Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

On 7/28/2017 at 22.30, Zeveren skrev:

Noe liv her da?

Heisann!

Det var nok et passende spørsmål til meg, for nå er det faktisk en stund siden siden oppdatering. 

 

Hva har skjedd siden sist montro? Jo, E30Meet har vært, og 3 ukers ferie har også vært.

 

Før E30Meet måtte jeg ta et valg, skal jeg prioritere E23 - eller skal litt hus og kompismekk prioriteres nok en gang? 

Det ble til at taket på tilbygget mitt nå er gjort helt ferdig, med alt av beslag, sløyser og takrenner osv. Virkelig en fin følelse å ha tett tak, så da var det nok verdt det. I tillegg så skulle vi jo avgårde på E30Meet, så da måtte jeg få ferdig campingvogna før avreise. Det har jeg heller ikke noe bilder klar, men fikk nå gjort meg ferdig med den tilslutt også. Campinvogn - check :) Så mar det å komme seg inn til Ølen for å montere Alpina-striper på Gusdalen sin E34 B10 Biturbo, for de måtte jo være på før E30Meet. - Check. 

 

Så var det naboen da... Han har hjulpet meg mye med graving på baksiden av garasjen min, så jeg måtte vel nesten få den klar for E30Meet den også. Så da ble det å sveise understell og få på luftunderstell på den bilen. Og det ble jo rimelig nice. Bilde her tatt under prøvemontering:

 

IMG_1383.thumb.JPG.224e10c8e745c73254a2455cddfa375c.JPG

 

Fikk det nå sammen til slutt, og naboen er fornøyd.

 

IMG_1392.thumb.JPG.b1d8ace6cb8709451e912b20f8b35dab.JPG

 

Jeg sto så med noen dager ledig før treffet/avreise - men jeg manglet jo fortsatt div deler.

Så da valgte jeg å sette E23en til siden, og fikk gjort diverse andre nødvendige ting rundt hus og hjem. - check, igjen...

 

Men typisk nok, rett før avreise så kommer det et bilde på telefonen:

 

IMG_1374.thumb.JPG.0eef0b76db775d27ea9d1ee2f6e349dd.JPG

 

Nei, men i svarte da... Her skjer det jo plutselig noe....

 

Nylakkerte forskjermer:

 

IMG_1413.thumb.JPG.602a36e3648f054c074d5c5f00f09740.JPG

 

Sa jeg at jeg fikk tak i en sprell ny, original, høyre fordør? Det var et lykketreff, for det var den døren som var direkte helt kaputtski.... (sorry, dårlig bilde)

 

IMG_1412.thumb.JPG.4f17a0b8ccbff5a93d44183ae2614e29.JPG

 

 

Og sandblåste og freshe preface deler :)

 

IMG_1502.thumb.JPG.04058a8f814fda4b38b5aac3cd053b1b.JPG

 

Men selv om delene var aldri så dårlige - det var for sent å begynne på bilen nå. Selv om at dette skal være en lavbudsjett bil, så skal det ikke bety at bilen skal kastes sammen i hastverk. Det blir for dumt. Så da ble det heller å komme seg avgårde på treff. Og det var deilig, rett og slett. Savnet E23en min på treffet, det må sant sies. Men da får jeg heller glede meg mer til neste år. Vi hadde nå noen fine dager på Rudskogen, det må innrømmes...

 

Campinglivet.thumb.jpg.367f8abccc32108a9970efb26c27be31.jpg

 

IMG_1505.JPG.ddecce0e7798516709588d0889fd9d71.JPG

 

IMG_1439.thumb.JPG.1807d966653d84e45ffd7939a3e1bd60.JPG

 

Vel hjemme fra E30Meet, så var det rett å gi gass med klargjøring for vårt eget treff. Mye smågreier som skal falle på plass der også. Fikk nå hentet endel tonn med veigrus, slik at vi fikk avrettet plassen bak garasjen. Det er jaggumeg lagt ned noen tonn med masse bak denne garasjen min nå etterhvert...

