Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Det registeret så litt suspekt ut ja. Fikk du med nye skumgummi tetninger? Ellers må du jo finne på noe annet for og få det tett. Når du skal monter det igjen så er det lettest og tre rørene gjennom varmeapparatet først for så og skru de fast på registeret. Du bør i vertfall ha det ene røret løst når du trer de gjennom hullene sine.

Gulvet ditt ser veldig bra ut ja men det er ikke der E23 ruster mest. Er som regel jekkfester og under framskjermene som er mest utsatt. Og selvsagt kanaler. Ikke kjøp uoriginale skjermer. Det gjorde jeg og de må byttes nå etter 10 år med kun sommerkjøring. Flaks du fikk den ene ny. Ellers er prisene på karosseri delene humane sammenlignet med F.eks E24.

Imponert over gasspedalen din. Jeg må bytte min igjen 10 år etter forrige gang men jeg finner ikke kun den i ETK. Ser ut som jeg må ha komplett gulvplate. Si ifra hvis du har noen forslag.

Hvis du finner ut noe om ac konvertering så kom med det. Jeg har et ettermontert anlegg og der brukte de ikke originale deler i motorrommet så kan egentlig tenke meg og få alt originalt men det blir dyrt og kjøpe alt nytt. Må ha bl.a brakettene på motoren. Ellers leverte de 2 forskjellige kompressorer, såvidt jeg har funnet ut så kan den ene enkelt gjøres om til R134a mens på den andre typen må du bytte kompressoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, e30 tic skrev:

AC ja, ifra R12 til 134a . Eg vet om ein stk b10 som sikkert behøver di samme delene. Så dersom du finner noe smart så ganger du med 2 :)

 

Det er nok ikke de samme delene på de to vil jeg tro. Men for alt jeg vet, så er det same shit.. Men uansett så vet jeg også om en stk B10 som trenger samme delene som den du refererer til, så det kan uansett bli ganger 2 der iallefall.

 

7 timer siden, Rune-K skrev:

Det registeret så litt suspekt ut ja. Fikk du med nye skumgummi tetninger? Ellers må du jo finne på noe annet for og få det tett. Når du skal monter det igjen så er det lettest og tre rørene gjennom varmeapparatet først for så og skru de fast på registeret. Du bør i vertfall ha det ene røret løst når du trer de gjennom hullene sine.

Gulvet ditt ser veldig bra ut ja men det er ikke der E23 ruster mest. Er som regel jekkfester og under framskjermene som er mest utsatt. Og selvsagt kanaler. Ikke kjøp uoriginale skjermer. Det gjorde jeg og de må byttes nå etter 10 år med kun sommerkjøring. Flaks du fikk den ene ny. Ellers er prisene på karosseri delene humane sammenlignet med F.eks E24.

Imponert over gasspedalen din. Jeg må bytte min igjen 10 år etter forrige gang men jeg finner ikke kun den i ETK. Ser ut som jeg må ha komplett gulvplate. Si ifra hvis du har noen forslag.

Hvis du finner ut noe om ac konvertering så kom med det. Jeg har et ettermontert anlegg og der brukte de ikke originale deler i motorrommet så kan egentlig tenke meg og få alt originalt men det blir dyrt og kjøpe alt nytt. Må ha bl.a brakettene på motoren. Ellers leverte de 2 forskjellige kompressorer, såvidt jeg har funnet ut så kan den ene enkelt gjøres om til R134a mens på den andre typen må du bytte kompressoren.

 

Fikk ikke med skumtetninger nei, men det hadde jeg fikset på egenhånd. De rørene på det nye registeret var jo sveist, så jeg kvir meg for å bøye de. altfor tynt gods..

 

Er veldig glad for at gulvet er såpass, for når jekkfestene gir etter så kryper jo rust inn i bilen. Men jekkfestene og kanalene ser ganske bra ut. Veldig bra faktisk, til å være en bil som har stått i så mange år. Men jeg gruer meg litt til å ta av forskjermene, for jeg husker at de ble rimelig oppspiste i en vange der mener jeg på. Men for all del, jeg sliter ikke med å sveise litt i innerskjermene, så lenge jeg slipper å sveise kanaler, jekkfester, gulv osv i tillegg :) Uoriginale skjermer hadde aldri skjedd. Jeg bruker kun originale karossdeler til BMW, for av skade blir man klok ;) Det blir å kjøpe ny skjerm til høyre foran også tror jeg, for jeg vil ha nye uten rust og bunker. Prisene er på linje med E28 heldigvis, og E24 som du nevner har jo Heroinpriser på det meste (jeg har jo en E24 stående også, som også ønsker litt nytt knask her og der). 

