Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Etter endel henvendelser har jeg gitt litt etter her nå. Jeg hadde ikke heeelt planer om å opprette en tråd på mitt neste prosjekt. Vel, prosjekt og prosjekt fru Blom... Nå har det seg slik at jeg har en E28 som jeg har brukt endel tid og kroner på, og siden jeg nå driver å restaurerer hus og garasje, så er det verken tid eller penger til et langvarig og dyrt prosjekt. Men å bare bruke spiker og hammer ble litt kjedelig, og jeg har jo tross alt kjørt E28en gjennom 4 sesonger nå, samt fått E24en på hjul forrige sesong. Derfor måtte jeg ha et lite mini-prosjekt. Et prosjekt som er både gjennomførbart og morro. Og hva skal til da? Jo, en deadline som er sesongen 2017 samt et budsjett som er egentlig basert på en allerede ruinert lommebok. Noen som kjenner seg igjen her? Jeg aner ikke helt hvordan jeg skal få det til, for jeg VET jo at jeg har lyst til å bytte absolutt ALT av klips og dill dall. Men jeg skal prøve så godt jeg kan for å holde dette prosjektet innenfor tidsplan og økonomi. Kanskje noen tenker nå at "hvorfor gidder han? hvorfor ikke bare vente?"... Nå har ikke jeg "skrudd" bil siden E28en sto klar I 2013, og jeg kjenner behovet for å gjøre annet enn å kun snikre. Og sannheten er at jeg har fremdeles et hus/garasje under renovering, så dette bilprosjektet er parallellt med alt annet. Det er heller ikke snakk om å skru 24/7, for jeg har en dagjobb samt familie med samboer, 6 unger, 2 Katter og en hund som ikke skal oversees. Mao, mange faktorer som mange andre deler med meg.Og det viktigste av alt - om jeg ikke kommer I mål med bilen denne sesongen, så er det ikke krise, bare et lite personlig nederlag.

 

Hva skal til for å gjøre en delrenovering? Går det an å gjøre gull utav gråstein? Helt ærlig, jeg vet ikke helt. Jeg trives best med å "do it right, first time". Alt nytt, det er musikk I mine ører. Men det er jo ikke tilfelle nå. Så da kommer vi vel til dagens lottospørsmål: går det an å lage en utstillingsbil uten å bruke 6-sifret beløp, og uten å bruke all tid som finnes I "åresvis"?? Vel, min plan er å gjøre denne gamle E23en fra å være et låvefunn til å kjøres for egen maskin til treff I år. På utstilling. Pokalsanker? Nei, der er konkurransen for stor. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er å komme med en bil som en er fornøyd med og glad I selv. Og da er en kommet langt. Men denne bilen skal nok tiltrekke seg noen blikk og interesse, DET er målet. Personlig så har jeg en drøm om å ha et lite "museum" I kjelleren min med ferdig restaurerte bilen, hvor alle har klart å være I såpass tilstand at de har klart å få seg en pokal. Men det vil tiden vise, for akkurat nå er det kun EN bil som er I såpass tilstand.

 

Men over til bilen og prosjektet I seg selv. Jeg tror jeg begynner med å klippe ut en post ifra E28-tråden min som noen gjerne har lest fra før av, men denne er allikevel litt av historikken på bilen I mitt eie. Jeg skal oppdatere fortløpende, for jeg er faktisk litt I gang nå. Så får vi bare håpe at gamle Bimmers fortsatt har noen som liker gamle E23er, og kommer og besøker denne tråden, slik at det er matnyttig å holde liv I den. 

Jeg satt med et par kompiser på et treff i Stavanger og diskuterte (selvsagt) BMW og ombygging osv...

 

Der kunne de fortelle meg at neste steg var å sette en 745i-motor i en E30. De M106-motorene vokser jo ikke på trær lenger, så diskusjonen havnet mer på det å få tak i en slik oppegående motor enn det å putte oppi en slik motor i en E30.

 

Etterhvert som vi drev med brainstorming, så kom det frem at han ene kjente en kar som skrøt uhemmet av sitt unike og særs spesielle interiør i en 745i E23. Jeg måtte argumentere på den påstanden, men vi kom frem til at dette måtte det sjekkes opp i. Helst allerede samme dag...

 

Nå husker ikke jeg om det faktisk var samme kveld, eller om det var dagen etterpå - men bilen ble sporet opp og funnet i en falleferdig bygning som hadde satt Villa Gjennomtrekk i et godt lys.