 

Grusing.thumb.jpg.767b18bac86435a2898f754de739fa80.jpg

 

Men jaggumeg ble det bra tilslutt:

 

FullSizeRender.thumb.jpg.5184f79e611a5886181539bc81bc465a.jpg

 

Da Var vi endelig klar for vårt eget treff, og fikk det gjennomført nå i helgen. Legger med et bilde fra det også.

 

IMG_1590.thumb.JPG.55d001878e1039a3cbc971a565d31a0f.JPG

 

IMG_1594.thumb.JPG.6c2f5037b89495fc987c73d4dcc078e8.JPG

 

37 utstillere på tross av et massivt drittvær, og en vellykket fest på kvelden gjorde denne helgen perfekt.

 

I dag er jeg tilbake på jobb igjen, og det var ikke det kjekkeste selvsagt.

 

E23... Nå har jeg gjort en avtale med Autoglym Bilpleiesenter i Haugesund, og de skal ha bilen bort til seg for å se om de klarer å redde noe av den gamle lakken. Det er snakk om siste del av august, så jeg må vel klare å få gjort noe med bilen innen den tid.

 

Det var alt jeg hadde i dag, takk for oppmerksomheten til dere som fortsatt gidder å følge med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, limping00 skrev:

Har chrome listene bak til hjulbuene hvis du enda mangler? Er litt usikker på standen, men kan sjekkes etter jobb.

Sjekker du tilstand? Jeg har kjøpt nye, men må innrømme at passformen på de var "så som så"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pedi skrev:

Sjekker du tilstand? Jeg har kjøpt nye, men må innrømme at passformen på de var "så som så"

Disse passer hvertfall da jeg demonterte de fra min bil😉 men jeg skal sjekke de når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Hei alle sammen.

Beklager ingen update eller lignende tidligere, men denne bilen har blitt nedprioritert de siste 2 årene nå nesten,

 

Etter å ha gjennomført vårt treff 1. september, så var det jo div flytting og rydding. Så da tenkte jeg at det kanskje var på tide at NOE gjerne ble gjort i det minste med E23en. Fått den til å gå for egen maskin osv, er så lei av å trille rundt på den alene, den er jo tung som bly :) Motoren står i nå, men ikke mer enn det heller. Og varmeapparat er ikke på plass, så da må jo det gjøres. Men for å få varmeapparat i, så må jo tepper og sånn på plass. Og for å få tepper i, så må gulvet være på stell..... Listen er jo som vanlig lang... Men men, det var jo bare  hive seg rundt. Slipe litt på de fåååå plassene som hadde litt overflaterust, grunne det osv. Gikk ganske fort det.

 

Men så var det denne bunnpluggen da... Den ser jo ikke ut, og den var tilogmed rustet hull i...

 

IMG_3066.thumb.jpg.68bfdb9da0900e047c6e510b10e1697e.jpg

 

Godt at jeg har et lite E21 lager, for den såg rimelig lik ut som E21 sin - og det var den jo :)

 

IMG_3067.thumb.jpg.2919367871a482076e4cb339fc11284b.jpg

 

Så etter litt grunning og litt karosserikitt på plass, så såg det plutselig slik ut:

 

IMG_3070.thumb.jpg.79c1d1d08a9820631a5b60b3f23185e5.jpg

 

Aiai, det gikk jo unna. 

 

Godt at jeg hadde spylt gulvteppet dagen før, for etter å ha plassert ut isolasjonsmattene, så krøp jaggu teppet på plass også.

 

IMG_3071.thumb.jpg.64eae2d654f3e0b0dc91e600faa4ca5c.jpg

 

Aaaalright.

 

Da må jeg hente frem kassen med gull: Nytt varmeapparatvev fra BMW, det uoriginale greiene var jo bare fjas...

 

IMG_3072.thumb.jpg.5229165293740a69e373efa0c105fe7b.jpg

 

Monterte det sammen, og klar for å stappe det i.

IMG_3073.thumb.jpg.c5a4ff4aa82ad497612d8bd49f150001.jpg

 

Var litt styr å få det i, det skal innrømmes. Neste gang monterer jeg registeret mens varmeapparatet er utav bilen.