Jeg skal nok ta et dypdukk ang AC etterhvert (les: snarest), så satser på å finne ut av det. Jeg vil gjerne ha AC som er funksjonell i bilen, så da blir det å få nye oringer all over. Men 2 kompressorer? Det var vel i utgangspunktet 2 forskjellige, med forskjellig utførelse (oscillerende og ving cell - eller hva det nå enn het) - hvor den ene kun var til E23 mens den andre var mer til felles bruk på den tiden. Fremdeles så forstår jeg ikke hensikten med dette. Og iallefall ikke i 1994, der de tok en tidligere produsert AC-kompressor (550) og spydde den ut på markedet som en R134a ettermarkedspumpe (713) for hele E2x og E3x serien omtrent. 

 

Ang den ACen i din bil... Jeg tror jeg har liggende komplett AC-system til E23 hvis du er interessert. Komplett, som i komplett altså. Med alle skruer og braketter. Men ingenting 7-serie deler selges nå før direktøren er på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig interessant ut. Så fort du finner ut hva du ikke trenger kan jeg tenke meg og kjøpe resten av AC delene du har. Trenger i utganspunktet alt i motorrommet. AC radiatoren jeg har er heller ikke original så de originale slangene passer heller ikke på den. . 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de brukte 2 forskjellige kompressorer. Først trodde jeg den ene typen kun var brukt i USA utgaver men har sett begge deler i europeiske også så nå har jeg gitt opp og forstå det. Den kompressoren jeg har montert nå er en universell utgave som var veldig populær til anleggsmaskiner, traktorer o.l på 80 tallet og den har sett sine bedre dager.

EDIT: Kom på nå at jeg leste en USA test av E23 for endel år siden og det største ankepunktet deres var at klimaanlegget ikke var kraftig nok. Mulig de prøvde med en annen kompressortype for og øke effekten.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom tråden jeg har ventet på.. :-)

Har vært svært lite innom bimmers i senere tid, mer eller mindre kuttet ut disse forumgreiene for å være ærlig. Men nå er det grunn til å begynne å følge litt med igjen, kanskje jeg klarer å finne igjen motivasjonen til å få ferdig E23'n min? Den har dessverre stått på stedet hvil de siste par årene. Så lenge at det har begynt å ruste igjen, fordi jeg ikke har fått lakk på.. :oops:

Har dullet en del med E24'n som jeg har hatt på veien ett par sesonger nå, bygd turbomaskin i bruks/banebilen i tillegg til at det kanskje er noe husgreier på gang nå (selvfølgelig uten garasje, så må vel få satt opp noe). Men jeg var så sent som i dag ettermiddag ute i garasjen og skrudde litt E23 faktisk, for første gang på veldig lenge. Det er om ikke annet en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Det høres veldig interessant ut. Så fort du finner ut hva du ikke trenger kan jeg tenke meg og kjøpe resten av AC delene du har. Trenger i utganspunktet alt i motorrommet. AC radiatoren jeg har er heller ikke original så de originale slangene passer heller ikke på den. . 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de brukte 2 forskjellige kompressorer. Først trodde jeg den ene typen kun var brukt i USA utgaver men har sett begge deler i europeiske også så nå har jeg gitt opp og forstå det. Den kompressoren jeg har montert nå er en universell utgave som var veldig populær til anleggsmaskiner, traktorer o.l på 80 tallet og den har sett sine bedre dager.

EDIT: Kom på nå at jeg leste en USA test av E23 for endel år siden og det største ankepunktet deres var at klimaanlegget ikke var kraftig nok. Mulig de prøvde med en annen kompressortype for og øke effekten.

 

Vi skal nok finne utav det med de AC-delene.

 

Ang den saken vedrørende USA og deres for svake klimaanlegg... Her er hva jeg kjenner til:

Amerika-utgavene av E23 kom i utgangspunktet mye med den gamle kompressoren (073) fra E12, E3 osv. Den griner litt på nesen når amerikanerene prøvde å kjøre R134a på den. Foruten denne kompressoren (073) ble samme oppgraderingskompressoren (713) brukt i statene ved en "skikkelig" oppgradering til R134a som vi gjorde i Europa og resten av verden. Men den gamle kompressoren (073) som jeg innbiller meg at europa-utgavene droppet i 1982-ish, brukte de på mange USA-utgaver frem ut E23s produksjonstid.