 

Og det resulterte i at de sendte meg følgende bilder på telefonen min:

 

 IMG_5551.JPG

 

IMG_5552.JPG

 

IMG_5553.JPG

 

IMG_5554.JPG

 

IMG_5555.JPG

Men hva i alle dager???

 

 

Tilslutt ble rammenummer avdekket, og jeg fant ut følgende:

 

Dette er en 1986 modell (produsert des 1985) E23 745i Highline i Arctisblau utførelse med grått nappaleder.

 

For de som ikke vet hva Highline er, så er det topputgaven til E23. Av de 16000 745i som ble produsert, så kom 379 av de i Highline utførelse. Ved mer inngående sjekk, så viser det seg at det ble produsert kun 32 stk i den fargen med grått nappaleder. Det som også er litt morsomt, er at denne har Airbag. Og en ting er nå helt sikkert, det er ikke mange som ble levert med Airbag. Etter div mailkorrespedanse med BMW-archive i tyskland, så kunne de desverre ikke bekrefte hvor mange som ble levert med Airbag. Men at vi snakker om veldig få - om ikke som i den eneste, det er ganske sikkert.

 

Neste steg var jo å få handelen i boks..

 

Etter div forhandlinger, så ble bilen handlet. Det fremkommer da at bilen har stått i ro siden 2001. Helt fantastisk. Og tilstanden er meget bra, forholdene tatt i betraktning. Jeg har bare lagret den, så jeg har faktisk ikke hatt den på bukk ennå...

 

Etter at handelen var i boks, og bilen betalt - så var det jo å få hentet den..

 

Legger ved et par bilder fra når der bilen sto, og veien hjem..

 

2.jpg

 

Kun kattene som har fattet interesse for denne tydeligvis:

 

3.jpg

 

4.jpg

 

Her fikk den se dagslys for første gang på mange år:

 

5.jpg

 

Denne bilen har jaggu fått stått lenge urettferdig...

 

7.jpg

 

8.jpg

 

Endelig på henger, nå skal den hjem til et ekte "hjem" :)

 

9.jpg

 

 

 

Det er veldig spesiellt å se en bil så nedstøvet og bortglemt/gjemt... Virkelig en uvirkelig og spennende følelse. En sann glede å selv få oppleve noe sånn, for det er jo bare slik en leser om eller ser på tv.

 

Jeg fikk den nå hjem, så satte den godt og tørt til sides i kjelleren.

 

Men når jeg hadde Øistein på besøk sist, så hadde han lyst til å få lov til å vaske bilen.... Så da ryddet vi den frem og ut i dagslyset. Jaggumeg satt skitten godt, og den må gås over flere ganger selvsagt. Alt til sin tid. Den er iallefall vasket litt nå, og kommet seg ned i garasjen i det minste, der den står tørt og godt...

 

Her er Øistein in action! Og han koser seg virkelig!!

 

12750296_1745842082313573_924539228_n.jpg

 

 

E23 en bil som ikke mange hviler sine øyne på. Heller ingen vil betale penger for de. Derfor kan slikt skje i Norge (og egentlig verden over) at slike flott biler bare forsvinner fra denne overflate.. Denne bilen var på en måte "left to die", selv om eier hadde store drømmer om at det skulle bli bil av det...

 

 

IMG_5556.JPG

IMG_5557.JPG

Endret av Pedi
Oppdatert tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hva som har skjedd med bildene I første post, kanskje admins kan se på første post? mistenker at bildene ikke viser siden jeg har kopiert de fra en annen tråd?

Jeg får heller ikke fjernet den "sitat" delen fra Volvobrage...

 

EDIT: Nå virker ikke bildene for meg heller :(

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mangler bildene her også, men de var der med en gang du la tråden ut, så jeg har ikke noen forklaring.

Tidligere kunne man få opp "koden" til innlegget og se på linkene, men det er ikke mulig lengre, så vet ikke om jeg kan gjøre så mye dessverre.

Edit: får ikke til å redigere noe i det hele tatt (tekstboksen er helt tom), så aner ikke hva som har skjedd. @mkj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ventet lenge på  Pedi :).

Du vet en mann av samme kaliber som deg når det gjelder disse bilene ,er dette bare elsk.:).

Nå vet du hva du har og gjøre fremover utenom familie og hus,nemlig poste ofte her .:).

Gleder meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. august 2016 var en stor dato. Det var datoen for å kjøre bilen til besiktning hos Statens Veivesen for førstegangsregistrering I Norge. Bilen er jo Tysk-registrert, så den må jo over på norske skilter.