 

IMG_3074.thumb.jpg.7688f25e1b0a726647a0694e55fe1e99.jpg

 

Såg en liten morsom detalj mens jeg hold på der også:

 

IMG_3075.thumb.jpg.bc8b056412bf055f3762f2a0e107fa20.jpg

 

Under dashbordet var det en plakett som var merket Highline... Morro :)

 

Men nå er iallefall varmeapparatet på plass. Nye aktuatorer og nytt vev er herlig. Og dreneringsslangene i bunn er selvsagt koblet på, bare så det er sagt :)

 

IMG_3076.thumb.jpg.ac41b66fb19b0e393498b1af95a2a394.jpg

 

I dag har jeg satt inn selve dashbordet. Deilig med nyrenset skinndash, men var litt styr å få det på plass. Glemte selvsagt å sette inn rammen som ligger utenpå varmeapparatet. Prøvde å sette det i med dash i. Vel, det kunne faktisk gått, men valgte å ta ut dash en gang til for å være sikker på at ingenting kom i klem og at alt var på korrekt plass,

 

IMG_3078.thumb.jpg.e9067e8c49dc72c95cdf9a91cb36920c.jpg

 

Deilig å endelig se NOE skje med denne bilen igjen...

 

IMG_3079.thumb.jpg.d688a209ced3a15d249c86c7dfbd05d3.jpg

 

Beklager mørke bilder, men dere får nå en viss anelse...

 

Neste ut er jo selvsagt heater control panelet. Her virker jo ingen av knappene, dvs at de ikke vil stå inne. Fikk en link her tidligere, med en DIY så da var det bare å gyve løs :)

 

IMG_3080.thumb.jpg.d26c35ddeeff600f7458a55647f70675.jpg

 

Ut med selve manøverboksen:

 

IMG_3081.thumb.jpg.09c7841c27dc2bb517d42ffba3e2d8af.jpg

 

Åpne godsakene, her er det INGEN hold i det hele tatt...

 

IMG_3082.thumb.jpg.6cbb330f3206e10a3a727f4ffec1468d.jpg

 

Tok varsomt ut knappene, og her ser en tydelig at den hvite pølsa der er helt flat der bryterene står. Så da var det å kappe en en god centimeter av den, og tre den på nytt. Se der med skrujernet, her er det "frisk pølse" som ønsker å gjøre jobben i nye 20 år...

 

IMG_3084.thumb.jpg.eec07cc72bee90802d87be8b6c49a41c.jpg

 

Skulle tatt et bilde med knappene på plass, men sannheten er at det var så mye spenn i de knappene nå, at jeg måtte hive på printkortet med en gang for å holde de i posisjon...

 

IMG_3085.thumb.jpg.580639cc66f2aa5f58b79edb5b59021f.jpg

 

Her ser dere at den ene knappen nå står inne. Og spretter ut som den skal ved å presse inn en annen. MEGET oppegående :)

 

Jeg tok selvsagt å byttet ut alle lyspærene når jeg først hadde alt ute...

 

IMG_3086.thumb.jpg.87754a10255ff4d0dd5080fcac2580e4.jpg

 

Dævven steike, det er morro med lyspærer som virker...

 

IMG_3088.thumb.jpg.9471d704ad19f925412b9b62eb0f9819.jpg

 

Slik står det akkurat nå. Byttet div andre pærer også mens jeg først var i gang.

 

Men vifta virker ikke, ikke i det hele tatt. Jeg må ta å sjekke mer opp i det senere, jeg såg rett før jeg gikk inn at det ikke var power på strømkabelen inn på vifta.

 

Får feilsøke litt på det senere, det var iallefall godt å komme i gang...

 

Skal ta meg noen dager nå tenkte jeg, og skal prøve å holde denne tråden oppdatert!

IMG_3083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pedi :).

Dette var veldig gøy å se deg her igjen.

Er liksom ikke det samme her uten deg .:).