 

10 timer siden, ///MoePower skrev:

Endelig kom tråden jeg har ventet på.. :-)

Har vært svært lite innom bimmers i senere tid, mer eller mindre kuttet ut disse forumgreiene for å være ærlig. Men nå er det grunn til å begynne å følge litt med igjen, kanskje jeg klarer å finne igjen motivasjonen til å få ferdig E23'n min? Den har dessverre stått på stedet hvil de siste par årene. Så lenge at det har begynt å ruste igjen, fordi jeg ikke har fått lakk på.. :oops:

Har dullet en del med E24'n som jeg har hatt på veien ett par sesonger nå, bygd turbomaskin i bruks/banebilen i tillegg til at det kanskje er noe husgreier på gang nå (selvfølgelig uten garasje, så må vel få satt opp noe). Men jeg var så sent som i dag ettermiddag ute i garasjen og skrudde litt E23 faktisk, for første gang på veldig lenge. Det er om ikke annet en start.

 

Mister Moe!!

MEGET hyggelig at du, som meg, svinger innom Bimmers igjen. Jeg har også falt helt utav dette forumgreiene, mye pga omleggingen til Bimmers samt at jeg følte at feks Bimmers hadde mistet mange av sine faste medlemmer. Når jeg ikke surfet Bimmers lengre, ble det litt automatikk i at jeg droppet litt utav de andre forumene jeg også frekventerte. Men jeg fant ut at jeg skulle prøve meg igjen her på Bimmers nå, for å se om det fortsatt er liv laga for en gammel traver å poste noen bilder og litt tekst. Det må innrømmes at det var litt godt å skrive litt på forum igjen, men det nye oppsettet til Bimmers er skikkelig tungvint når en skal poste nye poster synes jeg. Kanskje en vanesak, og det er kanskje jeg som ikke gjør rett? Jeg savner feks preview muligheten, og når en gjerne laster opp mange bilder, så er det lett å blingse litt på hva bilder en FAKTISK har lagt inn i selve tråden. Men men, vi får se om gamle Pedien finner utav det.

Men jeg synes det er morro at du faktisk kom deg ut og skrudde litt E23 etter gammelt :) Jeg håper at E23-tråden min kan både inspirere de få som allerede har E23 (og som deg - gjerne står på stedet hvil), men at andre ihuga "old bimmer-fans" gjerne også kan få et øye opp for E23. Jeg vet jo at denne tråden ikke blir noe revolusjonerende på noe som helst måte: ikke skal bilen totalrenoveres, ei heller skal den få 1000hk. Dette er et lavbudsjettbygg, men etterhvert med diverse små koselige detaljer som noen liker - og andre ikke.. 

Nevertheless: Jeg personlig gleder meg som en drittunge til å sette meg inn i en E23 som er min egen, påskiltet, i god stand og med "rett" stuk (for meg)...Det er noe eget med E23... Definitivt. Og altfor mange prosent av BMW-entusiastene ser rett forbi den, uten å se potensialet i den. E23 snakker en liksom bare ikke om, med mindre det er snakk om å finne en M102/106-motor som skal oppi en E24 eller E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det "freddan" igjen, og denne uken har ikke vært direkte effektiv på bilfronten. Men selv om jeg har en ønsket deadline, så må en ikke glemme det viktigste av alt oppi dette: bil og mekking SKAL være kos. Klart at en skal pushe litt på innimellom osv, men det skal alltid være positive tanker etter endt arbeidsøkt. Så ja, jeg skal nok ha meg flere mer effektive arbeidsøkter - men nå er det viktig å begynne dette prosjektet med et smil.

 

Så kvelden i går såg slik ut, når ungene var i seng og jeg på plass:

 

IMG_0237.JPG

 

Der står 7eren klar til å få av noen deler. Mitt mål i dag var egentlig å få status på AC og motorrom. Så hva er vel egentlig bedre enn å få av den opprustede støtfangeren?

 

IMG_0241.JPG

 

I bakgrunnen ser vi en støtfanger som jeg fikk kjøpt brukt hos GS. Den har nok ligget der noen år, men den var relativt bra. Fin pris, og kom godt innpakket i en stor eske.