 

13501785_10153729537490840_8092938776224248742_n.jpg

 

Jeg kjøpte alt av bremser nytt før denne kontrollen. Skiver, klosser, bremseslanger etc... Og noen få andre ting som brilleforinger osv. Dette for å få bilen I teknisk god stand. Ny olje og filter på motor/gir/diff måtte til, samt bytting av diverse slanger oppi motorrom. Nytt bensinfilter, og frisk bensin gjorde susen det også. Satt på "nye" lykter og støtfanger foran, byttet diverse pærer - og vips så var bilen klar for en bytur.

IMG_1772.JPG  

 

Selve kontrollen hos Statens Vegvesen gikk fint, utfordringen viste seg å være I dokumentene. Jeg hadde selvsagt ikke det tyske vognkort del 2 (det lille grønne arket), men satset på at det kunne gå bra for det.

 

Men neida... En ulykke kommer sjelden alene. Jeg hadde kvitteringen fra Tollvesenet (og tollkort) om betalt moms osv, men fikk ikke bilen opp I systemet. Etter litt detektivarbeid, så viser det seg at Tollvesenet har lagt inn feil rammenummer (som i trykkleif, ikke et annet nummer). En bagatell, normalt sett. SVV sender inn en endringsmelding online, og jeg tar bilen med hjem for å vente på svar. Men tiden går... Ingen aksept på rammenummerendring I deres system... WTF?? Etter så ha vært den tålmodige disippel I et par-tre uker, så begynner jeg å nøste opp I dette selv. Telefoner til Tollvesenet ender tilslutt opp I at de faktisk klarte å endre det rammenummeret I systemet, uten noe mer krøll?? Jaja, det var nå bra :)

Så var det tilbake til SVV da... NÅ var endelig tollkortet online på stell, da var det bare SVV igjen da. Men det var jo der jeg manglet det ene vognkortet, damn... Now what? SVV tilbydde seg å skaffe info, men det kunne fort gå 10-12-uker hvis  SVV skulle finne utav dette. Så etter at noen hjelpsomme sjeler på FB hjalp meg med å finne arkivet for alle kjøretøy I Tyskland, så fyrte jeg en mail dithen. Som tilsvar fikk jeg en regning på ca 50kr, men den endte opp I å bli 6-700 kr fattigere før de ble fornøyd. For betaling for tjenester på forhånd, ja det skal de ha. Etter ny venting så kommer det endelig svar fra Tyskland. Såklart, ikke noe I klartekst, men vi fikk nå til å forstå hva det gikk I. Så etter mye om og men, så fikk jeg endelig godkjent hele greia!! Kjempeflott! Meget takknemlig for godt hjelp og forståelse fra de hos SVV.

 

Med dette er jeg ett skritt lenger mot norske skilt, og godfølelsen over å ha "reddet" en sjelden gammel BMW fra huggeren...

 

IMG_1803.JPG

 

Neste skritt var å få unna diverse som måtte gjøres I garasjen før året 2016 var slutt. Og der ventet jeg på deler osv helt frem til de første dager nå på nyåret 2017... Helt utrolig å måtte vente 5-6 uker på et sett med senkefjærer til E24... Men men... Nå skriver vi 2017, og smilet er på plass hos Pedien!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo I modus sparebluss.

Så å kjøpe Nye støtfangere I sin helhet utgår, det blir for dyrt. Så første innkjøp av en brukt del kom faktisk talt fra GS sitt delelager. bra pris og relativt bra tilstand. Ikke strøken, så vi får se hva som skjer etterhvert som jeg demonterer den. Men iallefall så er det et bra frontpanel, fine hjørner, innfestinger og div småting. Nice... :)

Pheeew! Jeg ser at "billig-renovering" skal bli en utfordring :)

 

15902833_10154894242358377_1874855906_o.jpg15877923_10154894242403377_2033889742_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste lille oppdatering I dag, for å vise at bilen er hentet ut fra lagringsplassen - her er den på bukk :)

 

IMG_0130.JPGIMG_0131.JPGIMG_0132.JPG

 

Da er bilen ENDELIG på bukk, og motor skal nå ut. Motor skal få litt kjærlig pleie og litt Nye deler som jeg har liggende på lager, og dette gjør også til at jeg får rengjort godt/bedre I motorrom....

 

IMG_0144.JPG

 

Der var den jaggumeg ute gitt :) gamle gode M106en :)

 

IMG_0151.JPG

 

Er det dette amerikanerene kaller "Highboy" ??? Hehe...

 

Avslutter med et bilde av madammen som ble rimelig sjokkert over hvor gode setene I denne bilen var...

 

IMG_0142.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...