Og selvfølgelig detter det inn en god update  her på en blåsete onsdag .

Ps gud bedre hvor rå den gamle e28en til Øistein har blitt.

Nå håper jeg at jeg ser deg videre her .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har kommet igang med grombilen igjen. Det er helt utrolig hvor mye ledninger de greide og dytte på plass under dashbordet for 40 år siden. Det er når vi ser bilder som det der som vi skjønner hvorfor moderne biler bruker canbus system.

De bildene av bryterpanelet vekker minner. Jeg måtte tilslutt bruke sytråd for og holde bryterne på plass mens jeg satt på printkortet. Det så mye lettere ut på bildene enn i virkeligheten. Du har sjekket at mikrobryteren er iorden?

Den viften som ikke virker tror jeg skal være slik. Det var ett eller annet med at viften ikke gikk hvis motoren var for kald. Jeg husker ikke helt men det var ett eller annet med at tempføleren på motoren må være tilkoblet. Det er veldig lenge siden jeg hadde oppe varmeapparatet mitt men jeg fikk det heller ikke til og virke uten at alt var montert. Regner med at du har koblingskjema.

Noe helt annet. Fikk du tak i nye chrom hjulbuelister og i tilfelle hvor? Jeg skal bytte framskjermer iløpet av vinteren og da viser det seg at han som hjalp meg og sette bilen sammen igjen for 10 år siden limte de fast med Tech7 og jeg aner ikke hvordan jeg skal få de av uten og ødelegge de. Noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sveigis skrev:

Hei Pedi :).

Dette var veldig gøy å se deg her igjen.

Er liksom ikke det samme her uten deg .:).

Og selvfølgelig detter det inn en god update  her på en blåsete onsdag .

Ps gud bedre hvor rå den gamle e28en til Øistein har blitt.

Nå håper jeg at jeg ser deg videre her .:)

 

Ja, vi får nå se hvordan det går. Det er rimelig uvant å gå inn på forum igjen nå i desse "Facebook-dager" :)

 

16 timer siden, danskiii skrev:

Woho! Back to life :D

 

Hehe, var ikke sååå langt unna ;)

 

15 timer siden, Amistad skrev:

Flott tråd du har. Bra folk pusher deg litt for å holde den oppdatert. 

Den fargen på bmwen til naboen din, kan du finne ut hva den heter? 

 

Takk, fargen er en Porchefarge og heter Arenarot. Nydelig farge.

 

13 timer siden, Otis skrev:

Endelig liv i tråden! Velkommen tilbake @Pedi

 

Jau, nå får vi se om jeg får tatt noen oppdateringer. Blir ikke dønn effektivt fremover, men litt må jeg iallefall få til :)

 

10 timer siden, Rune-K skrev:

Flott at du har kommet igang med grombilen igjen. Det er helt utrolig hvor mye ledninger de greide og dytte på plass under dashbordet for 40 år siden. Det er når vi ser bilder som det der som vi skjønner hvorfor moderne biler bruker canbus system.

De bildene av bryterpanelet vekker minner. Jeg måtte tilslutt bruke sytråd for og holde bryterne på plass mens jeg satt på printkortet. Det så mye lettere ut på bildene enn i virkeligheten. Du har sjekket at mikrobryteren er iorden?

Den viften som ikke virker tror jeg skal være slik. Det var ett eller annet med at viften ikke gikk hvis motoren var for kald. Jeg husker ikke helt men det var ett eller annet med at tempføleren på motoren må være tilkoblet. Det er veldig lenge siden jeg hadde oppe varmeapparatet mitt men jeg fikk det heller ikke til og virke uten at alt var montert. Regner med at du har koblingskjema.

Noe helt annet. Fikk du tak i nye chrom hjulbuelister og i tilfelle hvor? Jeg skal bytte framskjermer iløpet av vinteren og da viser det seg at han som hjalp meg og sette bilen sammen igjen for 10 år siden limte de fast med Tech7 og jeg aner ikke hvordan jeg skal få de av uten og ødelegge de. Noen forslag.