 

Når den var av, så skrudde jeg av viften til turboen. Ja, du leste riktig. 745 facelift har en viftemotor med slange bort til undersiden av turboen, som blåser kjølende luft på eksosdelen :)

Jeg er litt rusten på det å ta bilder, så den var allerede skrudd av før jeg hadde fått summet meg til å ta bilde ;) Uansett, når den var kommet av, så viser det seg at den står dønn fast :) men heldigvis, en kjapp joggis ut til delebilen avslørte av den som står på delebilen snurrer fint i rundt. Så da løser det seg nok på en billig og grei måte. Tok nå et tilfeldig bilde av den..

 

IMG_0242.JPG

 

Men som sagt, jeg måtte jo få ut alle AC-delene. Både for tilkomst til rengjøring, men også for å sjekke tilstand. Alle O-ringer skal byttes når jeg først holder på, slik at jeg får både ny og frisk gummi - men også klargjort for R134a gass.

Jeg må nok bite i eplet og bytte fordamperen, for såvidt jeg minnes så har den et visst serviceintervall. Noen som vet mer om det på denne? Men uansett så var det godt å få splittet rørene, for det var gammel gummi og ikke så veldig rent og pent...

 

IMG_0240.JPG

 

Her ser en tydelig at tidens tann har vært alt annet enn harmløs og forsiktig.

 

Jeg skal jo bytte fra facelift til preface på denne. Jeg har gått mange runder med meg selv om jeg skal/bør/kan gjøre dette. Men tidligere i fjor sommer sto jeg parkert utenfor garasjen i følgende rekkefølge side-by-side: E28 - E24 - E23 preface - E23 facelift.

Da gikk det opp for meg at det ble preface. Det bare måtte bli det. For meg ble det helt rett, og det er jo egentlig min bil også. Og ingen av delene er sveist, alt er skrudde deler, så det blir heller ikke noe ødelagt konstruksjonsmessig. Så av med facelift:

 

IMG_0239.JPG

 

Og desto mere jeg skrur på denne, desto mer smiler jeg. Bilen er virkelig i god form. Men jeg griner på nesen samtig, for jeg er sikker på at ALT jeg ser av rust og sånn, er kommet under lagring av bilen. Bilen har garantert vært tilnærmet strøken den når den kom til Norge. Men men... Det blir ikke mange minuttene med sveising for meg ser det ut for. Diverse rengjøring og litt stålbørste på high speed samt sandblåser må til både her og der - men heyy, vi har jo skrudd gamle biler før :) Og dette er jo luksus :) Innerskjerm venstre side ser rimelig bra ut, mens høyre må få seg litt gnikk, puss og litt spraylakk. Men lavbudsjett som vi er i, så skal det kjøpes bilens farge på sprayboks og påføres med den. Det skal ikke påkostes dyr lakkering i dette motorrommet.

 

Ta en titt selv, dette er jaggu ikke galt. Et lite rusthull og litt brunt i kantene. Jeg er fornøyd.

 

IMG_0238.JPG

 

Eneste som gnager litt på meg nå er at jeg ikke hadde planer om å gå "all-in". Dvs ikke ned med for- og bakstilling for å sandblåse/lakke alt. Men når jeg ser denne traversen foran, så må jeg si det frister å hive den ut og pusse den fri for rust og lakke den selv. En ting er lavbudsjett, en annen ting er at såpass bør det være. Det er også gjerne greit å ta ned traversen for å sjekke rammevangene der travers er skrudd oppi, gamle E2xer har jo en tendens til å ruste der. En ser jo ikke rusten der før det er WAY TO LATE desverre... Så jeg bør nok smelle den ned før jeg hiver motor oppi.

 

Det var dagens tekst, takk for følge. Dette var ikke så mye, men litt i det minste :)  God helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da første so slo meg når eg las innlegget ditt var kor enormt diger garasje du har :P Du ha sikkert sagtvda før, men kor mange kvadrat e den? :)

 

Ellers so e eg einig med deg at da e greit nok at 7'aren skal vera lågbudsjett, men ein må klara å skilla mellom å spara seg til fant og å faktisk få ting i orden. Trur du klara deg ganske so bra når da gjeld å få ting i orden, so Direktøren blir nok bedre enn dei fleste andre gamle BMW'ane i vår langstrakte land ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EDH_Performance skrev:

Alltid spennende å lese innleggene dine, følger med i kulissene:) Må si jeg er imponert av de tyske ingeniørene av og til...Vifte som kjøler ned turboen! Lurer på hvordan de kom frem til at de trengte det? :D

 

Sannheten er vel at den nok ikke kjøler ned turboen så veldig mye. Den er der nok for å blåse kald luft inn til det området med eksosdelen til turboen for å både tilføre kjølig luft samt å skape turbulens/spre varmen fra eksosdelen for å unngå overoppheting av enkelte områder.

