8bc859c98ced8.JPG 

 

I tillegg har jeg observert at selve taktrekket i bilen har en lei tendens til å flasse like mye som hårbunnen min gjør ;) Ved å "dunke" i taktrekket drysser det gammel morro ned i hodet på meg. Om det er selve stoffet, eller rester av den tynne skumgummien på andre siden av trekket skal være usagt, men drysser gjør det iallefall.

 

Konklusjon: Jeg får ikke renset det til tilfredsstillende renhet. Ei heller blir jeg kvitt gammelt dryssende flass.

 

Løsning: Etter noen runder med meg selv har jeg falt på Motip sin vinyllakk. Og svart av farge. Med å lakkere taket svart får jeg følgende resultat (håper jeg): Skitten "forsvinner" og jeg håper lakken binder den flassinga fra taktrekket. Og på den annen side sett, så tror jeg svart "himling" blir bra i den bilen. Den skaper en litt mørkere atmosfære, samt at de sølvfargede skinndetaljene i taket vil bli mer fremhevet ved å ha svart kontrast fremfor grått som taket er i dag. Hva tror dere?

 

Jeg hoppet i det med begge bein samtidig i går, og satser på å ikke ende med magaplask... Så jeg la vinyllakk på "privacy slideren".. her er det lagt 2 lag med lakk, og det måtte endel mengde med lakk til. Så siden jeg kun hadde kjøpt inn to spraybokser, så ser jeg at jeg må nok legge inn en bestilling på 2 bokser ekstra for å klare å dekke inn resten av taket. 

 

IMG_1258.thumb.JPG.8959f74badeb63793f9e68303cab8bdf.JPG

 

Bildet lyver litt her, det skal sant sies. Det er mer "stains" og "rester" som viser i full belysning, men jeg håper det "forsvinner" når slideren blir montert i kupeen.

 

Takk for oppmerksomheten...

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...