 

Jeg har faktisk GLEMT å sjekke den microbryteren. Ble litt flau her jeg satt, for jeg hadde jo alt ifrahverandre :(

Helsike...

Jeg kjøpte chromelistene på ebay... Har vel sånn ca dobbelt opp nå, og passformene er til å grine av. Å få de av kan bli et problem, hvis du har limt de med tech 7. Kanskje du klarer å sage tech7en med sånn tråd som de bruker til å ta ut frontruter med?

 

I går kveld skulle jeg egentlig ha en kosekveld i stua med fruen og sånn ca 25 nykokte krabber, men så fikk jeg garasjebesøk - så jeg tok nå på meg arebidsklær. Å jobbe med interiør var uaktuelt, det tar mange timer å dille med det, og jeg skulle jo ikke være LENGE i garasjen. Så derfor ble det å dille litt i motorrom. Hver skrue som blir montert, er èn skrue mindre å montere har jeg alltid hevdet. Og den regelen gjelder ennå. Ingenting utenom eksos var jo påkoblet i motorrom, så ved å trekke litt kabler og slanger i retning der de skal og evnt koble til - så ser det så mye sprekere ut med en gang. Og fikk jo montert nytt fordelerlokk og ny rotor også. Godt å se det på plass, og godt å få tømt hyllene litt :)

 

IMG_3091.thumb.JPG.e81995109cf3ffb9b19ec288ad646da3.JPG

 

Ikke at motorrommet verker er eller skal bli i nærheten av strøkent, så gir det litt god følelse når ting iallefall faller på plass. Perfeksjon står ikke i noen rekke foruten om at ting skal virke og vare på denne bilen.

 

IMG_3094.thumb.JPG.795c4f7a6c5fed971fe4495edbe89f89.JPG

 

Ikke mye gjort i går kveld. Ikke mye til oppdatering, men så mye tid enn et par lite effektive timer ble det heller ikke.

 

Men jeg såg jo en ting som jeg ikke hadde fanget opp tidligere: Det er 2 aktuatorer i motorrommet også, som styrer luftspjeld i dekselet over viftemotoren. At de var der visste jeg selvsagt, men jeg har ikke byttet de til nye siden dette er lavbudsjett - og de har jeg jo lett tilkomst til i fremtiden. Den ene aktuatoren sto jo selvsagt DØNN. Crap.

 

IMG_3093.thumb.JPG.0d008970dbbee870e415a3942eed0ffe.JPG

 

her har rust fått kose seg i en fillehaug.

 

Men rust kan løses. Jeg demonterte de staga osv, pussa og smurte litt på armene osv - så jaggu kom den seg. Så nå virker begge aktuatorere som de skal. 

 

IMG_3092.thumb.JPG.e9ac99e2eab21ebff324c19e5bb1d3da.JPG

 

Gikk jo litt tid der også.

 

Hadde litt planer om å ta formiddagen i garasjen i dag, men nå er jo halve dagen gått allerede - så vi får nå se om noe vil skje i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pedi skrev:

Jeg kjøpte chromelistene på ebay... Har vel sånn ca dobbelt opp nå, og passformene er til å grine av. Å få de av kan bli et problem, hvis du har limt de med tech 7. Kanskje du klarer å sage tech7en med sånn tråd som de bruker til å ta ut frontruter med?

 

 

Hvis det er noe trøst så kan jeg ikke skryte av passformen på chromelistene mine heller og de har har vært der siden den ble import i 1986 (tror jeg) De er liksom litt for lange, spesielt bak. 

Har fundert litt på en slik sage tråd selv er bare usikker på hvordan jeg skal få den inn. Har også lurt på og rett og slett slipe meg inn fra baksiden. Framskjermene skal jo kastes likevel. Det er helt greit og få hjelp men 10 år etterpå så ser jeg jo at jeg skulle protestert da kameraten min dro fram tuben med Tech7.

Du skal  ikke se bort ifra at du får en forespørsel om og selge meg et par av de chromlistene du har. Passformen kan vel ikke være dårligere enn de jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...