 

1 time siden, RF91 skrev:

Da første so slo meg når eg las innlegget ditt var kor enormt diger garasje du har :P Du ha sikkert sagtvda før, men kor mange kvadrat e den? :)

 

Ellers so e eg einig med deg at da e greit nok at 7'aren skal vera lågbudsjett, men ein må klara å skilla mellom å spara seg til fant og å faktisk få ting i orden. Trur du klara deg ganske so bra når da gjeld å få ting i orden, so Direktøren blir nok bedre enn dei fleste andre gamle BMW'ane i vår langstrakte land ;)

 

Mekkegarasjen er vel ikke akkurat diger, men bra size til å være på et byggefelt - det er den. Den er ca 100 kvm innvendig mål, basert på en løftebukkplass, samt en gulvplass der en bil skal ha god plass rundt seg... 

 

gar.jpg

 

Hovedporten (til løftebukk) er 3,25m bred, og sideporten er 4,50m bred.

 

Har et bilde litt lenger ifra også da :)

 

Ånavegen.jpg

 

Så den er ganske rommelig og grei når en bare ha 2 biler der inne. Begynner å få litt ting på plass etterhvert også nå, så det begynner å komme seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du skal bygge om til preface utseende på E23 er ikke mange som tenker som deg men som du sier så er det kun skrudde deler og din bil. Vær sin smak. Skal du bytte kun fronten eller tar du alt? Chromspeil, andre lister på A stolpen etc. Det jeg alltid har lurt på er hvorfor BMW aldri byttet front på E24. Den må jo ha sett gammeldags ut ved siden av E23, E28 og E30 på midten av 80 tallet. På E23 ble det jo gjort for og minske luftmotstanden og få ned bensinforbruket. Den første 730 modellen med 4 portsforgasser og 4 trinns gearkasse var vel ikke akkurat sparebøsse. 

Litt artig den viften på turboen. Er jo til og med en egen kontrollboks som styrer den for og kjøle ned etter at motoren er stoppet, du hører den veldig tydelig. Den kontrollboksen bør du ta opp og sjekke loddingene på. Ikke for at jeg tror det spiller så stor rolle i Norge om den viften fungerer som den skal men alt skal jo virke. Er nok laget litt for sikkerhets skyld den viften, dette var jo når turboteknologien var helt ny og man fortsatt var usikker. Husker jeg tittet på en Nissan Z modell fra tidlig 80 tall med turbo engang. Den hadde originalmontert en kjølevifte på topplokket for og kjøle ned dysene.

Ellers anbefales det vel alltid og bytte tørkefilteret og en trykkgiver på AC anlegget når du konverterer til R134a. Er litt usikker på hva du mener med fordamperen, Hvis du mener AC radiatoren så behøver du jo ikke og bytte denne hvis den er tett. Har lest at noen anbefaler og bytte den firkantete dingsen du finner inne i bilen der rørene fra motorrommet går inn på varmeapparatet. De ser ikke så pene ut de rørene dine men det tror jeg ikke du behøver og bekymre deg for. BMW brukte solide saker på den tiden i  motsetning til hva du finner i nye biler.

Du kan jo bare løsne skruene som holder traversen fast i frontbjelken og pusse den der den står. Men det ser ikke ut som det blir godt nok for deg. Ellers brukte de utrolig solide saker på hjulopphenget foran. Jeg byttet alt mitt når bilen passerte 350000 km. Da var det originale deler jeg byttet ut og de kunne nok vart en god stund til. Hvordan er tilstanden til nivåreguleringen bak? Mange bytter jo til vanlige dempere når det blir lekkasje men der bør du absolutt prøve og beholde det originale. Er jo noe av det som er unikt med 745i.

Fin garasje du har, garasjen bør jo alltid være større en huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde E23 var vel 14-15 år siden. Det var en 735 preface som jeg noe motvillig tok i innbytte på en E28 525e. Jeg mislikte den sharknose fronten utrolig mye kontra facelift.. Nå er jeg stikk imotsatt. Vel, jeg liker facekift ennå, men som sagt: når den står der ved siden av de andre bilene mine så er det definitivt sharknose som gjelder for meg. Det blir nok sannsynligvis å bytte til Chrome speil, de listene er jeg nååget usikker på hva jeg gjør.

 

Den viften.... Jeg må sjekke litt opp der, for jeg har ikke satt meg nok inn i E23 ennå. Jeg har rimelig grei generell kunnskap om den fleste E2x, men som jeg har sagt før: E23 er noe for seg selv :)

 

Ang Ac og fordamperen... Her slo det litt inn at jeg satt på jobb og oppdaterte rett før jeg skulle avgårde i et møte :) Jeg mente selvsagt tørkeren, den er den jeg sikkert må bytte. Jeg skal ha ACen til å virke i denne bilen, sånn er det bare. Dvs.. ALT skal virke i den bilen når den kjører ut for egen motor i sommer.Jeg har derimot IKKE hørt at den ventilblokken inne i bilen skal byttes, eller pleier å bli byttet. Men nå har jeg heller ikke googlet noe på den. Men den tror jeg er lik på flere modeller, så den ligger vel på en pris på 500-ish kroner tror jeg. Akkurat den AC-biten vil jeg ikke helt spare meg til fant, for det er dyrt å gå på en smell og tre der... En må jo etterfylle osv, og da ruller kronene fortere enn hva enkeltkomponenter koster.

 

Jeg tror nok at jeg må hive traversen ut, og pusse litt. Koster ikke mange kronene det. ser at det er noen slanger i det området som må byttes også, så da får jeg ta en økt der også.

 

Ang nivåregulering... DET er en dyyyyr sak å vedlikeholde. Jeg heiv de demperene der til helsike. De lekte selvsagt osv osv..

 

Men nivåregulering skal det bli, bare ikke på olje ;)

 

Garasje ja... Den begynner å komme seg nå. Den var jo et vrak når jeg kjøpte her for 2-3 år siden.. Men sliter litt med større garasje enn hus... Huset en endel større ;) Kjelleren min er 230 kvm sånn ca ;) Der har jeg 85 kvm til parkering av biler, og en bod på 15 kvm som jeg har bygget til å være et temperert delelager til NOS BMW deler, fullstappet av hyllereoler....

 

Igjen, takk for utfyllende svar. Setter pris på din kunnskap og kjennskap til de gamle gode E23 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte endel angående AC anlegget for noen år siden men jeg husker ikke alle detaljer. Såvidt jeg husker så er det høyere arbeidstrykk på R134a enn det er på R12. Det er derfor du skal bytte den trykkgiveren som du finner på tørkefilteret og den ventilblokken inne i bilen. Du trenger det ikke men effektiviteten på AC anlegget blir bedre da. Jeg konverterte mitt for noen år siden og det holdt tett nesten en hel sommer. Ga vel nesten opp og vedlikeholde det da alt i motorrommet er uoriginalt og umulig og skaffe deler til.

Synd med nivåreguleringen. Det er en heftig pris på de demperne ja men det slår ikke da jeg kjørte E34 Ix. Sjekk ut prisene på fjærer og dempere foran på den. Da blir du skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eselfjes skrev:

Spennede prosjekt! 

Morsom den vifta til turboen, men er det ikke i dag et poeng i å holde eksosen så varm som mulig, slik at man får høy fart på eksosgassene? 

 

Den vifta har nok null sammenheng med eksoshastighet innad i systemet, det er nok strålevarmens etterlevninger som ønskes fjernet/spredd for å unngå varmeoppheting i motorrommet.

 

11 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg studerte endel angående AC anlegget for noen år siden men jeg husker ikke alle detaljer. Såvidt jeg husker så er det høyere arbeidstrykk på R134a enn det er på R12. Det er derfor du skal bytte den trykkgiveren som du finner på tørkefilteret og den ventilblokken inne i bilen. Du trenger det ikke men effektiviteten på AC anlegget blir bedre da. Jeg konverterte mitt for noen år siden og det holdt tett nesten en hel sommer. Ga vel nesten opp og vedlikeholde det da alt i motorrommet er uoriginalt og umulig og skaffe deler til.

Synd med nivåreguleringen. Det er en heftig pris på de demperne ja men det slår ikke da jeg kjørte E34 Ix. Sjekk ut prisene på fjærer og dempere foran på den. Da blir du skremt.

Men da får du bytte det ut med restene fra min bil da, så kan du ha et originalt opplegg som virker.

Jeg trodde ikke demperene var sååå avskrekkende egentlig. Husker jeg byttet på MB W126, der kostet det 9000kr per bakdemper. Men ang iXen... Der var drivakslene foran dritdyre minnes jeg, rundt 15 lapper per side :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...